دشمنی حجتالاسلام سید مهدی قریشی نمایندهی ولی فقیه در آزربایجان
غربی و امام جمعهی دولتی شیعیان امامی در شهر تورک اورمو با زبان تورکی
در خبرها آمده که حجتالاسلام سید مهدی قریشی نمایندهی ولی فقیه در آزربایجان غربی و امام جمعهی دولتی شیعیان امامی در شهر تورک اورمو، اعلام کرده است که بعد از این خطبهی دوم نماز جمعه در این شهر تورک، به زبان فارسی خوانده خواهد شد. او چند سال پیش هم در چهاردهمین «گردهمایی بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی» که از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه اورمو (اورمیه)، آزربایجان، تورکایلی در تاریخ ٨ اوکتوبر ٢٠١٩ (١٦ مهر ١٣٩٨) برگزار شد، علی رغم آن که خود تورک و زبان ملی او تورکی است، به مداحی از فارسزبانها و غلو در نقش زبان فارسی در توسعهی اسلام پرداخته و با آوردن یک روایت جعلی که طبق آن گویا پارسها علم و یا دین را حتی اگر در ثریا باشد به دست میآورند، چنین گفته بود: «این روایت، عالم بودن فارسیزبانها را نشان میدهد. اسلام به وسیلهی زبان فارسی در کشورهای مختلف گسترش یافته، و دین اسلام مدیون زبان فارسی است. پرداختن به زبان فارسی یکی از مطالبات رهبری جمهوری اسلامی ایران است و برگزاری همایش بینالمللی ترویج زبان و ادب فارسی مسئولیت ما در جهت تحقق مطالبات ایشان است. برگزاری همایشهایی این چنینی در راستای ترویج زبان و ادبیات فارسی باید بیشتر شود»[1].
١- روایتی که قریشی بدان اشارهکرده حدود دویست سال بعد از پیامبر اسلام پیدا شده و از نظر تاریخنگاری علمی صحت نهدارد. بنا به علم تاریخ و اسلامشناسی مودرن، به جز بخش اندکی از احادیث و روایات، اکثریت مطلق آنها شامل احادیث صحیح بخاری و صحیح مسلم، فاقد سندیت، تاریخیت و اعتبار بوده، و مانند این روایت غیر قابل قبول؛ افسانهای و تذکرهای، سرهم بندی شده در زمانهای متاخر، نادرست و ساختهگی هستند. به ویژه روایات شیعی به سبب سیاسی و آلوده بودن با تعصبات و تمایلات شعوبی و عجمیت، از این جهات نوعاً مخدوش و معیوباند. علاوه بر راویان، پایهی دیگر اعتبار این روایت، یعنی معصومیت امام هم یک اعتقاد دینی بوده و جایی در علم مودرن نهدارد. مفهوم عصمت به ویژه عصمت امامان شیعی، حتی در منابع اولیهی اسلامی وجود نهداشته و بدعتی وارد شده به تعالیم اسلامی از دین زرتشتی و ... است.
-حتی اگر این روایت صحیح و معتبر بود هم، اصل مساله فرق نهمیکرد. تمام منابع اسلامی، میبایست از صافی درک معاصر انسانی از جهان و انسان و تمدن بهگذرند و هر آنچه در آنها مغایر با علم و حقوق بشر، دوری از خشونت، همزیستی مسالمتآمیز با دیگران، احترام به آزادیهای بنیادین بشری و ..... است (که فوقالعاده بسیار هم هستند) میباید صراحتاً منسوخ اعلام شده، و یا سریعاً با تفسیر و تاویل و ... بهروز شوند. از منظر فرهنگ تورک نیز دین اسلام میبایست مبدل به «اسلام تورک» شود. مشخصاً تمام منابع و روایات و احکام و سنن اسلامی و شیعی و ... که آزادیها و حقوق زنان را تحدید و تهدید میکنند، باعث تضعیف و یا تخفیف هویت ملی تورک و منزلت و مقام زبان تورکی میشوند، کان لم یکن و فاقد ارزش تلقی شوند.
٢-رفتار حجتالاسلام سید مهدی قریشی در یک کلام خیانت به ملت تورک است. زیرا در راستای سیاست راهبردی دولت ایران برای فارسسازی مردم تورک، ریشهکن کردن زبان تورکی، و نسلکشی زبانی و ملی تورک در ایران است و زبان بیگانه و تحمیلی فارسی را زبان ملی و دینی ملت تورک مینمایاند.
