Rusya-Ukrayna savaşını sona erdimek için İslavyan-Türkik bir formül
A Slavic-Turkic Solution to End the Russian-Ukrainian War
Méhran
Baharlı
Rusya-Ukrayna savaşını sona erdimek için İslavyan-Türkik bir formül
Méhran Baharlı
Rusya’nın uluslararası kuralları çiyneyerek Ukrayna’ya saldırması ve bu ülkenin Kırım Yarımadası’nı işgal ettikten beş yıl sonra bu sefer doğu ve güneyini de işgal ederek başlattığı savaş, artık bir yıpratma savaşına dönüşmüştür. Savaş sonucunda Rusya’nın umduğu hiç bir durum, işgal ettiyi topraklar dışında, gerçekleşmemiştir. Tersine Finlandiya ve İsveç NATO üyesi olmuş, Moldova, Gürcüstan ve Ermenistan’ın Batı Avrupa kurumları hatta NATO üyelik süreçleri hızlanmış, Batı Avrupa-ABD’nın Ukrayna üzerinde etkisinin azalması bir yana dursun, artmış, ve bunlar savaşı Rusya tehdidini bertaraf etmek için fırsat bilerek, savaşa fiilen mudahil olup ve daha ötesi savaşı Rusya toprakları içine genişletmiştir.
Batı Avrupa-ABD’nin amacı, Rusya’yı zayıflatmak, onu kendine global bir tehdit ve rakip olmaktan çıkararak sıradan bölgesel bir güce dönüştürmek, ve fırsat el verdiyi taktirde parçalamaktır. Bu amaç bir yandan Türkik Dünyası’nın hayrına ise, bir yandan da zararınadır.
Bilindiyi gibi Rusya Federasyonu’nun en az üçte biri Türkik ülkeler ve ulusların vatanından oluşmaktadır. Bunların bir gün özgürleşmesi ve bağımsızlıklarını elde etmesi bütün Türkik halkların gayesi ve ideali, ve de dünyanın hayrınadır. Öte yandan bugün Fıransa ve ABD önderliyinde Batı’da, Ortaçağ Haçlı ruhu yeniden hortlamış, Türk düşmanlığı yine de Balkanlar, Akdeniz, Anadolu, Kafkasya ve Ortadoğuda Türk halkların varlığı, vatanları ve milli çıkarlarını bir türlü kabullenemeyen bu devletlerin istiratejik hedefine dönüşmüştür.
Bu durumda Rusya ve Çin gibi devletlerin güç kazanması bu birleşik Batılı Haçlı Türk düşmanlığı cephesine karşı koymanın ve onu etkisizleştirmenin en etkili yollarından biridir (diyer yollar: Türkik Devletlerin bir biriyle askeri dahil çok yönlü, derin ve işleyen organik bağlar ve ittifaklar kurması; kendilerini siyasi, ekonomik, askeri ve teknolojik olarak hızlı bir şekilde geliştirmesi ve modernleştirmesi; Türkik Devletlerin en başta NATO ve Avrupa Parlamenti, Avrupa Birliyi, … olmak üzere bütün Batı ve Avrupa kurumlarına girerek bunları içeriden bölüp birleşik bir Türk karşıtı kurum ve örgütler cephesine dönüşmesini engellemesidir).
Rusya – Ukrayna savaşına dönersek, bu savaşı Ukrayna, Rusya ve Türkik dünyasının kazanmasını sağlayan bitirme formülleri aranmalıdır. Bunlardan biri Rus Dilli Bölgeler ve Kırım Yarımadası olmak üzere iki bölümden oluşan şu formüldür:
Rus Dilli Bölgeler:
Ukrayna devletine savaş açmış, daha sonra bağımsızlığını ilan etmiş ve en son da Rusya Federasyonu’na ilhak etmiş Rus Dilli Bölgeler’in yeniden Ukrayna Devletinin hakimiyetini kabul etmesi ve Kiyev ile barış içinde yaşaması gerkçekliklere uymuyor ve olanaksızdır.
