Saturday, August 7, 2021

تکلم زبان تورک و کورد در ایران هر چه ‌زودتر متروک گردد

تکلم زبان تورک و کورد در ایران هر چه ‌زودتر متروک گردد

 

مئهران باهارلی

صفحه‌ی فیسبوکی «کمپین رسمیت زبان تورکی در سراسر ایران» یک سند از دوره‌ی رضاشاه ‌- سال ١٩٣٤ را در باره‌ی تصمیمات و اقدامات دولت برای ریشه‌کن کردن زبان‌های تورکی و کوردی در ایران منتشر کرده ‌است[1]. این سند امرنامه‌ای فرستاده ‌شده ‌از «وزارت جنگ - ارکانِ حربِ کلِّ قوشون» به‌ «وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه» ‌است که ‌در آن گفته‌ می‌شود رضاشاه‌ امر به‌ انجام اقداماتی در نواحی سرحدی – مناطق تورک‌نشین شمال و غرب ایران (تورک‌ایلی) و مناطق کوردنشین (کوردستان) داده‌ است. سپس امرنامه ‌بخش‌هایی مشخص از این اقدامات را که ‌مربوط به‌ وزارت معارف است برمی‌شمارد:

١-ممنوع ساختن اکید و استفاده‌ نکردن از معلمین تورک و کورد در مناطق تورک‌نشین و کوردنشین

٢-متروک ساختن و ریشه‌کن کردن زبان‌های تورکی و کوردی در ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکنه

٣-از بین بردن عقاید مختلف در میان تورک‌ها و کوردها، یعنی جریانات هویتی تورک‌گرا و کوردگرا و هم‌چنین جریانات سیاسی تورک و کورد برای تاسیس دولت ملی مستقل خود در مناطق تورک‌نشین و کوردنشین و یا الحاق آن‌ها به‌ مناطق تورک‌نشین و کوردنشین مجاور

٤-خوف دولت ایران از حمایت اجانب از جریانات هویتی و سیاسی تورک‌گرا و کوردگرا. اجانب مذکور در مورد تورک‌ها یعنی دولت تورکیه ‌و جمهوری سوسیالیستی آزربایجان؛ و در مورد کوردها یعنی دول غربی - اوروپایی مانند فرانسه ‌و ...

٥-تحریف تاریخ و شیطان‌سازی از تورک و کورد و آسوری، با این ادعا که ‌این جماعات شرافت نداشته ‌و در طول تاریخ خدمتی به ‌وطن خود نکرده‌اند.

در زیر نخست متن این سند تاریخی را آورده ‌و سپس توضیحاتی داده‌ام:


وزارتِ جنگ

ارکانِ حربِ کلِّ قوشون

رکن (ٰدوّم ؟)

شعبه ‌(اطّلاعات ؟)

نومره ‌٢٢٨٤١-٧٦٠٠٨

مورّخه ‌١-١٢-١٣١٣

ضمیمه

در جوابِ مراسله ‌حروف و اعدادِ ممیّزه‌ که‌ متمّمِ نومره ‌است با نومره‌ ذکر شود

محرمانه‌ مستقیم

وزارتِ جلیله‌یِ معارف و اوقاف و صنایعِ مستظرفه

اخیراً راپورت‌هایی راجع به ‌وضعیّاتِ سرحدّات و لزومِ یک رشته‌ اقدامات در نواحیِ مذکور به ‌شرفِ عرض رسیده‌ و مقرّر فرموده‌اند که ‌در تمامِ مسائلِ آن دقیقاً اقدام شود. اینک با ابلاغِ امرِ جهان‌مطاعِ مبارک - ارواحنا فداه - قسمتِ مستخرجه‌یِ مربوط به‌ آن وزارتِ جلیله‌ ذیلاً درج می‌شود:

قدغنِ اکید شود معلّمینِ تورک و کورد زبان در مدارسِ ایالات و ولایات که ‌اهالیِ آنجا تورک یا کورد زبان هستند تدریس نکنند و اساساً تکلّمِ زبانِ تورک و کورد در ایران هر چه‌ زودتر متروک گردد و اگر فکرِ اساسی راجع به ‌از بین بردنِ عقاید مختلفه‌یِ آن‌ها نشود تربیتِ اولادانِ آن‌ها در نظام ممکن است یک روزی آلتِ قوی برایِ اجانب بشود. زیرا تا امروز جماعتِ تورک و کورد و آشوری‌هایِ ساکنینِ ایران دیده ‌نشده‌ که ‌از رویِ شرافت نسبت به ‌وطنی که‌ آن‌ها را در آغوشِ خود پرورش داده ‌است خدمت نشان داده ‌باشند.

[امضاء]

از طرفِ کفیلِ ارکانِ حربِ کلِّ قوشون، (سرتیپ ؟) افخم

محرمانه

آقایِ رئیسِ تعلیماتِ ولایات

مذاکره ‌و کسبِ دستور (ایشان؟) -٢ (؟)

(مدیر؟) کلِّ وزارتِ معارف و اوقاف

تاریخ ١٣١٣-؟ ،٥٨١٦١

ورود به ‌دفتر اداره‌یِ تعلیماتِ ولایات

نومره ‌٢٦٠٢٧-١٢-١٢-١٣١٣


توضیحات:

١- اعلان صریح وجود سیاست رسمی - دولتی نسل‌کشی زبانی و ملی تورک در ایران: این امرنامه‌ صراحتا نشان می‌دهد که ‌در دوره‌ی رضاشاه‌ دولت ایران یک سیاست رسمی و جاافتاده‌ی آسیمیلاسیون اجباری قومی، زبان‌کشی تورکی و نسل‌کشی ملی تورک، با هدف ریشه‌کن کردن زبان تورکی (و کوردی و عربی و ....) و طرح‌هایی شامل اقدامات مرحله‌ای و تدابیر مشخص (ممنوع ساختن فوری استفاده‌ از معلمین تورک در مناطق تورک‌نشین، متروک ساختن زبان تورکی در اسرع وقت، نابودن ساختن جریانات و افکار هویت‌طلبانه ‌و سیاسی تورک‌گرا، ...) وجود داشت.

٢- احاله‌ی امر ریشه‌کن کردن زبان تورکی به ‌وزارت جنگ و قوشون: این امرنامه‌ از طرف «رکن دوم» «ارکان حرب کل قوشون» (بعدها رکن دوم ستاد ارتش، اداره‌ی دوم ستاد بزرگ‌ ارتشتاران) صادر شده ‌است. «رکن دوم ارکان حرب کل قوشون» یک اداره‌ی جاسوسی، اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی بود که‌ در دوره‌ی ‌رضا شاه ‌پهلوی ایجاد شد و خدماتی از ارتش‌ها و سرویس‌های مخفی فرانسه ‌و بریتانیا – بر سر کار آورده‌گان عنصر قومی فارس در ایران بعد از مشروطیت - دریافت می‌کرد. ‌سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی دوره‌ی رضاشاه‌ - و به ‌طور مشخص امر نابود ساختن هویت ملی تورک و زبان تورکی - از طرف ارتش و وزارت جنگ و نظامیان طراحی و معین و سپس به ‌وزارت معارف دیکته‌ می‌شد. زیرا دولت ایران تورکان ساکن در داخل مرزهای خود را خودی نمی‌دید و آن‌ها را مانند بیگانه‌گان و سربازان دشمن و مناطق تورک‌نشین را به‌ صورت دارالحرب – مناطق جنگی پایگاه دشمنان، و زبان تورکی را به‌ صورت سلاح دشمن تلقی می‌کرد.

