Tuesday, September 20, 2016

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه‌ (١٨٦٤-١٩٤٠)

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه‌ (١٨٦٤-١٩٤٠)

 

CEMŞİDXAN SUBATAYLI AVŞAR URUMİ MECD ÜS-SELTENE (1864-1940)

 

مئهران باهارلی


«جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه»‌ فرزند «اردشیر خان بکیشلو (به‌کیش‌لی) سرتیپ افشار»، از دولت‌شخص‌ها و سیاست‌مداران و نظامیان دلاور و روشن‌‌اندیش، یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی روشن‌فکری، فرهنگی و ادبی‌ی تاریخ معاصر تورک و تورک‌ایلی، و از ثروت‌مندان و بزرگان اورمو (اورمیه) است. او یک تورکی‌نویس، نویسنده، شاعر، ادبیات‌شناس، تاریخ‌شناس، تاریخ‌نگار، محقق، متفکر، روشن‌فکر، ژورنالیست، تحلیل‌گر، پوبلیسیست، عتیقه‌شناس، کولکسیونر، فیلانتروپیست؛ ژنرال قوشون قاجار، فرمانده‌ی نظامی، چریک نبردهای پارتیزانی؛ مدافع و نجات‌بخش توده‌ی تورک و شهرهای تورک در مقابل متجاوزین و اشرار، و در نهایت قهرمان ملی تورک است.

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه‌ به ‌لحاظ هویت ملی خود را «تورک» می‌دانست و بدان فخر و مباهات می‌کرد. او ‌از معدود رهبران برجسته‌ی سیاسی، نظامی، دولتی، متفکرین و محققین و اهل قلم تورک دارای شعور ملی تورک به‌ معنی مودرن در تاریخ معاصر تورک‌ایلی؛ از سابقون تورک‌گرایی مودرن؛ نماینده‌ی تمام عیار جنبش خودآگاهی ملی تورک در تاریخ معاصر تورک و برجسته‌ترین سیمای آن در آغاز قرن بیستم؛ پدر ناسیونالیسم مودرن تورک در تورک‌ایلی و ایران؛ پیشگام، پیشوا و اولگو و قدوه ‌و اسوه‌ی حرکت ملی دموکراتیک تورک معاصر و مجادله ‌برای احقاق حقوق ملی و حفظ منافع سیاسی «ملت تورک» در تورک‌ایلی و ایران است.

حیات و فعالیت‌های قلمی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و مناصب دولتی جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه ‌صرفا در دفاع از توده‌ی تورک و تورکیت و تورک‌ایلی خلاصه‌ می‌شود. جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه به ‌فرهنگ‌سازی، رفورمیسم، پراگماتیسم، اعتراضات سازنده‌ و به ‌دور از خشونت، نافرمانی مدنی مانند تظاهرات و تحصن و فعالیت‌های مطبوعاتی اعتقاد داشت. وی که در عرصه‌ها‌ی ادبی، فرهنگی و سیاسی در ارتباط تنگاتنگ با قلمروی عوثمان‌لی و قفقاز قرار داشت، مدافع سرسخت جدائی دین از دولت و سکولاریسم مطلق، و لاتین‌سازی الفبای زبان تورکی بود.

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه علی‌رغم کسوت نظامی‌ی امیرتومانی (ژنرالی) خویش، به ‌عنوان یک تورک‌گرای دموکراتیک و مودرن، در دوره‌ی جنبش مشروطه از رفورم‌های دموکراتیک دولت تورک قاجاری و وجه ‌آزادی‌خواهانه‌ی مشروطه‌طلبی در تورک‌ایلی و ایران (مجموعا موسوم به «مشروطه‌ی قاجاری - معتدل» در مقابل «مشروطه‌ی انگلیسی - افراطی») حمایت می‌کرد. اما جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه بر خلاف مشروطه‌طلبان افراطی، مطلقا از قومیت‌گرائی‌ی فارسی، هویت ملی‌ی ایرانی، باستان‌گرائی و دشمنی با اقتدار و حاکمیت سیاسی‌ی تورک در ایران، یعنی شعارها و آمال مشروطه طلبی انگلیسی - افراطی به دور بود و با ساقط کردن تورک‌ها از اقتدار سیاسی‌ی ایران ابدا موافق نبود.

