Sözümüz Véblaqları سؤزوموز وئبلاقلاري

Telegram Ķanallarıتلگرام کاناللاري

Dış Bağlantılar ديش باغلانتيلار

Sunday, July 28, 2024

تشکیل جرگه‌های (حلقه‌های) اجرای اصل ١٥ قانون اساسی (دائر بر تدریس زبان مادری در مدارس) در تمام شهرستان‌های کشور

 

تشکیل جرگه‌های (حلقه‌های) شهرستانی اجرای اصل ١٥ قانون اساسی (دائر بر تدریس زبان مادری در مدارس) در سراسر کشور


امروز مسعود پزشکیان رسما به عنوان رئیس جمهور آغاز به کار کرد. پزشکیان در درجه‌ی اول با رای مردم تورک و دیگر ملل غیر فارس ساکن در ایران با هدف رفع تبعیضات دولتی و سیستماتیک قومیتی و اعتقادی و جنسیتی و اقتصادی و منطقه‌ای، و مهار کردن مقام‌ها و شخصیت‌های دارای تمایلات ناسیونالیستی افراطی فارسی و ایرانشهری، آغاز تعلیم و تعلم در مدارس به زبان تورکی و دیگر زبان‌های ملی در سراسر کشور، ....، و قسما رای مردمانی که خواهان بدتر نه‌شدن اوضاع بودند انتخاب شد.

پزشکیان نه نامزد اصلاح طلبان و نه نامزد نظام بود. خود او با زبانی دیپلوماتیک بارها بیان کرده که اصلاح‌طلب و اصول‌گرا به معنی مصطلح نیست و این که دخالت مستقیم خامنه‌ای باعث شد که او در این انتخابات – که وی قبلا بارها به عدم دموکراتیک بودن آن اعتراض کرده بود - شرکت داده شود. این هر دو صحیح است، زیرا پزشکیان نامزد جریان «هویت‌طلبی – عدالت‌جویی – آزادی‌خواهی اقوام و ملل» و یا «نیروی سوم» در صحنه‌ی سیاسی ایران بود. از منظر «مجادله‌ی ملی تورک» نیز، «پدیده‌ی پزشکیان» (شامل دو فاز «تاسیس فراکسیون تورک در مجلس شورا» و اینک «ریاست جمهوری» او)، پس از پدیده‌ی جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورمولو – مجدالسلطنه و تاسیس «دولت بیرلیک» توسط او، مهم‌ترین حادثه و نقطه‌ی عطف در تاریخ ملی تورک در دوران معاصر است.

جریانات سیاسی فارس موسوم به اصلاح‌طلب اعم از اسلام‌گرا (اغلب در داخل کشور) و سکولار (اغلب در خارج کشور)، سعی در مصادره‌ی پزشکیان و تقدیم او به صورت فردی منسوب به جریان اصلاح‌طلبی دارند. آن‌ها به همراه دیگر جریانات اسلام‌گرای دخیل و سهیم در حاکمیت (اصول‌گرایان، پایداری، ....)، هم‌چنین اوپوزیسیون سکولار و برانداز و ... فارس در خارج و دولت‌های غربی هنوز اسیر ذهنیات صلیبی و پان‌ایرانیست‌پرستی و فارس‌زده‌گی و تورک‌هراسی هستند. به همین سبب آگاهانه و یک صدا جوهر پدیده‌ی پزشکیان یعنی مبارزه با تبعیضات قومیتی و اعتقادی و جنسیتی و اقتصادی و منطقه‌ای و مهار قومیت‌گرایی افراطی فارسی و ایرانش‌هری حاکم بر مقامات و دولت ایران را مخفی کرده و تلاش می‌کنند تا پزشکیان موضوع تبعیض قومیتی و .... را، داوطلبانه و یا به زور، مسکوت به‌گذارد و مختومه اعلام کند.

