Monday, October 4, 2021

سرهنگ دادگاه‌ نظامی در دادرسی ارتش: در ایران، تورک بودن جرم است

سرهنگ دادگاه‌ نظامی در دادرسی ارتش: در ایران، تورک بودن جرم است


مئهران باهارلی


در این مقاله ‌سندی را بازنشر کرده‌ام که‌ بنا به‌ آن یک سرهنگ دادرسی ارتش ایران در دادگاه‌ نظامی به‌ یک فرهنگی و مطبوعاتی تورک از استان زنجان –خمسه- تورک‌ایلی، ابلاغ می‌کند که « تورک بودن جرم است ».

این سند عبارت است از یک خاطره‌ی حاجی کریم زعفری زنجانی که‌ وی آن را در مقدمه‌ی کتاب تورکی‌اش «ایلان‌چی»، در توضیح اینکه ‌به ‌سبب جرم شناخته ‌شدن نشریات و کتب تورکی در ایران، وی صرفا سی سال پس از تالیف این کتاب تورکی موفق به ‌انتشار آن شد نقل کرده ‌است. وی می‌گوید در سال ١٩٥٣ هنگامی که‌ بعد از کودتای ٢٨ مرداد ٣٢ به‌ اتهام اولیه‌ی قیام بر علیه‌ سلطنت مشروطه، یعنی دولت محمدرضا شاه ‌پهلوی تحت بازداشت بود و در دادرسی ارتش محاکمه‌ می‌شد، سرهنگ محمدزاده، وکیل تسخیری اجباری او در دادگاه‌ نظامی به ‌وی اعلام کرده‌ است که‌ دلیلی برای اثبات قیام او بر علیه‌ سلطنت مشروطه‌ وجود ندارد. اما وی مجرم است، زیرا در ایران صرف تورک بودن جرم است.

خاطره‌ی حاجی کریم زعفری زنجانی یکی از هزاران سندی است که‌ نشان می‌دهند از طرف دولت ایران سیاست نهادینه‌ و سیستماتیک و رسمی و همه‌جانبه‌ی نسل‌کشی زبانی (Linguicide) زبان تورکی و نسل‌کشی  ملی (Ethnocide) ملت تورک ساکن در ایران، برای ریشه‌کن و نابود ساختن زبان تورکی و ملت تورک از ایران و فارس‌سازی اجباری او، از جمله‌ با یاری از قوه‌ی قهریه‌ و نظامی-ارتش و سیستم حقوقی و قضائی، و جرم شناختن و مجازات نمودن تورکی‌گویی و تورکی‌نویسی و .... وجود دارد.

این خاطره‌–سند یک بار دیگر تائید می‌کند که ‌تحقیر و شیطان‌سازی و جرم شمردن و استفاده از ابزارهای قانونی و حقوقی و قضایی و نظامی توسط دولت ایران، صرفا محدود و منحصر به‌ ممنوع ساختن زبان تورکی نیست، بلکه‌ فراتر از آن، خود تورک بودن را هم، شامل می‌گردد.

 در زیر نخست متن این سند-خاطره‌ را نقل کرده‌ و سپس توضیحاتی در باره‌ی آن داده‌ام:

مقام نظامی در دادگاه ‌دادرسی ارتش ایران: تورک بودن جرم است!

نقل خاطره‌ی کریم زعفری زنجانی





٣٢-٩-٣٠، ٨٨٩٣ دادرسی ارتش که‌ به ‌اتهام قیام بر علیه‌ سلطنت مشروطه ‌بازداشت بودم، در دادگاه‌ نظامی برایم وکیل تسخیری «اجباری» برگزیده‌ بودند که ‌نامش سرهنگ محمدزاده‌ بود.

روزی از وی پرسیدم: «شما چنانچه ‌پرونده‌ی مرا مطالعه‌ کرده‌اید، چه‌ مدرکی دال بیر قیام [من] بر علیه‌ سلطنت مشروطه ‌وجود دارد؟»

در پاسخ گفت: «هیچ. جرم شما این است که ‌تورک آزربایجانی هستی!!!»

