مارش نظامی یئنیچئری «جدّین ددهن، ائی تورک ملّتی» -گروه کوْر ارتش سرخ
مئهران
باهارلی
قێزێل اوْردوُ اوْروُ، عوثمانلی یئنیچئری سۆکۆی تاخێمێنێن «جدّین
ددهن، ائی تورک ملّتی-١٩١١» سۆیێرێنێ ائدیملهییر.
Qızıl Ordu Oru, Osmanlı Yéniçeri Süküy Taxımının “Ceddin Deden, Éy Türk Milleti-1911” Süyırını Édimleyir.[1]
گروه کوْر ارتش سرخ، مارش باند موزیک نظامی یئنیچریهای عثمانلی (مهتر
و مهترخانه) «جدین ددهن ائی تورک ملّتی-١٩١١» را ایفا میکند.
اوْرOr : گروه کور،
خورو
سۆکۆیSüküy : موسیقی نظامی
سۆیێرSüyır : مارش نظامی
ائدیملهمهکÉdimlemek : ایفاء، اجرا کردن
کۆی
تاخێمKüy taxım : باندو، گروه موسیقی
جدّین ددهن، نسلین بابان
جدّین
ددهن، نسلین بابان
جدّین
ددهن، نسلین بابان
ائی
قاهرامان تورک ملّتی
اوردولارین،
پک چوخ زامان
وئرمیشدیلهر
دونیایا شان
اوردولارین،
پک چوخ زامان
وئرمیشدیلهر
دونیایا شان
تورک
ملّتی، تورک ملّتی
تورک
ملّتی، تورک ملّتی
عشق
ایله سئو ملّیّتی
قهر
ائت وطن دوشمانینی
چکسین
او ملعون ذلّتی
قهر
ائت وطن دوشمانینی
چکسین
او ملعون ذلّتی
CEDDİN DEDEN, NESLİN BABAN
Ceddin deden, neslin baban
Ceddin deden, neslin baban
En kahraman Türk milleti
Orduların, pek çok zaman
Vermiştiler dünyaya şan
Orduların, pek çok zaman
Vermiştiler dünyaya şan
Türk milleti, Türk milleti
Türk milleti, Türk milleti
Aşk ile sev milliyeti
Kahret vatan düşmanını
Çeksin o mel'un zilleti
Kahret vatan düşmanını
Çeksin o mel'un zilleti
١-تاریخ موزیک نظامی تورک به دوران هونها و سپس گؤکتورکها بر میگردد. در کتیبههای اورخون قرن هشتم سازهای منفرد نام برده شدهاند. باندهای موزیک نظامی که در تورکی قدیم توغ و کوبورگه (Kübürge) نامیده میشدند، سمبول حاکمیت خاقان بودند و در روزهای مخصوص برای او و در سفرهای جنگی به اجرای موسیقی میپرداختند. موزیک نظامی تورک بعدها توسط امپراتوریهای سلجوقی و خوارزمشاهی و موغولی متکامل و به همراه تورکها-موغولها به ناحیهی وسیعی از چین تا سرزمینهای عربی منتقل شد. «مهتر» ادامهی این سنت قدیمی و پیوستهی تورک در امپراتوری عثمانلی است. اولین مهتر توسط سلطان سلجوقی علاء الدین کیقباد سوم به عنوان هدیه به همراه نامهای که به دولت تازه تاسیس عثمانلی تحنیت میگوید فرستاده شده است. از آن تاریخ به بعد مهتران هر روز بعد از نماز عصربرای فرمانروای عثمانلی قطعات موسیقی مینواختند[2].
