Thursday, March 31, 2022

دلایل شیطان‌سازی از قاجارها در تاریخ‌نگاری‌های ایران‌گرا و آزربایجان‌گرا

دلایل شیطان‌سازی از قاجارها در تاریخ‌نگاری‌های ایران‌گرا و آزربایجان‌گرا 

مئهران باهارلی

 

İran ve Azerbaycan Tarih Yazımlarında Türk Kacar Devletini Şeytanlaştırmanın Nedenleri 

Reasons for Demonizing the Turkish Qajar State in the Historiographies of Iran and Azerbaijan


MÉHRAN BAHARLI

mehranbahari1@yahoo.com

https://independent.academia.edu/MBaharli

https://sozumuz1.blogspot.com/

https://www.facebook.com/profile.php?id=100016259447627

خلاصه:

شیطان‌سازی از دولت تورک قاجار مولفه‌ای بنیادین در تاریخ‌نگاری‌های ایرانی و آزربایجانی است. در قرون چهارده - پانزده عنصر تورک به لحاظ دموگرافیک و قدرت سیاسی در قلمروی ایران امروزی به اوج خود رسید. این روند در آغاز قرن شانزده با ظهور «پروژه‌ی شاه اسماعیل اول» توسط کلیسای ارمنی و سپس حمایت دولت‌های اوروپایی استعمارگر صلیبی از «دولت قیزیل‌باش» در راستای دشمنی جهانی با تورک، به مدت دو قرن متوقف شد. نادر شاه با تاسیس دولت تورکمان افشار، ضربه‌ای اساسی بر صفویسم ضد تورک و ماکروپلان دولت‌های استعمارگر و صلیبی اوروپایی برای پایان دادن حاکمیت تورک بر ایران وارد آورد. با تاسیس دولت ایرانیک زند، دولت‌های استعمارگر و صلیبی اوروپایی دوباره موفق شدند برای مدتی کوتاه حاکمیت بر ایران را به دست آورند. آغامحمد خان با تاسیس دولت تورکمان قاجار توانست بار دیگر حاکمیت تورک را بر ایران برقرار و دولت‌های استعمارگر و صلیبی اوروپایی را در امر دور کردن تورک‌ها از حاکمیت سیاسی ایران ناکام کند. اما دولت‌های استعمارگر و صلیبی اوروپایی از پا نه‌نشستند و دسیسه‌های متعددی را برای ساقط کردن دولت تورک قاجار طراحی و به اجرا گذاردند. آخرین آن‌ها انقلاب ضد تورک مشروطیت و کودتای رضا خان بود که به سقوط دولت قاجار و پایان دادن به حاکمیت سیاسی یک هزار ساله‌ی تورک بر ایران منجر شد. دولت تورکمان قاجار پدیده‌ای منفور در اندیشه‌ی پان‌ایرانیسم، ملیت‌گرایی ایرانی – فارسی و تاریخ‌نگاری ایرانی است. زیرا قاجارها تورک بوده و بر تورک بودن خود کاملاً آگاه بودند و به آن افتخار می‌کردند، لهجه‌های تورکمانی و جغتایی و عوثمان‌لی زبان تورکی را به عنوان یک زبان رسمی دوفاکتو به کار می‌بردند، مانند افشارها به زدودن آثار مخرب سیاست‌های ضد تورک دولت قیزیل‌باش (شاه اسماعیل اول، شاه تهماسب اول، شاه عباس اول) تلاش می‌کردند. آن‌ها مفهوم تورکمان