Sunday, March 5, 2017

روح دوکترین آزربایجان‌گرایی: عَلَم کردن «هویت آزربایجانی» به جای «هویت ملی تورک»

آزربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی، آزربایجان‌گرایی استالینیستی و آزربایجان‌گرایی داشناکی

 

و یا

روح دوکترین آزربایجان‌گرایی: 


عَلَم کردن «هویت آزربایجانی» به جای «هویت ملی تورک»، تکّه پارچه کردن ملت تورک، تکّه پارچه کردن وطن تورک 

مئهران باهارلی


-روح دوکترین آزربایجان‌گرایی، عَلَم کردن «هویت آزربایجانی» به جای و نفی «هویت ملی تورک»، سعی در تجزیه‌ی خلق واحد تورک (اوغوزهای غربی) ساکن در ایران، تکه پارچه کردن وطن یک‌پارچه‌ی تورک در شمال غرب ایران- تورک‌ایلی بر اساس اسم و جوغرافیای آزربایجان به دو قسمت آزربایجانی و ده‌ها پارچه‌ی غیر آزربایجانی، و تغییر نام ملی تورک و نام زبان تورکی و هویت تورک بخش ساکن در آزربایجان آن به نام و هویت‌ جعلی و بی پایه‌ی «آزربایجانی» ساخته شده توسط دولت‌های استعماری ضد تورک اوروپائی انگلستان و فرانسه و روسیه و پارسیان هند و ماسونها و داشناک‌ها و پان ایرانیست‌ها و .... است. 

-درست یک صد و ده سال است که آزربایجان‌گرایی، به سد و مانع اصلی داخلی در راه «تشکل هویت ملی مودرن تورک»، روند «ملت‌شونده‌گی تورک‌زبانان ساکن در ایران» و روند «وطن‌شونده‌گی کل مناطق تورک‌نشین در شمال غرب ایران- تورک‌ایلی» تبدیل شده است.

-از منظر تاریخی، ظهور، کاربرد و عمل‌کرد مفاهیم و پدیده‌هایی مانند «تشکیلات آزربایجانی»، «ادبیات آزربایجانی»، «تاریخ آزربایجان»، «مشاهیر و نام‌داران آزربایجان«، «آزربایجانی‌ها»، «زبان آزربایجانی» و .... و دیگر اصطلاحات «آزربایجان»دار مشابه، مهم‌ترین ابزار و روش برای نفی و انکار «تشکیلات تورک»، «ادبیات تورک»، «تاریخ تورک»، «مشاهیر و نام‌داران تورک»، «تورک‌ها»، «زبان تورکی» و .... در ایران بوده است.

-در ایران یک جریان تاریخی ریشه‌دار آزربایجان‌گرایی ضد تورک با انواع و اقسام آن وجود دارد. از جمله «آزربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی»، «آزربایجان‌گرایی ‌ایران‌گرا»، «آزربایجان‌گرایی استالینیستی»، «آزربایجان‌گرایی داشناکی» و ....

 


۱-ویدئوی یک آزربایجان‌گرای پان‌ایرانیست: افشین جعفرزاده

افشین جعفرزاده در این ویدئو[1] می‌گوید «خود را آزربایجانی و ایرانی آزربایجانی می‌داند که یک قوم ایرانی و زبان ملی او فارسی است. آزربایجان در راس جوغرافیاهای مدح شده در شاهنامه‌ی فردوسی است. در ایران هیچگونه آسیمیلاسیون ملی و فرهنگی وجود ندارد. بر عکس، زبان و مبانی فرهنگی و هویتی و ادبیات آذری توسط پان‌تورکیست‌ها در خطر است. ...».