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه ‌سیاست‌مدار و نظامی تورکی است که ‌در یکی از بحرانی‌ترین برهه‌های تاریخ تورک‌ایلی یعنی سال‌های جنگ جهانی اول، در تضمین امنیت توده‌ی تورک و آزادسازی و دفاع از مردم و شهرهای تورک و کل تورک‌ایلی در مقابل متجاوزان روس، انگلیس، فرانسه، و دسته‌جات مسلح ارمنی، آسوری و کورد متحد آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای ایفا نموده‌ است. او ‌تنها قهرمان ملی تورک است که‌ بر علیه‌ هر دو دولت استعماری روسیه‌ و بریتانیا و سیاست‌های امپریالیستی و پروکسی‌های آن‌ها جنگیده‌ و توسط هر دوی آن‌ها هم دست‌گیر و مجازات شده ‌است.

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه‌ حین فاجعه‌ی «تورک قیرقینی» (جیلولوق)، در کسوه‌ی فرماند‌هی ارتش منظم (ژنرال و امیر تومان قوشون قاجاری)، با تشکیل دادن گروه‌های پارتیزانی تورک بومی (تورک چئته‌له‌ری) و تقبل رهبری و فرماندهی عالی آن‌ها، و نهایتا در ترکیب فرماندهان اوردوی متحد تورک بومی-عوثمان‌لی در نبرد بر علیه ‌ارتش‌های متجاوز و اشغال‌گر روسیه، بریتانیا، فرانسه ‌و دسته‌جات مسلح و تروریست آسوری، ارمنی و کوردی متحد آن‌ها به ‌دفاع مسلحانه ‌از مردم بی‌دفاع تورک و شهرهای اورمیه‌ و سلماس و اطراف آن‌ها قیام کرد.

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه ‌به ‌عنوان یکی از فرماندهان اوردوی متحد تورک در آزادسازی تبریز و کل تورک‌ایلی از نیروهای اشغال‌گر روسیه‌ و بریتانیا نقش کلیدی بازی نمود. او پس از آزادسازی تبریز به‌ سال ١٩١٨، صدر «حاکمیت تورک اتحاد – تورک بیرلیک یؤنه‌تیمی» (٨ ژوئن ۱۹۱۸ - اول اوکتوبر ۱۹۱۸)، دولتی نیمه‌‌مستقل- تحت الحمایه‌ی امپراتوری‌ی عوثمان‌لی و تنها حاکمیت ملی و تشکل حکومتی تاسیس شده ‌صرفا ‌بر اساس هویت ملی تورک و به‌ هدف دفاع از «منافع ملی‌ی ملت تورک» در تاریخ معاصر و مودرن در ایران و تورک‌ایلی شد. (مبنای هویت ملی‌ی دو حرکت مشروطیت انگلیسی و آزادی ‌ستان در آزربایجان، «ملت ایران»، و مبنای هویت ملی‌ی حکومت ملی آزربایجان پروژه‌ی ملت‌سازی‌ی روسیه‌ی کومونیست «ملت آزربایجان»، و هدف غائی‌ی اعلام شده‌ی هر سه، «نجات ایران» بود؛ نه ملت تورک و تورک‌ایلی). رهبر حزب اتحاد و ترقی اسلام و موسس و رهبر حزب اتحاد تورک شد و نخستین نشریه‌ی ملی – سیاسی - اجتماعی و دولتی‌ی مودرن تورک در تاریخ تورک‌ایلی به ‌نام «آزربایجان» را با تشبث و نظارت و سرمایه‌ ‌و کومک‌های مالی‌ی خود و تشویقاتش در تبریز منتشر کرد.