گفتم: «اولا من آزربایجانی نیستم و تورک زنگانی هستم. و آیا تورک بودن جرم است؟»

گفت: «بلی! به‌ هر حال تورکی و جرمت همین هست که‌ هست».

پس در رژیمی که‌ زبان مادرزادی تورکی گناه ‌بزرگی محسوب می‌شود، آیا می‌توان کتابی به ‌زبان تورکی منتشر کرد؟. اکنون ٢٩ سال از عمر تنظیم و تدوین این مجموعه ‌می‌گذرد. هنوز هم در پیچ و خم به ‌چاپ رفتن و در دست‌رس مردم قرار گرفتن است. ...»


چند توضیح:


١-در ایران حدود نیمی از جمعیت این کشور را شهروندان منسوب به ‌ملل تورکیک با ملیت‌های تورک، تورکمن، خلج و قازاق تشکیل می‌دهند. زبان تورکی اقلا به‌ مدت یک هزار سال یکی از زبان‌های رسمی و دولتی دول تورک-موغول حاکم بر ایران، و در این مدت زبان اکثریت مطلق جمعیت قلمروی آن دول و پس از عهدنامه‌های تورکمان‌چای و گلستان زبان اکثریت نسبی جمعیت ایران فعلی بوده ‌است. اما حاکمیت و دولت ایران از سال ١٩٠٦ یعنی پس از اشغال تهران پایتخت دولت تورک قاجار توسط مشروطه‌طلبان انگلیسی و عوامل و متحدین آن‌ها (پارسی‌یان هند، داشناک‌ها و دیگر ناسیونالیست‌های ارمنی، تروریست‌های مجاهد و فدایی قفقازی، ماسون‌ها، مانقورت‌های تورک انجمن آزربایجان و مشروطه‌طلب افراطی، باستان‌گرایان، بختیاری‌های آنگلوفیل، ...)، در انحصار اقلیت فارس که‌ در آغاز قرن بیستم صرفا ٥-١٥ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌داد قرار دارد.

٢-از سال ١٩٠٦ دولت جدید مشروطه ‌و فارس‌گرای ایران با سائقه‌های استعمار داخلی و نژادپرستی آریایی و مزدوری برای دول اوروپائی استعمارگر ضد تورک دارای ذهنیت صلیبی، همچنین به‌ منظور ایجاد اکثریت فارس‌زبان از طریق فارس‌سازی ملت تورک (و دیگر ملل ساکن در ایران)، سیاست دشمنی با هویت ملی تورک را عموما، و به‌ حاشیه ‌راندن و حذف زبان تورکی از نظام تحصیلی و مطبوعات و نظام اداری و حقوقی را خصوصا، مخصوصا در تورک‌ایلی- شمال غرب و نواحی مجاور تورک‌نشین آن که ‌در پیوسته‌گی فیزیکی –خاکی با جمهوری‌های تورکیه‌ و آزربایجان قرار دارند، آغاز و دنبال کرد. بهانه‌ی اصلی مشروطه‌طلبان و مانقورت‌های تورک در این برهه‌ آن بود که ‌تورکی زبان قاجارهای تورک و تورکمان، و بنابراین زبانی غیر ایرانی و بیگانه ‌است.

با کودتای سردار سپه ‌و سپس ساقط کردن دولت تورک قاجار و تاسیس دولت پهلوی توسط دول اوروپایی ضد تورک دارای ذهنیت صلیبی، فارس‌سازی کامل ملت تورک به‌ سیاست علنی، نهادینه، همه‌جانبه ‌و راه‌بردی دولت مودرن ایران - تبدیل شد، فورم نسل‌کشی زبانی تورکی و نسل‌کشی ملی ملت تورک را به خود گرفت و در تمام طول حاکمیت دولت پهلوی، با سائقه‌های ملی‌گرایی فارسی و نژادپرستی آریایی ضد تورک ادامه‌ یافت.

با تاسیس جمهوری اسلامی ایران، سیاست دولتی نسل‌کشی زبانی و ملی تورک نه‌ تنها متوقف نشد، بر عکس با افزوده‌ شدن سوس اسلامی-شیعی به ‌آن، همچنان و عمیق‌تر و شدیدتر و همه‌جانبه‌تر و شتابان‌تر از قبل ادامه ‌یافت.