افشین جعفرزاده، یک آزربایجان‌گرای واقعی تورک‌ستیز است. تیتر مطلب وی که توسط حزب پان‌ایرانیست منتشر شده «مبانی هویت آذربایجان از زبان مرد میهن‌پرست آذربایجانى، دوكتور افشین جعفرزاده در دانشگاه زنجان»، در دفاع از آزربایجان به خیال خودش است، نه «مبانی هویت تورک». وی کاملا یک آزربایجان‌گرا است، اما از نوع پان‌ایرانیستی آن. آنچه وی می‌گوید و انجام می‌دهد دقیقاً دفاع و تبلیغ و تبیین و عرضه‌ی آزربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی است. یعنی از «آزربایجان» به عنوان یک هویت جوغرافیایی - بخشی از «ملت ایران» ایجاد شده در دوره‌ی مشروطیت - برای نفی و انکار و امحاء هویت ملی تورک و ملت تورک و وطن تورک و زبان تورکی و تورکی معیار و ... استفاده می‌کند. در این گونه‌ی آزربایجان‌گرایی هم، مفهوم «آزربایجان» ناقض و نافی «تورک» است. اول و آخر آزربایجان‌گرایی همین است.

«آزربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی» یعنی «هویت جوغرافیایی آزربایجانی» به عنوان بخشی از «ملت ایران» و «وطن ایرانی»، در مقابل «هویت ملی تورک» و «وطن تورک»، که عبارت است از مجموعه‌ی همه‌ی مناطق تورک‌نشین در شمال غرب و غرب ایران. آزربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی در دوره‌ی مشروطیت و قبل از ایجاد سلسله‌ی پهلوی توسط کسروی، تقی‌زاده، انجمن آزربایجان-تهران، انجمن غیبی تبریز-انجمن ایالتی آزربایجان، دموکرات‌های آزربایجان، ... در تهران-اردبیل-تبریز-لندن-برلین ایجاد شد. تمام رهبران تورک مشروطیت و جنبش آزادی‌ستان و ... معتقد به این نوع هویت آزربایجانی ضد تورک بودند.

۲-نمونه‌ی آزربایجان‌گرای استالینیستی: عاریف رحیم‌زاده

عاریف رحیم‌زاده، صدر کومیته‌ی مسائل منطقه‌ای در مجلس ملی رسپوبلیکای آزربایجان، در مصاحبه‌های گوناگون خود [2] از جمله می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود آزربایجانی‌ها و تورک‌ها یک مردمند، اشتباه است. ما تورک نیستیم. تورک‌ها تماما ملتی جداگانه هستند. این بدبختی ما است که روسیه هم ما را تورک قبول می‌کرد و می‌کند. ...».

«آزربایجان‌گرایی استالینیستی-میکویانی» و یا «هویت ملی آزربایجانی» بر علیه «هویت ملی تورک» و تورکیه در قفقاز جنوبی، توسط استالین گرجی‌الاصل خودروس پندار و میکویان ارمنی در دوره‌ی شوروی و در موسکو-ایروان ایجاد شده است (استالین به لحاظ ملیت تباری، یعنی از طریق والدین یک گورجی بود. اما ملیت انتخابی وی روس بود. وی از ملیت گورجی خود شرم و نفرت داشت. با انتخاب نام روسی استالین به جای نام اصلی گورجی خود، وی آشکارا مبدل به یک ناسیونال کومونیست روس شد). ایجاد هویت قومی-ملی «آزربایجانی» توسط حزب کومونیست روسیه به رهبری استالین گرجی‌الاصل خودروس پندار و میکویان ارمنی در سال ۱۹۳۷ در موسکو، یک مهندسی هویت قومی-ملی استعماری، نژادپرستانه، الیتیست و اوریانتالیست بر علیه خلق تورک در قفقاز جنوبی بود. هدف از این تدبیر، ایجاد غیریت در هویت ملی و زبانی بین تورک‌های قفقاز و آناتولی، بلکه تخاصم و دشمنی بین آن‌ها و بدین طریق جلوگیری از تحقق هر گونه احتمال جدائی جمهوری سوسیالیستی آزربایجان از اتحاد شوروی با الهام از و یا حمایت مستقیم جمهوری مستقل تورکیه بود ( بیست سال قبل از آن، در سال‌های جنگ جهانی اول، جمهوری خلق آزربایجان در قفقاز جنوبی توسط امپراتوری عثمانلی تاسیس و نام دولت آزربایجان با صلاح‌دید و توصیه‌ی مقامات عثمانلی به این دولت جدیدالتاسیس تورک داده شده بود). این نوع از آزربایجان‌گرایی به شدت ضد تورک که ایدئولوژی دولتی-رسمی رسپوبلیکای آزربایجان است، در سال‌های جنگ جهانی دوم توسط فرقه‌ی دموکرات آزربایجان- که بسیاری از رهبران آن خود به هویت آزربایجانی ضد تورک پان‌ایرانیستی دوره‌ی مشروطیت اعتقاد داشتند- به ایران واردات شد و از سوی بسیاری از تورک‌های چپ ایرانی مانند علیرضا نابدل پذیرفته و با افزودن بر دوزاژ ضد تورک آن تبلیغ شد.

