اعتراف رسمی به وجود «دولت تورک اتحاد» به صدارت جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی - مجدالسلطنه در سالهای آخر جنگ جهانی اول در تورکایلی
مئهران باهارلی
TÜRKİLİ İTTİHAD DEVLETİ – BİRLİK HÜKÜMETİ (8 June 1918
– 1 October 1918)
URMULU CEMŞİD XAN SUBATAYLI AFŞAR MECD ÜL-SELTENE (1864-1940)
تاریخنگاری آزربایجانگرایانه زائیده و زائده، ادامه و متمم تاریخنگاری ایرانگرایانهی پانایرانیستها، قومیتگرایان افراطی فارس، شرقشناسی اوروپایی، ذهنیت صلیبی دولتهای مسیحی و در نهایت توسعهطلبی روسیه است. عمدهترین وجه مشترک این دو در عرصهی هویتی عبارت است از انکار هویت ملی تورک با مطرح ساختن و تبلیغ هویتهای جعلی و استعمارگرایانه و نژادپرستانهی ملی مانند «ملت ایران» و «ملت آزربایجان»، انکار وجود وطنی تورک در شمال و غرب ایران بنام «تورکایلی» («تورکستان» مردمی تاریخی سابق)، انکار یگانهگی ملی ملت تورک ساکن در ایران شامل همهی گروههای متکلم به لهجههای گوناگون اوغوز غربی و یا تورکی از طریق تکه پارچه کردن آن به ملتهای خیالی و دروغین آزربایجان و آزری و گروهها و طوائف و ایلات بیشمار گویا مستقل و جدا بر اساس جوغرافیا و لهجه و مذهب و استان و ...
از دیگر وجوه اشتراک بنیادین تاریخنگاریهای آزربایجانگرا و ایرانگرا یکی هم تحریف و وارونهنویسی و دروغپردازی در مورد تاریخ معاصر ایران، از جمله ملی نمایاندن جریانات و تشکّلات ضد تورک و ایرانگرا و متفق و متحد داشناکها و دولتهای استعمارگر اوروپایی بریتانیا و روسیه، و رهبران آنها مانند جنبش مشروطیت و انجمن آزربایجان و فرقهی دموکرات آزربایجان شاخهی ایالتی فرقهی دموکرات ایران و آزادی سِتان، .... است.
به موازات این وارونهنویسی و دروغپردازی، تاریخنگاریهای ایرانگرا - پانایرانیستی در ایران و آزربایجانگرا - استالینیستی در جمهوری آزربایجان که تاریخنگاریهای رسمیو دولتی در این دو کشور هستند، رهبران و شخصیتهای ملی تورک متفق و متحد عوثمانلی و جریانات و تشکلات ملی تورک، مانند حرکت اتحاد اسلام و فرقههای تورک مجاهد فرقهسی و فرقهی اتحاد تورک و فرقهی اتحاد اسلام و مخصوصاً حاکمیت ملی تورک («دولت اتحاد – بیرلیک»، ٨ ژوئن ١٩١٨ - ١ اوکتوبر ١٩١٨) تاسیس شده به صدارت رهبر و قهرمان ملی تورک جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی - مجدالسلطنه (١٨٦٤-١٩٤٠) را بالکل از حافظهی تاریخی ملت تورک زدوده و ناموجود کردهاند. این وضعیت اکنون نیز ادامه دارد.
به عنوان نمونه جریان موسوم به «حرکت ملی آزربایجان» که به لحاظ هویت ملی و تاریخنگاری چیزی نیست به جز ملقمه و وئرسیون معاصر جریانات تاریخی معتقد به هویتهای ملی جعلی، استعماری، نژادپرستانه و ضد تورک ایرانی و آزربایجانی ساخته و پرداختهی پارسیان و بریتانیا و فرانسه و روسیه و ارمنستان و فارسستان و ... هنوز هم به اصرار حرکتها و رهبران جنبشهای ایرانگرا و ضد تورک و پانایرانیست و متحد پارسیان و ازلیها و ماسونها و ناسیونالیستهای ارمنی و ماشهگان بریتانیا و روسیه از جمله جنبش مشروطیت و انجمن آزربایجان و فرقهی دموکرات آزربایجان شاخهی ایالتی فرقهی دموکرات ایران و آزادی ستان و حکومت ملی آزربایجان و ... را به عنوان حرکتهای ملی و رهبران و قهرمانان ملی خود پذیرفته، حتی از ذکر نام و یاد شخصیتها و رهبران و قهرمانان ملی تورک و در راس آنها جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی و حاکمیت ملی تورک – تورک بیرلیک دولتی به صدارت او وحشت دارند.
