ایروان و نخجوان جزء آزربایجان است
Sozumuz a window opening to the life and heritage of the Turkish nation living in Iran and Türkili (Turkish populated northwest and adjacent provinces in Iran) ----- Sözümüz, İran ve Türkili'de (İran'ın Türk nüfuslu kuzeybatı ve komşu vilayetleri’nde) yaşayan Türk milletinin yaşam ve bırakıtına açılan bir ağızka.
Thursday, November 28, 2019
گاسپار دروویل: زبان فرماندهی ارتش قاجار و عباس میرزا، تورکی است. فارسی منحصرا زبان ادبیات است
ایروان و نخجوان جزء آزربایجان است
Saturday, November 23, 2019
رسمی بودن زبان موغولی در دولت ایلخانی و تورکزبان شدن ایشان بنا به برتولد اشپولر
Thursday, November 21, 2019
Türkiye’de böyle yanlış bir düşünce vardır ki ….
* Ancak Atatürk ve sonraki Kemalist Türkiye bu doğru, insâni ve milli siyasetten U dönüşü yaparak, Türk halkına karşı etnik temizleme ve Farslaştırma siyaseti uygulayan Fars Pehlevi rejimi ile ittifak kurdu ve onu destekledi. Bununla da dolaylı olarak Batı safında İranlı Türklere karşı Fars İran devletinin yaptığı asimilasyon ve kültürel soykırımı onaylamış ve kolaylaştırmış oldu.
Wednesday, November 20, 2019
ایراندا یاشاماقدا اولان تورک خالقینین ایران دولتیندهن طلب ائتدییی قیسا و اورتا وعدهلی ایستهکلهر
İRAN’DA YAŞAMAKTA OLAN TÜRK HALKININ BÖLGE, İL, MEZHEP VE SİYASİ EĞİLİMDEN ASILI OLMAKSIZIN, İRAN DEVLETİ’NDEN TALEP ETTİĞİ KISA VE ORTAVADELİ İSTEKLER
Tuesday, November 19, 2019
در تفاوت قرائت محمدشاه غازی قاجار-حاجی میرزا آقاسی ایروانی و قرائت شاه اسماعیل اول از مذهب علوی
Monday, November 18, 2019
افزودن حرف ع - عین عربی به کلمات تورکی، آشیق-عاشق، اوراقات-آروات-عورت، آباقا-عمی جان، آیراکی-عرق، آتامان-تومان-عثمان، ...
Friday, November 15, 2019
مستشار سفارت تورکیه در ایران: چرا در زبان فارسی برای مفهوم «دوست داشتن» یک کلمهی ساده وجود ندارد؟
محمدعلی شاه: در اورمو (اورمیه) جمعی از مردم توسط اشقیاء کورد مرزی کشتار و قتل عام شدهاند، سزاوار نیست من جشن مولود خود را بهگیرم
محمدعلی شاه: در اورمو (اورمیه) جمعی از مردم توسط اشقیاء کورد مرزی کشتار و قتل عام شدهاند، سزاوار نیست من جشن مولود خود را بهگیرم
مئهران باهارلی
١-در این نوشته روایاتی از چند منبع (کتاب «تاریخ بیداریی ایرانیان» تالیف ناظمالاسلام کرمانی، جلد ٤، صص ١٩٨-١٩٩، کتاب «روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی» اثر باقر عاقلی مربوط به سال ١٢٨٧ شمسی، کتاب «خاطرات و ملاحظات سیّد علیمحمّد دولت آبادی. صص ٤٢٢-٤٢٣، ٤٢٥-٤٢٦) را آوردهام که در آنها گفته میشود محمّدعلی شاه جشن دولتی و مراسم رسمیی ولادت خود را به سبب آن که در آن برهه تعدادی از مردم تورک اورمو توسط عشایر و اشقیاء کورد مرزی کشتار و قتل عام شده بودند، ابطال نمود و برگزار نهکرد و به جای آن مخارج و بودجهای که قرار بود برای برگزاریی رسمیی جشن مولود او در کشور و سفارتخانههای قاجار برگزار شود را به عنوان اعانه و کومک به بازماندهگان مقتولین تورک اورمویی اهدا کرد. بنا به دولتآبادی، انجمنهای مشروطهطلب با بیاعتنایی به کشتار مردم تورک در اورمو و پریشانیشان، جشن مزبور را برگزار کردند.
بنا به کتاب «روزشمار تاریخ ایران» در این فاجعه «اکراد سرحدّی به شهر اورمو یورش برده و یک محلّهی شهر را ویران ساختند، دو هزار زن و مرد را کشتار کردند و عدّهی زیادی از زنان را پستان بریدند». (مطلب کتاب روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی یک بار دیگر نشان میدهد که در سالهای ١٩٠٨-١٩٠٩ شهر اورمو دارای سکنه و اهالی کورد نه بود و رابطه کوردها با این شهر رابطهی مهاجم و غارتگر و اشغال کننده با شهری تورک بود. اسکان کوردها در شهر اورمو امری مربوط به دورهی سلطنت پهلوی و جمهوری اسلامی ایران و نتیجهی سیاستهای این دو دولت فارس برای تغییر دموگرافی قومی شهر از تورک به کورد است).
بنا به کتاب «تاریخ بیداریی ایرانیان»، «محمّدعلی شاه پس
از این فاجعه نوشتهای رسمی به مجلس شورای ملّی فرستاد و در آن بیان کرد به سبب به
قتل رسیدن جمعی از مردم اورمو سزاوار نیست که وی برای خود جشن مولود برگزار کند و
این که وی تصمیم گرفته است مخارج مراسم رسمیی جشن مولود را به ورثهی مقتولین اورمو
اهدا کند. این مهربانی و دلمشغولیی محمّدعلی شاه تاثیر بسیار مثبتی در مردم
ایجاد کرد. چنان چه آنها به طور خودجوش بازارها و انجمنها را چراغان کرده و برای
شاه جشن تولّد گرفتند».
علیمحمد دولتآبادی در کتاب خاطرات خود میگوید «اکراد
متمرد که چندی قبل نزدیک به دویست نفر از اهالی اورمو را قتل عام کرده بودند،
دوباره به آن شهر حمله و با بیرحمی هفتصد نفر دیگر را که اغلبشان زنان و بچهها
بودند کشتار و سپس شهر را شدیداً غارت کردهاند.
به طوری که خانوادههای اورمویی بیخانمان شده و به گدائی روی آوردهاند». در
این موقع محمدعلی شاه با فرستادن یک دستخط به مجلس، جشن دولتی و مراسم آتشبازی
به مناسبت تولدش را ابطال کرد و تمام هزینهی جشن و مراسم را به غارتزدهگان و
ورثهی کشتهشدهگان اورمو فرستاد. در مقابل این خیرخواهی محمدعلی شاه، بسیاری از
انجمنهای مشروطهطلب (ضد تورک، ضد قاجار، پان ایرانیست)، نه تنها با مردم پریشان اورمو
همدردی نهکردند، بلکه به مدت دو شبانه روز، در خیابانها و بازارها چراغانیها کرده و جشن گرفتند. مخصوصاً انجمن بدنام اصفهان که
با این عملش، بدنامتر هم شد.