Sunday, December 18, 2016

ناسيوناليستهاي فعلي تورکيه و ناسيوناليسم تورک اواخر امپراتوري عثماني


ناسيوناليستهاي فعلي تورکيه و ناسيوناليسم تورک اواخر امپراتوري عثماني

بنا به بعضي فلاسفه، «دانش و علم با تقسيم‌بندي مفاهيم و پديده‌ها آغاز مي‌شود» ....: ناسيوناليستهاي فعلي در تورکيه و در راس آنها م‌.ح.‌پ. (ملي حرکت پارتيسي)، کاملاً با جريان ناسيوناليسم تورک که در اواخر امپراتوري عثماني پديدار شد متفاوتند.

ناسيوناليسم تورک ظهور کرده در اواخر دوره‌ي امپراتوري عثماني، يک جريان ريشه‌دار تاريخي پيشرو و مترقي، ايجاد شده توسط مصلحان و روشنفکران و انديشمندان و فرزانگان و محققين و تورکي‌شناسان و ادباي سکولار بود. بسياري از اين فرهيختگان (يوسف آقچورا، اسماعيل گاسپيرانسکي، حسين‌زاده علي بيگ، احمد آقايف، ذکي وليدي توغان، عمر سيف الدين و.... غيره) اصلاً از روسيه‌ي تزاري، تاتارستان، قفقاز، کريمه، بالکان، تورکستان و ... بودند.

آنها کار را با «اتحاد اسلام» به معني تجدد و معاصر شدن مسلمانان و جوامع مسلمان، ترک اختلافات و تعصبات مذهبي و فرقه‌اي و خرافات و ... و وحدت عمل سياسي و نظامي همه‌ي مسلمانان فارغ از مذهب و طريقت و فرقه و .... بر عليه استعمارگران اروپائي شروع کرده بودند و بعدها به «اتحاد و ترقي» که يک حرکت ناسيوناليستي و صدددرصد سکولار بود رسيدند. آنها بدون توجه به مذهب و فرقه و طريقت، به کمک تورکهاي ايران و قفقاز، اعم از سني و شيعي و علوي و ... شتافتند و تنها در آزربايجان ایران هزاران شهيد در راه نجات تورکها از متجاوزين روس و انگليس و ارمني و آسوري دادند.

اما م.ح.پ.، ميللي گؤروش، گولنيستها و امثالهم در تورکيه‌ي معاصر، جرياناتي هستند که بي‌ربط با جريان ريشه‌دار و تاريخي فوق، پس از جنگ جهاني دوم و همه از تلفيق سني‌گري و ناسيوناليسم تورک عاميانه موسوم به ايدئولوژي «سنتز تورک-اسلام»، آنهم به عنوان يک عکس العمل ميليتان به کمونيسم ايجاد شده‌اند.

No comments:

Post a Comment