علی رغم این وحشت، بعضی منابع مخصوصاً قدیمیتر، به واقعیت وجود حاکمیت ملی تورک – تورک بیرلیک دولتی به صدارت جمشید خان در تاریخ معاصر معترف هستند. مانند منبع رسمی - دولتی[1] زیر از دورهی پهلوی دوم که در دو پاراگراف کوتاه آن به تاسیس «حکومتی هواخواه تورکان»، یعنی یک دولت ملی تورک در سالهای جنگ جهانی اول به مرکزیت تبریز اعتراف میکند:
«.... در سالهای جنگ یکم جهانی، تورکان عثمانی بخش غربی آذربایگان را اشغال کردند و در تاریخ هشتم ژوئن سال ١٩١٧ میلادی به تبریز در آمدند و حکومتی دست نشانده و هواخواه تورکان بر سر کار آوردند.
پس از انقلاب روسیه، تورکان به سرزمین قفقاز نیز حمله بردند. سپاهیان تورک به فرماندهی نوری پاشا در پانزدهم سپتامبر سال ١٩١٨ میلادی شهر باکو را به تصرف آوردند. از ماه ژوئن سال ١٩١٨ به دستیاری تورکان عثمانی حکومتی به نام حکومت مساواتیان در سرزمین آران و شیروان تاسیس شد».
تثبیتهای دو پاراگراف کوتاه فوق بسیار حائز اهمیت و کلیدی هستند:
١-پاراگراف میگوید در سالهای جنگ جهانی اول تورکان عوثمانلی بخش غربی آزربایجان را اشغال کردند. واقعیتِ از دریچهی پانایرانیستی اشاره شده در این پاراگراف، آن است که در سالهای جنگ جهانی اول و ربع اول قرن بیستم، بخشهای گوناگون آنچه امروز استان آزربایجان غربی نامیده میشود، بسته به مورد به طور رسمی، نیمهرسمی و یا غیر رسمی بخشی از قلمرو و خاک امپراتوری عوثمانلی بود. این وضعیت حتی در مورد بخشهای جنوبیتر تورکایلی، مانند بیجار و قسمتهای غربی استان همدان و بخشهای تورکنشین شرقی استانهای کوردستان و کرمانشاه امروزی هم صادق بود.
٢-پاراگراف میگوید تورکان عوثمانلی در تاریخ هشتم ژوئن سال ١٩١٧ به تبریز درآمدند و حکومتی دست نشانده و هواخواه تورکان بر سر کار آوردند. آنچه در این جمله به زبانی پانایرانیستی گفته میشود آن است که پس از آزادسازی تورکایلی و دیگر نقاط غرب ایران توسط اوردوی عوثمانلی، در تاریخ ٨ ژوئن سال ١٩١٨ یک دولت دارای هویت ملی تورک با نام تورک بیرلیک دولتی – دولت اتحاد به صدارت جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی – مجدالسلطنه به مرکزیت تبریز تاسیس شد. این دولت ملی تورک، تا تاریخ اول اوکتوبر ١٩١٨ در حیات بود.
٣-پاراگراف میگوید از ماه ژوئن سال ١٩١٨ به دستیاری تورکان عوثمانلی حکومتی با نام حکومت مساواتیان در سرزمین آران و شیروان تاسیس شد. شرح دقیق چنین است که در ٢٨ ماه مه ١٩١٨ «آزهربایجان خالق جومهوریتی» (جمهوری مردمی آزربایجان) به پایتختی گنجه با پیشنهاد، صلاحدید، حمایت و پشتوانهی عوثمانلی در قفقاز جنوبی تاسیس، و با آزادسازی باکو توسط اوردوی اسلام به فرماندهی نوری پاشا در تاریخ ١٥ سپتامبر ١٩١٨ از مهاجمین و اشغالگران بریتانیائی، ارمنی، بولشویکها و خائنین تورک از آزربایجان ایران (فرقههای همت و عدالت و اشخاصی مانند ابوالقاسم موسوی تبریزی، یوسف افتخاری اردبیلی، سید جعفر جوادزاده خلخالی - پیشهوری بعدی و ...) که متحد آن قوای اشغالگر ضد تورک بودند، پایتخت این جمهوری تورک به شهر باکو منتقل شد.