که صفویان سعی بر نابود کردن آن داشتند را دوباره احیا نمودند، و مانند افشارها و بر خلاف صفویان دست دوستی به امپراتوری عوثمان‌لی دراز کرده و برای ایجاد اتحاد استراتژیک بین دو دولت تورکمان قاجار – عوثمان‌لی تلاش نمودند. این همه باعث شده است که در تاریخ‌نگاری ایرانی (محصول پان‌ایرانیسم و ذهنیت صلیبی) قاجارها به صورت شیطان و دشمن و غیر ایرانی و بیگانه‌گان اشغال‌گر و ... تقدیم شوند. در تاریخ‌نگاری آزربایجانی هم که ادامه‌ی تاریخ‌نگاری ایرانی به علاوه‌ی استالینیزم روسی است، به شدت از قاجارها شیطان‌سازی، اما حرکت ضد تورک مشروطه تقدیس می‌گردد. حرکتی که رهبران آن را صلیبی‌ها، آنگلوفیل‌ها، ماسون‌ها، ازلی‌ها، پارسی‌های هندوستان، داشناک‌های ارمنی، اوباش و اراذل قفقازی و دیگر عناصر ضد تورک و تروریست تشکیل می‌داد و هدف ساقط کردن دولت قاجار و پایان دادن حاکمیت تورک بر ایران را تعقیب می‌کرد. از دلایل شیطان‌سازی از قاجارها توسط تاریخ‌نگاری آزربایجانی می‌‌توان موارد آتی را بر شمرد: آزربایجان‌گرایی محصول روسیه است. بنابراین با دشمن‌سازی از قاجارها سعی به توجیه اشغال اراضی قاجار در قفقاز توسط روسیه‌ی تزاری دارد. تروریست‌ها و مانقورت‌های قفقازی نقشی اساسی در ایجاد ناسیونالیسم ایرانی باستان‌گرا، پان‌ایرانیسم، جنبش ضد تورک مشروطیت و ساقط کردن دولت تورک قاجار داشتند. بنابراین تاریخ‌نگاری آزربایجانی با غریزه‌ی قبیله‌گرایی و محلی‌گرایی از این تروریست‌ها و اراذل و اوباش قفقازی در مقابل دولت تورک قاجار حمایت می‌کند. نهایتاً بسیاری از سران خائن و مانقورت تبریزی - اردبیلی که بر علیه دولت تورک قاجار در جنبش مشروطیت و ادامه‌ی آن حرکت آزادی ستان اشتراک داشتند، بعدها به جمهوری آزربایجان شوروی مهاجرت و یا فرار کردند. این افراد که نوعاً و عمیقاً فاقد شعور ملی تورک بودند، در دوره‌ی استالین  تاریخ‌نگاری آزربایجانی را بر اساس تاریخ‌نگاری ضد تورک پان‌ایرانیستی و ذهنیت صلیبی به وجود آوردند. به همین سبب است که در تاریخ‌نگاری آزربایجانی، به عنوان یک اصل هیچ شخصیت و جریان ملی تورک حضور نه‌دارد (مانند رهبر ملی تورک اورمولو جمشید خان سوباتای‌لی افشار - مجدالسلطنه). بر عکس، تمام شخصیت‌ها و جریاناتی که در تاریخ‌نگاری آزربایجانی ملی شمرده می‌شوند – مانند بابک، شاه اسماعیل اول، شاه عباس اول، رهبران مشروطیت ضد تورک انگلیسی، حرکت پان‌ایرانیستی آزادی ستان به رهبری خیابانی، و پیشه‌وری ماشه‌ی روسیه‌ی استالینی – همه افراد و شخصیت‌های فاقد شعور ملی تورک، و یا علناً ضد تورک هستند.