- وضعیت حجتالاسلام سید مهدی قریشی یک مورد استثنایی نیست. همهی نمایندهگان ولایت فقیه در مناطق تورکنشین و عموماً روحانیون شیعی امامی و در راسشان خود ولایت فقیه خامنهای دارای همچو مواضع ضد تورک و پانایرانیستی و ناسیونالیستی افراطی فارسی و تورکستیزانه بوده و مجری سیاست نسلکشی ملی و زبانی تورک در ایران و فارسسازی ملت تورک هستند. اساساً آنها به سبب داشتن همچو مواضع غلیظ پانایرانیستی و ضد تورک به ولایت فقیه - نمایندهگی ولایت فقیه منصوب میشوند. در نظام جهموری اسلامی ایران، هستهی نظام یعنی رهبر خامنهای - بیت رهبری – سپاه پاسداران – نمایندهگان ولایت فقیه – حوزههای علمیه و روحانیون شیعی دولتی در خط مقدم دشمنی با زبان تورکی، جلوگیری از تعلیم و تعلم به زبان تورکی در مدارس، و مجریان سیاست فارسسازی ملت تورک قرار دارند.
٣- آنچه امروز به نام شیعهی امامی شناخته میشود، یک مذهب و دین ملی فارسی و آلوده به، بلکه محصول تعصبات قومی و تمایلات شعوبی و ضد تورک است و برای تورکان، مانند کلیسای گریگوری ارمنی، یک مذهب و دین غیر خودی و مانند مسیحیت برای مستعمرههای اوروپایی در آمریکا و آفریقا و .... یک دین استعماری است. فارسی زبان مقدس مذهب شیعهی امامی است. روحانیون شیعه، حوزههای علمیه و نمایندهگان ولایت فقیه در مناطق تورکنشین را باید مانند هئیتهای میسیونری مسیحی در سرزمینهای مستعمره، نهادهایی دولتی در راستای سیاستهای استعمار داخلی فارسستان و توسعهطلبی فارسی ارزیابی کرد.
مفهوم «ولایت فقیه» بدعتی در امتداد بدعت «بابیت» است. همچو بدعتی و بدعتهای دیگری مانند عصمت امامان، امام غایب، ولایت فقیه، صنف روحانیون و ... در اسلام تورک و از جمله نوع تورک و یا خودی و بومی تشیع دوازده امامی متشرعه موسوم به «مذهب جعفری (نادری)» وجود نهدارد. یک تورک با قبول مذهب شیعهی امامی، مخصوصاً پذیرفتن بدعت ولایت فقیه به واقع نیمی از مسیر فارس شدن و یا تفریس را با جهش، طی کرده است.
٤-نظام جمهوری اسلامی ایران، دوکترین – ایدئولوژی صفوی را به عنوان سیاست راهبردی خود پذیرفته است. در این دوکترین، دشمنی با تورک و نابود کردن تورک، به دست عدهای تورک نادان و خائن، مخصوصاً شیعیان فاناتیک انجام میپذیرد.
٥-خیانت حجتالاسلام سید مهدی قریشی یک خیانت مضاعف است. زیرا:
-وی امام جمعهی اورمو، تورکستان جدید، زادگاه ناسیونالیسم مودرن تورک و رهبر ملی تورک جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی – مجدالسلطنه است. وجود یک مقام دینی و دولتی مانند قریشی در اورمو، یک لکهی ننگ تاریخی و اهانتی بزرگ برای مردم تورک اورمو و شهر اورمو است.
-اورمو شهری است که ناسیونالیسم افراطی فارسی و کوردی در صدد کوردستانسازی و کوردسازی و ریشهکن کردن تورکی و ملت تورک از آن هستند. در حالی که حجتالاسلام قریشی، به پریشانگویی در بارهی زبان فارسی و لزوم ایراد خطبهها در اورمو به زبان فارسی، و برگزاری کونگرههای ترویج زبان و ادب فارسی و شاهنامه و ... در اورمو مشغول است، ماموستاهای کورد منطقه در حمایت از شاخهی سوری پکک و محکوم کردن دولت تورکیه پی در پی اعلامیه صادر میکنند[2].
- بر خلاف اکثریت مطلق روحانیون شیعه در منطقه که روحاً و معناً فارس شده و زبان فارسی را زبان ملی خود میدانند و دشمن زبان و فرهنگ و هویت ملی تورکی هستند، روحانیون سنی کورد منطقه، عموماً و عمیقاً ناسیونالیست افراطی کورد و پانکوردیست و به همان درجه ضد تورک و ضد تورکیه هستند و با حمایت و تشویق و تحریک و مجوّز جمهوری اسلامی، مرتباً اعلامیههایی در حمایت از گروههای توسعهطلب و تروریست کورد در عراق و تورکیه و سوریه، و بر علیه دولت تورکیه صادر میکنند[3].
