Friday, November 11, 2022

دیپلومات ارشد جمهوری اسلامی ایران: تورک‌ها بدذات و تورکیه جانور بدی است، جمهوری آزربایجان یک پدیده‌ی وحشتناک، تهدید بالقوه برای ایران و یک غده‌ی سرطانی است و کلید تجزیه‌ی ایران را خواهد زد. آزری‌ها باید از منطقه بروند.

 

ابوالفضل ظهره‌‌وند دیپلومات ارشد جمهوری اسلامی ایران: تورک‌ها بدذات و نامرد هستند، اردوغان منافق و تورکیه جانور بدی است، حاکمیت آزربایجان بر قاراباغ به ضرر ما شد. جمهوری آزربایجان یک پدیده‌ی وحشتناک، تهدید بالقوه برای ایران و یک غده‌ی سرطانی است و کلید تجزیه‌ی ایران را خواهد زد. آزری‌ها اگر ایرانی نیستند باید از منطقه بروند. برای ایران ارمنی‌ها بر آزری‌ها اولویت دارند....

 

١-ابوالفضل ظهره‌وند، از دیپلومات‌های عالی‌رتبه‌ی جمهوری اسلامی ایران، در چند مصاحبه مطالبی را در باره‌ی جمهوری آزربایجان و تورکیه و مساله‌ی قاراباغ عنوان کرده است. وی در این مصاحبه‌ها دارای افکار ناسیونالیسم افراطی و توسعه‌طلبی ایرانی، و دیدگاه‌هایی به شدت ضد تورک و جنگ‌افروزانه بوده و شدیدا به دو کشور تورکیه و آزربایجان حمله و اهانت کرده است. او موجودیت جمهوری آزربایجان و مردم تورک آن را انکار نموده و خواستار بیرون کردن تورکان آزربایجان از منطقه و ضمیمه و الحاق کردن نخجوان و کل جمهوری آزربایجان به ایران شده است. وی توهین‌های مکرری به تورکیه و مردم تورک آن کرده، آن‌ها را بدذات و حیوان و رئیس جمهور تورکیه را منافق نامیده و ادعا کرده که تورک‌ها ارمنیان را نسل‌کشی کرده‌اند و الآن هم بر سر کوردها بومب می‌ریزند .....

٢-دیدگاه‌ها و ذهنیت ابوالفضل ظهره‌وند که در مصاحبه‌ی دوم خود را کورد می‌نامد (در واقع محتمل است که یک لک و یا لور خود کوردانگار باشد)، نمونه‌ای استثنائی در میان مقامات جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه دیدگاه و ذهنیت آن کلیت دولت ایران، همچنین تمام جامعه ی نخبه گان فارس اعم از مذهبی، سکولار، چپ گرا، ناسیونالیست و ... است که وی در حماقتی ناشی از هیجانات نژادپرستانه، و در رفتاری غیر دپیلوماتیک آن‌ها را بر زبان آورده و افشا کرده است.

٣- از مناصب ابوالفضل ظهره‌وند، دپیلومات عالیرتبه‌ی جمهوری اسلامی ایران: معاون اداره‌ی دوم (غرب آسیا - اقیانوسیه)، معاون گزینش، و معاون اداره‌ی بازرسی وزارت امور خارجه؛ معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی محمود احمدی‌نژاد؛ عضو پیشین تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ای؛ عضو ستاد تدابیر ویژه‌ی دولت؛ معاون رسانه‌ای در شورای عالی امنیت ملی؛ مشاور رئیس جمهور و نماینده‌ی ویژه ی ایران در امور افغانستان؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و در ایتالیا، ....

 

نکات برجسته‌ی سخنان ابوالفضل ظهره‌‌وند دیپلومات ارشد جمهوری اسلامی ایران:

اعاده‌ی حاکمیت آزربایجان بر قره‌باغ به ضرر ایران شد

تورک‌ها بدذات و نامرد هستند

ما با تورک‌ها گرفتاری بلندمدت داریم

تورک‌ها خواب زنگه‌زور را می‌بینند

اردوغان منافق و تورکیه به دلیل ساختار سیاسی‌اش ناگزیر از نفاق است

تورکیه جانور بدی است و دولت بدذاتی دارد.