٣-جوهر سیاست نژادپرستانه‌ و ضد انسانی نسل‌کشی زبانی تورکی و نسل‌کشی ملی ملت تورک در ایران را دشمنی با زبان تورکی و تلاش بر حذف کامل آن از تمام عرصه‌های اجتماعی و شخصی و فرهنگی و هنری و سیاسی و مکتوب و رسانه‌ها و .... از طریق تحقیر و تضعیف زبان و ادبیات تورکی، ممنوع ساختن تورکی‌گویی و تورکی‌نویسی مخصوصا به زبان ادبی و معیار، جرم شناختن و مجازات کردن کاربرد زبان تورکی در چاپ و نشر کتب و در نظام تحصیلی و ادارات و تئاتر و مطبوعات و تابلوها و نام‌گذاری اشخاص و اماکن و اعلانیه‌ها و سنگ قبرها و ... و به‌ جای آن کاربرد زبان تحمیلی و بیگانه‌ی فارسی به ‌عنوان زبان گویا ملی در همه‌ی این عرصه‌ها تشکیل می‌دهد.

٤- زبان فارسی هرگز زبان ملی ملت تورک نبوده، نیست و نخواهد شد. فارسی همان قدر برای ملت تورک یک زبان ملی است که‌ زبان‌های ارمنی و پشتون و هندی و کوردی و تامیلی. دولت ایران و قومیت‌گرایان فارس باید از این‌گونه ‌اوهامات و تُرَّهات و خیالات خام و بیهوده‌گویی و مهمل‌سرایی‌های گستاخانه دست بردارند و درک کنند که ‌زبان فارسی اقلا از سال ١٩٠٦ تاکنون، برای ملت تورک و مناطق تورک‌نشین در ایران، یک زبان بیگانه ‌و تحمیلی و استعماری و قاتل است.

٥-فارسی به ‌هر قیمتی می‌باید به ‌مرزهای طبیعی خود یعنی منطقه‌ی فارس‌نشین در مرکز و شرق ایران عقب‌نشینی کند و خواهد کرد. افزون بر آن نه ‌تنها می‌باید زبان تورکی در مقیاس سراسری و در نزد دولت مرکزی دارای وضعیت و موقعیت برابر حقوقی و رسانه‌ای و آموزشی و قانونی و اجتماعی با فارسی باشد، بلکه ‌تدریس و آموزش زبان فارسی در مناطق تورک‌زبان و تورک‌نشین ایران به‌ عنوان یک زبان خارجی و زبان قوم همسایه‌ی فارس، باید صرفا منوط و مشروط به ‌تدریس و آموزش متقابل و در همان مقیاس و سطح زبان تورکی در مناطق فارس‌زبان و فارس‌نشین ایران گردد.

٦-دولت ایران می‌باید با تَرْکِ قومیت‌گرایی و قبیله‌گرایی فارسی و دست برداشتن از جا زدن زبان محلی و هویت خُرْدْبومی فارسی به عنوان زبان و هویت فراملی و «تمسک به باورهای منسوخ و استخوان‌های پوسیده‌ی هیتلر و موسولینی»‌، خود را تبدیل به ‌دولت تمام ملل ساکن در ایران کرده ‌و مانند دولتی مسئول -و البته‌ مجرم که ‌در طول یک صد و بیست سال گذشته ‌مشغول به ‌دشمنی و دسیسه‌پردازی بر علیه ‌نیمی از شهروندان خود یعنی تورک و زبان رسمی و تاریخی دول حاکم بر ایران یعنی زبان تورکی بوده ‌است- از ملت تورک به‌ سبب خسارات و تخریبات معنوی و مادی‌ای که ‌در این مدت‌ بر زبان و فرهنگ و ملت تورک وارد آورده، از جمله ‌فارس‌زبان کردن بخش بزرگی از تورکان ساکن در ایران- که‌ حدود یک سوم جمعیت فارس‌زبان فعلی ایران را شامل می‌شود- عذرخواهی کرده، عاجلا به‌ جبران مالی و حقوقی این خسارات و تخریبات بپردازد.   