Özet 

Türk Kacar Devletinin şeytanlaştırılması, İran ve Azerbaycan Tarih Yazımlarının temel bir bileşenidir. 14-15. yüzyıllarda günümüz İran topraklarındaki Türk varlığı demografik ve siyasi güç açısından zirveye ulaştı. Bu eğilim, 16. yüzyılın başlarında, küresel Türk düşmanlığı doğrultusunda Ermeni Kilisesi tarafından oluşturulan ve daha sonra Sömürgeci Haçlı Avrupa devletleri tarafından desteklenen “I. Şah İsmail Projesi” ve “Kızılbaş Devleti”nin ortaya çıkmasıyla durduruldu. Nadir Şah, Türkman Afşar Devletini kurarak Türk karşıtı Safevizm’e ve Avrupalı ​​Sömürgeci Haçlı Devletlerinin İran üzerindeki Türk egemenliğini ortadan kaldırmaya yönelik daha büyük planına önemli bir darbe indirdi. İranik Zend Devletinin kurulmasıyla birlikte Avrupa ​​Sömürgeci Haçlı Devletleri kısa süreliğine İran üzerindeki egemenliklerini yeniden kazandı. Ancak Ağa Memmed Han, Türkman Kacar Devletini kurarak bir kez daha İran üzerinde Türk egemenliğini kurmayı başardı ve Sömürgeci Haçlı Devletlerinin İran'daki bin yıllık Türk siyasi yönetimini sona erdirme çabalarını engelledi. Buna rağmen Avrupa Sömürgeci Haçlı Devletleri Türk Kacar Devletini devirmek için çok sayıda komplo kurmaya ve uygulamaya devam etti. Nihai komplo, Türk karşıtı Meşrutiyet Devrimi ve Rıza Han liderliğindeki askeri darbeydi. Bunlar Kacar Devletinin devrilmesi ve Türk'ün İran üzerindeki bin yıllık siyasi egemenliğinin sona ermesiyle sonuçlandı. Kacar Devleti, Panİranizm ideolojisi, İran-Fars Milliyetçiliği ve İran Tarih Yazımında şeytanlaştırılan ve nefret edilen bir varlıktır. Zira Kacarlar Türk kimliklerinin ve Türk mirasının farkındaydı ve bununla da gurur duyuyorlardı, Türk dilinin Türkman, Çağatay ve Osmanlı lehçelerini de fakto resmi dil olarak kullanıyorlardı. Kacarlar, Safevilerin (I. Şah İsmayil, I. Şah Tahmasb, I. Şah Abbas’ın) ortadan kaldırmaya çalıştığı Türkman kavramını yeniden canlandırdılar; Safevilerden farklı olarak, tıpkı Afşarlar gibi, Osmanlı İmparatorluğu'na dostluk elini uzattılar ve iki Türkman Devlet olan Kacar ve Osmanlı arasında istiratejik bir ittifak kurmaya çalıştılar…. Bu nedenlerden dolayıdır ki İran Tarih Yazımında Kacarlar şeytan, düşman ve İranlı olmayan işgalci yadlar olarak tasvir edilmiştir. Panİranizm ve Haçlı zihniyetine dayalı İran Tarih Yazımı ile Rus İstalinizminin birleştirilmiş uzantısı olan Azerbaycan Tarih Yazımında da Kacarlar ağır bir şekilde şeytanlaştırılır, buna karşın Türk karşıtı Meşrutiyet Hareketi yüceltilir. Oysa Sömürgeci Haçlı Avrupa devletleri, Anglofiller, masonlar, Bâbî Ezelîler, Hindistan Pârsîleri, Ermeni Taşnaklar, Kafkasyalı teröristler ve diğer Türk karşıtı haydutların önderlik ettiği Meşrutiyet Hareketi, Kacar Devletini devirmeyi ve İran'daki Türk egemenliğine son vermeyi amaçlıyordu. Azerbaycan Tarih Yazımında Kacarların şeytanlaştırılmasının nedenleri arasında şunlar sayılabilir: Azerbaycancılık Rusya'nın bir ürünüdür. Dolayısıyla Kacarları karalayarak Çarlık Rusya'sının Kafkasya'daki Kacar topraklarını işgalini meşrulaştırmaya çalışıyor. Kafkasyalı teröristler ve Mankurtlar, Paniranism ve İran Milliyetçiliğinin oluşması ile birlikte, Türk karşıtı Meşrutiyet Hareketi ve Türk Kacar Devletinin devrilmesinde de önemli bir rol oynamışlardır. Bu nedenle, Azerbaycan Tarih Yazımı hemşehrilik ve kabileci içgüdülerle Türk Kacar Devletine karşı olan Kafkasyalı mankurtlar, teröristler ve haydutlarla aynı safta yer alıyor. Son olarak Türk Kacar Devletine karşı Anti Türk Meşrutiyet Hareketi ve onun devamı olan Hiyabani önderliğindeki Paniranist Âzâdî Setan hareketine katılan hain ve Mankurt Tebrizi-Erdebili liderlerden birçoğu daha sonra Azerbaycan Sovyet Cumhuriyeti'ne göç etti veya kaçtı. Türk milli şuurundan büsbütün yoksun bu kişiler İstalin döneminde Türk karşıtlığı, pan-İranist Tarih Yazımı ve Sömürgeci Haçlı zihniyeti üzerine kurulu Azerbaycan Tarih Yazımını oluşturdular. Azerbaycan Tarih Yazımında genel bir kural olarak, Türk milli lider Urmulu Cemşid Han Subataylı Afşar gibi Türk milli şahsiyetlerin veya hareketlerin bulunmamasının nedeni budur. Bunun yerine, Azerbaycan Tarih Yazımında ulusal sayılan tüm şahsiyetler ve hareketler - Bâbak, Şah İsmayil I, Şah Abbas I, Türk karşıtı İngiliz Meşrute Hareketi, Panİranist Âzâdî Setan Hareketi, ve Rusya – İstalin'in piyonu olan Türk karşıtı Pişeveri gibi -Türk ulusal bilincine sahip olmayan veya açıkça Türklüğe düşman olan şahıs ve hareketlerdir.