۳-نمونه‌ی آزربایجان‌گرای داشناکی: گارنیک آساطوریان

گارنیک آساطوریان، استاد دانشگاه روسی- ارمنی (اسلاونی) ارمنستان و سردبیر مجله‌ی ایران و قفقاز Iran and the Caucasus (انتشارات بریل: لیدن- بوستون) در دو مصاحبه‌ی خود[3] ادعا کرده است: «مردم خطه شریف آذربایجان را فقط باید آذری یا آذربایجانی نامید؛ مانند کاشی یا کاشانی، تهرانی، خراسانی، یزدی و… . مردم آذربایجان، هرچند به ترکی تکلم می‌کنند، اما از نژاد اصیل ایرانی و از اخلاف آذری‌های باستان هستند که به گروه «ماد» تعلق دارند. ... وقتی ساکنان آذربایجان را – که در اصالت ایرانی آنها هیچ شک‌وتردیدی وجود ندارد – ترک بنامیم، رفته‌رفته در آنها هویت ترکی به وجود می‌آید. اگر در استفاده از واژه ترک حساسیت لازم به خرج داده نشود خواه‌ناخواه مردم آذربایجان با هویت ترکی و به تبع آن با ترکیه، جمهوری باکو یا با جمهوری‌های ترک‌زبان آسیای مرکزی پیوند داده شده و از ایران طرد می‌شوند که این وضع درنهایت موجب به‌وجود‌آمدن قومی علی‌حده در ایران خواهد شد. این مسئله به هیچ‌وجه گناه مردم نیست، چطور می‌شود آنها را ترک نامید و بعد انتظار داشت گرایش‌های ترکی نداشته باشند و از تأثیرات مخرب پان‌ترکیسم مصون بمانند؟!»

باید اظهارات آساطوریان را همان‌گونه که هستند تقدیم و تحلیل کرد. روح مطلب ایشان آزربایجان‌گرایی است. آساطوریان از جمله صریحاً از «هویت آزربایجانی» به معنی پان‌ایرانیستی بر علیه «هویت تورک» دفاع و آن را به دولت ایران توصیه می‌کند. آساطوریان می‌گوید در ایران گروهی قومی بنام «تورک» وجود ندارد و تورک‌زبانان ساکن استان‌های آزربایجان شرقی و غربی و اردبیل هم باید «آزربایجانی» نامیده شوند. این تعریف موجز و مختصر آزربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی است که از زبان یک ضد تورک افراطی ارمنی بیان می‌شود (متفکرین و سیاسیون افراطی ارمنی هم در تشکل مفهوم آزربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی در دوره‌ی مشروطیت و جنگ جهانی اول و هم در تشکل آزربایجان‌گرایی استالینیستی در شوروی نقش اساسی داشتند).

