جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی-مجدالسلطنه بیشتر از «اتحاد اسلام»، متمایل به «اتحاد تورک»، و متوجه به و ساعی در یک ناسیونالیسم افراطآمیز تورک است.
مئهران باهارلی
از گزارش شهبندر رومیه (اورمو) و وکیل شهبندر تبریز به وزارت داخلهی عوثمانلی- ٢ آوریل ١٩١٥
نوت: متن کامل این گزارش بسیار مهم تاریخی در مورد شخصیتها و تشکلات و احزاب ملی تورک در تورکایلی به سالهای جنگ جهانی اول مانند جمشید خان مجدالسلطنه اورمویی، حاجی بیگ بلوری تبریزی، پیشنماز سلماسی و احزاب اتحاد و ترقی اسلام – اتحاد تورک، اتحاد، اتحاد اسلام، ....؛ و شخصیتها و تشکلات و احزاب غیر ملی و ضد تورک و پانایرانیست مانند آزادیخواهان و مجاهدین افراطی باقیمانده از دوران مشروطیت و دموکراتهای آزربایجان در تبریز - اردبیل، اقدامات و فعالیتهای آنها و ... به سبب طولانی بودن بعداً در سؤزوموز منتشر خواهد شد.
.......
رومیه [اورمو] سرآمدانیندان اسبق رومیه [اورمو] و خوی حاکمی مجدالسلطنه اردشیر جمشید، ..... جنابلاری آزهربایجانین اهن ممتاز و متفکّر و معروف سیمالاریندان اولوپ، دوقوز سنهدهن بهری عائلهسییله برابر تیفلیسده اختیارِ اقامت و بو مدّت ظرفینده اورادا افکارِ اسلامیهیی تنویر و تهیّهیه حصرِ اقدام و همّت ائیلهمیش ایدی. موما الیهین ظنون و اعتقاداتِ باطله پردهسینی اهالییِ اسلامیهیه ییرتدیرماق ایچین، لسانِ فارسی اوزهره تحریر و تالیف ائیلهدییی آثارِ قیمتدار میانیندا، «طوقِ لعنت» نام کتاب، شایانِ مطالعهدیر.
جمشید اردشیرین قناعاتِ سیاسیهسی «اتّحاد اسلام»دان داها زیاده، اتّحادِ قومییه، «تورک اتّحادی»نا مایل، مفرط بیر ناسیونالیستلییه متوجّه و ساعیدیر.
مشارالیه بوندان دؤرت آی اوّل، تیفلیسده روسلار طرفیندهن گؤردویو جبر و تضییق اوزهرینه، معاً عائله تیفلیسی ترک ایله، رومیه گؤلونون [شاهو تالانین] صاحبی قایین پدری شهزاده امامقولو حضرتلهرینین مقیم بولوندوغو شیشوان [شاوان] قصبهسینه گهلمیش، و بعده رومیهیه [اورمویا] گئچهرهک اورادا بیر مدّت قالدیقدان سونرا ساووجبولاقدا موقّتاً اسکان ائیلهمیشدیر.
کهندیسی قافقاسیادا اولدوغو گیبی ایستانبولدا داخی بعضی محافلِ رسمیه و مهمّهجه تانینمیش و «طوقِ لعنت» و «عشقِ ارغوانی» نام اثرلهری «تورک یوردو» و «اجتهاد» جمعیتلهرینین مظهرِ تقدیر و تحسینی اولموشدور.
.......
ساووج
بولاق، ٢٠ مارت، ١٣٣١ [٢ آوریل ١٩١٥]
تبریز شهبندرلییی وکیلی و رومیه [اورمو] شهبندری، بهنده مَحْمَد راغب
Mecd üs-Saltana Cemşid Erdeşir’in kanâât-ı siyâsiyesi, İttihâd-ı İslam’dan daha ziyâde İttihâd-ı kavmi’ye, Türk İttihâdı’na mâil, müfret bir nasyonalistliye müteveccih ve sâîdir.
....