تورکیه در بهترین حالت رقیب راهبردی ماست

تورکیه ارامنه را نسل‌کشی کرده است

اردوغان بر سر کوردها بومب می‌ریزد

نورمال شدن روابط بین ارمنستان و تورکیه به ضرر ما است

راه مستقیم بین آزربایجان و تورکیه، حتی با تونل زیرزمینی برای ما مشکل‌زا است.

تورکیه در کشیدن دیوار مرزی با ایران، دارای تفکر صهیونیستی است

ارمنی‌ها برای ایران بر آزری‌ها اولویت دارند

قفقاز جنوبی حوزه‌ی تمدنی ایران است

جمهوری آزربایجان یک پدیده‌ی وحشتناک، و تهدید بالقوه برای ایران است

جمهوری مستقل آزربایجان همیشه برای ایران یک غده‌ی سرطانی باقی خواهد ماند

کلید تجزیه‌ی ایران را ناتو از آزربایجان خواهد زد

اصلا آزربایجانی وجود ندارد

[تورک‌های] جمهوری آزربایجان، آزری ایرانی هستند؛ و اگر نیستند باید از این منطقه بروند

نخجوان باید ضمیمه‌ی ایران بشود

جمهوری آزربایجان باید به ایران برگردد

ایران نباید اجازه دهد آزربایجان مسائل خود را [هویت، تمامیت ارضی، تاریخ، ...] خود حل کند.

از مصاحبه‌ی اول[1]:

من چون حالا نظر کارشناسی‌ام را عرض می‌کنم. ما در مساله‌‌ی قره‌‌باغ می‌توانستیم بهتر عمل بکنیم. قره‌‌باغ از یک جنبه‌‌اش، خوب بخش قره‌‌باغ پائین، خوب این‌ها مربوط به ‌‌تورک‌ها هست. منتها فراموش نکنیم این تورک‌های بدذات «[گربه‌‌ی مسکین] اگر پر یافتی تخم گنجشک از زمین برداشتی». این‌ها تورک‌هایی نیستند که ‌‌در واقع پای‌بند به ‌‌شیعه ‌‌باشند.

در واقع اینجا این معادله‌‌ می‌توانست جور دیگری تعریف بشود. یعنی ما بدون اینکه ‌‌بخواهیم ارامنه‌‌ را از قره‌‌باغ کاملا کوچ بدهند می‌آمدند مثلا یک جوری می‌شد معادله‌‌ را بست که‌‌ بدون درگیری زمین‌ها را در واقع به‌‌ تورک‌ها بر می‌گرداندند منتها [منطقه] تحت باز حاکمیت قره‌‌باغ و به‌‌ نوعی ایروان باقی می‌ماند. اما حاکمیت از ایروان و قره‌‌باغ رفت به ‌‌سمت باکو. این، به‌‌ ضرر ما شد.

خوب بعد هم دیدیدم دیگر که ‌‌خواب می‌بینند که ‌‌زنگه‌‌زور را هم بگیرند و سعی می‌کنند که ‌‌آن چند کیلومتر رابطه‌‌ی ما با ارمنستان را قطع کنند که‌‌ حضرت آقا [خامنه‌ای] اینجا را به‌‌ دقت و به‌‌ درستی هشدار دادند. اما تورک‌ها اهل توجه ‌‌به ‌‌این مسائل نیستند. نامردتر از این حرف‌ها هستند.

خب ما در بحث کومکی که‌‌ ایران کرد و سردار سلیمانی کرد واقعا نقش ما کلیدی بود در حفظ این اردوغان منافق. اما چه ‌‌شد راحت دیدیم به‌‌ ما چه‌‌ جوابی داد. در سوریه‌‌ بدترین رفتار را داشته ‌‌این کشور. و این هم حالا یک بحث مفصل دارد.