مقام و منزلت جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه ‌در تاریخ معاصر ملت تورک ما و تورک‌ایلی معادل رسول‌زاده ‌برای جمهوری آزربایجان و آتاتورک برای تورکیه، و جمع بین آن‌ها است. با این تفاوت که جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه بر خلاف آن دو شخصیت که اولی نقشی تعیین کننده در تشکل ناسیونالیسم ایرانی به دوره‌ی مشروطیت و رایج کردن هویت ملی ضد تورک و پان‌ایرانیستی – صلیبی آزری و آزربایجانی داشت و دومی با رژیم ضد تورک رضا شاه‌ اتحادی استراتژیک برقرار نمود و ....، هرگز با هیچ دولت بر علیه ‌تورکان قفقاز و آناتولی و دیگر نقاط جهان هم‌کاری نکرد.

مجدالسلطنه ‌بر خلاف رهبران فارس‌گرا و ایران‌محور مشروطیت انگلیسی در آزربایجان و قیام آزادی ‌ستان، در هیچ عمل سیاسی و یا نظامی‌ی ماجراجویانه، ماکزیمالیستی، غیر عملی، ایدئالیستی، براندازی، خشونت‌طلبانه، تروریستی و غیر ملی‌ای چون تلاش برای نجات ایران، سپر بلا کردن ملت تورک و آزربایجان برای ایران، قیام به‌ نام ملت ایران و ساقط کردن دولت تورک قاجاری و پایان دادن به حاکمیت تورک بر ایران و ... شرکت نکرد. اما هر جا که ‌ملت تورک، هویت تورک و وطن تورک در معرض تهاجم و اشغال و قتل و کشتار و امحاء دشمنان و بدخواهان بود؛ در مصاف نیروها و اوردوهای اشغال‌گر روسیه‌ی تزاری و بریتانیا و فرانسه، اشرار و متجاوزین ارمنی - قاچاق، جانیان و اشقیای آسوری - جیلو، غارت‌گران کورد - سیمیتقو و همه‌فارس‌انگاران نوکیسه ‌و ضد تورک مشروطه‌طلب و مانقورت‌های تبریزی و قفقازی؛ مجدالسلطنه ‌افشار اورومی بی‌درنگ و بدون کوچک‌ترین تردیدی در آنجا بنام و برای دفاع از ملت تورک، آگاهانه ‌و داوطلبانه، در لباس دولت‌شخص، سیاست‌مدار، نظامی، روشن‌فکر، تاریخ‌نگار، محقق، ادیب و ژورنالیست و پوبلیسیست حضور داشت.

به همین سبب است که جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه توسط تاریخ‌نگاری‌های فارس‌گرا، پان‌ایرانیستی و ‌روس‌پرست ایرانی و آزربایجانی و مانقورتیسم آزربایجانی و حرکت ملی آزربایجان، بالکل از صحنه‌ی تاریخ و حافظه‌ی تاریخی ملت تورک حذف شده‌ و ذکری از این قهرمان ملی‌ی تاریخ معاصر تورک در آن‌ها نیست (یکی از مهم‌ترین علائم فارقه‌ی جریانات تورک‌گرا از جریانات آزربایجان‌گرا، تقدیر و تکریم تورک‌گرایان از شخصیت‌های دارای شعور ملی تورک در تاریخ، و در راس آن‌ها جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه؛ اما تقدیر و تکریم شخصیت‌های ضد تورک مخصوصا در تاریخ معاصر مانند رهبران خائن و مانقورت جنبش ملی ایرانی مشروطیت انگلیسی و آزادی ‌ستان و .... از سوی آزربایجان‌گرایان است. هر جریان و تشکیلاتی که جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه را به عنوان رهبر و قهرمان ملی تورک نداند، بی شک یک جریان مانقورتی است).










برای مطالعه‌ی بیشتر:

مقالات و آثار رهبر ملی تورک جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه

