Thursday, December 8, 2022

صدرا آقاسی: بایستی از ایده‌ی آزربایجان جنوبی دست کشید. اولگوی اقلیت بودن تورک‌ها، تاکید بر آزربایجان و جوغرافیای آن، میراث فرقه‌ی دموکرات پیشه‌وری، ... راه‌ به ‌جایی نخواهد برد.

 

 

صدرا آقاسی: بایستی از ایده‌ی آزربایجان جنوبی دست کشید. اولگوی اقلیت بودن تورک‌ها، تاکید بر آزربایجان و جوغرافیای آن، میراث فرقه‌ی دموکرات پیشه‌وری، ... راه‌ به ‌جایی نخواهد برد.

 

صدرا آقاسی‌نین بو قیسا آنجاق ایچه‌ریک باخیمی‌ندان دولقون یازی‌سی، ایلگینج و اؤنه‌م‌لی بیر یازی‌دیر و گئنه‌ل چیزگی‌له‌ری ایله مه‌نیم گؤروش و دوشونجه‌له‌ریمی ده قول‌لار نیته‌لیک‌ده‌دیر:

١-ایران‌دا آزه‌ربایجان‌لی آدی‌ندا بیر میللی – اقلیت قوروپو و میللی کیم‌لیک و تورک وطنی یوخ‌دور. تورک آدی‌ندا بیر میللت، و اونون یاشادیغی میللی بؤلگه‌له‌ر (ایران‌ین قوزئی باتی‌سی‌نداکی: تورک‌ایلی) واردیر.

٢-آزه‌ربایجان میللی کیم‌لییی روسیا، اینگیلته‌ره، پارسی‌له‌ر وس. سؤمورگه‌جی و آنتی تورک گوج‌له‌ر و مرکزله‌رین ایران‌داکی تورک خالقی‌نی (باتی اوغوزلاری) و تورک وطنی‌نی (تورک‌ایلی‌نی، اؤته‌کی تورک میللی بؤلگه و کانتون‌لاری) پارچالاماق، گوج‌سوزله‌شدیرمه‌ک و یوخ ائتمه‌ک اوچون تاسارلادیغی بیر میللی کیم‌لیک، قاورام، ایدئولوژی و سیاسی دوکتری‌ندیر.

٣-ایران‌ین باشاباشی‌نا داغیلمیش تورک خالقی هئچ بیر زمان آزه‌ربایجان‌چی‌لیغین میللی کیم‌لیک، میللت آدی، میللت تانیمی و وطن تانیمی‌نا اه‌ک اولاراق اونون مه‌نیمسه‌دییی تاکتیک‌له‌ر وایستیراتئژی‌له‌ر و هدف‌له‌ری ده مه‌نیمسه‌نمه‌میش‌دیر. ته‌رسی‌نه اونلارین هامی‌سی‌نی و که‌سین‌لیک‌له رد و طرد ائدیلمیش‌دیر.

٤-آزه‌ربایجان‌چی‌لیق اؤزونون - تورک خالقی‌نین تاریخی و ایندی‌کی گئرچه‌ک‌له‌ری‌نه اویمایان - میللی کیم‌لیک، میللت آدی، میللت تانیمی، وطن تانیمی‌ و مه نیمسه‌دییی پان‌ایرانیسم – خاچ‌لی یازیم‌لی آنتی تورک تاریخ آنلاییشی ایله، سون یوز ییرمی بئش ایل‌ده تورک خالقی‌نین میللی اویانیشی و اؤز میللی حاق‌لاری‌نی اه‌ل‌ده ائتمه‌نین قاباغی‌ندا آنا ایچ مانع و اصل اه‌نگه‌‌له دؤنوشموش‌دور.

٥-گونوموزده «آزه‌ربایجان میللی حرکتی» ایفلاس ائتمیش و بیتمیش‌دیر. آرتیق تورک آیدین‌لار و تورک خالقی‌نین «تورک میللی حرکتی» واردیر.

مئهران باهارلی

 

صدرا آقاسی: بایستی از ایده‌ی آزربایجان جنوبی دست کشید. اولگوی اقلیت بودن تورک‌ها، تاکید بر آزربایجان و جوغرافیای آن، میراث فرقه‌ی دموکرات پیشه‌وری، ... راه‌ به ‌جایی نخواهد برد.