مغز کلام

آنچه دشمنان خلق تورک از آن می‌ترسند و وحشت دارند، خلق تورک است و نه آزربایجان. بر عکس آن‌ها مدافع هویت آزربایجانی بر علیه هویت تورک‌اند. به همین سبب است که بزرگ‌ترین دشمنان خلق تورک در طول تاریخ، از کسروی و ارانی گرفته تا استالین و میکویان همه آزربایجان‌گرا (پان‌ایرانیست و یا استالینیست) بوده‌اند. همسر رضاشاه در خاطراتش می‌نویسد که رضاشاه یک آزربایجان‌دوست بود. منتهی با تورک و تورکیت دشمنی داشت، اما او با آزربایجان ضد تورک هیچ مشکلی نداشت. «جنبش آذربایجان برای دموکراسی و یک‌پارچه‌گی ایران» تشکیلاتی بر مبنای هویت ملی تورک نیست، تشکیلاتی پان‌ایرانیستی است. حتی اخیرا حزب پان‌ایرانیست در اعلامیه‌ی اعتراضی خود به تشکیل فراکسیون «تورک»، عینا مانند آزربایجان‌گرایان استالینیست، از جای‌گزین کردن «تورک» به جای «آزربایجانی» وحشت‌زده شده و به شدت اظهار نارضایتی و نگرانی کرده است. سایت آذریها نیز با دفاع از هویت آذربایجانی و حمله به هویت تورک، از کسانی که به هویت تورکی خود واقف هستند به صورت «گروهی مسخ شده -که حتی از آذربایجانی نامیدن خود اباء داشته و میراث ینی چری های عثمانی متجاور به آذربایجان را به دوش می کشند» یاد می‌کند. صفحه‌ی فیسبوکی سایت آذری‌ها، «ایران‌دوستان آذربایجانی» نام دارد، نه «ایران‌دوستان تورک»، ....

به لحاظ توزیع جوغرافیایی آزربایجان‌گرایان، چه از نوع پان‌ایرانیست و چه از نوع استالینیست، اغلب از مناطقی هستند که به طور سنتی جریانات و تمایلات ضد تورک ایرا‌‌ن‌گرایی، اسلام فارسی- شیعه‌گرایی، باستان‌گرایی آریایی-پان‌ایرانیسم، چپ-کومونیسم روسی، داشناک‌پرستی و سمپاتی به توسعه‌طلبی کوردی در میان نخبه‌گان آن‌ها پایگاه و زمینه‌ی قوی داشته و فرهنگ و هویت ملی تورک در میان نخبه‌گانشان تاریخاً بسیار ضعیف بوده است، یعنی منطقه‌ی مرکز –شرق جوغرافیای آزربایجان. امروز هم آزربایجان‌گرایان ضد تورک، چه از نوع پان‌ایرانیست و چه از نوع استالینیست عمدتاً از نواحی فوق می‌باشند.

در ایران امروز، ما شاهد شتاب گرفتن روند امتزاج آزربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی با آزربایجان‌گرایی استالینیستی هستیم. هرچند این مزج همواره وجود داشت (در چپ تورک ایرانی که خود را منسوب به ملت ایران می‌داند، حزب عدالت، حزب کومونیست ایران، ادغام فرقه‌ی دموکرات آزربایجان با حزب توده، سران و شخصیت‌های چپ تورک در سازمان‌های موسوم به سراسری از جمله حزب توده، تشکیلات‌های گوناگون منشعب از فدائیان خلق، راه کارگر، مجاهدین خلق، انجمن قلم آزربایجان، جنبش دموکرات فدرال آزربایجان، ....). آزربایجان‌گرایان امروزی اغلب فعالین سیاسی عمیقاً جاهل در باره‌ی ملت و فرهنگ و تاریخ و وطن تورک و دارای اعتقاداتی که مخلوطی از دو نوع آزربایجان‌گرایی‌ پان‌ایرانیستی و آزربایجان‌گرایی استالینیستی است می‌باشند. این آزربایجان‌گرایان وارث و ادامه‌دهنده‌گان راستین سنت‌های تاریخی تورک‌ستیز پان‌ایرانیسم، ایرا‌‌ن‌گرایی، اسلام فارسی- شیعه‌گرایی، چپ-کومونیسم روسی، داشناک‌پرستی و سمپاتی به توسعه‌طلبی کوردی، ... می‌باشند؛ در عمل همواره در خدمت پان‌ایرانیسم بوده‌اند، هستند و خواهند بود.