-Ukrayna’nın
Kırım Yarımadası dışındaki Rus Dilli Bölgelerinde, uluslararası kurumların
denetimi altında (Birleşmiş Milletler Örgütü, Türkik Devletler Örgütü, ...)
buraların Ukrayna’da kalma veya Rusya’ya katılma şıklarını içeren iki seçenekli
bir referandum – halk oylaması yapılmalıdır.
-Referandum
sonucunda Rusya’ya bağlanmak isteyen Rus Dilli Bölgeler, resmen Ukrayna’dan
ayrılarak Rusya Federasyonu’na katılmalıdır.
-Ukrayna Devleti Rusya’dan
savaş tazminatı almamayı, bu konuda gelecekte de her hangi bir girişimde
bulunmayacağını taahhüt etmelidir.
-Ukrayna’nın Referandum sonucunu kabul ederek Rusya’ya ilhak olmak isteyen bölgelerini Rusya’ya devretmesine ve savaş tazminatından vaz geçmesine karşılık, Rusya Federasyonu Ukrayna’nın acil NATO üyeliyini, ve Kırım Yarımadası'ndan derhal geri çekilmeyi, koşulsuz ve şartsız kabul etmelidir.
Kırım Yarımadası:
Ukrayna’nın, Rusyan’ın, ve Türkik Dünyası’nın Kırım Yarımadası ile çok yönlü ve derin tarihsel ve demografik bağları vardır: Rus ve Türkik halklarının (Sünni Kırım Tatarların, Musevi Kırımçaklar ile Karaitlerin, Ortodoks Hırıstiyan Gagavuzların) yüzyıllar boyunca Kırım Yarımadası’nda yaşaması, Kırım Yarımadası’nın uzun süre Osmanlı ve Rusya’nın egemenliyi altında bulunması vs. Bu nedenlerden dolayı Kırım Yarımadası için, Ukrayna’nın geri kalan kısmından farklı bir formül gerekiyor:
-Kırım Yarımadası Ukrayna’ya bağlı bir federe bölge
olarak yeniden yapılandırılmalıdır.
-Kırım Yarımadası’nda yerli güçlerden oluşan polis ve
jandarma gibi teşkilatlar dışında hiç bir silahlı kuvvet ve ordu bulundurulmamalı
ve yerleştirilmemelidir.
- Ukrayna, Rusya, Türkiye, Rusya’ya bağlı Tataristan Cumhuriyeti,
Moldovaya bağlı Gagauzia Devleti beşli bir anlaşma imzalamalıdırlar. Bu beşli
anlaşmaya göre Ukrayna, Rusya, Türkiye, Tataristan ve Gagauzyeri Kırım Yarımadası’ndaki
Türkik ve Rus halkların haklarının garantörleri ve yarımadanın silahlı
güçlerden arınık kalmasını gözetleyen devletler olmalıdırlar.
- Ukran dili ile birlikte Rusça, Kırım Tatarcası, ve
Gagavuz Türkçesi Kırım Yarımadasının resmi ve yerli dilleri ilan
edilmelidirler.
-Başta Kırım Tatarları olmak üzere Kırım’dan eski Sovyet
Cumhuriyetleri ile dünyanın başka ülkelerine sürülen, kaçan, göç eden, deport
edilen bütün Türkik gruplar ve onların soyundan gelenlere çifte vatandaşlık
verilmeli ve bunlara Kırım Yarımadası’na dönme hakkı tanınmalıdır.
-Türkiye ve Türkik Devletleri, Kırım Yarımadası’nın
yeniden yapılanmasını üstlenmelidirler.
-Kırım Yarımadası Türkik Devletler Örgütü’ne gözlemci üye olarak kabul edilmelidir.
A Slavic-Turkic Solution to End the Russian-Ukrainian War
Méhran Baharlı
Russia's attack on Ukraine, which violated international laws, and the war it started five years after annexing the Crimean Peninsula, has now become a war of attrition. None of Russia’s desired outcomes from the war have materialized. On the contrary, Finland and Sweden have joined NATO; Moldova, Georgia and even Armenia have expedited their memberships in Western European organizations and NATO. Western Europe and the US have increased their influences on Ukraine, actively intervening in the war viewing it as an opportunity to eliminate the Russian threat and have even expanded the conflict deep into Russian territory.