ایران‌دا تورک صنایعِ نفیسه‌سی. مقاله‌ی تورکی جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی مجدالسلطنه در باره‌ی ادب و شعر تورکی در ایران - سال ١٩١٥

https://sozumuz1.blogspot.com/2016/01/blog-post_14.html

جمشید خان افشار اورومی: ایران ادبیاتی‌نا بیر نظر. مقاله‌ی تورکی جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی مجدالسطنه‌ در دفاع از تاریخ تمدّن و میراث مدنی تورک – ١٩١۶

https://sozumuz1.blogspot.com/2017/06/blog-post_12.html

جماعت ارامنه و آخرین نقشه‌ی آن‌ها برای تاسیس دولت ارمنی، به قلم جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی مجدالسلطنه - سال ١٨٩٤

http://sozumuz1.blogspot.com/2021/02/blog-post_28.html

مقاله‌ای از جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی قتل عام سی هزار تورک توسط شیخ عبیدالله نهرینی به اسم ترویج شریعت در اورمیه، میاندوآب، بناب، مراغه، ملکان، ... مقدمه، تصحیح، ویرایش، زیرنویسی: مئهران باهارلی

https://sozumuz1.blogspot.com/2019/04/blog-post.html

حکما و دانشمندان اوروپایی که از طرف روحانی‌ها تکفیر شده‌اند. مولف: جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی- ١٩١٣

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_30.html

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی، تورک اولوسال اؤنده‌رین تورک‌جه و فارس‌جا قوشوق‌لاری‌ندان

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_23.html

بیرجه مه‌ن آلدانمادیم واعظ، سه‌نین اوهامینا – جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی تورک اولوسال اؤنده‌رین تورک‌جه و فارس‌جا قوشوق‌لاری‌ندان

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_23.html

مجدالسلطنه افشار اورومی: تورک‌ها، برجسته‌ترین و غیورترین ملت دنیا - دونیانین اه‌ن معظم و غیور ملتی اولان تورک‌له‌ر

https://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_73.html

جمشید خان افشار اورومی: سلاطین تورک حامیان و مروجان علوم و فنون و هنرها بودند. زبان تورکی وسیع و بی‌نیاز است.

https://sozumuz1.blogspot.com/2016/12/blog-post_25.html

نادرشاه افشار از زبان رهبر ملی تورک جمشید خان افشار اورومی -١٩١٣

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_7.html

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه ١٩٠٢: گئرچه‌ک رئفورم‌لارین اویقولانماسی اولاناق‌سیز، رئفورم‌دان قونوشماق یارارسیزدیر

http://sozumuz1.blogspot.com/2021/02/blog-post_23.html

رهبر ملی تورک جمشیدخان افشار اورومی:  در ماهیت واقعی حرکت مشروطه و تخریبات و قساوت اوباش و اشرار موسوم به فدائی و مجاهد

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post.html

جمشیدخان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه، ١٨٩٨ میلادی -١٢٧٧ شمسی: «دولتِ عّلیه‌یِ عثمانیه امروز اسبابِ مفاخرتِ عمومِ اسلامیان می‌باشد.»

https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post_13.html

اولوسال اؤنده‌ر جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه، دوغو تورکیستان باغیم‌سیزلیق موجادیله‌سی اوزه‌ره -١٩١٦

http://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post_29.html

غرش شیر در قفس: اعتراض مجدالسلطنه‌ به ‌مظالم و ارمنی‌پرستی وزارت عدلیه ‌- دولت کودتای سوم اسفند و انگلستان

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/11/blog-post_5.html

مئهران باهارلی- انتقاد جمشید خان افشار اورومی از فاناتیسم شیعی، یهودی‌ستیزی، ظلم مقامات ایران به ‌کوردها و تاریخ‌نویسی غیر علمی، در موخره‌ و حاشیه‌نگاری‌هایش بر کتاب تاریخ خروج اکراد و قتل [و] غارت شیخ عبیدالله‌ بدبنیاد و اغتشاش و فتنه‌ی زیاد در مملکت آزربایجان در سنه‌ی ١٢٩٧، تالیف علی ابن امیر گؤنه‌ خان افشار 

منتشر خواهد شد

در تورک‌گرایی جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه

مجدالسلطنه در سال ١٩١٠، شدیدا تورک‌گرا و سخت تورکیست بود.

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post_2.html

فریت گووه‌ن آجودان مخصوص جمشید خان، و از نزدیکان آتاتورک: مجدالسلطنه افشار یک تورک بسیار فداکار، فوق‌العاده‌ اصیل و دانش‌مند بود که ‌خانواده ‌و ثروت خود را در راه‌ تورک‌چولوک – تورک‌گرایی فدا نمود

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/11/blog-post_18.html

جمشید خان افشار اورومی - مجدالسلطنه بیشتر از «اتحاد اسلام»، متمایل به «اتحاد تورک»، و متوجه به و ساعی در یک ناسیونالیسم افراط‌آمیز [تورک] است.

