مرحوم اصغر فردی، محترمانه مینوشت و نثری فاخر داشت. وی زبان ما را تورکی مینامید و به همین سبب عدهای او را شخصیتی ملی، حتی تورکگرا گمان کردهاند. حال آنکه کاربرد صرف نام تورکی و حب زبان تورکی، هیچ کس را ملی و تورکگرا نمیسازد. چنانکه رضا شاه و کسروی و خامنهای را هم که زبان ما را تورکی مینامیدند، شخصیتی ملی و تورک گرا نساخته است. اصغر فردی از پروتوتیپهای مانقورتیسم آزربایجانگرایان ایرانگرا و یا پانایرانیستهای خجالتی در میان نخبهگان تورک است؛ جریانی ضد ملی که نزدیک به دو قرن است محیط نخبهگانی مرکز آزربایجان تبریز را فتح کرده است.
در زیر بخشی از پاسخ اصغر فردی به یک کامنت خود را میآورم. پاسخ اصغر فردی، نمایشگاه و تماشاخانهای است از مولفههای بنیادین آزربایجانگرایی پانایرانیستی: قائل بودن به ملت ایران و به وطن ایران، فتیشیسم آزربایجانی، محلیگرایی تبریزمرکز، تلاش برای تجزیهی ملت واحد تورک ساکن در ایران و وطن یکپارچهی تورک به دو بخش آزربایجانی و غیر آزربایجانی (همدانی، ...)، نبود مطلق شعور ملی تورک، انکار دولتمداری تورک، دشمنی و کینهتوزی عمیق به عثمانلی-تورکیه، انکار و نفی مجادلهی ملی تورک در سالهای جنگ جهانی اول و بویژه اوج آن در مصاف جیلوها، جا زدن نهضتهای سیاسی ایرانگرا و فارسمرکز و ضد تورک مشروطیت و آزادیستان و ... به عنوان حرکتهای ملی آزربایجان، ترور شخصیت رهبران ملی تورک (جمشیدخان سوباتایلی افشار اورومی، محمد امین رسولزاده....)، قائل نبودن به هویت و تاریخ و مذهب و سرنوشت و حتی املای تورک مستقل از هویت و تاریخ و سرنوشت و حتی املای فارسی، تبلیغ اسلام فارسی –شیعهی امامی، اصرار بر تحمیل املاء فارسی آذربایجان و دشمنی هیستریک با آزربایجاننویسی....
وی که به شدت مدافع تمامیت ارضی ایران و مخالف قطعی استقلال سهل است، هر گونه فدرالیسم زبانی-ملی در ایران و عراق و سوریه و ... بود، در تورکیه از طرف اولوسالچیها (دوغو پرینچک، ایشچی پارتیسی سابق،...) و اسلامیستها که دارای مواضعی مشابه در بارهی تورکهای ساکن در ایران و تورکایلی هستند تبلیغ میشد.
(تعریف آزربایجانگرایی ایرانگرا: کسانی که به گفتهی خود معتقد به «قوم آزربایجانی» منسوب به «ملت ایران» و دارای «وطن ایران» با «زبان ملی فارسی» بوده، اما در گفتار و یا در عمل از «فارسسازی نرمافزاری» تورکهای ساکن در ایران حمایت میکنند. هویتهای ملی انتخابی و سیاسی این دسته «ایرانی» است. مانند صفوت، خیابانی، عباس جوادی، مرتضی نگاهی، اصغر فردی، رحیم رئیسنیا، بسیاری از مقامات دولتی در استانهای آزربایجانی، ... این جریان هم مانند آزربایجانگرایی پانایرانیستی در دورهی مشروطیت و با ایجاد «انجمن آزربایجان» در تهران، «انجمن ایالتی آزربایجان» در تبریز، «نشریهی آزربایجان جزء لاینفک ایران» در باکو، «فرقهی دمکرات ایران» -باکو، «فرقهی استقلال ایران»-باکو، «جمعیت خیریهی ایرانیان»-باکو (به منظور تاسیس مدارس ایرانی-فارس) و «فرقهی دموکرات آزربایجان-اول» در تبریز، .... بوجود آمد. از آنجائی که آزربایجانگرایی ایرانگرا، عینا به اهداف آزربایجانگرایی پانایرانیستی معتقد است و با آن صرفا در روش (نرمافزاری به جای سختافزاری) ایجاد «ملت ایران» تفاوت دارد، «پانایرانیستهای نقابدار» و یا «خجالتی» هم نامیده میشود.).
پایان
نوت مئهران باهارلی
آزربایجانگرایی و ماهیت واقعی تورکستیز آن
مفهوم ملت
آزربایجان در دورهی مشروطیت، آنتیتز ملت تورک بود. امروز هم است.