مشکل محتوایی که ‌در تئوری فعالان اتنیکی ترک/آذربایجانی وجود دارد این است که‌ می‌خواهند همانند قومیت‌های دیگر چون کردها و بلوچ‌ها و … از الگوی اقلیت استفاده‌ کنند. یعنی ذهنیت ترک‌ها را به ‌عنوان یک اقلیت شکل دهند که ‌بتوانند آن را به‌ همبستگی و غیریت‌سازی تبدیل کنند. این ممکن نیست. ناخودآگاه‌ جمعی را نمی‌شود به‌ راحتی تغییر داد.

ذهنیت ترک‌ها در ایران به ‌عللی چون پیشینهٔ تاریخی، مذهب، جمعیت، پراکندگی در تمام جغرافیای کشور، مشارکت در قدرت، سابقهٔ شهرنشینی و … یک ذهنیت «اقلیت» نیست. فرمولی که‌ کرد را همبسته‌ کرده ‌برای ترک‌ کار نمی‌کند. ترک‌ها خود را اداره‌ کنندهٔ کشور می‌دانند. وضعیت ترک‌ها «هژمونی به‌ حاشیه ‌رانده‌ شده» است.

میراث فرقهٔ دموکرات مرحوم پیشه‌وری با پایه‌های چپ و ادبیات چپ بازتولیدی از فرمول عمومی «اقلیت پایین‌دست تحت ستم از مرکزیتی بالادست» است که ‌نمی‌تواند ترک‌های ایران را تحت تأثیر اساسی قرار دهد، چون ناخودآگاه‌شان و ذهنیت تاریخی‌شان با آن نمی‌خواند.

تأکید بر آذربایجان و جغرافیای آن نیز به ‌این علت است که ‌وضعیت اقلیت را راحت‌تر بتوان بازنمایی کرد. اما این هم راه ‌به ‌جایی نخواهد برد زیرا که‌ با یک مسألهٔ اساسی روبرو است. مثلاً در شیراز و اصفهان بیشتر از آذربایجان غربی ترک داریم. یا در شهر تهران شاید دو برابر آذربایجان شرقی ترک داریم.

القصه‌ بایستی استراتژی را عوض کرد. ضمن عدم عقب‌نشینی از مطالباتی چون رسمیت زبان ترکی (فراتر از آموزش زبان ترکی)، بایستی عناصر ترکی ایران تاریخی را برجسته ‌کرد و از ایدهٔ «آذربایجان جنوبی» دست کشید. همچنین با مطالبات عمومی ایرانیان چون دموکراسی‌خواهی و مدرن‌خواهی همراه‌ شد.

البته‌ این همراهی با زیرساخت «بازتعریف هویت ایرانی» ممکن است. با منزوی شدن و قهرکردن و بزرگ‌نمایی طیف انحصارگرای فارسی کار پیش نمی‌رود. با تمرکز بر حل مشکل بایست گفتگو کرد. هدف این گفتگو اضمحلال ایران رضاشاهی و برپایی ایران تاریخی اما با محتوای مدرن است.

نکتهٔ پایانی این ‌که ‌با نیش و کنایه ‌و مسخره‌ کردن کار پیش نمی‌رود. این گفتگوی محترمانه ‌بایست در بین خود ترک‌ها هم برقرار شود. با گفتگو کردن به ‌قول یک مثل ترکی «کیمسه‌نین اوزوگونون قاشی دوشمز».

 

منبع: صفحهٔ توئیتر صدرا آقاسی

https://twitter.com/SAqasi/status/1599316573206228993?t=6vq5uuKmA_-HDp4a58DI4g&s=08

برای مطالعه‌ی بیشتر

 مئهران باهارلی: افلاس آذربایجان‌گرایی و بایگانی شدن پرونده‌ی ملت آذربایجان

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/10/blog-post_30.html

حامد تالپران: ناکارآمدی، ناقص و عقيم و غير واقعی بودن آذربايجان‌گرايی صرف

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_23.html

حامد تالپران: سکتاریسم آزربایجانی، با خودی که ‌از آن او نیست، فریفته‌ی اسطوره‌های ساخته‌ی دشمنان، عمل‌گرای بدون پشتوانه‌ی‌ تفکر، و عامل انحراف از هدف یکتای ملت شونده‌گی مردم تورک

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/07/blog-post_24.html

صدرا آقاسی: بایستی از ایده‌ی آزربایجان جنوبی دست کشید. اولگوی اقلیت بودن تورک‌ها، تاکید بر آزربایجان و جوغرافیای آن، میراث فرقه‌ی دموکرات پیشه‌وری، ... راه‌ به ‌جایی نخواهد برد.

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/12/blog-post_8.html

No comments:

Post a Comment