Sözümüz Véblaqları سؤزوموز وئبلاقلاري

Telegram Ķanallarıتلگرام کاناللاري

Dış Bağlantılar ديش باغلانتيلار

Saturday, July 6, 2024

رئیس جمهور تورک پزشکیان: این بی‌عدالتی است که باعث می‌شود من صدایم در می‌آید. اگر صدایم در نیاید یعنی زنده نیستم.

 رئیس جمهور تورک پزشکیان: این بی‌عدالتی است که باعث می‌شود من صدایم در می‌آید. اگر صدایم در نیاید یعنی زنده نیستم.

خدا ما را این جوری خلق کرده، خدا من را تورک، خلق کرده، آن یکی را کورد، آن یکی را خوزستانی و عرب، این یکی را بلوچ، این یکی را مازندرانی، گیلکی. این‌ها کاری که خدا کرده. هیچ فرقی بین آدم‌ها نیست، سیاه، سفید، کورد، تورک، لور.

آن تفکری که دارد یکی را برتر می‌کند آن تفکر است که باعث می‌شود عناد و یا مقاومت در مقابل قومیت دیگر به وجود می‌آید. [برای این] که ما حقوق اولیه‌ی قومیت‌ها را نه‌می‌دهیم. اجازه نه‌می‌دهیم. برای این که می‌گوییم همه باید فارس باشند، همه باید فارسی [به‌نویسند]. هر پیامی هم که روی مغازه‌ای می‌نویسی، اگر فارسی نه‌باشد با تو برخورد کنند. کی گفته، کجای دین و مذهب و قانون گفته اگر من پیامی آن جا نوشتم فارسی نه‌بود باید با من برخورد به‌کنند؟

وقتی این تندرو‌ی‌ها از این ور اتفاق می‌افتد، تندروی‌ها در آن طرف بروز و ظهور پیدا می‌کند. اگر بر اساس آن چیزی که خدا گفته عمل کنیم و برتریت بر اساس تقوا باشد نه زبان و نژاد و رنگ و پوست و جنسیت، هیچ وقت این اختلافات به وجود نه‌می‌آید. بهانه‌هایی در جامعه ما ایجاد کرده‌ایم، چون از این خبر دارم. الان بحث‌های مختلفی در قومیت‌های کورد و تورک و عرب و این‌ها دارد به وجود می‌آید، و به وجود آمده. انکار هم به‌کنیم، آن واقعیت از بین نه‌می‌رود.

ولی وقتی من می‌بینم تورکم، کوردم، عربم، بلوچیم، هر چی‌ام، در دولت در حاکمیت جای‌گاهی نه‌دارم، شما نه‌می‌توانی به من به‌گویی آقا تو حق نه‌داری حرف به‌زنی. به‌گویی هم نه‌می‌پذیرم. یعنی اصلا امکان [نه‌دارد. چونکه] داری با من ناعادلانه برخورد [می‌کنی]. من توان این را دارم یک مدیر خوبی باشم، اما چون از فلان قومم، حق نه‌دارم به‌شوم؛ چون از فلان قومم، نه‌می‌توانم استخدام به‌شوم؛ و یا رتبه‌ی آخرم.

این بی‌عدالتی است که باعث می‌شود من صدایم در می‌آید. اگر صدایم در نیاید یعنی زنده نیستم. برای این که بالاخره من حقی دارم توی این جامعه. اگر حق من را به‌خورند، من مجبورم به یک جور دیگر خودم را اعمال، صدایم را بلند کنم. حالا یکی از راه‌ها این است که می‌رویم به آن روندهایی که جدایی است. حالا که این جوری است من نه‌می‌خواهم تو را، شما می‌گویید حالا که این جوری است ما شما را نه‌می‌خواهیم.

اگر با هم منصفانه و عادلانه برخورد به‌کنیم و منافعمان را در هم‌دیگر گره به‌زنیم، منفعت من منفعت شما باشد و منفعت شما منفعت من، و به هم‌دیگر توهین نه‌کنیم، احترام به‌گذاریم به هم‌دیگر، هم‌دیگر را مسخره نه‌کنیم، هیچ وقت این اتفاقات نه‌می‌افتد.

No comments:

Post a Comment