Abstract

The demonization of the Turkish Qajar State is a fundamental component in Iranian and Azerbaijani Historiographies. In the fourteenth and fifteenth centuries, the Turkish presence in terms of demographics and political power in the territory of present-day Iran reached its peak. This trend was halted in the early sixteenth century with the emergence of “the Shah Ismail Project” and the “Qizilbash State”, which were created by the Armenian Church and later supported by Colonial Crusader Europe in line with their global enmity towards the Turks. By establishing the Turkman State of Afshar, Nader Shah dealt a significant blow to the anti-Turk Safivism and the larger plan of European Colonialist Crusader States to eliminate Turkish rule over Iran. With the establishment of the Iranic Zand State, the Colonialist and Crusader European States briefly regained sovereignty over Iran. However, by establishing the Qajar State, Agha Memmed Khan was able to once again establish Turkish rule over Iran and thwart the efforts of the Colonialist Crusader States to end Turkish political rule in Iran. Despite this, the Colonialist European States continued to plot and implement numerous conspiracies to overthrow the Turkish Qajar State. The final plot was the anti-Turk Revolution of constitutionalism – Mashruteh and the military coup led by Reza Khan, which ultimately resulted in the downfall of the Qajar government and the end of Turk’s thousand-year political rule over Iran. The Qajar State is a hated phenomenon in the realm of pan-Iranism, Iranian-Persian nationalism, and Iranian Historiography. The Qajar were keenly aware of their Turkish identity and Turkish heritage and took pride in them. They used the Türkman, Çağatay, and Osmanlı dialects of the Turkish language as a de facto official language. They revived the Türkman concept that the Safavids (Ismail I, Shah Tahmasb I, Shah Abbas I) had attempted to eradicate. Unlike the Safavids, the Qajar, much like the Afshars, extended a hand of friendship to the Ottoman Empire and sought to establish a strategic alliance between the two Turkman governments, i.e., Qajar - Ottoman. As a result, Qajars have been portrayed as malevolent figures, devils, enemies, non-Iranians and occupier foreigners in Iranian Historiography. In Azerbaijani Historiography, which is an extension of Pan-Iranism and Crusader mentality based Iranian Historiography combined with Russian Stalinism, Qajars are heavily demonized, while the anti-Turkish Constitutional Movement is glorified. Although this movement, was led by colonial European crusader states, Anglophiles, Freemasons, Babi Ezelis, Parsees of India, Armenian Dashnaks, Caucasian terrorists and other anti-Turkish thugs, aimed to overthrow the Qajar State and end Turkish rule in Iran. Among the reasons for demonizing the Qajars in Azerbaijani Historiography, the following can be mentioned: Azerbaijanism is a product of Russia. Therefore, by vilifying the Qajars, they attempt to justify Tsarist Russia’s occupation of the Qajar lands in the Caucasus. Caucasian terrorists and Mankurts were crucial in the creation of Iranian Arhcaism and Nationalism, Paniranism, as well as anti-Turkish Constitutionalism Movement and the overthrow of the Turkish Qajar States. As a result, Azerbaijani Historiography, driven by tribalistic instincts and localism, aligns with these Caucasian terrorists and criminals against the Turkish Qajar government. Finally, many of the traitor and Mankurt leaders from Tebriz and Erdebil who participated in the constitutional movement against the Turkish Qajar State and its continuation the Azadi Setan movement led by Khiyabani, later migrated or fled to the Soviet Azerbaijan. These people, lacking Turkish national consciousness, during Stalin's era created Azerbaijani Historiography, based on anti-Turkish sentiments, as well as pan-Iranist Historiography and a Crusader Mentality. This is the main reason why as a rule there are no Turkish national figures or movements in Azerbaijani Historiography such as the Turkish national leader Urmulu Cemşid Han Subataylı Afşar. Instead, all the figures and movements considered national in Azerbaijani Historiography - such as Babak, Shah Ismail, Shah Abbas, the leaders of Anti Turkish constitutionalism movement, the pan-Iranist movement of Azadi Setan led by Khiyabani, and the Pisheveri who was an anti-Turk pawn of Stalin's Russia – do not possess any Turkish national awareness or are openly anti-Turkish. 

Wednesday, March 23, 2022

TÜRK MÛSİKÎ BİLGİNİ HOCA ABDÜLKÂDİR MARAĞİ’NİN ÇAĞATAY TÜRKÇESİNDE YAZDIĞI “NEVRÛZ-İ ARAP” KOŞUK-YIRI

TÜRK MÛSİKÎ BİLGİNİ HOCA ABDÜLKÂDİR MARAĞİ’NİN ÇAĞATAY TÜRKÇESİNDE YAZDIĞI “NEVRÛZ-İ ARAP” KOŞUK-YIRI

 

Méhran Baharlı

 

