Saturday, November 19, 2022

اکثریت مردم ایران تورک هستند. اما سیاست و حکومت در دست فارس‌زبان‌های اقلیت است. چرا ؟

 

اکثریت مردم ایران تورک هستند. اما سیاست و حکومت در دست فارس‌زبان‌های اقلیت است. چرا ؟

 


جواب من:

عاملی اصلی، نبود شعور قومی - ملی تورک، به سبب ملت نشده‌گی تورک‌های ساکن در ایران است. این هم چند دلیل دارد:

١- «سیاست نسل‌کشی زبانی و ملی تورک توسط دولت ایران» که از جمله با تاریخ‌نگاری ضد تورک ایرانی و ممنوع بودن آموزش به زبان تورکی و رسانه‌های تورکی و .... جامعه‌ی تورک را به صورت جاهل و ناآگاه از زبان و فرهنگ و تاریخ ملی خود که لازمه‌ی تشکل شعور قومی تورک است و تجرید شده از همسایه‌گان تورکش نگاه می‌دارد.

٢- «ایدئولوژی و هویت ملی و استعماری ضد تورک آزربایجانی» که با محلی‌گرایی و تجزیه کردن، مانع از اتحاد، ادغام و انسجام جامعه‌ی تورک در قالب یک ملت و گروه ملی و از خودبیگانه‌گی آن‌ها می‌گردد.

٣- «مذهب‌گرایی و شیعه‌زده‌گی» که با پس راندن هویت ملی تورک، و نشاندن هویت مذهبی در فورم شیعی‌گری که خود معجونی از باورهای زرتشتی و شعوبیسم فارسی و تعالیم کلیسای ارمنی و آموزه‌های صلیبی ضد تورک .... است، تمام مظاهر فرهنگی و ادبی و اجتماعی و ... قومی تورک را از بین برده و به جای آن‌ها صرفا مذهب شیعی امامی را نشانده، و بدین ترتیب با تبدیل کردن جامعه‌ی تورک در ایران به یک توده‌ی تک هویتی شیعی و تک بُعدی ایرانی، به طور موثر از ورود جامعه‌ی تورک به عصر مودرنیته و تبدیل شدن به یک ملت معاصر و زنده که محصول آن است جلوگیری کرده است.

٤- «حمایت همه‌جانبه و تبلیغات گسترده‌ی مراکز سیاسی و آکادمیک و فرهنگی و حقوق بشری و رسانه‌ها و  ... اوروپا - غرب صلیبی از فارسیت در ایران و انکار تورکیت در آن». این یکی‌انگاری ایران با فارس و باور به واقعی و ضروی بودن آن آنچنان گسترده است که حتی دولت تورکیه که علی القاعده، مانند آنچه در قبرس می‌کند، می‌بایست حامی اقلا حقوق زبانی و فرهنگی ملت تورک ساکن در ایران می‌شد؛ در یک صد سال اخیر متفق استراتژیک قوم حاکم فارس و دولت فارسی است ....

٥- «نبود صنف روشن‌فکران و فعالین سیاسی آگاه و مسئول و جسور معتقد به هویت ملی تورک و متعهد به بیان حقایق و نشر آن‌ها» که باعث شده توده‌ی تورک بدون مغز متفکر و چشم بینا شود. ملت به معنی مودرن را نخبه‌گان ملی بوجود می‌آوردند و ملت تورک ساکن در ایران فاقد صنف نخبه‌‌گان ملی است. نخبه‌گان تورک در ایران اکثریت مطلق معتقد به هویت ملی ایران هستند و خود را از ملت ایران انگلیس ساخته می‌دانند، اقلیتی هم در تبریز-اردبیل و حوالی موغان خود را از ملت آزربایجان روسیه ساخته گمان می‌کنند که هر دو به یک اندازه آنتی تز ملت تورک و نافی هویت ملی تورک هستند...

No comments:

Post a Comment