Friday, September 23, 2016

نه‌‌اي به آن چشمهاي مهربان و پر اميد


نه‌‌اي به آن چشمهاي مهربان و پر اميد

Wednesday, February 12, 2003

سؤزوموز

خانمي ترک از تبريز زبان به شکايت گشوده، از وضع اسفناک زبان و ادبيات ترکي مي‌نويسد و از تهديد زبان و ادبيات ترکي و رو به انقراض رفتن آن (در واقع منقرض کردن آن) ابراز تاسف مي‌کند

وبلاگ ايران‌دوست - زبان آذري مهجور و نامنسجم-



«سلام، من يک آذري هستم. يا بعبارت خودماني‌تر يک ترک با تمام خصوصيات يک زن ترک، علاقمند به زبان گويش و ادبيات ترکي. دلم مي‌خواهد کمي غرغر کنم و شکايت کنم. اما نمي‌دانم از کي و به کي بايد غر بزنم. دوستان آذري‌زبان مي‌دانند که هر خانه لهجه و گويش مخصوص به خود دارد. زبان آذري هيچ کجا آموزش داده نمي‌شود. خط و کتابت اين زبان با استفاده از الفباي عربي (يا همان فارسي خودمان) است که بعلت کمبود حروف اين الفبا بسيار مشکل مي‌نمايد. خواندن نوشتاري به زبان آذري براي بسياري از خود ما آذري‌ها مشکل و صعب است. تهاجم بي‌حد و حصر زبان فارسي لغات بکر و واژه‌هاي گوياي اين زبان را تهديد مي‌کند. حتي يک خودآموز يا لغتنامه‌ي معتبر براي اين زبان موجود نيست. تنها مساله‌اي که اين زبان را از انقراض حفظ مي‌کند، تعداد روزافزون آذريهاست و بس. نوشته شده در ساعت 2:53 AM توسط nazanin»



آقايي فارس از تهران در کتاب هفته شماره‌ي ٨٤ از ضرورت گفتن و نوشتن «مردم» به زبان شيرين مادري نوشته، دولت را به خاطر قصور در حفظ و تعالي اين زبان ملي و مادري شيرين بازخواست مي‌کند. اما مردمي که ايشان در نظر دارد نه ميليونها هموطن ترک، کرد، عرب، بلوچ، ترکمن و لر، بلکه افغانستانيان مهاجر در ايران است:

«بگو، بنويس، به زبان شيرين مادري- سيد علي کاشفي خوانساري

مدتي پيش اين افتخار را داشتم که در دوره‌ي کوتاه مدت آشنايي با ادبيات کودک در خدمت گروهي از اهل قلم افغانستان باشم؛ جمعي از مهاجران افغاني ساکن در مشهد. سي و چند نفري مي‏شدند، دختر و پسر، شايد از شانزده هفده ساله تا سي و چند ساله. کتاب‏هاي چاپ شده و آثار فراوان مطبوعاتي داشتند. کارشان چه بود؟ مردها بيشتر کارگر ساختماني بودند، بعضي‏ها هم قاليباف يا خياط يا طلبه. دخترها هم که کاري نداشتند. با همه‌ي مشکلات، با همه‌ي موانع و با همه‌ي ناملايمات، دغدغه‌ي ادبيات کودک داشتند. مجله‏هايشان را ديدم. مجله‏هاي مختلف افغاني براي کودکان و نوجوانان. مجلاتي چاپ مشهد و قم و تهران و شعرها و قصه‏هايي به زبان شيرين فارسي. شعرهايشان زيبا بود و قصه‏هايشان و مقاله‏ها و تصويرهايشان. مهربان بودند و باصفا و ساده و دوست‏داشتني و صميمي. قول دادم شعرها و داستان‏هايشان را چاپ کنم. چگونه، خودم هم نمي‏دانم. اما نتوانستم به آن چشم‏هاي مهربان و پراميد «نه» بگويم.

آهاي اهالي سياست! من ديپلماسي نمي‏دانم. اما اجازه بدهيد بپرسم: براي حفظ و تعالي زبان ملي و هويت تاريخي‏امان، براي زبان مادري، براي اين يادگار چند هزارساله چه کرده‌‏ايد؟ براي کودکان و نوجواناني که به زبان ما و شما صحبت مي‏کنند و بسياري مشتاقند که اين زبان را و اين خط را رها کنند، چه فراهم کرده‌‏ايد؟ کدام جايزه‌ي جهاني، کدام يارانه، کدام فرصت مطالعاتي، کدام سمينار و اتحاديه‌ي جهاني، کدام... »

----------------------------------------------------

اگر اشتباه نکرده باشم مي‌توان از اين نوشته‌ي دوم چنين برداشتي کرد: در حاليکه شهروندان افغانستاني ساکن ايران حق آموزش و تعلم به زبان شيرين مادري آنهم از سوي دولت ايران را دارند، و دولت در صورت قصور در اين امر مستحق بازخواست شدن است، ايرانيان از حق آموزش و تعلم به زبان مادري خود برخوردار نبوده و دولت هيچگونه مسئوليتي در اين زمينه ندارد و لزومي به بازخواست آن هم نمي‌باشد. و مي‌توان به چشمهاي مهربان و پر اميد ترکهاي ايران که خواهان تعليم و تعلم به زبان مادري و ملي خويش‌اند «نه» گفت!!!!

البته به نظر من دولت ايران مسئول آموزش و تعلم شهروندان خارجي‌اي که به ايران مهاجرت کرده ويا پناهنده شده‌اند، آنهم به زبانهاي مادري و ملي‌شان ميباشد، همانطور که براي آموزش همه‌ي زبانهاي ملي و مادري شهروندان خود نيز مسئول است. اميدوارم و بسيار اميدوارم که برداشت من از نوشته‌ي آقاي کاشفي درست نبوده باشد و با اين اميد به عنوان يک ترک ايراني به آقاي سيد علي کاشفي خوانساري پيوسته و در حمايت از اين حق انساني- نه فقط براي افغانستانيان ساکن ايران- بلکه براي ايرانيان ساکن ايران نيز- مي‌گويم:

بگو، بنويس، به زبان شيرين مادري!

آهاي اهالي سياست! من ديپلماسي نمي‏دانم. اما اجازه بدهيد بپرسم: براي حفظ و تعالي زبان ملي ترکي و هويت تاريخي ترک‏مان، براي زبان مادري، براي اين يادگار چند هزارساله چه کرده‌‏ايد؟ براي کودکان و نوجواناني که به زبان ما و شما صحبت مي‏کنند و بسياري مشتاقند که اين زبان را و اين خط را رها کنند، چه فراهم کرده‌‏ايد؟ کدام جايزه‌ي جهاني، کدام يارانه، کدام فرصت مطالعاتي، کدام سمينار و اتحاديه‌ي جهاني، کدام...

گئرچه‌يه هو !!!!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.