در ایران، بر خلاف ادعای بدخواهان ملت تورک و در راس آن‌ها آزربایجان‌گرایان پان‌ایرانیست و آزربایجان‌گرایان استالینیست، هیچ مساله‌ای به اسم آزربایجان و حق تعیین سرنوشت آزربایجان و ... وجود ندارد. یک «مساله‌ی تورک» وجود دارد و یک «مساله‌ی حق تعیین سرنوشت ملت تورک». هیچ جوغرافیا و خاک و سنگی حق تعیین سرنوشت ندارد. این انسان و ملت (تورک) است که حق تعیین سرنوشت دارد...

 

بنا به روایت مردم تورک و تورک‌گرایان

بنا به آذربایجان‌گرایی استالینیستی

بنا به آذربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی

نام ملت ما

ملت تورک

ملت آذربایجان

ملت ایران

اساس هویت قومی-ملی

فرهنگ و زبان تورکی، تعریف و روایت هویت خود قومی مردم

نام جوغرافی و تقسیمات اداری، مهندسی قومی استعماری توسط روسیه و ارمنستان

مرزهای بین المللی، مهندسی قومی استعماری توسط بریتانیا، پارسیان هند، ماسون‌ها، ...

نام زبان فعلی خلق ما

تورکی (تورک‌جه)

آذربایجانی، آزری، ترکی آذربایجانی، ترکی آذری، ترکی همدانی، ترکی سنقری، ترکی خراسانی، ترکی افشاری، ترکی قشقایی، .....

آذربایجانی، آزری، ترکی آذربایجانی، ترکی آذری، ترکی همدانی، ترکی سنقری، ترکی خراسانی، ترکی افشاری، ترکی قشقایی، .....

نام زبان ملی ادعائی

تورکی (تورک‌جه)

آذربایجانی، آذری و نام‌های آبکی‌کننده‌ی ترکی آذربایجانی، ترکی آذری، ...

فارسی

قلمروی وطن ادعائی

کل منطقه‌ی تورک‌نشین در شمال غرب-غرب ایران، تقسیم‌شده بین ۱۳ استان

جوغرافیای آزربایجان (سه استان آزربایجان شرقی، غربی، اردبیل و بعضا زنجان و نقاط پیرامون)

کل ایران

نام منطقه‌ی ملی-وطن ادعائی

تورک‌ایلی (وطن ملت تورک)

آذربایجان جنوبی (وطن ملت آذربایجان)

ایران (وطن ملت ایران)

مفهوم آزربایجان

نام تاریخی ۴۵٪ از قلمروی وطن تورک و یا تورک‌ایلی

نام ملت، نام وطن، نام زبان، نام دولت، نام کشور، نام الفباء، نام ادبیات، نام مطبوعات، ........

نام قومی بر اساس جوغرافیای متعلق به وطن ایران و ملت ایران

نام ادبیات و مشاهیر و مطبوعات و ...

ادبیات تورک، مشاهیر تورک، مطبوعات تورک، ...

ادبیات آذربایجان، مشاهیر آذربایجان، مطبوعات آذربایجان، ...

ادبیات آذربایجان، مشاهیر آذربایجان، مطبوعات آذربایجان، ...