Rumiye [Urmu] serâmedânından esbak Rumiye [Urmu] ve Hoy hâkimi Mecd üs-Saltana Erdeşir Cemşid, .... cenapları Azerbaycan’ın en mümtaz ve mütefekkir ve ma’ruf sîmâlarından olup, dokuz seneden beri âilesiyle berâber Tiflis’te ihtiyâr-ı ikâmet ve bu müddet zarfında orada efkâr-ı İslâmiye’yi tenvîr ve tehiyyeye ikdâm ve himmet eylemiş idi. Mûmâileyhin zunûn ve îtikâdât-ı bâtıla perdesini ahâli-yi İslâmiye’ye yırttırmak için, lisân-ı Fârsî üzere tahrir ve têlif eylediyi âsâr-ı kıymetdâr meyânında “Tûk-i Lânet” nâm kitap şâyân-ı mutâliadır.
Cemşid Erdeşir’in kanâât-ı siyâsiyesi İttihâd-ı İslam’dan daha ziyâde İttihâd-ı kavmi’ye, Türk İttihâdı’na mâil, müfret bir nasyonalistliye müteveccih ve sâîdir.
Müşârünileyh bundan dört ay evvel Tiflis’te Ruslar tarafından gördüyü cebir ve tezyik üzerine maen âile Tiflis’i terk ile Rumiye Gölü’nün [Şahu Tala] sâhibi kayın pederi Şehzâde İmamkulu hazretlerinin mukîm bulunduğu Şişevan [Şavan] kasabasına gelmiş, ve ba'dehû Rumiye’ye [Urmu’ya] geçerek, orada bir müddet kaldıktan sonra Savucbulak’ta muvakkaten iskân eylemiştir.
Kendisi Kafkasya’da olduğu gibi İstanbul’da dahi bâzı mahâfil-i resmiye ve mühimmece tanınmış ve “Tûk-i Lânet” ve “Aşk-ı Arğavâni” nâm eserleri “Türk Yurdu” ve “İctihâd” cemiyetlerinin mazhar-ı takdîr ve tahsîni olmuştur.
....
Savuculak,
20 mart 1331 (2 Avril 1915)
Tebriz şehbenderliyi vekili ve Rumiye [] şehbenderi, Bende Mehmet Ragıp
ترجمهی فارسی (مئهران باهارلی):
.......
جناب مجدالسلطنه اردشیر جمشید، از متشخصین رومیه (اورمو) و حاکم اسبق رومیه (اورمو) و خوی ..... از برجستهترین و معروفترین سیماها و متفکرین آزربایجان میباشد که از هفت سال پیش همراه خانوادهاش در تفلیس اقامت، و در این مدت برای روشن کردن و نیکو ساختن افکار مسلمانان اقدام و همت کرده است.
مشارالیه برای پاره کردن پردهی موهومات و اعتقادات پوچ اهالی مسلمان، آثار با ارزشی به زبان فارسی تحریر و تالیف کرده است. از این جمله کتاب «طوقِ لعنت» شایان مطالعه است.
افکار و دیدگاههای سیاسی جمشید اردشیر، بیشتر از «اتحاد اسلام»، متمایل به اتحاد قومی، «اتحاد تورک»، و او رویکرده و کوشنده در نوعی ناسیونالیسم افراطی [تورک] است.
وی چهار ماه قبل، به دنبال تضییقات و فشارهایی که در تفلیس از طرف روسها بر او وارد شد، با خانوادهی خود تفلیس را ترک کرده و به قصبهی شیشوان (شاوان) محل اقامت پدر زنش شاهزاده امامقلی که صاحب دریاچهی رومیه (شاهو تالا) میباشد آمده و سپس به رومیه (اورمو) رفته و پس از مدتی اقامت در آن جا، به طور موقتی در ساووج بولاق (مهاباد فعلی) اقامت گزیده است.
ایشان مانند قفقاز، در استانبول هم شخصیتی شناخته شده در بعضی از محافل رسمی و مهم است و آثار «طوق لعنت» و «عشق ارغوانی» او در جمعیتهای «تورک یوردو» و «اجتهاد»، با تقدیر و تحسین مواجه شده است.
.......
ساووج بولاق [مهاباد]، ٢٠ مارت، ١٣٣١ [٢، آوریل ١٩١٥]
وکیل شهبندری تبریز و شهبندر رومیه (اورمو)، مَحْمَدْ راغب
پایان
تورک یوردو: نام یک نشریهی فکری ملیگرای تورک منتشر شده بین سالهای ١٩١١-١٩١٨ در استانبول توسط مَحْمَتامین یورداقول (شاعر ملی تورک)، یوسوف آقچورا (نویسنده و سیاستمدار اصلا تاتار، از پیشگامان ناسیونالیسم تورک)، جلال ساحیر اهراوزان (نویسنده، شاعر، ناشر، سیاستمدار، از موسسین تورک دیل قورومو) و ...