٣-استفاده از خشونت و قهوه‌ی قهریه بر علیه تورکیت و زبان تورکی: رضا شاه که یک نظامی کودتاچی بود و عموما دولت مودرن ایران از همان آغاز برای ریشه‌کن کردن زبان تورکی و هویت ملی تورک در ایران از خشونت و قهوه‌ی قهریه و متودها و ابزارهای قانونی و حقوقی و قضایی و نظامی گوناگونی استفاده نموده است: سپردن مساله‌ی برخورد با زبان و هویت ملی تورک به نظامیان، نصب تابلوهای صحبت به تورکی ممنوع است در مدارس و ادارات، توبیخ کردن دانش‌آموزان و معلمین و ماموران دولت به جرم صحبت کردن به تورکی، گذاشتن صندوق جریمه‌ی صحبت به تورکی در مدارس، مجازات بدنی و شکنجه‌ی کودکان تورک به جرم صحبت کردن به زبان تورکی، خمیر و نابود کردن کتب و نشریات تورکی توسط ادارات دولتی، برگزاری مراسم آتش زدن کتب تورکی توسط نظامیان، جرم‌انگاری تورک بودن در محاکم و دادگاه‌ها و  ...... 

٤-امضا کننده‌ی این امرنامه‌ سرتیپ عبدالرضا افخم ابراهیمی (ریاست رکن دوم از ١٩٣١) است. وی قریب به‌ شش سال در کالج نظامی اوتریش به‌ تحصیل علوم نظامی پرداخت. در سال ١٩٢١ همزمان با تشکیل قوشون متحدالشکل با درجه‌ی سرهنگ دومی به‌ ریاست ستاد لشکر آزربایجان منصوب شد و یک سال بعد ریاست ستاد لشکر مرکز که ‌تحت فرماندهی سردار سپه‌ وزیر جنگ بود را بر عهده‌ گرفت. وی در سال ١٩٢٤ در سفر جنگی سردار سپه ‌به‌ عربستان ایران برای سرکوب شیخ خزعل رئیس دفتر ستاد جنگی رضاخان بود. در سال ١٩٢٤ که‌ رضا شاه‌ به ‌دعوت مصطفی کمال آتاتورک راهی تورکیه ‌شد هئیت نظامی همراه او مرکب از سرتیپ افخم ابراهیمی و دو نظامی تورک خائن، سرلشکر امان‌الله‌ جهانبانی (از تبریز) و سرتیپ محمدصادق کوپال (از خوی) بود. افخم ابراهیمی در اسفند سال ١٩٣١ رئیس رکن دوم ارکان حرب (ستاد ارتش) گردید و در همان سال در کومیسیون مرزی ایران و تورکیه ‌به عنوان عضو شرکت نمود.

٥- در میان رؤسای رکن دوم ارکان حرب که ‌مسئولیت نسل‌کشی تورک در ایران به‌ دوره‌ی رضاشاه ‌را عهده‌دار بود هم نام چند تورک مانقورت تبریزی دیده ‌می‌شود. از جمله «‌سرتیپ محسن دیبا» (ریاست ١٩٣٤) فرزند سید محمود خان علاءالملک طباطبايی دیبا - شعاع‌الدوله (جد پدری فرح دیبا همسر محمدرضا شاه پهلوی)، که ‌شش سال در مدرسه‌ی نظام الکساندر وسکی کارتسکی گوریوس شهر پترزبورگ و شش سال هم در مدرسه‌ی حربیه‌ی ‌استانبول تحصیلات نظامی کرده‌ بود. همچنین سرتیپ «سرلشکر حسن ارفع» (ریاست ۱٩٤٢) فرزند میرزا رضاخان ارفع‌الدوله ‌دانش، نظامی تورک و رئیس ستاد ارتش ایران در سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۴ و از همکاران کودتای ۲۸ مرداد، که ‌مانند پدرش یک نژادپرست آریایی بود و به‌ آموزه‌های فاشیسم و نازیسم تمایل داشت.