"NEVRÛZ-İ ARAP" POEM-SONG WRITTEN IN CHAGHATAI TURKIC BY TURKISH MUSICAL SCIENTIST HOCA ABDÜLKÂDİR MARAĞİ

صوت نوروز عرب، شعر-آواز به تورکی چغتایی از موسیقی‌دان تورک خوجا عبدالقادر مراغی

TÜRK MÛSİKÎ BİLGİNİ HOCA ABDÜLKÂDİR MARAĞİ’NİN ÇAĞATAY TÜRKÇESİNDE YAZDIĞI “NEVRÛZ-İ ARAP” KOŞUK-YIRI

İslam ve Türkik dünyasında ilk Nevruz Ornamı’nı (makâmı’nı) Türkili’nin[1] Azerbaycan bölgesinde yerleşmiş Urmu (Rumiye, Urumiye, Urmia) kenti doğumlu ünlü Türk küyü (mûsikîsi) bilgini “Urmulu Sefiyeddin” (Sefi-ye-d-Din[2] Abd-ül-Mü’min Urmevî) (1224 - 1294) bağdamıştır (bestelemiştir). İki yüzyıl sonra yine de Türkili’nin Azerbaycan bölgesinden olan (Marağa kentinden) adlım Türk küyü bilgini “(Marağalı) Hoca Abdülkâdir Marâği” adlarında “Nevruz” kelimesini içeren bucakların (köşelerin) toplusunu (redîfini) adlandırmak için “Nevrûzat” deyimini yaratmıştır (Nevrûz-i Arap, Nevrûz-i Acem, Nevrûz-i Bayat, Nevrûz-i Xârâ, Nevrûz-i Bozorg, Nevrûz-i Sebâ, ...).

Hoca Abdülkadir Marâği ayrıca “Arap Nevrûz” bucağında edimlenmesi (îfâ edilmesi) için aşağıdaki Türkçe koşuk – yır’ı (şiir – âvâz’ı) yazmıştır. Bu koşukta Hoca Abdülkadir Marâği, kendi adı olan Abdülkâdir’i mahlas olarak kullanmıştır. Çağatay lehçesinde olan bu koşuk, İran’ın Meşhed kentinde Kitâbhâne-yi Âstân-i Kuds-i Rezevi’de bulunan bir Makâsid ül-Elhan kitabı elyazması sonunda (Zemâim’inde) yeralmaktadır.

Abstract

"NEVRÛZ-İ ARAP" POEM-SONG WRITTEN IN CHAĞATAY TURKISH BY TURKISH MUSICAL SCIENTIST HOCA ABDÜLKÂDİR MARAĞİ

Urmulu Sefiyeddin (Sefiyeddin Abd-ül-Mü'min Urmevî), the renowned Turkish musicologist (1224-1294), composed the first Nevruz Mugham in the Islamic and Turkic worlds. He was born in the city of Urmu (Rumiye, Urumiye, Urmia) in the Azerbaijan region of Türkili. Two centuries later, another famous Turkish musicologist, Marağalı Hoca Abdülkâdir, from the city of Marağa in the Azerbaijan region of Türkili, coined the term "Nevruzat" to refer to the Bucak’s (köşe, melody) of the Sıra’s (redifs, orders) that incorporated the word "Nevruz" in their names. Hoca Abdülkâdir Marâği also wrote the following Turkish poem-song to be performed in the “Arab Nevrûz” Bucak. In this poem, he used his name Abdülkâdir, as his pseudonym. This poem, is written in the Chagatai dialect, and is included at the end of a manuscript of the book Makâsid ül-Elhan. The manuscript was found in Kitâbhâne-yi Âstân-i Kuds-i Rezevi in Mashhad, Iran.

صوت نوروز عرب، شعر-آواز به تورکی چغتایی از موسیقی‌دان تورک خوجا عبدالقادر مراغی

اولین مقام نوروزی در جهان اسلامی و تورکیک را موسیقی‌دان مشهور تورک، صفی‌الدین عبدالمومن اورمویی - اورموی (١٢٢٤-١٢٩٤) متولد شهر اورمو (رومیه، اورمیه) در منطقه‌ی آزربایجان - تورک‌ایلی تصنیف کرد. دو قرن بعد موسیقی‌دان شهره‌ی تورک دیگر، خوجا عبدالقادر مراغی، متولد شهر ماراغا - مراغه در منطقه‌ی آزربایجان - تورک‌ایلی، اصطلاح «نوروزات» را برای نامیدن مجموع گوشه‌هائی که واژه‌ی نوروز را در عنوان خود دارند ابداع نمود (نوروز عرب، نوروز عجم، نوروز بیات، نوروز خارا، نوروز بزرگ، نوروز صبا، ...). خوجا عبدالقادر مراغی هم‌چنین خود برای اجرا در گوشه‌ی نوروز عرب، صوت (آواز - آهنگ) زیر را به تورکی جغتایی – چاغاتای سروده است. این آواز تورکی که وی در آن تخلص عبدالقادر را به کار برده، در یک نسخه‌ی خطی «ضمایم مقاصد الالحان» محفوظ در کتاب‌خانه‌ی آستان قدس رضوی مشهد - ایران درج شده است.