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/08/blog-post_91.html

حسین جاوید: مجدالسلطنه تنها شخصیت طرف‌دار تورک و ضد انگلیس؛ و خیانات فرقه‌ی دموکرات آزربایجان

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/04/blog-post.html

«مجدالسلطنه» تنها شخصیت خالصاً طرف‌دار تورک و بر علیه انگلیس در ایران

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/04/blog-post_26.html

انعکاس شعور ملی تورک در نام‌های اشخاص خانواده‌ی جمشید خان افشار اورومی و نادرشاه افشار، و نبود آن در نام‌های اشخاص خانواده‌ی پیشه‌وری، خیابانی، ستارخان و شاه اسماعیل

https://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_14.html

در تورک‌گرایی دختران جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه

مستوره افشار اورومی، يک شخصيت ملی تورک و دفاع او از «تورک ميللی موجاديله‌سی»، بر اساس عرض حال و شکايت وی به مجلس شورای ملی

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/03/blog-post_8.html 

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی و دخترانش در تورک اوجاغی استانبول به‌‌ روایت عارف قزوینی

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/01/blog-post_17.html 

امیر ناصر خلج در تورک اوجاغی استانبول: من تورکم؛ سرهنگ باقرخان خلج: ایرانی وجود ندارد، من خلج و پدر بر پدر تورکم

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/01/blog-post_11.html 

مئهران باهارلی. تورکی‌نویسی دختران جمشید خان افشار سوباتای‌لی اورومی مجدالسطنه: مستوره، هایده، .... 

(منتشر خواهد شد)

دوکتور اولجای افشار اورومی، از نخستین زنان تورک‌گرای تاریخ معاصر تورک

https://sozumuz1.blogspot.com/2017/02/blog-post_4.html

در باره‌ی رهبر ملی تورک جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه

جمشید سوباتای‌لی آوشار اورومی (جمشید خان مجدالسلطنه افشار اورومی) والی آزربایجان نیمه‌مستقل - تحت الحمایه‌ی امپراتوری عوثمان‌لی (٨ ژوئن ۱۹۱۸ - اول اوکتوبر ۱۹۱۸)

https://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_29.html

جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی - مجدالسلطنه (١٨٦٤-١٩٤٠)

https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post.html

جمشید خان سوباتای‌لی بکیشلو مجدالسلطنه افشار اورومی

https://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_20.html

«جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی بکیش‌لو (جمشید اردشیر افشار) - مجدالسلطنه»

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/05/blog-post.html

پروفسور ویلیامز جکسون: مجدالسلطنه افشار اورومی، جامع سه شخصیت دانشمند، نظامی و درباری

https://sozumuz1.blogspot.com/2016/11/saturdaydecember-17-2011-abraham_13.html

جمشید خان مجدالسلطنه و قیصرخانیم افشار در کتاب نیکیتین

https://sozumuz1.blogspot.com/2017/12/blog-post_24.html

جمشیدخان مجدالسلطنه: دوست ملت کورد، و به ‌‌دور از تعصبات و پیش‌داوری‌ها و نفرت‌های قومی و مذهبی

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/04/blog-post.html

مئهران باهارلی. ماجرای قتل لاباری میسیونر آمریکایی و تبعید مجدالسلطنه ‌‌به ‌‌سبب تحقیقات و گزارش بی طرفانه‌ی او در این خصوص

(منتشر خواهد شد)

کومک مالی رهبر ملی تورک مجدالسلطنه و شخصیت ملی تورک عظیم السلطنه به مریض‌خانه‌ی وست مینستر اورمیه

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/10/blog-post_28.html

فرمان ناصرالدین شاه‌ به ارتقای رتبه‌ی جمشید خان افشار اورومی مجدالسلطنه ‌از سرهنگی به ‌سرتیپی‌ی فوج هفتم افشار در سال ١٨٩٠؛ و ریشه‌شناسی‌ی کلمه‌ی تورکی‌ی تیپ

