Tuesday, April 4, 2023

ما تورک‌های همدانیم. مهران بهارلی را یک قهرمان بزرگ می‌دانم. و من نمونه‌ای معمولی از میلیون‌ها نفر تورک خارج از آزربایجانم.

 

ما تورک‌های همدانیم

 

من مهران بهارلی را یک قهرمان بزرگ می‌دانم. و من نمونه‌ای معمولی از میلیون‌ها نفر تورک خارج از آزربایجانم 

مهران بهارلی با زدن سیلی‌های پی در پی به صورت تورک‌ها می‌خواهد در این سرمای سخت به خواب نرویم و نمیریم 

من هیچ‌وقت خدمت بزرگی که آقای مهران بهارلی به تورک‌های خارج از محدوده‌ی آزربایجان کرد را فراموش نمی‌کنم

❤️ HAMEDAN

14 April 2012 

https://www.facebook.com/ILoveHamedan/photos/a.156036894517710/179509235503809  


در جستجوی فرزندان گمشده

«راه مرد درست‌کار از همه سو در بند ناراستی خودپرستان و جور اهریمنان است. خوشا آن که به نام نیکوکاری و خوشنودی گلّه‌ی ناتوانان را در درّه‌ی تاریکی چوپانی کند. که او پاسدار برادر خویش و یابنده‌ی فرزندان گمشده است. و من با کینه و خشم بر آنان که بخواهند برادرانم را نابود کنند خواهم تاخت. و آنگاه که خشمم را بر تو فرود آورم، خواهی دانست که من پروردگارم».

سپس جولز می‌گوید: «من این را سال‌ها گفتم، بدون اینکه به آن فکر کنم. گمان می‌کردم که این فقط جملاتی است که باید پیش از کشتن کسی به زبان بیاورم. اما امروز اتفاقی افتاد که باعث شد دوباره فکر کنم. شاید تو اهریمنی و من مرد درست‌کار و این اسلحه‌ی چوپان است که مرا در درّه‌ی تاریکی از شرّ تو حفظ می‌کند. شاید هم تو مرد درست‌کاری، و جهان اهریمن و من چوپان. دوست دارم که این طور باشد، ولی واقعیت این نیست. در حقیقت تو آن ناتوان هستی و من جور اهریمن، ولی سخت تلاش می‌کنم که آن چوپان باشم». (نقل از دیالوگ آخر فیلم پالپ فیکشن اثر کوئنتین تارنتینو)

دیگر در همدان کمتر آدمی پیدا می‌شود که با بچه‌هایش تورکی صحبت کند. برای خیلی‌ها افت پرستیز دارد. مانده‌ام پدرم چطور توانست در این جامعه همیشه با من به زبان اصلی و اجدادی من صحبت کند. چطور می‌توانست جلوی این همه آدم با من تورکی صحبت کند. این‌ها که تورک‌ها را خر می‌دانند. بدبختی اینجا بود که همدان اکثریت تورک‌زاده بودند، ولی کسی که ارتقای فرهنگی پیدا کرده، حتما فارس می‌شود. اما ما هیچ وقت فارس نشدیم. دوباره‌ ما تورک‌های دیگر را پیدا کردیم. چه اقلیت کوچکی در میان این همه جمعیت!

تاتر مسخره‌ی مدرسه‌ای در دوره‌ی راهنمائی ما:

سر صحنه پلیس به یکی ایست می‌دهد و می‌گوید آقا شما تورک هستی؟ طرف مقابل می‌گوید: نه به خدا، بیا بگرد. پلیس او را می‌گردد و در جیبش بربری پیدا می‌کند و اورا به جرم تورک بودن راهی زندان می‌کند. این دقیقا نمایشنامه‌ای بود که در مدرسه‌ی راهنمائی و برایمان اجرا کردند. جرم تورک بودن، زندان است و اسیری در مملکت فارس‌ها. این همه تلقینات و حملات، نمی‌دانم چرا باز عده‌ای با بچه‌هایشان تورکی صحبت می‌کنند. از این خاطرات زیاد در ذهن ما هست. مظلوم‌نمائی نمی‌کنم، این واقعیت تلخ جامعه‌ی ماست. زمانی که توهین روزنامه‌ی ایران را دیدم و دوباره غائله‌ی تبریز را دیدم، تعجب کردم که چرا توهین برای تورک‌های تبریز مثل ما عادی نشده ؟ چون این توهین در مقابل آنچه که به ما می‌شود خیلی سطحی هست. ما داشتیم آماده می‌شدیم دیگر اقلیت کوچکی باشیم. اما چطور وقتی اکثریتیم ؟

هیچگاه نتوانستیم خودمان را آزربایجانی بدانیم. با اینکه همیشه نسبت به آزربایجان باید متعهد بمانیم. چرا که به قول پدرانمان ما همه تورک هستیم و باید همیشه هوای ائیل (ایل و ائل) خود را داشته باشیم.

چه مهاجر بوده باشیم و چه ساکنان اصلی این سرزمین، همیشه خط دفاعی تورک‌ها بوده‌ایم که حالا هم بر سنگرهای تخریب شده‌مان زندگی می‌کنیم و داریم فراموش می‌شویم. ظاهرا بعد از مدت زمانی تورک‌های همدانی را باید یا در سینه‌ی گورستان پیدا کنی یا در موزه‌ی تاریخ.