تورکیه ‌‌به‌‌ دلیل آن ساخت سیاسی‌اش گریزی از این نفاق هم ندارد. یعنی جانور بدی است. یعنی ما هیچ وقت نمی‌توانیم فکر کنیم با تورکیه‌‌ی به‌‌ این شکل ما بخواهیم اتحاد راهبردی داشته ‌‌باشیم. حتی شراکت راهبری داشته‌‌ باشیم، رقیب راهبردی هستیم حتی، در بهترین حالتش. بنابراین مساله‌‌ی نخجوان و مساله‌‌ی قره‌‌باغ به ‌‌ضرر ما شد.

و الان هم می‌بینیم که دارند الان کومک سیا و فشار آمریکایی‌ها روابطِ در واقع ارمنستان با تورکیه‌‌ را عادی می‌کنند. عادی شدن روابط ارمنستان و تورکیه ‌‌هم به‌‌ ضرر ما و روس‌هاست. خیلی تاکید دارند که ‌‌قفقاز جنوبی را کلا به‌‌ گونه‌‌ای ببرند جلو مثل گورجستان و در واقع راه ‌‌ایران و روسیه ‌‌به زمینی پاک کنند، ببندند. این نفس ما را می‌گیرد. ضمن اینکه ‌‌قفقاز جنوبی حوزه‌‌ی تمدنی ماست. شما اوستیای جنوبی، اوستیای شمالی هم که‌‌ می‌دانید این‌ها اصلا ایرانی‌تبارند.

توی خود آزربایجان‌اش هم همین جور. و این آزربایجان یک پدیده‌‌ی وحشت‌ناک، یک تهدید بالقوه ‌‌است برای ما با این روندی که ‌‌دارد می‌رود. و ما این را باید دقیق می‌دیدیم و ببینیم. در مجموع این تهدید برای ما است. یعنی نخجوان، ببیند نخجوان اگر که ‌‌ما باز هم می‌توانستیم خیلی خوب عمل بکنیم. نخجوان کلا باید ضمیمه ‌‌بشود به ‌‌ایران. یعنی ما این نخجوان پاشنه‌‌ی آشیل ماست.

و این‌ها حتی اگر شده ‌‌تونل زیرزمینی هم بزنند بین نخجوان و آزربایجان، اگر آزربایجان و تورکیه ‌‌راه‌‌ مستقیم به‌‌ هر ترتیب پیدا کنند ما مشکل پیدا می‌کنیم برای این، چون ما اهرم فشارمان روی تورکیه‌‌ همین راه ‌‌ترانزیتی است. و [این را] تورک‌ها می‌بندند. می‌دانید تورک‌ها الان رفته‌‌اند مرز بین خودشان و ما را دیوار دارند می‌کشند. ببینید یک تفکر صهیونیستی هم تویش است. یعنی ما با این تورک‌ها در بلندمدت هم گرفتاریم.

همین عامل و این تهدید بالقوه هست که سبب می‌شود روابط ما با روسیه باید جدی‌تر نگاه بشود. اینجاست که ما در واقع اشتراک راهبردی داریم و اتحاد راهبردی ما باید باشد. راه شمال - جنوب معادلات ترانزیتی جهان را تغییر می‌دهد. و من من نمی‌دانم باز چه دست ماسونی است که ١٦٠ کیلومتر [راه] آستارا به رشت را نگذاشتند کشیده بشود. یعنی دریای پول را دوره‌ی آقای روحانی نابود کردند رفت، اما حاضر نشدند این ١٦٠ کیلومتر را بکشند. یعنی یک اراده‌ای قبل از انقلاب اصلا از دوره‌ی پهلوی و حتی قبل‌ترش بوده، هیچ وقت نبایستی راه، راه مناسبی برای اینکه ما بتوانیم به شرق و غرب یا شمال و جنوب راحت دست پیدا کنیم کشیده بشود. اگر راه‌هایی هم کشیده شده برای ملاحظات و نیازهای ترانزیتی و نظامی انگلیس‌ها بوده. و ما باید این راه ‌‌شمال و جنوب را، شده ‌‌نان شب است، اگر شده‌‌ مردم سنگ ببندد به‌‌ شمکشان، ملت تحمل بکند سختی را، تمام پروژه‌‌ها باید بخوابد، ما باید راه ‌‌شمال و جنوبمان را راه‌‌ بیاندازیم. ولی می‌گویم تمام تحولات بین‌المللی هم در پیرامون ما مثل تحول افغانستان یا عراق هم به‌‌ خاطر اینکه‌‌ این اتفاقات نگذارد شکل بگیرد، [با] این ما را درگیر نگه‌‌ دارند. ولی این روند را انشاء الله ‌‌باید تغییر داد.