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/04/blog-post_20.html

فرمان ولی‌عهد مظفرالدین میرزا به ‌انتصاب «مجدالسلطنه» به ‌حکومت خوی به‌ سبب درایت و خبره‌گی او در امر حکومت و رضایت زایدالوصف و علاقه‌ی مردم خوی به‌ مجدالسلطنه

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/10/blog-post_31.html

تییول‌چه‌ی جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی – مجدالسلطنه ‌با فرمان محمدعلی میرزا

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_4.html

ما تورکیم! از نامه‌ی دانش‌آموزان اورمیه به انجمن ملی تبریز در یک صد و ده سال پیش

https://sozumuz1.blogspot.com/2016/07/blog-post_3.html

زبان معیار مودرن تورکی

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/08/blog-post_31.html

یاشاسین تورک جوان‌لاری! خطابه‌ی تورکی غنی‌زاده سلماسی به جوانان تورک نوشته شده در ١٠٩ سال پیش

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/01/blog-post_30.html

نامه‌ی تورکی تقی رفعت به محمدامین رسول‌زاده

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/01/blog-post_23.html

٩٨مین سال‌گرد تاسیس «مدرسه‌ی تورک خیر یوردو» (صلاحیه) اورمیه و ١٠٧مین سال‌گرد «مدرسه‌ی تورک بالو» و یادی از «حاجی میرزا فضل الله مجتهد اورمولو»

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/02/blog-post_22.html

جمشید خان افشار اورومی و تورک قیرقینی - قارا قیرقین:

ویلیام ویگرام: مجدالسلطنه، یکی از روشن‌فکرترین و آزاداندیش‌ترین اشراف ایران، نجیب‌زاده‌ای دانشور، فرمانده‌ای سلحشور و دلاور و رهبر قوای بومی تورک بر علیه‌ متجاوزین آسوری - ارمنی و متحدین صلیبی آن‌ها

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/05/blog-post_20.html

پیوستن جمشید خان افشار اورومی و نیروهای تحت فرماندهی‌اش به اوردوی اسلام – عوثمان‌لی به فرماندهی خلیل پاشا

https://sozumuz1.blogspot.com/2019/02/blog-post_5.html

مجدالسلطنه‌ اورمیه‌ که ‌جزو مهاجرین بود وارد شده‌ و جنگ‌های قابل تمجیدی نموده

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/08/blog-post.html

عریضه‌ی مردم اورمیه‌ در حمایت از رهبر ملی تورک جمشیدخان مجدالسلطنه، قتل عام بیش از دویست هزار تن از اهالی اورمیه ‌توسط آسوری‌ها و ارمنی‌ها و کوردها، و حمایت دولت سردار سپه ‌‌از آن قاتلین و اشرار

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/08/blog-post.html

روایت تورک از قتل عامِ مردمِ ولایتِ اورمیه توسط آسوریان و ارمنیان و کوردان؛ و قدردانی مردم تورک از رهبر ملی مجدالسلطنه افشارِ نجات دهنده

https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post_9.html

دست‌گیری، تبعید و حبس جمشید خان افشار اورومی توسط دولتین روسیه و بریتانیا

https://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_20.html

مستوره افشار اورومی، یک شخصیت ملی تورک و دفاع او از «تورک میللی موجادیله‌سی»، بر اساس عرض حال و شکایت وی به مجلس شورای ملی

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/03/blog-post_8.html

کشتار سی‌صد هزار تن تورک در سالماس و اورمو – اورمیه ‌‌و سولدوز به ‌روایت سید حسین عرب باغی اورومی

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/08/blog-post_8.html

جنایات و وحشی‌گری‌های اشقیاء و تروریست‌های آسوری‌ و ارمنی در اورمیه:  شکم‌های دریده شده‌ی دختربچه‌ها، روده‌های بیرون ریخته، چشمان از حدقه در آمده، مغزهای پاشیده بر دیوار، کودکان زنده انداخته شده در آتش، ....

