روانکاوی تودهای عمیق، افکار و ایده و اندیشههای تفکر برانگیز و علمی آقای باهارلی
Keyone Nasimi
در تاریخ اجتماعی تورکهای ایران من تا به حال به مقالات باارزشی مانند «مغلوبیتمان در انقلاب مشروطه .... »[1] و یا «دولت عوثمانلی و اپیدمی خودزنی ....»[2] و «اسلام تورکی و اسلام مرزی ....»[3] و «عقبگرد به سنگر ملی ....»[4]، «قهر کردن از مردم فارس ....»[5]، «پدیدههای نو و نامهای نو ....»[6]، « ائل، اوبا، اویماقلاریمیز ....»[7] و «رقابت تاریخی تورک – فارس» (بخشی از «مصاحبههای ایشان با آزربایجان دموکراسی اوجاغی»)[8] و و و بر نهخوردهام. و جداً حیف است که اینهمه افکار و ایده و اندیشههای تفکّر برانگیز و علمی در میان دهها سایت و فیسبوک گم و گور شوند.
من از سویداشهای عزیز و خود آقای باهارلی سه خواهش دارم.
اوّل: من مدّتها پیش مقالهای از آقای باهارلی [«عامل جوغرافیا و تاثیرات منطقهای ....»[9]، «میان پردهی تاریک .... »[10]] خوانده بودم که ایشان در میانهی نوشتهاش به تفاوت بین غلظت هویت تورکی در تورکهای ساکن غرب و شرق آزربایجان پرداخته بودند. در این نوشتهی باارزش، ایشان به موضوع خیلی مهمّی پرداخته بودند و آن این که تورکهای ساکن غرب آزربایجان به خاطر تهدیدهای اکراد و ارامنه بیشتر از تورکهای ساکن شرق آزربایجان مانند تبریز به هویت تورکیشان پایبند ماندهاند. امّا تورکهای ساکن شرق به خاطر عدم [وجود] این گونه تهدیدها بیشتر مرکزگرا شدهاند. این یک روانکاوی تودهای عمیق است که نتایجش را امروزها خود شاهدش هستیم. من عنوان مقاله یادم رفته و الآن بهش احتیاج مبرمی دارم. از دوستان یا خود آقای باهارلی خواهشمندم که اگر عنوان این مقاله یادشان باشد لطفاً در همین جا درجش کنند.
خواهش دوّم این است که متأسّفانه مقالههای باارزش آقای باهارلی در خیلی جاها منشتر میشوند که جمعآوریشان خیلی مشکل و گاهاً غیر ممکن میشود. مخصوصاً نوشتههایی که در فیسبوک منتشر میشوند بعد از مدّتی اصلاً قابل دسترسی نیستند. اگر دوستانی که توانایی و وقتاش را دارند بهتوانند در [یک] سایت پشتیبانی، همهی مقالات منتشر شدهی ایشان را جمعآوری و نصب کنند، خدمت بزرگی به ملّت و فعّالین تورکهای ایرانی کردهاند.
خواهش سوّم از خود آقای باهارلی است و آن این که نوشتههایش در سایت سؤزوموز بعد از مدّت کوتاهی غیب میشوند و کلاً این سایت سرعت بالا آمدنش خیلی کم است. اگر امکان داشته باشد مقالاتشان را در فورمت پی.دی.اف. منتشر کنند که هم ذخیره و هم چاپ و هم ارسالش به دوستان توسّط ایمیل راحتتر شود.
من با این که اکثر نوشتههای ایشان را در گلاسورها طبقهبندی کردهام، اما میتوانم ادّعا کنم که به خیلی دیگر از نوشتههایش نهتوانستهام دسترسی پیدا کنم. پیرینت گرفتن هم از سایتهای مختلف خودش مشکلاتی دارد. مهمتر از همه نهمیتوان به دوستان ارسال یا به عنوان مرجع به آنها رجوع داد.
ههپینیز ساغ قالین!