ما تورک‌های همدانیم

 برای تمسخر بهترین سوژه هستیم، چون هم لهجه‌ی فارسی ما تورکی هست و هم زبان تورکی ما لهجه‌ی عجیبی دارد. ولی هر چه هستیم، تورک هستیم.

این کشور، کشور مسخره کردن آدم‌هاست و کشور زیر پا گذاشتن وجدان‌هاست. ایرانیت این را می‌گوید که همیشه باید ظاهر را داشته باشی و فرصتی برایت پیش آمد به همه چیز پشت پا بزنی. مثل گاو فکر کنی و مثل خر کار کنی و مثل بز شاخ بزنی. گرگ بودن هیچ معنائی ندارد. گرگ همیشه آزاده است و مثل سگ خود را برده نمی‌کند و در بیابان‌ها از گرسنه‌گی تلف می‌شود. ولی اسیر دست هیچ کسی نمی‌شود. آزاد بودن یعنی گرسنه‌گی و در به دری.

شاید در شعار، ما هم آزربایجانی بودیم. اما برای اولین بار در سایت سوزوموز ما هم احساس کردیم آزربایجانی هستیم. ای بابا! ما هم جزء آدم‌ها به حساب می‌آمدیم! من هیچ‌وقت خدمت بزرگی که آقای مهران بهارلی به تورک‌های خارج از محدوده‌ی آزربایجان کرد را فراموش نمی‌کنم. و برای اولین بار احساس کردم ما هم برای خودمان آدم داریم و تنها نیستیم. بی شک هیچ چیز مثل اتحاد زیبا نیست.

مهران بهارلی با زدن سیلی‌های پی در پی به صورت تورک‌ها می‌خواهد در این سرمای سخت به خواب نرویم و نمیریم. ما در این سرمای سخت خوابمان گرفته، باید بیدار شویم. من امروز از پدرم متشکرم که هویت مرا قربانی هیچ کسی و هیچ چیزی نکرد. همینطور مهران بهارلی را حتی اگر پانفارس شوم باز به عنوان یک قهرمان بزرگ می‌دانم. و من نمونه‌ای معمولی از میلیون‌ها نفر تورک خارج از آزربایجانم.

 
یاشاسین تورک میللتی  ...


بو یازینین آلتینداکی یوروملاردان:

مئهران یالنیز همدان تورک لرین یوخ بوتون ایران آدلانان تورک لری اوز سوی کوک لریله تانیش ائتدی

سلام همدانلی بیر تورک اولاراق بوتون یازدیقلارینی حس ادیرم. یادیمدا کوچوک کن بوعلی خیابانیندا قارداشیم ایله تورکجه دانیشاراق گچیردیم بیری دوندو دئدی اینجا داهات نیست فارسی صحبت کن. ناقادار اوتاندیم. اما ایندی فخر ادیرم تورکم و اوشاغیم ایله ده تورکجه دانیشیرام ادی دا تورکجه دیر. آیهان


مطالب مرتبط:

سوسن نواده رضی (مئهران باهارلی‌یا): تورک‌له‌ریمیزی بیر قورتاران اولاجاق‌سا، او دا مطلق سیز اولاجاقسیز.

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_14.html

سوسن نواده ‌رضی و لومپه‌ن آزه‌ربایجان‌چی‌ «شانلی ایلدیریم»ین اونو شخصیت تئرورو و تهدید ائتمه‌سی

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_93.html

مقالات باهارلی مرا عاشق تورک و زبان تورکی کرد

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_56.html

ما تورک‌های همدانیم. مهران بهارلی را یک قهرمان بزرگ می‌دانم. و من نمونه‌ای معمولی از میلیون‌ها نفر تورک خارج از آزربایجانم.

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_66.html

مئهران بئی : شما در شوره‌زاری درختی را کِشته‌اید که ریشه دوانیده است

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/yine-sozumuz.html

در ٩٠-١٠٠ سال گذشته افرادی مانند بهارلی غایب بودند

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/04/90-100.html

اگر می‌خواهید که از نوشته‌های جناب مئهران بهارلی بهره ببرید

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/11/blog-post.html

5 comments:

  1. مئهران یالنیز همدان تورک لرین یوخ بوتون ایران آدلانان تورک لری اوز سوی کوک لریله تانیش ائتدی

    ReplyDelete
    Replies
    1. دوغرودور. ایلک گونده ن به ری، چالیشمیشام کی ایرانداکی باتی اوغوزلاری ته ک بیر تورک میلتی کیمی تانیدیپ اینجه له یه م

      Delete
    2. چوخ ساغ اولون. یورومونوزو یازینین آلتینا آرتیردیم.

      Delete
  2. سلام همدانلی بیر تورک اولاراق بوتون یازدیقلارینی حس ادیرم. یادیمدا کوچوک کن بوعلی خیابانیندا قارداشیم ایله تورکجه دانیشاراق گچیردیم بیری دوندو دئدی اینجا داهات نیست فارسی صحبت کن. ناقادار اوتاندیم. اما ایندی فخر ادیرم تورکم و اوشاغیم ایله ده تورکجه دانیشیرام ادی دا تورکجه دیر. آیهان

    ReplyDelete
    Replies
    1. قاتقینیز اوچون چوخ ساغ اولون. یورومونوزو یازینین آلتینا آرتیردیم.

      Delete