٤-نقطهی مهم و کلیدی در این پاراگراف نام بردن از حاکمیت جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی به صورت «حکومت» در ردیف «حکومت مساواتیان»، یعنی دولت جمهوری مردمی آزربایجان است. در حالی که دیگر منابع ایرانی - فارسی، در صورت ذکر، این حاکمیت را «والیگری» مینامند (مانقورتیسم آزربایجانگرا در موضعی ضد تورکتر از پانایرانیستها، اساساً این حاکمیت را سانسور کرده با هیچ نامی ذکر نهمیکند). «حکومت» در زبان فارسی به معنی «دولت» در زبان تورکی است. این بدین معنی است که حاکمیت جمشید خان افشار اورمویی یک «دولت» عیناً مانند دولت جمهوری مردمی آزربایجان (آزربایجان خالق جمهوریتی) بود. بدین سبب من از این به بعد این حاکمیت تورک را «دولت اتحاد تورکایلی - تورکایلی بیرلیک دولتی» مینامم.
٥- این پاراگراف دولت اتحاد تورکایلی را «هواخواه تورکان» مینامد. این توصیف، ماهیت و تیپولوژی ملی و جهتگیری سیاسی دولت اتحاد تورکایلی را صراحتاً مشخص و معین میکند. دولت اتحاد تورکایلی به صدارت جمشید خان سوباتایلی افشار اورمویی - مجدالسلطنه خود را حاکمیت ملت تورک میدانست و متحد عوثمانلی و بر علیه بریتانیا - روسیه بود. بر خلاف حکومت آزادی سِتان که خود را به ملت ایران و قوم آزربایجان میدانست و متحد و متفق داشناکها و بریتانیا و ضد تورک و ضد عوثمانلی بود؛ و یا رهبران حکومت ملی آزربایجان تاسیس شده به امر استالین که خود را به ملت خیالی و استعمارساختهی آزربایجان و ملت ایران منتسب میدانستند و ماشهی روسیهی استالینیستی و ضد تورک و ضد تورکیه بودند (پیشهوری در سالهای جنگ جهانی اول در نشریهی پانایرانیستی «آزربایجان جزء لاینفک ایران» مینوشت؛ در صف بولشویکها و داشناکها و بریتانیا بر علیه استقلالطلبان تورک در قفقاز و جمهوری مردمی آزربایجان رزمیده بود؛ مانند پانایرانیستها «تورک» را صرفاً برای نامیدن عوثمانلیها - تورکیهایها بهکار میبرد؛ و در سالهای صدارت حکومت ملی آزربایجان هم، تورکها را «از قدیم دشمن ما» میخواند).
٦-نقطهی قابل توجه دیگر در ارتباط با دو دولت تورک تاسیس شده با حمایت عوثمانلی در دو سوی ارس به سالهای جنگ جهانی اول، آن است که دولت اتحاد تورکایلی در ٨ ژوئن ١٩١٨ یعنی تنها ١٠ روز پس از تاسیس دولت جمهوری مردمی آزربایجان در ٢٨ مه ١٩١٨، و سه ماه و یک هفته قبل از آزادسازی باکو و انتقال پایتخت آن دولت از گنجه به باکو تاسیس شده است.
٧- این نشریهی دولتی - پانایرانیستی، «تورک» را صرفاً در اشاره به عوثمانیها بهکار برده است. این ترمینولوژی را علاوه بر پانایرانیستها، مانقورتیسم آزربایجانی، چپ ایرانی و آزربایجانگرایی استالینیستی هم بهکار میبرد. به عنوان نمونه احمد اوبالی و علیرضا اصغرزاده از منسوبین حرکت ملی آزربایجان در برنامهای تلویزیونی مدعی شدهاند که در ایران ملتی به اسم تورک وجود نهدارد. در توضیح علل بیان همچو مطلب اندیشهسوز، کافی است که بند اول این مقاله را تکرار نمود:
تاریخنگاری آزربایجانگرایانه زائیده و زائده، ادامه و متمم تاریخنگاری ایرانگرایانهی پانایرانیستها، قومیتگرایان افراطی فارس، شرقشناسی اوروپایی، ذهنیت صلیبی دولتهای مسیحی و در نهایت توسعهطلبی روسیه است. عمدهترین وجه مشترک این دو در عرصهی هویتی عبارت است از انکار هویت ملی تورک با مطرح ساختن و تبلیغ هویتهای جعلی و استعمارگرایانه و نژادپرستانهی ملی مانند «ملت ایران» و «ملت آزربایجان»، انکار وجود وطنی تورک در شمال و غرب ایران بنام «تورکایلی» («تورکستان» مردمی تاریخی سابق)، انکار یگانهگی ملی ملت تورک ساکن در ایران شامل همهی گروههای متکلم به لهجههای گوناگون اوغوز غربی و یا تورکی از طریق تکه پارچه کردن آن به ملتهای خیالی و دروغین آزربایجان و آزری و گروهها و طوائف و ایلات بیشمار گویا مستقل و جدا بر اساس جوغرافیا و لهجه و مذهب و استان و ...