The aim of Western Europe and the US is to weaken Russia, transforming it from a global threat and rival into an ordinary regional power, and if possible, disintegrate it. This goal is beneficial to the Turkic world on one hand, but also detrimental on the other.
It is well known that at least one third of the Russian Federation consists of the homelands of Turkic countries and nations. The liberation and independence of these territories is the aim and ideal of all Turkic peoples, for the benefit of the world. However, today, under the leadership of France and the USA, the medieval Crusader spirit has been resurrected in the West, with hostility towards Turks becoming a strategic goal for these states who cannot accept Turkish presence in the Balkans, Anatolia, Caucasus and the Middle East.
In this case, one of the most effective ways to counter the united Western Crusader Turkophobia is through the strengthening of states such as Russia and China. Other ways to achieve this goal include Turkic states establishing multi-faceted, deep, and functional organic ties and alliances with each other, including militarily; developing and modernizing themselves politically, economically, militarily, and technologically as rapidly as possible; and Turkic states entering all Western institutions, primarily NATO, the European Parliament, and the European Union to prevent them from froming a united anti-Turkish front from within.
Returning to the Russia-Ukraine war, we should seek the formulas that will end this war and enable Ukraine, Russia, and the Turkic world to emerge vitorious. One of these formulas consists of two parts: the Russian-speaking regions and the Crimean peninsula.
Russian-speaking regions:
It is unrealistic and impossible for Russian-speaking regions that have declared war on the Ukrainian state to accept the sovereignty of Ukraine and live in peace with Kiev.
-A two-choice referendum should be held in the
Russian-speaking regions of Ukraine outside the Crimean Peninsula under the
supervision of international institutions such as United Nations, and the Organization
of Turkic States. Options should include
staying in Ukraine or joining Russia.
-As a result of the referendum, Russian-speaking regions
that wish to join Russia should officially separate from Ukraine and join the
Russian Federation.
-Ukraine should agree not to seek war compensation from
Russia and to refrain taking any initiatives in this regard in the future.
- In exchange for Ukraine accepting the referendum results, transferring the regions that wish to be annexed to Russia and waiving war reparations, the Russian Federation should unconditionally accept Ukraine's immediate NATO membership.
Crimean Peninsula:
Ukraine, Russia, and the Turkic world have comples historical and demographic connections to the Crimean Peninsula. Russian and Turkic peoples including Sunni Crimean Tatars, Jewish Krymchaks and Karaites, and Orthodox Christian Gagauz, have lived on the Crimean Peninsula. The Crimean Peninsula has been under Ottoman and Russian rule for an extended perios. Due to these factors, a unique approach is necessary for addressing the situation in the Crimean Peninsula compared to the rest of Ukraine.
-The Crimean
Peninsula should be restructured as a federated region that is affiliated with
Ukraine.
-No armed forces
should be deployed on the Crimean Peninsula, except for organizations such as
the police and gendarmerie, which should consist only of local forces.
-Ukraine, Russia,
Turkey, the Republic of Tatarstan affiliated with Russia, and the Gagauzia
affiliated with Moldova should sign a five-party agreement. According to this
five-party agreement, Ukraine, Russia, Turkey, Tatarstan and Gagauzia should act
as guarantors of the rights of the Turkic and Russian peoples in the Crimean
Peninsula. They should also ensure that the peninsula remains free of armed
forces.
- Russian,
Crimean Tatar, and Gagauz should be declared the official and indigenous
languages of the Crimean Peninsula, alongside the Ukrainian language.
- All Turkic
groups and their descendants who were exiled, deported, fled, or emigrated from
Crimea to the former Soviet Republics and other countries around the world,
especially the Crimean Tatars, should be granted dual citizenship and the right
to return to the Crimean Peninsula.
- Turkey and the
Turkic states should collaborate on the reconstruction of the Crimean Peninsula.
- The Crimean Peninsula should be granted observer membership of the Organization of Turkic States.
No comments:
Post a Comment