Sunday, March 6, 2022

جنایات ارتش روس در همدان-تورک‌ایلی و خون گریستن مردم تورک همدان به هنگام عقب‌نشینی اوردوی اسلام -عثمانلی

 جنایات ارتش روس در همدان-تورک‌ایلی و خون گریستن مردم تورک همدان به هنگام عقب‌نشینی اوردوی اسلام -عثمانلی


مئهران باهارلی


-مناطق آزربایجان و همدان به تورکی تکلم می‌کنند. اساسا این‌ها از ملیت تورک هستند. لهجه‌‌ی تورکی در ایران عین لهجه‌ی ما است. هرچند کمی به لحاظ شیوه متفاوت است، اما در درک مطلب دشواری ایجاد نمی‌کند. تورک‌ها در ایران هم در این موارد، به تبعیت از همسایه‌گان سرنگون شده‌شان در نتیجه‌ی سفاهت، آن‌ها را تقلید کرده از خود یک دسته عقاید و رفتارهای عجیب و غریب نشان می‌دهند.

-حق ناشناسی خواهد بود اگر از بیان مزایای بسیاری که در کاساک‌ها –قزاق‌ها دیدم خودداری کنم. اما از باز گفتن ظلم‌هایی که آن‌ها در حق اسرا و زخمیان و اهالی بی طرف ایران روا می‌داشتند و کوبیدن این حقایق به صورت‌های بی حیایشان هم پروا نخواهم کرد.

-کاساک‌ها که تجسم نفرت بشری هستند، اصول و قواعد لازم الاجرا بین دولت‌ها در حین جنگ را رعایت نمی‌کنند، به همین سبب بسیار خون‌خوار و ظالم هستند. آن‌ها عادت به اسارت گرفتن ندارند، زخمیان دشمن را هم برداشته [به پشت جبهه] منتقل نمی‌کنند و از نوشیدن خونشان نوعی حظ و لذت وجدانی می‌برند. طبق اطلاعاتی که دریافت کردیم، به دلیل این حرکت وحشیانه که مخالف قواعد وضع شده‌ی مدنی و تمدن است، حتی چند بار به ژنرال باراتوف [فرمانده‌ی قوای نظامی روسیه در ایران] مراجعه و شکایت شده بود.

-دهات تماما غیر مسکون و به آتش کشیده شده بود. به عنوان مقدمه‌ی اعمال کاساک‌ها، با منظره‌های غم‌انگیزی مانند اجساد ایرانیان کشته شده که اعضاء و جوارحشان با ساتورهای بی امان جلادان تکه پارچه شده بود، مواجه می‌شدیم. آن‌هایی که جان داشتند، از وحشیت و درنده‌گی روس‌ها شکایت کرده، و اجساد بر زمین ریخته شده را به عنوان دلیل و مدرک نشان می‌دادند. این درنده‌گان که در حریم ایران با اهالی در آمیخته و از آن‌ها ارتزاق می‌کردند، به خیال و ذهنشان هم اصول و قواعد بی طرفی [لزوم عدم تعرض به افراد غیر نظامی] خطور نکرده بود. با چشمان خود، در صد هزار شکل آشکار فاجعه و زشتی و پستی و تباهی که انسان‌های دارای قلب سهل است، حیوانات درنده با هاری ناحق خود هم نمی‌توانند مرتکب آن شوند را می‌دیدیم. برای نامیدن روس‌ها، - منبع و عامل این ننگ که هر ناظر باریک‌بین را از ترس و غضب به لرزه می‌اندازد - هر تعبیر رذیل و فرومایه که بکار رود باز هم کم است. 