اجتهاد: یک نشریهی فکری، علمی، ادبی، سیاسی مدافع تجدد و نواندیشی اسلامی تورک، هومانیسم، غربگرایی و حرکت ژؤن تورک، منتشر شده بین سالهای ١٩٠٤-١٩٣٢ توسط عبدالله جودت، جلال نوری ایلهری، عبیدالله افغانی، قیلیچزاده حاققی، رضا توفیق، ....
ساووج بولاق: نام اصلی شهر مهاباد فعلی که در قرون گذشته تماما تورکنشین - موغولنشین و در زمان نگاشته شدن این گزارش تورکنشین- کوردنشین بود. ساووج بولاق به معنی چشمهی دارای آب شیرین است و نگارش آن به صورت سویوق بولاق غلط و نادرست است.
رومیه: نام عوثمانلی شهر اورمو (اورمیه) آزربایجان، تورکایلی، که حد شرقی روم (آسیای صغیر و یا آناتولی) شمرده میشد. عبارت «رومائلیندهن رومیهیهRumeli’den Rumiye’ye » (از رومائلی تا رومیه) اشاره به دو حد شرقی (رومیه – اورمو) وحد غربی (رومائلی) آناتولی دارد.
منبع گزارش:
BOA, HR.SFR (20), no. 123/17, v. 27, s. 1-4
در تورکگرایی
جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی-مجدالسلطنه
جمشید خان
افشار اورمویی-مجدالسلطنه بیشتر از «اتحاد اسلام»، متمایل به «اتحاد
تورک»، و متوجه به و ساعی در یک ناسیونالیسم افراطآمیز تورک است.
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/08/blog-post_91.html
حسین جاوید:
مجدالسلطنه تنها شخصیت طرفدار تورک و ضد انگلیس؛ و خیانات فرقهی دموکرات آزربایجان
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/04/blog-post.html
مجدالسلطنه
در سال ١٩١٠، شدیدا تورکگرا و سخت تورکیست بود.
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post_2.html
اعتراف رسمی
به وجود حکومت ملی تورک (دولت اتحاد تورکایلی) به صدارت جمشید خان سوباتایلی
افشار اورمویی-مجدالسلطنه در سالهای آخر جنگ جهانی اول
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/07/blog-post_8.html
ویلیام ویگرام:
مجدالسلطنه، یکی از روشنفکرترین و آزاداندیشترین نجبای ایران، فرماندهای سلحشور
و دلاور و رهبر قوای بومی تورک بر علیه متجاوزین آسوری-ارمنی و متحدین صلیبی آنها
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/05/blog-post_20.html
جمشید خان سوباتایلی
آوشار مجدالسلطنه اورمویی والی آزربایجان نیمهمستقل- تحت الحمایهی امپراتوری عوثمانلی
(٨ ژوئن ۱۹۱۸ - اول اوکتوبر ۱۹۱۸)
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_29.html
پیوستن جمشید
خان افشار اورمویی و نیروهای تحت فرماندهیاش به اوردوی اسلام-عوثمانلی به
فرماندهی خلیل پاشا
https://sozumuz1.blogspot.com/2019/02/blog-post_5.html
دستگیری،
تبعید و حبس جمشید خان افشار اورمویی توسط دولتین روسیه و بریتانیا
https://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_20.html
مستوره افشار
اورمویی، یک شخصیت ملی تورک و دفاع او از «تورک میللی موجادیلهسی»، بر اساس عرض
حال و شکایت وی به مجلس شورای ملی
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/03/blog-post_8.html
انعکاس شعور
ملی تورک در نامهای اشخاص خانوادهی جمشید خان افشار اورمویی و نادر شاه افشار، و
نهبود آن در نامهای اشخاص خانوادهی پیشهوری، خیابانی، ستار خان و شاه اسماعیل
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_14.html
مقالات و آثار رهبر ملی تورک جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی-مجدالسلطنه
جماعت
ارامنه و آخرین نقشهی آنها برای تاسیس دولت ارمنی، به قلم جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی
مجدالسلطنه- سال ١٨٩٤
http://sozumuz1.blogspot.com/2021/02/blog-post_28.html
ایراندا
تورک صنایعِ نفیسهسی.