https://sozumuz1.blogspot.com/2019/05/blog-post_19.html
انجمن ایالتی
آزربایجان-تبریز و «کورش کبیر»، «نژاد ایرانی»، «زبان شیرین، ملی فارسی»، «ملت شش
هزار سالهی ایران» و «ملت آزربایجان»اش
http://sozumuz1.blogspot.com/2020/05/blog-post_11.html
تبریز مرکز
جنبش ملیتگرایی ایرانی بوده است
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/01/blog-post_12.html
آزربایجان
قبل از غلبهی موغول فارسی بود
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/02/blog-post_9.html
مغلوبیتمان
در انقلاب مشروطهی ایران و خبطمان در انجمن آزربایجان ویا تاریخ مختصر بی زبان
شدنمان
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/12/blog-post_19.html
پانایرانیستهای
انجمن آزربایجان در دوران مشروطیت
https://sozumuz1.blogspot.com/2019/09/blog-post_22.html
قتل
ارشدالدوله پدر معنوی و محرک تاسیس انجمن آزربایجان و داماد ناصرالدین شاه به دست
مشروطهطلبان انگلیسی و داشناکها
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/01/blog-post_23.html
مبارزهی
قهرآمیز و زدوخورد فیزیکی دموکراتهای آزربایجان با تورکگرایان و قائلین به عدم
مرکزیت (فدرالیستها، آزادیخواهان و ملیون واقعی)
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/03/blog-post_3.html
کومیتهی
تروریستی خیابانی- دموکراتهای آزربایجان
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/03/blog-post.html
اخلالگریها
و سابوتاژهای دموکراتهای آزربایجان در تبریز بر علیه نیروهای متحد تورک
بومی-عثمانلی
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/02/blog-post_28.html
خیانت عدهای
از دموکراتهای آزربایجان و اشغال اورمیه توسط سیمیتقو
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/02/1.html
آذری و آذرستان حکومت ملی آزربایجان
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/05/blog-post_19.html
موضع منفی
خیابانی نسبت به زبان تورکی به ادعای
عبدالله بهرامی
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/02/blog-post_26.html
دستور موکد
خیابانی برای تحمیل زبان فارسی به کودکان تورک و تنبیه آنان به جرم تورکیگویی به
روایت ناصح ناطق
https://sozumuz1.blogspot.com/2018/07/blog-post_8.html
از خیانتهای
آزربایجانگرایان: ممنوع کردن تورکی توسط دموکراتهای آزربایجان
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/07/blog-post.html
از خیانتهای
آزربایجانگرایان: فیوضات و طراحی نسلکشی ملی و زبانی تورکی در ایران
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_17.html
«ملت آزربایجان» بنا به سردار سرلشکر
پاسدار یحیی رحیم صفوی و یا «آزربایجانگرایی سپاه پاسدارانی»
https://sozumuz1.blogspot.com/2021/03/blog-post_7.html
پان تورک، پان آزربایجانیسم، تورکباوری، تورکیسم، پانتورکیسم، پانتورکیکیسم،
تورانیسم
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/05/blog-post_20.html
ایضاحاتی در بارهی کاربرد مودرن و دموکراتیک دو نام تورک و آزربایجان
http://sozumuz1.blogspot.com/2016/10/blog-post_9.html
تورک صرفاً نام قومی-ملی اوغوزهای غربی است، نه همهی ملل تورکیک
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_12.html
در ایران شش ملت و اقلیت ملی تورکیک وجود دارد، هیچکدام از آنها
«آزربایجانی» و یا «تورک آزربایجانی» نیست
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_11.html
در ایران چهار ملت تورکیک با نامهای تورک، تورکمن، خلجی و کازاخ-قزاق
زندگی میکنند
http://sozumuz1.blogspot.com/2016/06/blog-post_9.html
روح دوکترین آزربایجانگرایی عَلَم کردن هویت آزربایجانی به جای هویت
ملی تورک
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_85.html
ایراندا نه «آزهربایجانلی» وار، نه «آزهربایجان تورکو» و نه باشقا
بنزهر اویدورما و قوندارما میللهتلهر و کیملیکلهر
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_10.html
اصطلاح «ایران تورکچولهری»، صرفاً میتواند محصول مغز علیل و پاک
باختهی یک آزربایجانگرای ضد تورک باشد
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_95.html
در هویت ملی آزربایجانی، «انکار هویت ملی تورک» مندرج و مستتر است
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post.html
بحرانهای آزربایجانگرایانه
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_1.html
آزربایجانگرایی تالشی: گل بود به چمن نیز آراسته شد
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_95.html
باز هم ملت جعلی آذربایجان، اعتراض به تیتر خبر آیت الله منتظری
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/11/blog-post_8.html
در ایران، یک «مسالهی تورک» وجود دارد و یک «مسالهی حق تعیین سرنوشت
ملت تورک». مسالهای به اسم آزربایجان و حق تعیین سرنوشت آزربایجان و ... وجود
ندارد
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/02/blog-post_5.html
تورکان تکانی خوردهاند. هویت ملی تورک در حال شکلگیری، اما بر مبانی
مبهم و نه چندان درست است
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_29.html
ایراندا تورک خالقی اؤزونه «تورک» دییهر. بو دا مسالهنی بیتیریر
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/02/blog-post.html
لهجهگرائی، طائفهگرایی و محلیگرایی، سه مانع عمده در مسیر روند ملت
شدن خلق تورک در ایران
http://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_47.html
هدف از بررسی زیرگروههای لهجهای، جغرافیایی، مذهبی، طائفهای، ...
خلق تورک
http://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_9.html
ناکارآمدی، ناقص و عقیم و غیر واقعی بودن آذربایجانگرایی صرف
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_23.html
Türk yérine koloniyal
Azerbaycan Étnosu-Milleti qavramı Quzéyde de iflas étmekdedir
http://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/turk-yerine-kolonliyal-azerbaycan.html
No comments:
Post a Comment