٢-کلمهی مهتر دری و معادل آن به تورکی ان بؤیوک، پک اولو، باشقان، ... است. آلات موسیقی مهترها شامل سورنای (زورنا)، قارانای، دودوک، داوول، چاغانا (چگانه)، بورو، کوس، چوگان، قودوم، نفیر، ناقارا (نقاره)، زیل، ... بود. بزرگی و کوچکی بؤلوکهای مهتر که باند موزیک نظامی یئنیچریها بودند، بر اساس تعداد آلات موسیقی آنها تعیین میشد. در اوردوی عثمانلی فرماندهی بؤلوکهای مهتر، «مهترباشی آغا» نام داشت که وابسته به یک مقام دولتی بنام «امیر عالم» بود. وظیفهی مهترباشی آغا طراحی حرکتهای موزون افراد بؤلوک مهتر به هنگام اجرای قطعات و راهپیمایی و تعیین مارشهای آنها بود. بؤلوکهای مهتر در مراسم تصدیق انتصاب مقامات رسمی، قبول سفرای خارجی، اعطای سانجاق (لوای) جدید به ساناجاق بیگی منصوب شده، نیز در سفرهای جنگی مارش هجوم مهتر را اجرا می کردند.
٣-موزیک نظامی یئنی چئری (مهتر) از چند جهت مهم است.
-موسیقی
نظامی یئنی چئری (مهتر) پدیدهای تقریبا بالکل دارای خاستگاه تورک است.
-مفهوم
باند راهپیمایی نظامی، آنگونه که امروز در سراسر جهان رایج است و مورد استفاده
قرار میگیرد، در قرن شانزدهم از امپراتوری عثمانلی اخذ و اقتباس شده است.
-موزیک
نظامی یئنی چئری (مهتر) بر موسیقی کلاسیک اوروپایی و فرهنگ موسیقی غربی و از آن
طریق بر موزیک مودرن جهانی تاثیرات قابل ملاحظهای داشته است. آهنگسازان اوروپایی
بسیاری مانند جوزف هایدن، وولفگانگ آمادئوس موتزارت و لودویگ فون بتهوون آهنگها و
قطعات موزیک متعددی الهام گرفته و یا به تقلید از موسیقی مهترها نوشتهاند.
-باند موزیک چاووشها، نقارهچیها و نقارهخانهی دولتهای تورک –موغول
حاکم بر ایران امروزی مخصوصا دولتهای تورکمان (قاراقویونلو، آغقویونلو، قیزیلباش،
افشار، قاجار) -علاوه بر حیطهی زبان تورکی سرودها و مارشها و دعاها و ... - در
ارتباط متقابل و بسیار بیشتر از آن در تاثیرپذیری از موسیقی و نوع و نامهای آلات موسیقی
و تشکیلات باند موزیک نظامی مهتر عثمانلی آن بودهاند[3].
برای مطالعهی بیشتر:
سه
سلام-سرود نظامی تورکی از اوردوی دولت تورک افشاری
http://sozumuz1.blogspot.com/2019/06/blog-post_5.html
کوی
(موسيقی)، يير (آواز)، بييی (رقص)، قوشوق (شعر)، باغدا (تصنيف)، های (آهنگ)....
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/03/blog-post_30.html
چند کلمهی تورکی در بارهی موسیقی و فرهنگ موسیقیائی
آداب، تربیت: گؤرگو Görgü
آکورد کردن: کؤکلهمهک
Köklemek
آکورد: کؤک Kök
آکوستیک: یانقی بیلیم Yanqı bilim، سس داغیلیم Ses dağılım
آلت موسیقی آشیقها: سازSaz
آلت موسیقی، ابزار:
چالقی Çalqı، چالینجاق Çalıncaq
آلگرو: قیبراق Qıbraq
آهنگ فولکلوریک: تورکو Türkü
آهنگ موسیقی: ییرلامYırlam