٦-تورک نامیدن زبان ما: در این سند زبان ما «تورکی» و ملت ما «تورک» نامیده می‌شود. هرچند در راستای نابود ساختن هویت ملی تورک و ملت تورک در ایران، «هویت قومی آزربایجانی» به‌ عنوان یکی از اقوام تشکیل دهنده‌ی «ملت ایران» در دوره‌ی مشروطیت توسط انگلستان - فرانسه‌ ایجاد شده بود، اما گفتمان رسمی دولت ایران در دوره‌ی رضاشاه ‌هنوز نام‌های تورکی و تورک را بکار می‌برد. ضربه‌ی اساسی به‌ هویت ملی تورک در ایران با «هویت ملی آزربایجانی» ایجاد شده‌ توسط استالین - روسیه‌ی کومونیست وارد شد و طبقه‌ی نخبه‌گان و نسل روشن‌فکران معتقد به‌ هویت ملی تورک در ایران را تقریبا مضمحل و منقرض کرد. «هویت ملی آزربایجانی» با تکه ‌پارچه ‌کردن ملت تورک و وطن تورک (تورک‌ایلی) جریانی به ‌اسم آزربایجان‌گرایی ایجاد نمود که ‌از همه ‌جهت ادامه ‌و متمم و مکمل پان‌ایرانیسم و مجری و خادم سیاست رسمی - دولتی نسل‌کشی زبانی تورکی و نسل‌کشی ملی تورک در ایران است و به عنوان ستون پنجم و موثرترین ابزار او عمل می‌کند.

٧-این سند می‌گوید ‌در صورتی که‌ عقاید مختلف در میان تورک‌ها و کوردها از بین برده ‌نشود، این دو یعنی تورک‌ها و کوردها به‌ آلت بیگانه‌گان تبدیل خواهند شد. این بیان اعتراف صریح به‌ وجود جریانات هویت‌طلب تورک و استقلال‌طلب تورک (ایضا کورد) در سال‌های حاکمیت رضاشاه ‌قبل از جنگ جهانی دوم است. واقعیت وجود جریانات هویتی و سیاسی تورک‌گرا در ایران، از طرف تاریخ‌نگاری آزربایجان‌گرا که‌ متمم و مکمل تاریخ‌نگاری پان‌ایرانیستی است هم سانسور و مخفی نگاه ‌داشته ‌شده‌ است.

٨-این سند به‌ وضوح نشان می‌دهد که‌ ملی و انتخابی و مقبول و مطبوع و ... بودن زبان تحمیلی و استعماری و قاتل فارسی در میان تورکان، افسانه‌ای پان‌ایرانیستی و خیال‌بافی محض است. در دوران جدید، زبان فارسی به ‌مردم تورک، آن هم توسط نظامیان و وزارت جنگ و ستاد ارتش و رکن دوم و اطلاعات و ضد اطلاعات و .... تحمیل شده ‌است. اگر امروز بسیاری از مردمان ایران قادر به خواندن و نوشتن به فارسی و استفاده از آن به عنوان زبان رابط هستند، این امر نه به طور طبیعی و در شرایطی مساوی و نتیجه‌ی رقابتی عادلانه با دیگر زبان‌های ایران، بلکه در اثر ممنوع کردن آن زبان‌ها در نظام اداری و تحصیلی و رسانه‌ها و تحمیل فارسی توسط نظامیان و با زور و سرنیزه و صندوق جریمه و مجازات بدنی و آتش زدن کتب غیر فارسی ...... تحقق یافته است.

٩-تحریف تاریخ و رضاخان مانقورت. در این امرنامه‌ ادعا می‌شود ‌تورک‌ها و کوردها و آشوری‌ها فاقد شرف یعنی بی شرف بوده‌ و خدمتی به ‌وطن خود نکرده‌اند. حال آنکه ‌اقلا در مورد جماعت تورک، همان قوشونی که ‌این امرنامه ‌را صادر کرده‌ و وطنی که ‌در آن ذکر شده، پرچم سه‌ رنگ شیر و خورشیددار دولت پهلوی و پایتخت آن تهران و مرزهای آن و .... محصول تورکان و تاریخ تورک و دول تورک-موغول حاکم بر ایران فعلی است. حتی نام ایران به عنوان کشوری کمابیش منطبق بر ایران امروزی نخستین بار توسط موغول‌ها و حاکمین موغول بکار رفته است. خود رضا شاه‌ هم تباراً یک تورک، اما به ‌لحاظ هویت انتخابی ملی-سیاسی یک مانقورت بود...