در چنین شرایطی واجب است که مردم تورک و دیگر ملت‌های ساکن در ایران هم، با پایان یافتن موفقیت‌آمیز دور اول  مجادله‌ی پزشکیان (نامزدی او برای ریاست جمهوری) وارد مرحله‌ی دوم این مجادله (پس از تنفیذ او به عنوان رئیس جمهور) شوند و خود و اقدامات و تدبیرها و استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایشان را با این مرحله‌ی جدید انطباق دهند.

ملت‌های غیر فارس، ایضا قومیت‌گرایان افراطی فارس هر دو کاملا متوجه هستند که تدریس زبان تورکی و دیگر زبان‌های ملی غیر فارسی و آموزش با آن زبان‌ها در مدارس، در مرکز مجادله بر علیه تبعیضات قومیتی و قومیت‌گرایی افراطی فارسی در ایران قرار دارد. به همین سبب است که پزشکیان با در جریان انتخابات ریاست جمهوری، با صدور بیانیه‌ای «کومیته‌ی اصل ۱۵ ستاد مردمی دوکتور مسعود پزشکیان در سراسر کشور» را تاسیس کرد (متن این بیانیه در آخر این مقاله ضمیمه است).

تمام طیف‌های قومیت‌گرای افراطی فارس (اصول‌گرا، پایداری، اصلاح‌طلب، اوپوزیسیون سکولار و برانداز و مشروطه‌طلب و ....) به طور هماهنگ کارزاری بسیار گسترده به منظور جلوگیری از مساله‌ی اجرایی شدن اصل ١٥ قانون اساسی ناظر به تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس و در نطفه خفه کردن این اومید و به فراموشی سپردن آن را آغاز کرده‌اند[1]. این کارزار صرفا از ابزارهای نرم تبلیغات و ... استفاده نه‌می‌کند و به اقدامات سخت افزاری هم دست می‌زند. چنانچه نشست «اجرای اصل پانزده و تحکیم وحدت ملی» که قرار بود با سخنرانی جمعی از اساتید و روزنامه‌نگاران تورک در تهران برگزار شود از سوی نیروهای امنیتی لغو شد.

با این وصف، مردم تورک و دیگر ملل غیر فارس ساکن در ایران، با تمام قوا و به طور متشکل و پیگیر و با استفاده از تمام امکانات و روش‌های مدنی و فرهنگی و سیاسی و با صدای بلند می‌بایست از پزشکیان برای متحقق کردن رفورم‌ها و اصلاحات دموکراتیکش، از جمله اجرایی کردن اصل پانزده قانون اساسی حمایت کنند و به همان اندازه به سنگ‌اندازی‌ها و ممانعت‌ها و قانون‌شکنی‌ها نهادها و مقامات فارس‌گرای افراطی برای جلوگیری از تحصیل به زبان‌های غیر فارسی در مدارس اعتراض کرده آن‌ها را خنثی کنند.

در این استقامت معقول است در ادامه‌ی «کومیته اصل ۱۵ ستاد مردمی دوکتور مسعود پزشکیان در سراسر کشور» دوران مبارزات انتخاباتی، اکنون در دوره‌ی ریاست جمهوری هم در تمام شهرستان‌های کشور، «جرگه‌ها و یا حلقه‌های شهرستانی برای اجرای اصل ١٥» تشکیل شود. وظیفه‌ی این جرگه‌ها و حلقه‌های مردمی آماده کردن شرایط و مقدمات لازم برای تحصیل به زبان‌های غیر فارسی در مدارس شهرستان (مشخص کردن پراکنده‌گی زبان‌ها و جمعیت ملت و زبان مربوطه در هر شهر و روستای آن شهرستان، ...)، تبلیغات و آگاهی‌دهی به مردم و مقامات محلی در این باره و زنده نگاه داشتن این مطالبه، و هم‌چنین مشخص کردن موانع و مخصوصا افشاگری در باره‌ی مقاماتی که از سر دشمنی با ملل غیر فارس از اجرایی شدن اصل ١٥ قانون اساسی و آغاز تحصیل به زبان مادری جلوگیری می‌کنند است. همچنین مجموعه‌ی این جرگه‌ها و یا حلقه‌های شهرستانی اجرای اصل ١٥، با گرد هم آمدن، می‌توانند یک ستاد مرکزی در تهران تاسیس کنند که اقدامات و فعالیت‌های جرگه‌ها و یا حلقه‌های شهرستانی را هماهنگ کرده و به عنوان یک نهاد مردمی پشتیبان اقدامات ریاست جمهوری (پزشکیان) در این عرصه عمل کند.