آهنگ: اویوم Uyum
آهنگساز: باغدار Bağdar
آهنگسازی: باغداما Bağdama
آهنگهای لیریک بزرگ،
آهنگ مودرن: آشولا Aşula
آوا: بانگ Bañ، بان Ban (بانلاماق Banlamaq، بان بانلاماق Ban banlamaq)
آواز خواندن: ییرلاماق Yırlamaq، ییراماق Yıramaq، اؤتمهک Ötmek (با صدای زیر)،
هایلاماق Haylamaq (از حنجره)
آواز: ییر Yır
آوازخوان: ییراغوYırağu ، ییراوYırav ، ییرچیYırçı ، ییرلاییجیYırlayıcı ، ییرار Yırar
آوازخوانی: ییرلاییش Yırlayış
اجرا کردن: ائدیملهمهکÉdilmek
ادبی: گؤرکول Görkül
ادبیات غرب: باتی گؤرکسؤزو
Batı
Görksözü
ادبیات کلاسیک: کؤکلهشیک گؤرکسؤز Kökleşik Görksöz
ادبیات: گؤرکسؤز Görksöz
ادیب برجسته: سئچگین
گؤرکولچو Séçgin Görkülçü
ادیب: گؤرکولچو Görkülçü
ارتجالی: دوغاچلاما Doğaçlama
استتیزم: گؤرک Görk
استتیک، زیبا: گؤرکلو Görklü
انسترومانتاسیون: چالقیلاما
Çalqılama، چالقی بیلیم Çalqıbilim
انسترومانتال: چالقیسال
Çalqısal
اوپرا: ییراماج Yıramac (-ماج mac و یا –پاچ paç پسوند
بازی-نمایش است، کوتاه و محرف پسوند ماجا maca)
اورکستر مجلسی: اودا
کویهشگهسی Oda küyeşgesi
اورکستر: کویهشگه Küyeşge
ایفا کردن: ائدیملهمهکÉdimlemek
ایفاچی:
ائدیملهییجیÉdimleyici
بازیگر تئاتر: یانسیدار
Yansıdar
بالرین: تالپیچی Talpıçı، تالپار Talpar
باله: تالپی Talpı
باندو:
کوی تاخیمKüy taxım
بلندگو: سس ایریلدهر Ses irilder
بوزلاق Bozlaq: نوعی اوزون
هاوا
پارچهی موسیقی: تیکه Tike
پانتومیم: تومپاج Tumpaç (-ماج mac و یا –پاچ paç پسوند بازی-نمایش
است)، توم اویون Tumoyun، توم گؤستهریسی Tum gösterisi (از مصدر تومماق Tummaq)
پردهی موسیقی: کؤک Kök
پوئما: قوشاق Qoşaq
تار (ساز): تئللی Télli
تراژدی: بوزلاما Bozlama
ترانه: های Hay، ییرلامYırlam
ترانهخوانی: هایلاما Haylama
تصنیف کردن: باغداماق Bağdamaq
تصنیف: باغدا Bağda
تغنی: ییرلاییش Yırlayış
تفریح کردن: ائیلهنمهک
Éylenmek
تفریح، سرگرمی: ائیلهنجه
Éylence
تکنوازی: تک کویلو Tekküylü
تمپو: دیزهم Dizem
تمدن: اویقارلیق Uyqarlıq
تون، لحن: تینی Tını
تئاتر: یانسیماج Yansımac (-ماج mac و یا –پاچ paç پسوند
بازی-نمایش است)، یانسیل Yansıl
جشن و ضیافت همراه با آواز و غریو و موسیقی: سور Sur
چندنوازی: چوخ کویلو Çoxküylü
خواندن: ییرلاماق
خواننده: ییراغوYırağu ، ییراوYırav ، ییرچیYırçı ، ییرلاییجیYırlayıcı ، ییرار Yırar، هایچی Hayçı، هایلار Haylar
دراکه: آنلاق Anlaq، قاناجاق Qanacaq
دوتار: قوشاتئللی Qoşatélli
دوئت: ایکیل İkil
رسیتال: کویلهتی Küyleti
رقاص: بیییچی Biyiçi، بییهر Biyer
رقص: بییی Biyi
رقصیدن: بیییمهک Biyimek، بیییلهمهک Biylemek، بیییشمهک Biyişmek (با هم رقصیدن)