[1] سند ممنوعیت استخدام معلمین تورک و کورد در سال 1313 توسط رژیم پهلوی

https://www.facebook.com/tdqir/photos/4487711614619715/

برای مطالعه‌ی بیشتر: 

سیر ممنوع ساختن زبان تورکی و آموزش به تورکی، تحمیل زبان بیگانه‌ی فارسی بر تورک‌ها به منظور فارس‌سازی آن‌ها و تبدیل زبان فارسی به یک زبان رسمی انحصاری و تحمیلی قاتل

تدریس زبان تورکی در مدرسه‌ی دارالفنون دوره‌ی ناصرالدین شاه قاجار، نخستین دانشگاه در تاریخ مودرن ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/08/blog-post_28.html

تحصیل تورکی در مدارس اصول جدید در تهران ده سال قبل از امضای فرمان مشروطیت به گزارش ترجمان-قاسپیرالی

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/11/blog-post_29.html

بیگانه بودن زبان فارسی برای تورکان 

ا. اسمیت و ه.گ.او. دووایت (١٨٣٣ میلادی): فارسی برای تورک‌ها زبانی بیگانه؛ و پرشیا نامیدن ایران یک دروغ یونانی است.

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/03/blog-post_9.html

رابینو: روستائیان همدان تورک‌اند و کلمه‌ای فارسی نمی‌دانند.

http://sozumuz1.blogspot.com/2015/12/blog-post_13.html

دانش‌آموزان تورک کوریجان- کبود راهنگ- همدان اصلاً زبان فارسی نمی‌دانند

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_28.html

وزیر کشور سهیلی (١٣١٩): اهالی استان‌های سوم و چهارم به هیچ وجه فارسی نمی‌دانند

https://sozumuz1.blogspot.com/2019/06/blog-post_2.html

تورکی‌ستیزی و  مخالفت با تحصیل به ‌زبان تورکی در دوره‌ی مشروطیت 

انجمن ایالتی آزربایجان-تبریز و «کورش کبیر»، «نژاد ایرانی»، «زبان شیرین، ملی فارسی»، «ملت شش هزار ساله‌ی ایران» و «ملت آزربایجان»‌اش

http://sozumuz1.blogspot.com/2020/05/blog-post_11.html

تبریز مرکز جنبش ملیت‌گرایی ایرانی بوده‌است

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/01/blog-post_12.html

مغلوبیت‌مان در انقلاب مشروطه‌ی ایران و خبطمان در انجمن آزربایجان ویا تاریخ مختصر بی زبان شدنمان

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/12/blog-post_19.html

کتاب درسی مشروطیت: بعد از این تورکی حرف نزنیم. اگر او تورکی حرف زد جواب ندهیم

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/04/blog-post_19.html

کتاب درسی دوره‌ی مشروطیت: زبان مردم تورک در آزربایجان قبل از غلبه‌ی موغول، فارسی بود

https://sozumuz1.blogspot.com/2020/02/blog-post_9.html

مخالفت دولت مشروطه با تحصیل به زبان تورکی و ممنوع کردن آن در سال ١٩١٨

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/10/blog-post.html

مخالفت مرامنامه‌ی فرقه‌ی اجتماعیون عامیون (برنامه‌ی جمعیت مجاهدان) دوره‌ی مشروطیت با حقوق زبانی و ملی ملت تورک

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/04/blog-post_18.html

مرامنامه‌ی فرقه‌ی اجتماعیون ایران (حزب دموکرات) در دوره‌ی مشروطیت و انکار مساله‌ی ملی و حقوق زبانی، و مخالفت با فدرالیسم در آن