وضعیت مناطق تورک‌نشین عراق عجم، جبال، خمسه و دیلمستان

آن مناطق تورک‌نشین بخشی از وطن تورک-تورک‌ایلی هستند

آن مناطق تورک‌نشین بخشی از وطن ملت آزربایجان نیستند، بلکه به فارس‌ها و کوردها و .... تعلق دارند

همه به وطن ایران تعلق دارند

موضع به یک‌پارچه‌گی وطن تورک

مدافع یک‌پارچه‌گی وطن تورک است

خواهان تجزیه‌ی وطن تورک است. فقط بخش آذربایجان را وطن می‌داند

به وطن تورک قائل نیست

گروه‌های تورک‌زبان در شمال غرب-غرب ایران

تورک‌زبان‌های شمال غرب ایران، چه در آزربایجان و چه در خارج آزربایجان، جزئی از ملت تورک هستند

تورک‌زبان‌هایی که در خارج آذربایجان هستند (همدان، استان مرکزی، ...) جزء ملت آذربایجان نیستند. اقوام تورک دیگری در ردیف اویغورهای چین‌اند

همه جزئی از ملت ایران هستند

گروه‌های تورک‌زبان پراکنده در ایران

همه جزئی از ملت تورک و دیاسپورای تورک در آن مناطق هستند

آن‌ها جزء ملت آزربایجان نیستند. اقوام تورک دیگری در ردیف اویغورهای چین هستند

همه جزئی از ملت ایران هستند

گروه‌های تورکیک قزاق، خلج، تورکمن

ملل تورکیک مستقل، اما خویشاوند با ملت تورک ما هستند

ما آذربایجانی، آن‌ها تورک‌اند

ما ایرانی، آن‌ها تورک‌ هستند

موضع به یک‌پارچه‌گی انسانی ملت تورک

مدافع یک‌پارچه‌گی قومی-ملی تورک‌زبانان ساکن در ایران است

در صدد تجزیه و واگرایی قومی-ملی تورک‌زبانان، هم در شمال غرب-غرب و هم در دیگر نقاط ایران است

خواهان تجزیه و واگرایی قومی-ملی تورک‌زبانان، هم در شمال غرب-غرب و هم در دیگر نقاط ایران است

قلمروی دولت ملی آینده

همه‌ی تورک‌ایلی- کل منطقه‌ی تورک‌نشین در شمال غرب-غرب ایران تقسیم شده بین ۱۳ استان

صرفا جوغرافیای آزربایجان، شامل مناطق تورک‌نشین و کوردنشین و ...

موضوعیت ندارد

نام دولت ملی آینده

بسته به شرایط و در زمان تاسیس تعیین خواهد شد. آزربایجان صرفا به صورت یک پیشنهاد می‌تواند مطرح شود

آذربایجان (جنوبی؟)

موضوعیت ندارد

املاء (عربی) کاربردی برای زبان تورکی

فونتیک

املاء فارسی با اندکی تغییر

املاء فارسی بدون تغییر

نمایش کسره و فتحه در الفبای تورکی لاتین

E e فتحه -  کسره É é

Ə ǝ  فتحه کسره  E e

-

املاء نام آزربایجان

آزربایجان

آذربایجان

آذربایجان

نام حرکت ملی

حرکت ملی دموکراتیک تورک (پیشنهادی)

حرکت ملی آذربایجان (جنوبی؟)

-

نام هویت

هویت تورک (قومی-ملی)

هویت آذربایجانی (قومی-ملی)

هویت آذربایجانی (جوغرافیایی)

بوجودآورنده‌گان هویت قومی-ملی

تاریخ و ملت تورک

حزب کومونیست روسیه‌- استالین

بریتانیا، پارسیان هند، تورک‌های پان‌ایرانیست، ...

تاریخ ایجاد هویت قومی-ملی

در طول هزار و دویست سال اخیر

در سال ۱۹۳۷، در اوج تصفیه و ترورهای استالینی

۱۹۰۵-۱۹۰۶، حین حرکت مشروطیت

محل ایجاد هویت

سرتاسر وطن تورک - بویژه غرب و جنوب تورک‌ایلی

موسکو- روسیه

تهران، تبریز، برلین، لندن- انگلستان

نوع هویت

روایت مردمی، داوطلبانه، تاریخی و طبیعی

مهندسی هویت قومی استعماری، اوریانتالیست، الیتیست، تحمیلی

مهندسی هویت قومی استعماری، اوریانتالیست، الیتیست، تحمیلی

شخصیت‌های مطرح در تشکل هویت

نادرشاه افشار، جمشیدخان افشار اورومی، تقی رفعت، حبیب ساحر، محمود پناهیان، حمید نطقی، ....