رول، نقش (بازیگری):
اوینام Oynam
ریتم: تارتیم Tartım
زیبائیشناسی: گؤرکبیلیم
Görkbilim
ژانر ادبی: گؤرکول چئشین
Görkül
çéşin
ژانر: چئشین Çéşin
ساز آشیقی-باخشی: قوپوز Qopuz، چؤگور Çögür
ساز بادی نظامی: بورو Boru (بورقو Burqu) (کوراوغلو
بوروسو، عوثمانلی بوروسو)
ساز بادی: پوفلهمهلی Püflemeli، اؤتدورمهلی Ötdürmeli
سبک، اسلوب، طرز: بیچهم
Biçem
سراینده: قوشان Qoşan
سرود دینی، الهی: تانریدام
Tanrıdam
سرود ملی: اولوسال آییتیم
Ulusal
ayıtım
سرود: آییتیم Ayıtım
سرودن: قوشماق Qoşmaq
سروده: قوشقو Qoşqu
سه تار: اوچ تئللی Üçtélli
سوپرانو: اؤتهر Öter
سولیست: ییراوYırav ، ییراغو Yırağu
شاعر: قوشار Qoşar، قوشوقچو Qoşuqçu
شاعرانه: قوشارجا Qoşarca
شعر تورکی (نوعی قالب
شعر آشیقی): قوشما Qoşma
شعر معاصر: دیزهلهک Dizelek
شعر: قوشوق Qoşuq
شعرگونه: قوشاریمتیل Qoşarımtıl، قوشارسی Qoşarsı
شعرواژه: سیجیر Sicir، سیجیرلهمه Sicirleme (صورت اولیهی
ادبی که نه هنوز به مفهوم امروزی شعر و نه به مفهوم امروزی نثر است).
صدا (معادل Sound): سس Ses
صدا (واضح و روشن): آوارد
Avard
صدای جانداران (معادل Voice): اؤتوم Ötüm
صنایع ظریفه: اینجه
اوزلوقلار İnce Uzluqlar
عمل (موسیقی): ایشİş
غزل: سئوگی قوشوقSévgi qoşuq
فراخوان: آواوا Avava (در اصل صدای
فراخوان جهت جمع شدن برای بازی پس از برداشت خرمن)
فرهنگ: اکینج Ekinc
فستیوال موسیقی: کوی سورو
Küy
sürü
فستیوال: سور Sür، سورول Sürül
قطعه (موسیقی): تیکهTike
قطعهی آوازی: ییرال تیکه
Yıral
tike
قطعهی سازی: چالقیسال
تیکه Çalqısal
tike
قطعهی موسیقی: تیکه Tike
کار (موسیقی): ایشİş
کلید: آچار Açar
کور خوانی: اورلام Orlama، اورلاشی Orlaşı
کور، خورو: اور Or
کومدی موزیکال: کویهل
گولدورو Küyel
güldürü
کونسرت: کویلهشی Küyleşi، کویهنتی Küyenti
کونسرواتوار، دانشکدهی
موسیقی: کوی یورت Küyyurd
گفته: قوشوقQoşuq (عروض)، قوشقوQoşqu (هجایی)، قوشماQoşma (عاشقانه)، سیجیرSicir (شعرواره)
گوینده: ییراغو Yırağu، ییراو Yırav، ییرچی Yırçı، ییرلاییجی Yırlayıcı
مارش: سوییری Süyırı
مجموعه: جؤنگCöng
مدنیت: اویقارلیق Uyqarlıq
مسابقهی آهنگ و ترانه:
هاییم Hayım
مسابقهی بین آشیقها:
آییتیشما Ayıtışma
مشاعره: آییتیش Ayıtış
مصراع: دیزه Dize
معرفت: اردهم Erdem
مغنی: ییراغوYırağu ، ییراوYırav ، ییرچیYırçı ، ییرلاییجیYırlayıcı ، ییرار Yırar
مقام (در موسیقی): اورنام
Ornam
مقام (دولتی، اجتماعی):
قونام Qonam
ملودی: ازگی Ezgi
منظومه: قوشاق Qoşaq
موزیسین: کویچو Küyçü، کویهمهن Küyemen
موزیک راک: ساللار کوی Sallar Küy
موزیکال: کویهل Küyel
موسیقی اجرا کردن: کویهمهک
Küyemek، کویلهمهک Küylemek
موسیقی آیینی: تؤرهسهل