پ.س.: مفید است که جرگه‌ها و حلقه‌ی های مشابهی در مقیاس شهرستانی برای مشخص کردن و بازگرداندن اسامی تاریخی و اصیل جوغرافیایی، از جمله نام‌های تورکی که در دوره‌های پهلوی اول و دوم و جمهوری اسلامی به فارسی تغییر داده شده‌اند، هم‌چنین مبارزه با ممنوعیت نام‌گذاری‌های جدید اشخاص و اماکن به زبان تورکی و دیگر زبان‌های غیر فارسی که هر دو همچنان ادامه دارند تشکیل شوند.

برای مطالعه‌ی بیشتر:

مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری: من تورک هستم. پدرم تورک، مادرم هم تورک است. و قطعیاً به تورک بودنم افتخار می‌کنم.

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/06/blog-post_17.html

ارتباط رای به پزشکیان با تعدد قومیتی و مطالبات و انتظارات و رفتارهای سیاسی ملت‌های غیر فارس

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/blog-post_4.html

آفرین بر پزشکیان که هنوز به ریاست جمهوری نه‌رسیده، شروع به احقاق حقوق ملّت تورک کَرد!

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/blog-post_3.html

پیروزی پزشکیان در اکثریت استان‌های مناطق ملی تورک (تورک‌ایلی، آفشاریورت) و دیگر مناطق ملی (بلوچستان، تورکمن‌یورت، لورستان، گیلان، کوردستان)، و پیروزی جلیلی در استان‌های فارسستان و مازندران

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/06/blog-post_94.html

دور دوم انتخابات: رقابت مناطق ملی غیر فارس با منطقه‌ی ملی فارس (فارسستان) و تثبیت هویت‌طلبی – عدالت‌جویی – آزادی‌خواهی ملل به ‌عنوان نیروی سوم در صحنه‌ی سیاسی ایران

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/blog-post_9.html

زنده باد اورمو، و خوش‌خدمتی مجدد مانقورت‌ها به پان‌ایرانیسم فارسی و توسعه‌طلبی کوردی

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/06/blog-post_30.html

مسعود پزشکیان، کاندیدای تورک ریاست جمهوری - ما حقوق انسان‌ها را نادیده می‌گیریم، زنان جامعه و اقوام را در جامعه بازی نه‌می‌دهیم.

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/blog-post.html

رئیس جمهور تورک پزشکیان: این بی‌عدالتی است که باعث می‌شود من صدایم در می‌آید. اگر صدایم در نیاید یعنی زنده نیستم.

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/blog-post_6.html

تشکیل جرگه‌های (حلقه‌های) اجرای اصل ١٥ قانون اساسی (دائر بر تدریس زبان مادری در مدارس) در تمام شهرستان‌های کشور

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/blog-post_28.html

Pezeşkiyan adındaki -iyan eki, ve soyadlardaki -an/-yan/-iyan ekinin kökeni üzerine

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/pezeskiyann-soyadndaki-iyan-eki.html

Türkiye, Azerbaycan, Türkmenistan ve öteki Türkik devletler, Pezeşkiyan’ın iktidarına tam destek vermelidirler.