[1] در پیرامون آذربایگان. وزارت آموزش و پرورش، مرکز مطالعات و
تحقیقات ملی، نشریه شماره ٧. صص ٢٥، ٢٦
در تورکگرایی جمشیدخان سوباتایلی افشار اورومی-مجدالسلطنه
جمشیدخان
افشار اورومی-مجدالسلطنه بیشتر از «اتحاد اسلام»، متمایل به «اتحاد تورک»، و متوجه
به و ساعی در یک ناسیونالیسم افراطآمیز [تورک] است.
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/08/blog-post_91.html
حسین
جاوید: مجدالسلطنه تنها شخصیت طرفدار تورک و ضد انگلیس؛ و خیانات فرقهی دموکرات
آزربایجان
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/04/blog-post.html
مجدالسلطنه
در سال ١٩١٠، شدیدا تورکگرا و سخت تورکیست بود.
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post_2.html
اعتراف
رسمی به وجود حکومت ملی تورک (دولت اتحاد تورکایلی) به صدارت جمشیدخان سوباتایلی
افشار اورومی-مجدالسلطنه در سالهای آخر جنگ جهانی اول
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/07/blog-post_8.html
ویلیام
ویگرام: مجدالسلطنه، یکی از روشنفکرترین و آزاداندیشترین نجبای ایران، فرماندهای
سلحشور و دلاور و رهبر قوای بومی تورک بر علیه متجاوزین آسوری-ارمنی و متحدین صلیبی
آنها
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/05/blog-post_20.html
جمشید
سوباتایلی آوشار اورومی (جمشیدخان مجدالسلطنه افشار ارومی) والی آزربایجان نیمهمستقل-
تحت الحمایهی امپراتوری عثمانلی (٨ ژوئن ۱۹۱۸ - اول اوکتوبر ۱۹۱۸)
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_29.html
پیوستن
جمشیدخان افشار اورومی و نیروهای تحت فرماندهیاش به اوردوی اسلام-عثمانلی به
فرماندهی خلیل پاشا
https://sozumuz1.blogspot.com/2019/02/blog-post_5.html
دستگیری،
تبعید و حبس جمشیدخان افشار اورومی توسط دولتین روسیه و بریتانیا
https://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_20.html
مستوره
افشار اورومی، یک شخصیت ملی تورک و دفاع او از «تورک میللی موجادیلهسی»، بر اساس
عرض حال و شکایت وی به مجلس شورای ملی
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/03/blog-post_8.html
انعکاس
شعور ملی تورک در نامهای اشخاص خانوادهی جمشیدخان افشار اورومی و نادرشاه افشار،
و نبود آن در نامهای اشخاص خانوادهی پیشهوری، خیابانی، ستارخان و شاه اسماعیل
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_14.html
مقالات و آثار رهبر ملی تورک جمشیدخان سوباتایلی افشار اورومی-مجدالسلطنه
جماعت ارامنه و آخرین نقشهی آنها برای تاسیس دولت ارمنی، به قلم جمشیدخان
سوباتایلی افشار اورومی مجدالسلطنه- سال ١٨٩٤
http://sozumuz1.blogspot.com/2021/02/blog-post_28.html
ایراندا تورک صنایعِ نفیسهسی. مقالهی تورکی جمشیدخان سوباتایلی
افشار اورومی مجدالسلطنه در بارهی ادب و شعر تورکی در ایران- سال ١٩١٥
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/01/blog-post_14.html
جمشیدخان
افشار اورومی: ایران ادبیاتینا بیر نظر. مقالهی
تورکی جمشیدخان سوباتایلی افشار اورومی مجدالسطنه در دفاع از تاریخ تمدّن و میراث
مدنی تورک – ١٩١۶
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/06/blog-post_12.html
مقالهای
از جمشیدخان سوباتایلی افشار اورومی: قتل عام سی هزار تورک توسط شیخ عبیدالله
نهرینی به اسم ترویج شریعت در اورمیه، میاندوآب، بناب، مراغه، ملکان، ... مقدمه،
تصحیح، ویرایش، زیرنویسی: مئهران باهارلی
https://sozumuz1.blogspot.com/2019/04/blog-post.html
حکما و دانشمندان اوروپایی که از طرف روحانیها تکفیر شدهاند. مولف: جمشیدخان
سوباتایلی افشار اورومی- ١٩١٣
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_30.html
جمشیدخان
سوباتایلی افشار اورومی، تورک اولوسال اؤندهرین تورکجه و فارسجا قوشوقلاریندان
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_23.html
مجدالسلطنه
افشار اورومی: تورکها، برجستهترین و غیورترین ملت دنیا-دونیانین ان معظم و
غیور ملتی اولان تورکلهر
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_73.html
جمشیدخان
افشار اورومی: سلاطین تورک حامیان و مروجان علوم و فنون و هنرها بودند. زبان
تورکی وسیع و بینیاز است.