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/02/blog-post_3.html

مرامنامه‌ی فرقه‌ی سوسیالیست ایران و نفی فدرالیسم ملی و حقوق زبانی

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/07/blog-post_21.html

لغو ممنوعیت زبان تورکی در مدارس توسط مظفرالدین شاه به ترغیب سلطان عبدالحمید

http://sozumuz1.blogspot.com/2020/12/blog-post_35.html

دستور مظفرالدین ‌شاه برای تدریس زبان تورکی در مدارس آزربایجان و اعتناء بایسته به تعلم آن

http://sozumuz1.blogspot.com/2015/12/blog-post.html

ممنوع ساختن زبان تورکی و آموزش به تورکی توسط دموکرات‌های آزربایجان-آزادی‌ستان 

موضع منفی خیابانی نسبت به زبان تورکی  به ادعای عبدالله بهرامی

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/02/blog-post_26.html

دستور موکد خیابانی برای تحمیل زبان فارسی به کودکان تورک و تنبیه آنان به جرم تورکی‌گویی به روایت ناصح ناطق

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/07/blog-post_8.html

لغو تدریس زبان تورکی در دوره‌ی حاکمیت آزادی‌سِتان در مدرسه‌ی مموریال آمریکایی تبریز

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/09/blog-post_13.html

از خیانت‌های آزربایجان‌گرایان: ممنوع کردن تورکی توسط دموکرات‌های آزربایجان

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/07/blog-post.html

از خیانت‌های آزربایجان‌گرایان: فیوضات و طراحی نسل‌کشی ملی و زبانی تورکی در ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/08/blog-post_17.html

فرقه‌ی دموکرات آزربایجان – آزادی سِتان در تبریز، مخترع صندوق جریمه‌ به ‌جرم صحبت کردن به تورکی در مدارس است

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/03/blog-post_87.html

مخالفت خیابانی با انتشار موللا نصرالدین تورکی در تبریز، و دروغ‌پردازی‌ها و تاریخ‌بافی‌های آزربایجان‌گرایان

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/03/blog-post_29.html

پس از کودتای رضاخان-دوره‌ی پهلوی

اسناد دولتی در باره‌ی منسوخ کردن زبان تورکی و فارس‌سازی اجباری تورک‌ها توسط مدارس فارسی‌زبان بنا به گزارشات رسمی سالهای ١٣٠٤-١٣٠١

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/03/blog-post.html

سخنرانی تقی‌زاده در مجلس: همه چیز باید فارسی باشد

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_27.html

انتقاد از سید حسن تقی‌زاده به سبب توصیه‌ی او به فارس‌سازی تورک‌ها در ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_26.html

شعار فارسی کردن ایران تقی‌زاده و اعتراض حاج محمدجعفر افشار کنگاوری به آن

http://sozumuz1.blogspot.com/2019/01/blog-post_92.html

از کونگره‌‌ی ملی فارس در تبریز-١٩٢٦ تا کونگره‌ی ترویج زبان و ادب فارسی در اورمیه-٢٠١٩

http://sozumuz1.blogspot.com/2021/02/blog-post_24.html

تکلم زبان تورک و کورد در ایران هر چه ‌زودتر متروک گردد

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/08/blog-post.html

جرم شمردن نام و هویت تورک 

استریوتیپ «نان بربری، بیسکویت تورک‌ها» در تئاتر مدارس همدان – تورک‌ایلی

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_28.html

سرهنگ دادگاه‌ نظامی در دادرسی ارتش: در ایران، تورک بودن جرم است

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/10/blog-post_4.html

بخش‌نامه‌ی اداره‌ی فرهنگ آزربایجان برای رایج ساختن نام و هویت قومی آذری و آذربایجانی به جای تورک

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/10/blog-post_12.html

ممنوعیت مدارس تورک و زبان تورکی در مدارس

افسار الاغ به سر کودکان تورک و بستنشان به آخور تا مثل آدم به فارسی حرف بزنند

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/06/blog-post_9.html

تکلم به لهجه‌ی اجنبی تورکی اکیداً ممنوع است. با زبان شیرین فارسی صحبت کنید!

