Saturday, March 7, 2020

در ضرورت جلوگیری از حرکت مسافران و افراد غیربومی از کانون‌های ویروس کورونا به دیگر نقاط از جمله تورک‌ایلی

در ضرورت جلوگیری از حرکت مسافران و افراد غیربومی از کانون‌های ویروس کورونا به دیگر نقاط از جمله تورک‌ایلی

مئهران باهارلی

برای یک نوشته‌ی مربوط دیگر: کورونا و فدرالیسم ملی

کانون پخش ویروس کووید-١٩ در ایران، اوستان‌های قوم و تهران و مناطق فارس‌نشین مجاور آنهاست. طبق برخی بررسی‌ها اقلا پنجاه درصد از اهالی قوم و تهران آلوده به ویروس هستند[1]. امن‌ترین منطقه در کشور هم نواحی مرزی در جوار تورکیه است. در اخبار گفته می‌شود که جمعیت عظیمی از کانون ویروس مخصوصا قوم، احتمالا با تمهیدات دولتی در حال عزیمت به آزربایجان غربی و اورمیه و ... هستند. این امر به معنی مبتلا کردن عامدانه‌ی جمعی مردم بی دفاع آزربایجان غربی به ویروس کورونا است.

باید مقامات محلی اوستان آزربایجان غربی و تک تک شهرهای آن مخصوصا اورمیه، همچنین دیگر اوستان‌ها و شهرهای تورک‌نشین، تمام مسافران و افراد غیر بومی- چه تورک چه غیر تورک- مخصوصا آنهایی که از کانون‌های شیوع ویروس کورونا یعنی تهران و قوم و ... قصد ورود به اوستان و شهرشان دارند را تست کرده و پس از تائید حامل ویروس نبودن و یا بیمار نبودن، به آن‌ها اجازه‌ی ورود به شهر و اوستان خود را بدهند. از ورود مسافران و افراد غیر بومی -چه تورک چه غیر تورک- بدون انجام تست و یا دارای نشانه‌های بیماری و ... هم باید قطعیا جلوگیری شود و آن‌ها- به مراکز درمانی ویژه‌ی کورونا و قرنطیه -ترجیحا در شهر مبداء خود- فرستاده شوند.

پ.س.: مساله‌ی اپیدمی، ربطی به قومیت و به تورک و یا فارس بودن سفر کننده‌گان ندارد. ووهان-چین مرکز پیدایش این ویروس و منطقه‌ی فارس‌نشین کانون پخش آن در داخل ایران و منطقه[2]، و ایتالیای شمالی مرکز پخش آن در اوروپا و ...است. این‌ها بیان واقعیت‌های اپیدمیولوژیک است و ربطی به قومیت‌گرایی ندارد. مساله، قرنطیه کردن اشخاص مبتلا - چه تورک چه غیر تورک- و ایزوله کردن شهرهای کانون پخش ویروس - چه تورک‌نشین چه غیر تورک‌نشین- برای متوقف کردن حرکت ویروس و جلوگیری از گسترش اپیدمی است.

امروز اوستان مازندران مرزهای خود را به روی مسافران بست[3] و ان‌.جی.او.های خوزستانی خواستار ممنوع الورود شدن گردش‌گران به اوستان خوزستان شدند[4]. اوستان‌های دیگر هم باید عینا همین کار را بکنند و صرفا بعد از انجام تست و تائید بیمار-ناقل نبودن، اجازه‌ی ورود افراد غیر بومی را- چه تورک چه فارس چه کورد چه عرب، .....-به شهرهای خود بدهند. اوستان‌های کانون بیماری کووید-١٩ مانند تهران و قوم هم کلا باید ایزوله-قرنطیه  و ممنوع الورود و ممنوع الخروج اعلام شوند. چنانچه کانون‌های کوروناویروس در کشورهای دیگر، مانند چین و ایتالیا شده‌اند[5].





[1] چهل درصد تهرانی‌ها تا پایان ماه کرونا می‌گیرند
[2] عربستان: مسئولیت انتشار بیماری کرونا در جهان با ایران است
چین: ۱۷شهروندمان که از ایران برگشته‌اند کرونا دارند
[3] تمامی جاده‌های ورودی مازندران بسته شد
[4] لطفا خوزستان را ممنوع‌الورود و تعطیل کنید

No comments:

Post a Comment