٧-سرهنگ دادگاه نظامی در خطاب اول به زعفری او را تورک آزربایجان نامیده و کریم زعفری به درستی به او اعتراض کرده است. چرا که محدود کردن ملت تورک و زبان تورکی به آزربایجان، یکی از مولفه‌های سیاست نسل‌کشی ملی تورک توسط دولت ایران است. محدوده‌ی حیات ملت تورک در شمال غرب ایران منحصر و محصور به جوفرافیای آزربایجان نیست. منطقه‌ی ملی تورک‌نشین در شمال غرب ایران و نواحی مجاور آن و یا «تورک‌ایلی»، وسیع‌تر از آزربایجان بوده، در جنوب شرقی از داخل متروپول تهران و در جنوب از نواحی اراک و نهاوند و دینور و صحنه شروع و تا قفقاز و آناتولی، مرزهای جمهوری‌های آزربایجان و تورکیه امتداد می‌یابد. آزربایجان صرفا نیمی از اراضی تورک‌ایلی را تشکیل می‌دهد. محدود کردن ملت تورک به جوغرافیای آزربایجان و تجزیه‌ی وطن تورک‌ایلی و ملت واحد تورک ساکن در ایران بر اساس جوغرافیای آزربایجان، به ملت آزربایجان و .... یک خیانت ملی و وطن‌فروشی است که آزربایجان‌گرایان استالینیست- امتداد تاریخی پان‌ایرانیسم – هم مدافع و مبلغ آن هستند.  

٨-ولایت خمسه به ‌لحاظ اداری و سیاسی در دوره‌ی قاجار با انتزاع و ترکیب بخش‌هایی از ایالت آزربایجان وقت و ایالات و ولایات جنوب آن تشکیل شد. در دوره‌ی مشروطیت و لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انجمن ایالتی آزربایجان و ... که ‌آزربایجان‌گرایان به‌ قهرمان‌سازی و بت‌تراشی از آن‌ها می‌پردازند، ولایت خمسه خارج از ایالت آزربایجان شمرده ‌می‌شد. علی رغم اینکه خمسه‌ و مناطق تورک‌نشین استان‌های مرکزی و همدان و قوم و البرز و کرمانشاه ‌و کوردستان و تهران و .... اقلا در دو قرن گذشته جزئی از جوغرافیا و ایالت آزربایجان نبوده‌اند، آن‌ها همیشه‌ جزئی از وطن تورک و یا تورک‌ایلی بوده و هستند. چرا که ‌وطن تورک سرزمینی است که ‌ملت تورک در سال مبنایی ١٩٠٠ (سال آغاز سیاست رسمی و دولتی فارس‌سازی ملت تورک توسط انجمن‌های معارف تهران و تبریز) به ‌طور اکثریتی و پیوسته در آنجا ساکن بود. 