استالین، میکویان، فرقه‌ی دموکرات آزربایجان، آزربایجان‌گرایان استالینیست فعلی (عل.رض.اص.، اح.او.، حس.مح.صد.، ...)

سران انجمن آذربایجان تهران و دموکرات‌های آذربایجان در دوره‌ی مشروطیت و جنگ جهانی اول (حسن تقی‌زاده، سید جلیل اردبیلی، احمد کسروی، ایرانشهر، ....)، آزربایجان‌گرایان پان‌ایرانیست فعلی (عل.قر.، سی.مد.، عب.جو. سی.جو.طب.، ....)

خواهنده‌ی حق اداره‌ی امور خود و حق تعیین سرنوشت کیست

ملت تورک، در وطن تورک -تورک‌ایلی است

خاک، در جوغرافیای آزربایجان در سه-چهار استان است

ملت ایران، در وطن ایران است

موضع به هویت قومی-ملی تورک

موافقت صد در صد با هویت قومی- ملی تورک

مخالفت با هویت قومی- ملی تورک

مخالفت با هویت قومی-ملی تورک

موضع افراطیون و توسعه‌طلبان کورد، ارمنی، فارس، .. به هویت مطرح

مخالفت صد درصد با هویت قومی-ملی تورک

افراطیون و توسعه‌طلبان کورد، ارمنی، فارس، .. مدافع هویت‌های آذری و آذربایجانی در تقابل با هویت ملی تورک‌اند

افراطیون و توسعه‌طلبان کورد، ارمنی، فارس، .. مدافع هویتهای آذری و آذربایجانی در تقابل با هویت ملی تورک‌اند

آیا هویت‌گرایی پان‌ایرانیستی، داشناکی و پ.کا.کایی وجود دارد؟

تورک‌گرایی پان‌ایرانیستی، تورک‌گرایی داشناکی و تورک‌گرایی پ.کا.کایی وجود ندارد

آذربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی، آذربایجان‌گرایی داشناکی و آذربایجان‌گرایی پ.کا.کایی وجود دارد

آذربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی، آذربایجان‌گرایی داشناکی و آذربایجان‌گرایی پ.کا.کایی وجود دارد

موضع به عثمانلی قرن بیستم – جمهوری تورکیه

متفق تاریخی و طبیعی

دشمن تاریخی و طبیعی

دشمن تاریخی و طبیعی

موضع به شیعه‌ی امامی

شیعه‌ی امامی، اسلام فارسی و مذهبی تحمیل شده به خلق تورک است

مانند بسیاری از موارد کلیدی دیگر، در این مورد هم تعمق نکرده است

شیعه‌ی امامی ملاط مهم در تشکل ملت ایران است

موضع به تورکان علوی قزلباش

مذهب علوی قزلباشی را نوعی از اسلام تورکی می‌داند

مانند بسیاری از موارد دیگر، در مورد اسلام تورکی و مذهب قزلباشی هم تعمق نکرده است

تورک‌های علوی قزلباش را جزئی از اهل حق کوردی می‌شمارد

پرچم ملی

تورک‌ایلی و دیگر کانتون‌های تورک باید پرچم ملی خاص خود را داشته باشد

پرچم رسپوبلیکای آزربایجان، کانتون‌های تورک ملت‌های دیگری هستند

پرچم ایران

برای مطالعه‌ی بیشتر:

پان تورک، پان آزربایجانیسم، تورک‌باوری، تورکیسم، پان‌تورکیسم، پان‌تورکیکیسم، تورانیسم