-سربازان ما، که در وادی رحم و شفقت بسیار پیش رفته‌اند، و قلوبشان لانه‌ی فضیلت و خودشان آراسته به خوی مروت هستند، زخمیان آن‌ها را در آغوش کشیده و برای دفن کشته شده‌گانشان با مراسم مخصوص با یک‌دیگر رقابت می‌کردند. کاساک‌ها در هتک عرض که برایشان چیزی بی ارزش بود بسیار افراط کرده بودند. روایات بسیاری در باره‌ی رفتارهای بدی که کاساک‌ها در هر جائی که از آن عبور می‌کردند مرتکب می‌شدند و از نوشتن آن‌ها شرم دارم را شنیدم. این مخلوقات سفیل، که در طبقه‌ای پست‌تر از حیوانات قرار دارند و متصف به اخلاقیات نکوهیده هستند، در خارج محیط‌های خود از هیچ چیزی خجالت نکشیده و شرم نداشته‌اند. تعالیم و آموزش‌های پاک اسلام در این مورد، موجب ایجاد نفرت بزرگی [بر علیه کاساک‌ها] در میان ایرانیان مسلمان شده بود. این دسته‌ی سفیه ملت نارشید ایران را سرتاسر آلت و بازیچه‌ی قباحت و فضاحت، و اسیر ظلم و ستم خود کرده بود. بدین سبب مردم ایران که با ورود ما از شر آن‌ها خلاص شده و امان یافته بودند، سربازان ما را با کمال شوق و گرمی در آغوش می‌کشیدند. 

-صاحب باغچه یک تورک ایرانی در رفتاری جوانمردانه پنج ده قوروش (کمی پول) را که می‌خواستیم تقدیم کنیم نپذیرفت و میوه‌ها را به عسکر «پیشکش» (به معنی «هدیه» در نزد ایرانیان است) کرد.

-تخلیه‌ی این سرزمین‌ها که با ریختن خون بدست آورده بودیم، ما را بسیار اندوهگین می‌ساخت. اما بیشتر از ما، ایرانیان زجردیده خون می‌گریستند. از آغوش نرم حکومت مهربان و رحیم ما [عثمانلی] به میان دندان‌های خون‌خوار دشمن درنده [روسیه] افتادن، وجود ایرانی‌ها را متزلزل می‌کرد. تابع بودن عملیات نظامی به پلان‌های آماده و واجب الاجرا، ما را مجبور می‌کرد که گریه‌کنان، ایرانیان هم‌دینمان را به بی‌داد و ستم نرون رها کنیم.

-روزی که از همدان عقب‌نشینی می‌کردیم، کوچه‌ها لبالب از مرد و زن و کودکان پر شده بود. قلب‌ها از دیدن منظره‌ی غم‌انگیز بدبخت‌هایی که با دستمال‌هایشان چشم‌های خود را که خون می‌گریستند می‌پوشانیدند تکه پارچه می‌شد. فریاد و امدادخواهی و واویلای دردناک این مظلومان باعث گریستن ما هم شد. آن بیچاره‌گان که رکاب اسب‌هایمان را در آغوش گرفته از ما استدعای عفو و بخشش می‌کردند، و از دست روس‌های ظالم «امن مضطر» می‌گفتند، برای پیروزی و سلامت اوردوی نجات‌بخشمان دعا می‌کردند. ایرانیان که می‌دانستند سعادت و خوشبختی آینده‌شان وابسته به ماست و درک می‌کردند که عالم اسلام به غیر از دولت عثمانلی هیچ تکیه‌گاه و پشت و پناهی ندارد، از صمیم قلب و جان و دل بازگشت برادران نجات‌دهنده‌ی خود را تمنا و آرزو می‌کردند.

سؤزوموز

در این نوشته قسمت‌هایی از کتاب مین‌باشی شوقی باسلوْ دیمئتوکا[1] یک افسر عثمان‌لی که در سال‌های جنگ جهانی اول در عملیات و نبردهای آزادسازی استان‌های امروزی همدان و مرکزی و کرمانشاه و قوم و کوردستان و ... اطراف آن در تورک‌ایلی از قوای ارتش روسیه شرکت داشته است را نقل کرده‌ام. مین‌باشی شوقی باسلو[2] دیمئتوکا[3]، فرمانده‌ی یک سواره نظام عثمانلی بود که در سال‌های جنگ جهانی اول در پاشاایلی[4]، عراق عرب و عراق عجم جنگیده است. وی خاطرات این سال‌ها و جنگ‌ها را در سال ١٩٢٢ در کتابی به نام «حربِ عمومی‌ده‌ مستقل سواری لواسی‌نین حرکاتی‌ندان بیر یاپراق: پاشاایلی، عراقِ عرب و عجم‌ده‌ و استقلال مجادله‌سی‌نده ‌بؤلویوم»[5] (برگی از عملیات تیپ مستقل سواره در جنگ جهانی اول، فوج من در نبرد استقلال پاشا‌ایلی، عراق عرب و عراق عجم) منتشر کرده است.