بیوگرافی مختصر کریم زعفری زنجانی 

حاج کریم زعفری زنجانی، فرزند میرزا رحیم متولد ١٩١٨ زنجان، متوفی ١٩٩٧؛ از شخصیت‌های مطبوعاتی و فرهنگی پیش‌کسوت، شاعران معاصر شهر زنگان و خمسه، فعال و ناشر در زمینه‌ی زبان و ادبیات تورکی و نشر آثار تورکی به ‌لهجه‌ی زنجانی. او که در سال ١٩٤١ در زنگان یک موسسه‌ی مطبوعاتی تاسیس و در بازار زنگان یک کتاب‌فروشی دایر کرده بود، کتاب‌هایی چون دیوان اقبالی، دیوان غریق، دیوان عازم زنجانی و سخن‌وران و خطاطان زنجان را منتشر کرده است. زعفری زنجانی سال‌ها با جراید مرکزی و تا سال‌های آخر عمر با مطبوعات محلی زنجان همکاری داشت. او بین ١٩٤٩-١٩٥٣، ٤ سال سردبیر نشریه‌ی هفته‌گی شهنواز چاپ زنجان و بعدها صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه‌ی صدای ‌خمسه بود.‌ زعفری زنجانی در اواخر عمر مسئول «سیمای سخنوران زنجان»، سرویس ادبیات تورکی هفته‌نامه‌ی پیام ‌زنجان بود که قسمت مهمی از تاریخ ادبیات تورکی را جمع‌آوری و به ‌چاپ رسانید. از زعفری اشعار بسیاری به ‌تورکی و فارسی باقی مانده‌ که‌ تاکنون قسمت کمی از آن به‌ چاپ رسیده ‌است، از جمله‌ مجموعه‌ی اشعار فارسی او «کتاب نوبر» چاپ ١٩٧٨، و داستان منظوم «ایلان‌چی» (پری و قنبر) به‌ تورکی محاوره‌ای و برگرفته از فولکلور تورک مردم زنجان. وی داستان تورکی «ایلان‌چی» را در سال ١٩٦٥ به ‌پایان برده‌ بود، اما به‌ سبب ممنوعیت و اجازه‌ی نشر نیافتن آثار تورکی توسط دولت ایران، تنها بعد از سی سال در سال ١٩٩٥ موفق به ‌نشر آن شد. این اثر که ‌سرشار از لغات و ضرب المثل‌های تورکی است، از این جهت و غنای لغوی و فولکلوریک تورکی آن تقدیر (و به‌ سبب بینش ظاهرا جنسیت‌گرا و زن‌ستیز آن تنقید) شده‌ است.


منبع سند-عکس:

مقدمه‌ی کتاب «ایلان‌چی» (ئیلانچی) تالیف کریم زعفری زنجانی. به ‌نقل از:

١-Turkkitabxanasi  تورک کیتابخاناسی- کتابخانه ‌ترکی: بعد از کودتای 28 مرداد 32 بازداشت شدم و وکیلم گفت: جرمت، تُرک بودن است!

https://alkhazanah.com/channels/-1001004095743/?page=132

٢-كمپین رسمیت زبان تورکی در سراسر ایران -کمپین امضاء برای تاسیس فرهنگستان زبان ترکی در ایران: زمانی که‌ دقیقا به ‌مانند امروز تورک بودن در ایران جرم بود.

https://www.facebook.com/tdqir/posts/2172338462823720


منابع بیوگرافی کریم زعفری زنجانی:

١-بایرام  bayram- یادی از شعرای فقید معاصر زنجان / ع. م. بیانی

http://bayrambayani84.blogfa.com/post/120

٢-کانال زنگانیمیز- معرفی مشاهیر زنگان. کریم زعفری

https://t.me/azZangan/1735

٣-زنگان شاعیرله‌ری

http://zanganshaeirlari.blogfa.com/post/26

٤-شعرا و نویسنده‌گان- كریم زعفری زنجانی

 http://sepinood84.blogfa.com/post/17

٥-یادی از شعرای فقید معاصر زنجان-  کریم زعفری

http://alavi61.blogfa.com/post/866

 

Askeri Yargı Duruşması Sırasında Bir İran Ordusu Yetkilisi: İRAN’DA TÜRK OLMAK SUÇTUR!

An Iranian Army Official During A Military Court Trial: BEING TURK IS A CRIME IN IRAN! 

عسکری یارقی دوروشماسی سیراسی‌ندا بیر ایران اوردوسو یئتگی‌لی‌سی: ایران‌دا تورک اولماق سوچ‌دور! 

یک مقام رسمی ارتش ایران در دادرسی دادگاه‌ نظامی: در ایران تورک بودن جرم است!