-خواندن خطبههای نماز جمعه و کلاً برگزاری هرگونه مراسم به زبان فارسی در اورمو و استان آزربایجان غربی و دیگر نقاط تورکایلی که در معرض تهدید توسعهطلبی کوردی قرار دارند، علاوه بر خدمت به سیاست فارسسازی ملت تورک، خدمت به توسعهطلبی کوردی و پروژهی صلیبی تبدیل قسمتهایی از وطن تورک به کوردستان است. قریشی و نمایندهگان ولایت فقیه با خواندن خطبههای فارسی، یک بار دیگر اثبات میکنند که خودشان و دولت ایران و بنیادگرایی شیعی و پانایرانیسم، جملتاً ابزارهای دولتهای امپریالیستی و صلیبی بر علیه ملت تورک هستند.
چه باید کرد:
-مردم
تورک میباید در سرتاسر ایران به تحمیل زبان فارسی از طرف دولت و مقامات و
نهادهای دولتی به طور نهادینه و اورگانیزه و سیستماتیک و پیگیر اعتراض کنند.
-در
رابطه با موضوع این نوشته، مخصوصاً باید به شدیدترین نحو و طرز ممکن از برگزاری کونگرههای
زبان و ادب فارسی و شاهنامه و ....، اجرای نمازهای جمعه، مراسم نوحهخوانی و هر
گونه مراسم دیگر دولتی و غیر دولتی به زبان فارسی در شهرها و مناطق تورکنشین ممانعت
و جلوگیری کرد، و در صورت برگزاری میباید با اعتراضات مدنی آنها را مختل کرد و
ناتمام گذارد.
-بر
معتقدین به مذهب شیعی واجب است که از آن مراجع و روحانیون شیعی که به زبان
تورکی با پیروانشان ایجاد ارتباط نهمیکنند، خطبهها و مواعظشان را به زبان
تورکی برگزار و رسالهها و آثارشان را به زبان تورکی تهیه نهمیکنند، معتقد به ولایت
فقیه هستند، اعتقادات و اظهاراتی بر خلاف آزادیهای بنیادین بشری و آزادیها و
حقوق زنان دارند، معتقد به حجاب اجباری هستند، از سیاستهای ضد تورک دولت جمهوری
اسلامی مخصوصاً بر علیه دولتهای تورکیه و جمهوری آزربایجان دفاع میکنند، ....
اجتناب کرده و اینگونه روحانیون و مراجع مانقورت را تحریم و محکوم و طرد کنند.
-بر
روحانیون شیعی که هنوز به تعفن پانایرانیسم آلوده و مبدل به مزدور در اجرای
سیاست نسلکشی زبانی و ملی تورک یعنی خیانت به ملت خود نهشدهاند، واجب است که صفوف
خود را از روحانیت شیعی دولتی و فارسزده و پانایرانیست و ضد تورک جدا کنند، و به
سرعت به تهیه و اجرای راهکارهایی برای جدا شدن مطلق و استقلال کامل حوزههای
علمیه و روحانیت شیعی تورک از حوزههای علمیه و روحانیت شیعی فارسستان اقدام
نمایند.
-نخبهگان تورک میباید اکنون که جمهوری اسلامی ایران به سراشیب فروپاشی و سقوط وارد شده، و یک رئیس جمهور تورکگرای تابوشکن (اگرچه فاقد اختیارات و قدرت) در راس دولت قرار دارد، به سرعت در تمام روستاها و شهرهای تورک در سرتاسر ایران به تاسیس اوجاقها و کانونهای ادبی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و صنفی تورک اقدام کنند، با یکدیگر در سطوح شهرستانی و استانی و کشوری ارتباطات سازمانی برقرار کنند، مستقلاً و علی رغم دولت، اقدام به تاسیس فرهنگستان زبان و تاریخ تورک، و تاسیس مدارس و کلاسها و نظام تحصیلی به زبان تورکی نمایند.
[1] از کونگرهی ملی فارس
در تبریز-١٩٢٦ تا کونگرهی ترویج زبان و ادب فارسی در اورمو-٢٠١٩
[2] بیانیه مشترک ۱۹۱ وکیل روژهلات
کوردستان و ایران خطاب به نهادهای بینالمللی در رابطه با روژاوا
[3] بیانیه ٢٧٣ عالم دینی
روژهلات کوردستان در انزجار و محکومیت جنایات دیکتاتور ترک، رجب طیب اردوغان
بیش
از دویست و هفتاد تن از علمای اهل سنت و جماعت شافعی و اشعری مذهب کردستان بیانیهای
در انزجار و محکومیت جنایات اردوغان رئیس جمهوری ترکیه منتشر کرده و او را ستمگری
خواندهاند که با خدا بیگانه است.
No comments:
Post a Comment