Saturday, July 9, 2022

مانقورتیسم آذربایجانی، داریوش اقبالی: من تورک نیستم، آذربایجانی‌ام!

 

مانقورتیسم آذربایجانی

داریوش اقبالی: من تورک نیستم، آذربایجانی‌ام!

مساله‌ی «تورک» در ایران ربطی به قفقاز و جمهوری آزربایجان و ماجراهایی که بر سر هویت ملی تورک در آن سرزمین آمده ندارد. در ایران تورک‌ها یعنی اوغوزهای غربی خودشان را «تورک» می‌نامند. هر کس و جریان و تشکیلات و در راس آن‌ها شخصیت‌های مطرح جامعه که منکر نام ملی تورک و هویت ملی تورک مخصوصا به اسم «آزربایجانی» و «ملت آزربایجان» و مهملاتی از این قبیل شود و یا برای تغییر نام ملی تورک و هویت ملی تورک تلاش کند، یک مانقورت و خائن است.

پ.س.: در جمهوری آزربایجان نام اتنیک و قومی «تورک» حقوقا و رسما و در قوانین صرفا به تورک‌های تورکیه اطلاق می‌شود. در عوض نام قومی و ملی تورک‌های قفقاز به طور رسمی و حقوقی و در قوانین از سال ١٩٣٧ «آزربایجانی» است. یعنی «آزربایجانی» در جمهوری آزربایجان دو معنی دارد. یکی نام جعلی قومی برای تورک‌ها، دیگری نام تابعیت تمام اهالی آن کشور.

آن‌ها رسما خودشان را در راستای ملت‌سازی استعماری ضد تورک توسط روسیه و ارمنستان، «آزربایجانی» می‌نامند، به طور غیر رسمی گاها از «آزری» هم استفاده می‌کنند. اما این، مساله‌ی آن‌ها است. در ایران «ملت تورک» وجود دارد. تلاش برای تعویض تورک به هر چیز دیگر از جمله به «آذربایجانی» خیانت محض و مزدوری سیاست‌های ضد تورک و نژادپرستانه‌ی دشمنان تورک است.

این مساله ربطی به اتحاد تورک‌ها و حکومت‌ها و ... ندارد. بحثی به اسم آزربایجان جنوبی هم وجود ندارد. مساله این است: ملت تورک در سرتاسر ایران ساکن است و اسم ملی و خودنامگذاری‌اش در سرتاسر ایران «تورک» است و نه آزربایجانی. تغییر نام قومی تورک‌های قفقاز به آزربایجانی یک خیانت تاریخی بود. تلاش برای تغییر نام و هویت ملی تورک‌های ساکن در ایران به آزربایجانی از طرف آزربایجان‌گرایان فعلی هم ادامه‌ی همان خیانت تاریخی است.



No comments:

Post a Comment