نگاهی به سیر ممنوع ساختن زبان تورکی و آموزش به تورکی ، تحمیل زبان بیگانه‌ی فارسی بر تورک‌ها به منظور فارس‌سازی آن‌ها و تبدیل زبان فارسی به یک زبان رسمی انحصاری و تحمیلی قاتل

 

تدریس زبان تورکی در مدرسه‌ی دارالفنون دوره‌ی ناصرالدین شاه قاجار، نخستین دانشگاه در تاریخ مودرن ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/08/blog-post_28.html

تحصیل تورکی در مدارس اصول جدید در تهران ده سال قبل از امضای فرمان مشروطیت به گزارش ترجمان-قاسپیرالی

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/11/blog-post_29.html

لغو ممنوعیت زبان تورکی در مدارس توسط مظفرالدین شاه به ترغیب سلطان عبدالحمید

http://sozumuz1.blogspot.com/2020/12/blog-post_35.html

دستور مظفرالدین ‌شاه برای تدریس زبان تورکی در مدارس آزربایجان و اعتناء بایسته به تعلم آن

http://sozumuz1.blogspot.com/2015/12/blog-post.html

 

بیگانه بودن زبان فارسی برای تورکان

 

ا. اسمیت و ه.گ.او. دووایت (١٨٣٣ میلادی): فارسی برای تورک‌ها زبانی بیگانه؛ و پرشیا نامیدن ایران یک دروغ یونانی است.

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/03/blog-post_9.html

رابینو: روستائیان همدان تورک‌اند و کلمه‌ای فارسی نمی‌دانند.

http://sozumuz1.blogspot.com/2015/12/blog-post_13.html

دانش‌آموزان تورک کوریجان- کبود راهنگ- همدان اصلاً زبان فارسی نمی‌دانند

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_28.html

وزیر کشور سهیلی (١٣١٩): اهالی استان‌های سوم و چهارم به هیچ وجه فارسی نمی‌دانند

https://sozumuz1.blogspot.com/2019/06/blog-post_2.html

 

در دوره‌ی مشروطیت

 

کتاب درسی مشروطیت: بعد از این تورکی حرف نزنیم. اگر او تورکی حرف زد جواب ندهیم

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/04/blog-post_19.html

کتاب درسی دوره‌ی مشروطیت: زبان مردم تورک در آزربایجان قبل از غلبه‌ی موغول، فارسی بود

https://sozumuz1.blogspot.com/2020/02/blog-post_9.html

مخالفت دولت مشروطه با تحصیل به زبان تورکی و ممنوع کردن آن در سال ١٩١٨

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/10/blog-post.html

 

مخالفت احزاب دوره‌ی مشروطیت با تحصیل به زبان تورکی

 

انجمن ایالتی آزربایجان-تبریز و «کورش کبیر»، «نژاد ایرانی»، «زبان شیرین، ملی فارسی»، «ملت شش هزار ساله‌ی ایران» و «ملت آزربایجان»‌اش

http://sozumuz1.blogspot.com/2020/05/blog-post_11.html

مغلوبیت‌مان در انقلاب مشروطه‌ی ایران و خبطمان در انجمن آزربایجان ویا تاریخ مختصر بی زبان شدنمان

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/12/blog-post_19.html

مخالفت مرامنامه‌ی فرقه‌ی اجتماعیون عامیون (برنامه‌ی جمعیت مجاهدان) دوره‌ی مشروطیت با حقوق زبانی و ملی ملت تورک

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/04/blog-post_18.html

مرامنامه‌ی فرقه‌ی اجتماعیون ایران (حزب دموکرات) در دوره‌ی مشروطیت و انکار مساله‌ی ملی و حقوق زبانی، و مخالفت با فدرالیسم در آن

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/02/blog-post_3.html

مرامنامه‌ی فرقه‌ی سوسیالیست ایران و نفی فدرالیسم ملی و حقوق زبانی

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/07/blog-post_21.html

 

ممنوع ساختن زبان تورکی و آموزش به تورکی توسط دموکرات‌های آزربایجان-آزادی‌ستان

 

موضع منفی خیابانی نسبت به زبان تورکی  به ادعای عبدالله بهرامی

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/02/blog-post_26.html

دستور موکد خیابانی برای تحمیل زبان فارسی به کودکان تورک و تنبیه آنان به جرم تورکی‌گویی به روایت ناصح ناطق

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/07/blog-post_8.html

از خیانت‌های آزربایجان‌گرایان: ممنوع کردن تورکی توسط دموکرات‌های آزربایجان

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/07/blog-post.html

از خیانت‌های آزربایجان‌گرایان: فیوضات و طراحی نسل‌کشی ملی و زبانی تورکی در ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_17.html

 