مقالهی تورکی جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی مجدالسلطنه در بارهی ادب و شعر
تورکی در ایران- سال ١٩١٥
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/01/blog-post_14.html
جمشید خان
افشار اورمویی: ایران ادبیاتینا بیر نظر. مقالهی تورکی جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی
مجدالسطنه در دفاع از تاریخ تمدّن و میراث مدنی تورک – ١٩١۶
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/06/blog-post_12.html
مقالهای از
جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی: قتل عام سی هزار تورک توسط شیخ عبیدالله
نهرینی به اسم ترویج شریعت در اورمو، میاندوآب، بناب، مراغه، ملکان، ... مقدمه،
تصحیح، ویرایش، زیرنویسی: مئهران باهارلی
https://sozumuz1.blogspot.com/2019/04/blog-post.html
حکما و
دانشمندان اوروپایی که از طرف روحانیها تکفیر شدهاند. مولف: جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی-
١٩١٣
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_30.html
جمشید خان
سوباتایلی افشار اورمویی، تورک اولوسال اؤندهرین تورکجه و فارسجا قوشوقلاریندان
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_23.html
مجدالسلطنه
افشار اورمویی: تورکها، برجستهترین و غیورترین ملت دنیا-دونیانین اهن معظم و
غیور ملتی اولان تورکلهر
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_73.html
جمشید خان
افشار اورمویی: سلاطین تورک حامیان و مروجان علوم و فنون و هنرها بودند. زبان
تورکی وسیع و بینیاز است.
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/12/blog-post_25.html
جمشید خان
سوباتایلی افشار اورمویی-مجدالسلطنه ١٩٠٢: گئرچهک رئفورملارین اویقولانماسی
اولاناقسیز، رئفورمدان قونوشماق یارارسیزدیر
http://sozumuz1.blogspot.com/2021/02/blog-post_23.html
روایت تورکی
از قتل عامِ مردمِ ولایتِ اورمیه توسط آسوریان و ارمنیان و کوردان؛ و قدردانی مردم
تورک از رهبر ملی مجدالسلطنه افشارِ نجاتدهنده
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post_9.html
اولوسال
اؤندهر جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی-مجدالسلطنه، دوغو تورکیستان باغیمسیزلیق
موجادیلهسی اوزهره-١٩١٦
http://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post_29.html
رهبر ملی
تورک جمشید خان افشار اورمویی:
در ماهیت واقعی حرکت مشروطه و تخریبات و قساوت
اوباش و اشرار موسوم به فدائی و مجاهد
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post.html
نادر شاه
افشار از زبان رهبر ملی تورک جمشید خان افشار اورمویی -١٩١٣
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_7.html
جمشید خان
سوباتایلی افشار اورمویی-مجدالسلطنه، ١٨٩٨ میلادی -١٢٧٧ شمسی: «دولتِ عّلیهیِ
عثمانیه امروز اسبابِ مفاخرتِ عمومِ اسلامیان میباشد.»
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post_13.html
در بارهی رهبر ملی تورک جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی-مجدالسلطنه
پروفسور
ویلیامز جکسون: مجدالسلطنه افشار اورمویی، جامع سه شخصیت دانشمند، نظامی و درباری
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/11/saturdaydecember-17-2011-abraham_13.html
جمشید خان
سوباتایلی افشار اورمویی-مجدالسلطنه (١٨٦٤-١٩٤٠)
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post.html
جمشید خان
سوباتایلی بکیشلو مجدالسلطنه افشار اورمویی
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_20.html
جهالت است یا
مانقورتیسم؟ بایکوت جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی و حاجی بیگ بلوری تبریزی و
علیاحسان پاشا و خلیل پاشا و یاران کرامشان
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_24.html
اورمولو و
افشار اولان «جمشید خان افشار اورمویی» (مجدالسلطنه) و آزهربایجانچیلارین اونا
قویدوغو بایکوت
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/12/blog-post_15.html
جمشید خان
مجدالسلطنه و قیصرخانیم افشار در کتاب نیکیتین
No comments:
Post a Comment