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/turkiye-ve-turkik-devletler-pezeskiyann.html

Türklüyü yücelten çağdaş liderler

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/turkluyu-yucelten-cagdas-liderler.html

Pezeşkiyan’ın “Ben Azerbaycanlıyım” dediyi yalanını yayanlar, ona “Azerbaycan Türkü” kimliyini dayatanlar

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/07/pezeskiyann-ben-azerbaycanlym-dediyi.html

مطالبه‌ی حق یا تجزیه‌طلبی؟یوسف پزشکیانYousef Pezeshkian

https://sozumuz1.blogspot.com/2024/06/yousef-pezeshkian.html

ضمیمه: بیانیه کمیته اصل ۱۵ ستاد مردمی دکتر مسعود پزشکیان در سراسر کشور

بیانیه اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی

بسم الله الرحمن الرحیم

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ / اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ ترديد خداوند داناى آگاه است (سوره حجرات آیه۱۳)

قانون اساسی میثاقی است که ملت را به مثابه یک روح واحد در پیکر ایران ممکن کرده است اما فراموش نکنیم که این میثاق بواسطه تک تک بندهایش بهم‌ پیوسته‌ و معنا پیدا کرده است. رسیدن به وضعیتی عادلانه تنها با تحقق این میثاق میسر خواهد شد. امروز بسیاری از نارضایتی‌ها به واسطه کم‌ کاری در اجرای برخی از اصول قانون اساسی علی‌الخصوص حقوق ملت است.

احیای اصل ۱۵ قانون اساسی و تحقق تدریس زبان‌های مادری در مدارس، پس از چهل و پنج سال می‌تواند به تعمیق وحدت کشور کمک شایانی بنماید و این امکان را به ما ایرانیان بدهد که از این حس اجحاف یا بی‌عدالتی و یا حتی این حس که برخی “کمتر ایرانی” هستند رها شویم. روح انقلاب که در این اصل قانون اساسی رخ می‌نماید، مبتنی بر سه ایده کلیدی آزادی و عدالت و برادری و ذیل اصل توحید منجر به تولد جمهوریِ اسلامی در ایران شد که تنوع و تکثر اجتماعات انسانی را به تبعیت از قرآن امری برای “لتعارفوا” می‌دید اما برخی کژ‌سلیقگی‌ها ما را در معرض “لتعارضوا” قرار می‌دهد. بنابراین شاید زمان آن فرا رسیده است که توصیه قرآنی “لتعارفوا” را سرلوحه سیاستگذاری‌های فرهنگی خویش قرار دهیم و جمهوری اسلامی ایران را با اتکاء به روح قانون اساسی و تکریم بند بند میثاق جمعی آن استحکام ببخشیم.

میثاق ملی ما بازنماینده روح مبارزات مردمی ملت ما در دوران سلطنت پهلوی است و در این میان اصل پانزدهم آن ناظر بر نفی سیاست‌های یکسان‌ساز فرهنگی پهلوی اول و دوم است. ذیل این اصل است که مبارزات مردم ایران علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز و تفرقه‌افکن دوران سلطنت پهلوی به رسمیت شناخته شده است. لذا اجرای این اصل در راستای روح حاکم بر انقلاب اسلامی است و می‌تواند مانع از مصادره انقلاب توسط کسانی شود که در لباسی تازه سیاست‌های کهنه پهلوی را پیگیری می‌کنند.

در راستای اجرای این اصل معطل قانون اساسی، می‌توان با بهره‌مندی از نظر کارشناسان و تجارب جهانی، امکان آموزش زبان‌های مادری در گستره ملی را فراهم کرد. خواهیم کوشید تا با اجرای اصل پانزده میثاق ملی، زمینه حفظ زبان‌های مادری موجود در کشور را فراهم کرده و به تقویت اتحاد ملی و توسعه پایدار بپردازیم.

۱۳ تیر ۱۴۰۳ کمیته اصل ۱۵ ستاد مردمی دکتر مسعود پزشکیان در سراسر کشور


[1] لغو یکی دیگر از نشست های هواداران پزشکیان از سوی نیروهای امنیتی: نشست «اجرای اصل پانزده و تحکیم وحدت ملی» که قرار بود با سخنرانی جمعی از اساتید و روزنامه نگاران تورک برگزار شود از سوی نیروهای امنیتی لغو شد. این نشست قرار بود امروز در تهران و با حضور و سخنرانی سید جوادی میری، علیرضا ارشادی فر، بهرام جوادی و میثم قهوه‌چیان برگزار شود که چند ساعت مانده به مراسم از سوی نیروهای امنیتی لغو شد.

No comments:

Post a Comment