پس از کودتای رضاخان-دوره‌ی پهلوی

 

اسناد دولتی در باره‌ی منسوخ کردن زبان تورکی و فارس‌سازی اجباری تورک‌ها توسط مدارس فارسی‌زبان بنا به گزارشات رسمی سالهای ١٣٠٤-١٣٠١

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/03/blog-post.html

سخنرانی تقی‌زاده در مجلس: همه چیز باید فارسی باشد

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_27.html

انتقاد از سید حسن تقی‌زاده به سبب توصیه‌ی او به فارس‌سازی تورک‌ها در ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_26.html

شعار فارسی کردن ایران تقی‌زاده و اعتراض حاج محمدجعفر افشار کنگاوری به آن

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_92.html

از کونگره‌‌ی ملی فارس در تبریز-١٩٢٦ تا کونگره‌ی ترویج زبان و ادب فارسی در اورمیه-٢٠١٩

http://sozumuz1.blogspot.com/2021/02/blog-post_24.html

 

ممنوعیت نام و هویت تورک

 

سرهنگ دادگاه‌ نظامی در دادرسی ارتش: در ایران، تورک بودن جرم است

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/10/blog-post_4.html

بخش‌نامه‌ی اداره‌ی فرهنگ آزربایجان برای رایج ساختن نام و هویت قومی آذری و آذربایجانی به جای تورک

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/10/blog-post_12.html

 

ممنوعیت مدارس تورک و زبان تورکی در مدارس

 

افسار الاغ به سر کودکان تورک و بستنشان به آخور تا مثل آدم به فارسی حرف بزنند

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/06/blog-post_9.html

تکلم به لهجه‌ی اجنبی تورکی اکیداً ممنوع است. با زبان شیرین فارسی صحبت کنید!

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/04/blog-post_4.html

یک سند تاریخی: تحمیل زبان فارسی به شاگردان تورک با توبیخ و اخطار و قدغن نمودن تورکی حرف زدن در مدارس

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_30.html

جلوگیری از جار زدن به زبان تورکی در مدارس شهر بین (بن)، استان چهارمحال بختیاری - ایران مرکزی

http://sozumuz1.blogspot.com/2015/12/blog-post_11.html

خانم معلم و صندوق جریمه‌ی تکلم به زبان تورکی، حکایت‌های شهربانو-زن متولد ماکو

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/02/blog-post_21.html

 

ممنوعیت تورکی در ادارات

 

ممنوع ساختن تورکی در ادارات: تا به فارسی سخن نگویی، فروغ روح پاکت آشکار نمی شود

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/10/blog-post_7.html

 

ممنوعیت انتشارات و کتب و نشریات تورک در ایران

 

قومیت‌گرائی افراطی فارسی و مراسم کتاب‌سوزی ٢٦ آذر سال ١٣٢٥ در آزربایجان

http://sozumuz1.blogspot.com/2015/12/blog-post_22.html

 

ممنوعیت تئاتر تورک:

 

سندی از ممنوعیت تئاتر تورکی در تهران، بزرگترین شهر تورک‌نشین در ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/10/blog-post_13.html

قدغن کردن تئاتر تورکی توسط ریاست معارف آزربایجان در دوره‌ی رضاشاه-١٩٢٩

https://sozumuz1.blogspot.com/2020/03/blog-post.html

در دوره‌ی جمهوری اسلامی

 

اشکالات اصل ١٥ قانون اساسی و مسئله‌ی خط و زبان تورکی

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/06/blog-post_14.html

ممنوع کردن خط لاتین تورکی: کومدی ـ تراژیکی دیگر از قومیت‌گرایی فارسی

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/07/blog-post_24.html

مصوبه‌ی حکومت احمدی‌نژاد در باره‌ی تدریس اختیاری دو واحد درسی اختیاری زبان و ادبیات تورکی در دانشگاهها

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/10/blog-post_31.html

یکی بر سر شاخ، بن می‌برید و یا یونسی دستیار رئیس جمهور و بطحایی وزیر آموزش و پرورش، نفوذی موساد و سیا هستند

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/04/blog-post_26.html


No comments:

Post a Comment