کوی Töresel
küy
موسیقی بی کلام، انسترومنتال:
چالقیسال کوی Çalqısal küy
موسیقی پاپ: ائلگون کوی Élgün Küy
موسیقی سنتی: گلهنهکسهل
کوی Geleneksel
Küy
موسیقی علمی: بیلیمسهل
کوی Bilimsel
Küy
موسیقی فولکلوریک: بودون
کوی Budun
Küy
موسیقی کلاسیک: کؤکلهشیک
کوی Kökleşik
Küy
موسیقی محلی: یئرهل کوی
Yérel
Küy
موسیقی معاصر: چاغداش
کوی Çağdaş
Küy
موسیقی مقامی: اورنام کوی
Ornam
Küy
موسیقی مودرن: یئنیجیل
کوی Yénicil
Küy
موسیقی نظامی: سوکوی Sü Küy
موسیقی، موزیک: کوی Küy
موسیقیائی: کویسهل Küysel
موسیقیدان: کویهر Küyer
موسیقیشناسی: کوی بیلیمی
Küybilimi
میم: توم Tum (از مصدر تومماق
Tummaq)
میمیست: تومچو Tumçu
ندا (امداد و دادخواهی):
هارای Haray
ندا: بانگBang, Ban (تورکی است)
ندای بلند: گوربانگGürbang (گور: شدید، قوی. گوربانگ به صورت گلبانگ به
فارسی وارد شده است)
نغمه: ازگیEzgi
نقرات: ییرلاشیم Yırlaşım، ییرلاشی Yırlaşı، هاییرما Hayırma
نمایش ایمائی: تومپاج Tumpaç (-ماج mac و یا –پاچ paç پسوند
بازی-نمایش است)، توم اویون Tumoyun، توم گؤستهریسی Tum gösterisi (از مصدر تومماق Tummaq)
نواختن آلت موسیقی
(بادی): اؤتدورمهک Ötdürmek
نواختن آلت موسیقی:
چالماق Çalmaq
نواختن سازهای بادی
نظامی: آغراتماق Ağratmaq، آغریلماق Ağrılmaq
نواختن موسیقی (خودمانی،
غیر فورمال): کویلهنتی Küylenti
نواختن: کویلهمهکKüylemek
نوازنده: چالقیچی Çalqıçı
نوازندهی ساز آشیقی
(بدون آواز) : قوپوزچو Qopuzçü، چؤگورچو Çögürçü
نوبه: سیرالیSıralı
نوشتهی ادبی: گؤرکول
یازی Görkül
yazı
همخوانی: اورلاما Orlama، اورلاشما Orlaşma، ییراشما Yıraşma
همنوازی کردن: کویهشمهک
Küyeşmek
همنوازی، گروهنوازی:
کویهشیم Küyeşim، کویلهشمه Küyleşme، کویلهشیم Küyleşim
هنر: اوزلوق Uzluq
هنرپیشه: اوینامان Oynaman
هنرکده: اوزلوق یورت Uzluqyurd
هنرمند: اوزلو Uzlu، اوزمانج Uzmanc
هنرمندانه: اوزلوجا Uzluca
هنرهای زیبا: گؤزهل
اوزلوقلار Gözel uzluqlar، گؤرکلو اوزلوقلار Görklü uzluqlar
هنری: اوزلوقسال Uzluqsal
ووکال: ییرال Yıral، ییرسال Yırsal
ووکالیست: ییرامان Yıraman
[1] «Ceddin Deden» Турецкий марш 1911 года (feat. Николай
Кириллов)
https://www.youtube.com/watch?v=uTCNcP5UVoU
Музыка и стихи Али Риза
Бея (Ali Riza BEY)
Академический ансамбль песни
и пляски Российской Армии имени А.В.Александрова, feat. Николай Кириллов / Red Army Choir
Турция, Стамбул Концертный зал Джемал Решит Рей (Cemal Reşit Rey
Concert Hall) 4 апреля 2017 г.
[2]
Ottoman military band
[3] سه سلام-سرود نظامی تورکی از اوردوی
دولت تورک افشاری
No comments:
Post a Comment