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/12/blog-post_25.html
جمشیدخان
سوباتایلی افشار اورومی-مجدالسلطنه ١٩٠٢: گئرچهک رئفورملارین اویقولانماسی
اولاناقسیز، رئفورمدان قونوشماق یارارسیزدیر
http://sozumuz1.blogspot.com/2021/02/blog-post_23.html
روایت
تورکی از قتل عامِ مردمِ ولایتِ اورمیه توسط آسوریان و ارمنیان و کوردان؛ و
قدردانی مردم تورک از رهبر ملی مجدالسلطنه افشارِ نجات دهنده
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post_9.html
اولوسال
اؤندهر جمشیدخان سوباتایلی افشار اورومی-مجدالسلطنه، دوغو تورکیستان باغیمسیزلیق
موجادیلهسی اوزهره-١٩١٦
http://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post_29.html
رهبر
ملی تورک جمشیدخان افشار اورومی: در ماهیت واقعی حرکت
مشروطه و تخریبات و قساوت اوباش و اشرار موسوم به فدائی و مجاهد
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post.html
نادرشاه
افشار از زبان رهبر ملی تورک جمشیدخان افشار اورومی -١٩١٣
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_7.html
جمشیدخان
سوباتایلی افشار اورومی-مجدالسلطنه، ١٨٩٨ میلادی -١٢٧٧ شمسی: «دولتِ عّلیهیِ
عثمانیه امروز اسبابِ مفاخرتِ عمومِ اسلامیان میباشد.»
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post_13.html
در بارهی رهبر ملی تورک جمشیدخان سوباتایلی افشار اورومی-مجدالسلطنه
پروفسور
ویلیامز جکسون: مجدالسلطنه افشار اورومی، جامع سه شخصیت دانشمند، نظامی و درباری
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/11/saturdaydecember-17-2011-abraham_13.html
جمشیدخان
سوباتایلی افشار اورومی-مجدالسلطنه (١٨٦٤-١٩٤٠)
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post.html
جمشیدخان
سوباتایلی بکیشلو مجدالسلطنه افشار اورومی
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_20.html
جهالت
است یا مانقورتیسم؟ بایکوت جمشیدخان سوباتایلی افشار اورومی و حاجی بیگ بلوری
تبریزی و علیاحسان پاشا و خلیل پاشا و یاران کرامشان
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_24.html
اورمولو
و افشار اولان «جمشیدخان افشار اورومی» (مجدالسلطنه) و آزهربایجانچیلارین اونا قویدوغو
بایکوت
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/12/blog-post_15.html
جمشیدخان
مجدالسلطنه و قیصرخانیم افشار در کتاب نیکیتین
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/12/blog-post_24.html
برای مطالعهی بیشتر:
ما
تورکیم! از نامهی دانشآموزان اورمیه به انجمن ملی تبریز در یک صد و ده سال پیش
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/07/blog-post_3.html
زبان
معیار مودرن تورکی
http://sozumuz1.blogspot.com/2016/08/blog-post_31.html
یاشاسین
تورک جوانلاری! خطابهی تورکی غنیزاده سلماسی به جوانان تورک نوشته شده در ١٠٩
سال پیش
http://sozumuz1.blogspot.com/2016/01/blog-post_30.html
نامهی
تورکی تقی رفعت به محمدامین رسولزاده
http://sozumuz1.blogspot.com/2016/01/blog-post_23.html
٩٨مین
سالگرد تاسیس «مدرسهی تورک خیر یوردو» (صلاحیه) اورمیه و ١٠٧مین سالگرد «مدرسهی
تورک بالو« و یادی از «حاجی میرزا فضل الله مجتهد اورمولو»
http://sozumuz1.blogspot.com/2016/02/blog-post_22.html
No comments:
Post a Comment