مطالب مرتبط:
روانکاوی
تودهای عمیق، افکار و ایده و اندیشههای تفکر برانگیز و علمی آقای باهارلی
https://sozumuz1.blogspot.com/2023/05/blog-post_18.html
آگاهی
من به هویت تورکی از مقالات مهران باهارلی شروع شد
https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_50.html
ایران
جوغرافیاسیندا اهن آوانگارد تاریخه یؤن وئرهن باهارلیدیر
https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_26.html
سوسن
نواده رضی (مئهران
باهارلییا): تورکلهریمیزی بیر قورتاران اولاجاقسا، او دا مطلق سیز اولاجاقسیز.
https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_14.html
سوسن
نواده رضی و لومپهن آزهربایجانچی «شانلی ایلدیریم»ین اونو شخصیت تئرورو و
تهدید ائتمهسی
https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_93.html
مقالات
باهارلی مرا عاشق تورک و زبان تورکی کرد
https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_56.html
ما
تورکهای همدانیم. مهران بهارلی را یک قهرمان بزرگ میدانم. و من نمونهای معمولی
از میلیونها نفر تورک خارج از آزربایجانم.
https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_66.html
مئهران
بئی: شما در شورهزاری درختی را کِشتهاید که ریشه دوانیده است
https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/yine-sozumuz.html
در
٩٠-١٠٠ سال گذشته افرادی مانند بهارلی غایب بودند
http://sozumuz1.blogspot.com/2022/04/90-100.html
اگر میخواهید
که از نوشتههای جناب مئهران بهارلی بهره ببرید
http://sozumuz1.blogspot.com/2022/11/blog-post.html
[1] مغلوبیتمان در انقلاب
مشروطهی ایران و خبط - خیانت انجمن آزربایجان
[2] دولت عوثمانلی و
اپیدمی خودزنی نخبهگان تورک در آزربایجان – ایران
[3] اسلام تورکی، اسلام
مرزی؛ پاسخی به نقد حیدر شادی
[4] عقبگرد به سنگر ملی،
مشترک و سراسری و یا: زبان فارسی، زبان ملی و مشترک تورکها و زبان سراسری ایران
نیست
[5] قهر کردن از مردم
فارس، کوْد و تعبیری پانایرانیستی است
[6] فارسستان، فارسیه،
فارسیستان، پرشیا، پرسیا (Farsestan, Farsistan, Farsiye, Farsiyeh,
Persia)
بخش
اول: فارسستان در یک نگاه
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/04/blog-post_26.html
بخش
دوم: پدیدههای نو، نامهای نو-فارسستان، منطقهی ملی فارسنشین در شرق و مرکز
کشور
[7] ائل، اوْبا، اوْیماقلاریمیز
و یا مسالهی ایلات تورک
https://sozumuz1.blogspot.com/2023/05/blog-post_78.html
هدف
از بررسی زیرگروههای لهجهای، جوغرافیایی، مذهبی، طائفهای، ... ملت تورک در
ایران
https://sozumuz1.blogspot.com/2016/09/blog-post_9.html
جوغرافیای
انسانی خلق تورک در ایران و منطقه
[8] در قسمت سوم از گفتگوی مهران بهاری با آزربایجان دموکراسی اوجاغی
گفتگوی مهران بهاری با آزربایجان دموکراسی اوجاغی-بخش اول
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_45.html
گفتگوی
مهران بهاری با آزربایجان دموکراسی اوجاغی-بخش دوم
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_16.html
گفتگوی
مهران بهاری با آزربایجان دموکراسی اوجاغی-بخش سوم
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_49.html
گفتگوی
مهران بهاری با آزربایجان دموکراسی اوجاغی-بخش چهارم
https://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_90.html
گفتگوی
مهران بهاری با آزربایجان دموکراسی اوجاغی-بخش پنجم
[9] عامل جوغرافیا و
تاثیرات منطقهای بر شعور ملی تورک، آزربایجانگرایی، تورکگرایی، ...
[10] میان پردهی تاریک:
مقابلهی دموکراتهای فارسگرای آزربایجانی با تورکگرایان دموکراتیک تورک
No comments:
Post a Comment