و مساله‌‌ی می‌گویم ارمنستان به ‌‌دلایل مختلف اولویت دارد برای ما بر آزربایجان. یعنی آزربایجان همان نقطه‌‌ای است که ‌‌ناتو می‌تواند بیاید و کلید تجزیه‌‌ی ایران را بزند. همان کاری که توی خوزستان دارند می‌کنند. تلاش دارند یک همچنین شیطنت‌هایی را انجام بدهند. مساله‌ی قره‌باغ خیلی مساله‌ی مهمی بود.

و الان هم این نخست‌وزیری که هست در ارمنستان، [پاشینیان] آدم همچین ذی صلاحی نیست. خیلی بد بازی کرده، یعنی این هم نفوذی است در ارمنستان.

ارمن‌ها یک به نوعی متحد ایرانند. نمی‌گویم ایرانی‌اند، چون تاریخ هم در گذشته هم همین جور بوده، ولی اشتراک عجیبی داشتند. یعنی همواره در کنار ایران بودند، در دوره‌ی ساسانی در قبلش، بعدها. ارامنه‌‌ اولویت دارند به‌‌ این آزری‌ها، چون اصلا آزربایجانی وجود ندارد. این‌ها یا واقعا آزری ایرانی هستند، یا نیستند بروند، [باید] از این منطقه ‌‌بروند. آزربایجان باید برگردد به ‌‌ایران. این واقعیت مطلب است؛ تا این آزربایجان برنگردد به ‌‌ایران این همیشه ‌‌برای ما غده‌‌ی سرطانی است.

آزری‌ها ایرانی هستند. بعد دارند می‌روند شناس‌نامه ‌‌درست می‌کنند که‌‌ بگویند آقا این‌ها همه‌‌شان از تورک‌های مثلا آسیای میانه ‌‌هستند. یعنی می‌خواهم بگویم تا این قدر شیطنت دارند. دارند تاریخ‌سازی می‌کنند نامردها. آزربایجان مساله‌‌اش اصلا نباید اجازه‌‌ بدهیم برای خودشان مسائل را این جوری حل کنند. و آقایون برخی‌ها متاسفانه ‌‌فریب خوردند. و این شد که نباید می‌شد.

از مصاحبه‌ی دوم[2]:

منظور من دولت تورکیه بود که دولت بدذاتی دارد. این آقای اردوغان تکلیفش مشخص نیست. از یک طرف پان‌تورکی. از طرف دیگر می‌گویی رهبر اخوان جهان اسلامم. از طرفی هم می‌خواهی عضو اتحادیه‌ی اوروپا باشی. بالاخره چه کسی هستی آقای اردوغان؟ این یک پارادوکس است. از یک طرف آزربایجان را گذاشته سر کار، از یک طرف آمریکا و اوروپا را گذاشته سر کار. از یک طرف هم بومب را می‌ریزد سر کوردها. آخر چرا بومب را می‌ریزی سر کورد که ۲۵ درصد کشورت همین کوردها هستند؟ تورکیه ارامنه را نسل‌کشی کرده است و این نسل‌کشی را الان آمریکا و دیگر کشورها به رسمیت شناخته‌اند.

No comments:

Post a Comment