https://sozumuz1.blogspot.com/2020/10/blog-post_28.html

در آتش سوزانیدن زنان و کودکان تورک روستاهای بالاو، گجین، کوتالان و ... اورمیه توسط قوای مسیحیه؛ اعدام غیر نظامیان تورک سنّی توسط ارتش روسیه به تاریخ ١٥ اوکتوبر ١٩١٤

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/04/blog-post_28.html

پختن کودکان و خوراندنشان به مادرانشان، گردن زندن بچه‌ها و زنان؛ وحشی‌گری‌های اشقیاء ارمنی در قوتور، یئستیکان (یزدکان)، آختاجی، ... در غرب آزربایجان و وان

https://sozumuz1.blogspot.com/2020/11/blog-post_22.html

تاریخ تهاجمات و جنایات ارامنه، اسماعیل سیمیتقو و سردار ماکو در آزربایجان. مقدمه، لغت‌نامه، ویرایش و بازنویسی مئهران باهارلی

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/09/blog-post_88.html

قتل عام اهالی سالماس و اورمیه توسط آسوری‌ها با حمایت روسیه، انگلیس و فرانسه؛ به روایت عبدالله بهرامی

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_10.html

دولت تورک اتحاد

قوت‌لو اولسون یوز(دؤرد)ونجو ایل‌دؤنومو: تورک اتّحاد حکومتی - بیرلیک یؤنه‌تیمی!

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/12/blog-post_11.html

اعتراف رسمی به ‌وجود حکومت ملی تورک (دولت اتحاد تورک‌ایلی) به ‌صدارت جمشید خان سوباتایلی افشار اورومی - مجدالسلطنه ‌در ‌سال‌های آخر جنگ جهانی اول

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/07/blog-post_8.html

تاریخ تهاجمات و جنایات ارامنه، اسماعیل سیمیتقو و سردار ماکو در آزربایجان. میرزا ابوالقاسم امین الشرع خویی. به‌ کوشش علی صدرایی خویی. مقدمه، لغت‌نامه، ویرایش و بازنویسی مئهران باهارلی

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/09/blog-post_88.html

مین‌باشی یوسف ضیاء طالب‌زاده، و اقدامات او در ایجاد پایه‌های دولت ملی تورک‌ایلی ١٩١٨- ١٩١٩

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/06/blog-post_27.html

نخستین پرچم ملی تورک در تورک‌ایلی: پرچم اتحاد اسلام (بیرق بیرلیک)– ١٩١٨

https://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_6.html

سندی از بیرق دولت تورک بیرلیک (اتحاد) و پرچم ملی تورک – تورک‌ایلی

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/08/blog-post_13.html

بایکوت جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی

از خیانت‌های آزربایجان‌گرایان: ممنوع کردن تورکی توسط دموکرات‌های آزربایجان 

https://sozumuz1.blogspot.com/2017/07/blog-post.html

جهالت است یا مانقورتیسم؟ بایکوت بایکوت شخصیت‌ها (جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی، حاجی بیگ بلوری تبریزی، علی‌احسان پاشا، خلیل پاشا، و یاران کرامشان) و جریانات ملی تورک از طرف آزربایجان‌گرایان، و تقدیر و تقدیم خائنین و پان‌ایرانیست‌ها به عنوان قهرمان ملی از طرف ایشان

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_24.html

اورمولو و افشار اولان «جمشید خان سوباتای‌لی افشار اورومی» (مجدالسلطنه) و آزه‌ربایجان‌چی‌لارین اونا قویدوغو بایکوت

https://sozumuz1.blogspot.com/2016/12/blog-post_15.html

فعالین سیاسی آزربایجان‌گرا، تحریف تاریخ و معرفی کردن رهبران فاقد شعور ملی تورک جنبش مشروطیت به عنوان شخصیت‌های ملی

http://sozumuz1.blogspot.com/2020/02/blog-post_19.html

مقاومت و عناد آزربایجان‌گرایان در مقابل حقایق کم کم در هم شکسته می‌شود

http://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post_3.html

قهرمان ملی ساختن از علیرضا نابدل

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/02/blog-post_24.html

دلایل شیطان‌سازی از قاجارها در تاریخ‌نگاری‌های ایران‌گرا و آزربایجان‌گرا

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/03/blog-post_31.html


No comments:

Post a Comment