Friday, June 24, 2016

خروج بريتانيا از اتحاديه‌ي اروپا و تضعيف روابط ترکيه-آزربايجان با آن


خروج بريتانيا از اتحاديه‌ي اروپا و تضعيف روابط ترکيه-آزربايجان با آن

خروج بريتانيا از اتحاديه‌ي اروپا نه تنها يک روز تراژيک براي اروپاست، بلکه اثرات بسيار منفي بر ما، ترکيه و جمهوري آزربايجان خواهد داشت. تضعيف اتحاديه‌ي اروپا و تضعيف روابط ترکيه-آزربايجان با آن به ضرر ملت ترک ساکن در ايران است و باعث تضعيف هر چه بيشتر ترکيه و درغلطيدنش به باتلاق ديکتاتوري اسلامي خاورميانه‌اي خواهد شد....

مساله، عضويت عملي ترکيه و آزربايجان در اتحاديه‌ي اروپا نيست. مساله، زنده نگاه داشتن پرسپکتيو عضويت در اتحاديه‌ي اروپاست. اين دو متفاوتند.

براي پيشرفت ترکيه در همه‌ي جهات، چه استانداردهاي زندگي و حقوق بشري و چه تکنولوژي و اقتصادي و حقوقي و سياسي و ديپلماتيک... چسبيدن به پارلمان اروپا، ناتو و اتحاديه‌ي اروپا از واجب هم واجب‌تر است. اگر تاکنون ترکيه و حتي عثماني پيشرفتي کرده و مرکز جاذبه‌اي بودند، صرفا به خاطر همين وجه اروپائي آنها بود و لاغير.

در کشورهائي مانند ترکيه و آزربايجان، که به لحاظ تاريخي و خودجوش داراي سنن دمکراسي ليبرالي نيستند، وجود سيستمهاي چک و بالانس متعدد براي جلوگيري از تبديل آنها به يک دولت ورشکسته، ديکتاتوري و شرعي ضروري است. اين سيستمهاي چک و بالانس تاکنون براي ترکيه عبارت بودند از قوه قضائيه‌ي نيمه مستقل، ارتش سکولار هر چند غيرليبرال، مطبوعات نيمه‌آزاد و تشکيلات و أحزاب و سنديکاهاي نسبتا فعال هر چند با محدوديت.... اکنون اسلاميستها به رهبري اردوغان همه‌ي اين سيستمهاي چک و بالانس را از بين برده‌اند.

تنها سيستم چک و بالانسي که داراي توان محدودي براي حفظ نظام نيمه دمکراتيک و نيمه سکولار ترکيه است و هنوز وجود دارد، همان روابط ترانس‌آتلانتيک (پارلمان اروپا، اتحاديه‌ي اروپا و ناتو) است. اسلاميستهاي ترکيه بيش از نيم قرن است که در صدد نابود کردن اين پل ارتباطي ترکيه با مدنيت معاصر بودند. نهايتا اردوغان با سياستهاي گام به گام پوپوليستي احمدي نژادوار، مانند  پيشنهاد انجام رفراندم براي عضويت در اتحاديه‌ي اروپا، موفق به تخريب آن هم شد. قدم بعدي اردوغان اسلاميست ايجاد بهانه و زمينه‌ي لازم براي جدا شدن و يا اخراج ترکيه از ناتو است....

با ادامه‌ي حاکميت اردوغان تجزيه‌ي ترکيه امري قطعي است. اردوغان و خانواده و نزديکانش تا خرخره در فساد مالي غرق‌اند و خود وي نيز به سبب جنايات در حمايت از شاخه‌ي سوريه‌اي القاعده تا زير پا گذاردن مداوم و مکرر قانون اساسي، .... به محض اينکه اقتدار سياسي را از دست دهد محاکمه و محکوم خواهد شد. به همين سبب به هر قيمت -حتي جنگ داخلي و تجزيه و فروپاشي ترکيه- تا روزي که زنده است سعي خواهد کرد در اقتدار بماند.

No comments:

Post a Comment