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/05/blog-post_20.html#more

ایضاحاتی در باره‌ی کاربرد مودرن و دموکراتیک دو نام تورک و آزربایجان

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/10/blog-post_9.html

مناطق ملی در ایران؛ و منطقه‌ی ملی و یا اتنودموگرافیک تورک در شمال غرب آن

http://sozumuz1.blogspot.com/search/label/تاتاریزه%20کردن

تورک صرفاً نام قومی-ملی اوغوزهای غربی است، نه همه‌ی ملل تورکیک

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_12.html

در ایران شش ملت و اقلیت ملی تورکیک وجود دارد، هیچ‌کدام از آن‌ها «آزربایجانی» و یا «تورک آزربایجانی» نیست

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_11.html

در ایران چهار ملت عمده‌ی تورکیک با نام‌های تورک، تورکمن، خلج و قزاق زنده‌گی می‌کنند

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/06/blog-post_9.html

روح دوکترین آزربایجان‌گرایی، عَلَم کردن هویت آزربایجانی به جای هویت ملی تورک

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_85.html

ایران‌دا نه «آزه‌ربایجان‌لی» وار، نه «آزه‌ربایجان تورکو» و نه باشقا بنزه‌ر اویدورما و قوندارما میلله‌ت‌له‌ر و کیم‌لیک‌له‌ر

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_10.html

اصطلاح «ایران تورک‌چوله‌ری»، صرفاً می‌تواند محصول مغز علیل و پاک باخته‌ی یک آزربایجان‌گرای ضد تورک باشد

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_95.html

در هویت ملی آزربایجانی، «انکار هویت ملی تورک» مندرج و مستتر است

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post.html

بحران‌های آزربایجان‌گرایانه

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_1.html

آزربایجان‌گرایی تالشی: گل بود به چمن نیز آراسته شد

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_95.html

باز هم ملت جعلی آذربایجان، اعتراض به تیتر خبر آیت الله منتظری

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/11/blog-post_8.html

در ایران، یک «مساله‌ی تورک» وجود دارد و یک «مساله‌ی حق تعیین سرنوشت ملت تورک». مساله‌ای به اسم آزربایجان و حق تعیین سرنوشت آزربایجان و ... وجود ندارد

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/02/blog-post_5.html

تورکان تکانی خورده‌اند. هویت ملی تورک در حال شکل‌گیری، اما بر مبانی مبهم و نه چندان درست است

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_29.html

ایران‌دا تورک خالقی اؤزونه «تورک» دییه‌ر. بو دا مساله‌نی بیتیریر

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/02/blog-post.html

لهجه‌گرائی، طائفه‌گرایی و محلی‌گرایی، سه مانع عمده در مسیر روند ملت شدن خلق تورک در ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_47.html

هدف از بررسی زیرگروه‌های لهجه‌ای، جوغرافیایی، مذهبی، طائفه‌ای، ... خلق تورک

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_9.html

ناکارآمدی، ناقص و عقیم و غیر واقعی بودن آذربایجان‌گرایی صرف

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_23.html

Türk yérine koloniyal Azerbaycan Étnosu-Milleti qavramı Quzéyde de iflas étmekdedir

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/turk-yerine-kolonliyal-azerbaycan.html

قانون تشکیل ایالات و ولایات مشروطه و تجزیه‌ی منطقه‌ی ملی تورک

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/01/blog-post_24.html

نقشه‌ای نادرست، ذهنیتی مغشوش، طرزی مضر

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/06/blog-post_29.html

«تورکیستان» ایله «تورکییه» دوغرویسا، «تورک‌ایلی» ده دوغرودور.

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/08/blog-post_64.html

مناطق ملی در ایران؛ و منطقه‌ی ملی و یا اتنودموگرافیک تورک در شمال غرب آن

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/01/blog-post_19.html

نام و ترکیب تورک‌ایلی

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/01/blog-post_25.html

موضوعِ بحث وطن (تورک‌ایلی) ایسه، گئری‌سی تفرّعات

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/01/blog-post_31.html

تورک‌ایلی، احمد جواد

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/05/blog-post_6.html

جمهوریت‌خواهی فارسی و مساله‌ی ملی در ایران، نگاهی به طرح پیشنهادی و. انصاری - س. مددی

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/05/blog-post_31.html

No comments:

Post a Comment