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/04/blog-post_4.html

یک سند تاریخی: تحمیل زبان فارسی به شاگردان تورک با توبیخ و اخطار و قدغن نمودن تورکی حرف زدن در مدارس

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/03/blog-post_30.html

جلوگیری از جار زدن به زبان تورکی در مدارس شهر بین (بن)، استان چهارمحال بختیاری - ایران مرکزی

http://sozumuz1.blogspot.com/2015/12/blog-post_11.html

صندوق جریمه و تنبیه بدنی – شکنجه برای تورکی صحبت کردن

فرقه‌ی دموکرات آزربایجان – آزادی سِتان در تبریز، مخترع صندوق جریمه‌ به ‌جرم صحبت کردن به تورکی در مدارس است

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/03/blog-post_87.html

خانم معلم و صندوق جریمه‌ی تکلم به زبان تورکی، حکایت‌های شهربانو-زن متولد ماکو

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/02/blog-post_21.html

صندوق جریمه‌ی تورکی صحبت کردن در مدارس، یکی از متودهای تروریزه کردن کودکان تورک و تحمیل فارسی به آن‌ها در ایران

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/05/blog-post_13.html

حرف زدن به زبان تورکی از جرایم نابخشودنی مدارس بود و چوب خوردن داشت.

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/05/blog-post_16.html

ممنوعیت تورکی در ادارات 

ممنوع ساختن تورکی در ادارات: تا به فارسی سخن نگویی، فروغ روح پاکت آشکار نمی شود

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/10/blog-post_7.html

ممنوعیت انتشارات و کتب و نشریات تورک در ایران 

وزارت فرهنگ و هنر ایران: چاپ کتاب و نشریه و هر گونه‌ انتشارات دیگر ‌به ‌زبان تورکی ممنوع می‌باشد.

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/02/blog-post_16.html

سوزانیدن کتب و نشریات تورکی

قومیت‌گرائی افراطی فارسی و مراسم کتاب‌سوزی ٢٦ آذر سال ١٣٢٥ در آزربایجان

http://sozumuz1.blogspot.com/2015/12/blog-post_22.html

ممنوعیت تئاتر تورک: 

سندی از ممنوعیت تئاتر تورکی در تهران، بزرگترین شهر تورک‌نشین در ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2018/10/blog-post_13.html

ممنوع کردن تئاتر تورک در قزوین تورک‌ایلی توسط دولت ایران-١٩٤١

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/02/blog-post_9.html

قدغن کردن تئاتر تورکی توسط ریاست معارف آزربایجان در دوره‌ی رضاشاه-١٩٢٩

https://sozumuz1.blogspot.com/2020/03/blog-post.html

تورکی‌ستیزی در دوره‌ی جمهوری اسلامی

اشکالات اصل ١٥ قانون اساسی و مسئله‌ی خط و زبان تورکی

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/06/blog-post_14.html

ممنوع کردن خط لاتین تورکی: کومدی ـ تراژیکی دیگر از قومیت‌گرایی فارسی

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/07/blog-post_24.html

مصوبه‌ی حکومت احمدی‌نژاد در باره‌ی تدریس اختیاری دو واحد درسی اختیاری زبان و ادبیات تورکی در دانشگاهها

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/10/blog-post_31.html

یکی بر سر شاخ، بن می‌برید و یا یونسی دستیار رئیس جمهور و بطحایی وزیر آموزش و پرورش، نفوذی موساد و سیا هستند

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/04/blog-post_26.html

آیت الله احمد مجتهدی تهرانی: در جهنم تورکی حرف می‌زنند!

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/12/ayetullah-muctehidi-tahrani-cehennemin.html

 توهین نژادپرستانه‌ی ضد تورک از موللای شیعی فارس محمد یزدی و چپ ایرانی تورک‌تبار محمد قراگوزلو

https://sozumuz1.blogspot.com/2018/10/blog-post_70.html

No comments:

Post a Comment