در این اثر اطلاعات مهمی در باره‌ی مردم تورک این بخش‌های جنوبی تورک‌ایلی، و استقبال آن‌ها از اوردوی نجات‌بخش عثمانلی، جنگ‌های انجام گرفته با قوای روسیه و انگلستان، همچنین در باره‌ی قوای روسیه در آن مناطق و از جمله سواره‌های کاساک (قزاق)، همراه با متن فرامین و اسناد نظامی و مکاتبات محرمانه و مخابرات رمزی و ... مربوطه وجود دارد. مین‌باشی شوقی دیمئتوکا در کتاب خود همچنین اطلاعات مفصل و تحلیل‌های ذی‌قیمتی در باره‌ی اقلیم، وضعیت اجتماعی، صنایع و فرهنگ و سیاست ایران، و مخالفت با تجدد و مودرنیته، دین‌زده‌گی، خرافات و تسلط روحانیون شیعه، عقب مانده‌گی سیاسی، انحطاط فرهنگی و سقوط اخلاقی مفرط، فقدان حسیات ملی و غرق در خواب عمیق غفلت بودن جامعه‌ی ایران را داده است. (کتاب «بؤلویوم»، تماما تصحیح و ائدیت شده و به زبان اصلی تورکی در سؤزوموز منتشر خواهد شد).

چند توضیح:








Friday, March 4, 2022

انجام مکالمات مظفرالدین شاه‌ قاجار و سلطان عبدالحمید خان ثانی عثمانلی به ‌تورکی بدون احتیاج به ‌مترجم

انجام مکالمات مظفرالدین شاه‌ قاجار و سلطان عبدالحمید خان ثانی عثمانلی به ‌تورکی بدون احتیاج به ‌مترجم


مئهران باهارلی


در این نوشته ‌مطلبی از کتاب «سفرنامه‌ی ناصری»[1] را نقل کرده‌ام که ‌در آن گفته ‌می‌شود در اولین سفر اوروپایی مظفرالدین شاه ‌قاجار مکالمات بین او و سلطان عبدالحمید خان ثانی عثمانلی به‌ زبان تورکی و بدون استفاده از مترجم بوده ‌است.

مظفرالدین شاه‌ قاجار در ١٢ آوریل ١٩٠٠ سفری هفت ماهه ‌به ‌اوروپا را آغاز و در حین آن از روسیه، اوتریش، سوئیس، آلمان، بلژیک، فرانسه ‌و عثمانلی دیدار کرد. قسمت عثمانلی این سفر از چند جنبه ‌حائز اهمیت است:

١-یکی از نکات مهم ملاقات‌های مظفرالدین شاه ‌قاجار با سلطان عبدالحمید خان ثانی در سفر اول اوروپا، انجام مذاکرات و مکالمات این دو خاقان تورک به ‌زبان تورکی بود. به‌ این مساله‌ در منابع متعدد قاجاری و عثمانلی وقت اشاره ‌شده ‌است. یکی از این منابع کتاب «سفرنامه‌ی ناصری» تالیف میرزا نصرلله ‌طباطبائی دیبا - ملقب به‌ ناصرالسلطنه‌ و دبیرالسلطنه ‌(برادرزاده‌ی  میرزا محمود خان علاء الملک وزیر مختار قاجار در استانبول به ‌مدت شش سال) است:

«آن شب [یک‌شنبه ‌روز ورود به‌ استانبول] را دعوت به‌ عمارت ییلدیز کرده ‌بودند. دو پادشاه‌ اسلام [سلطان عبدالحمید ثانی و مظفرالدین شاه] جلوس فرموده، دورادور یک ایرانی و یک عثمانی به ‌ترتیب نشسته ‌بودند. مجلس خیلی خوش و بامحبت گذشت و مابین این دو پادشاه ‌در این دو سه‌ ملاقات، یک دوستی و مودت فوق العاده حاصل شد...». ص ٣٠٧

«شب پنج‌شنبه ‌ده ‌نفر از ایرانی و سفرای خارجه ‌مهمان اعلی‌حضرت سلطان بودند. باز دو پادشاه‌ در بالای میز جلوس فرموده؛ بعدِ طرفین، سفرای کبار، یک ایرانی و یک عثمانی نشسته ‌بودند. امشب بیش‌تر از شب اول خوش گذشت. و در سر میز تماما دو پادشاه ‌با هم مشغول صحبت بودند و محتاج مترجم نبودند [چرا] که ‌با تورکی حرف می‌زدند...». ص ٣٠٨

٢-انجام مکالمات بین مظفرالدین شاه‌ قاجار و سلطان عبدالحمیدخان ثانی عثمانلی به ‌زبان تورکی، چند سبب داشت:

الف- تورکی مانند همه‌ی دولت‌های تورک – موغول حاکم بر ایران در طول تاریخ، یکی از زبان‌های رسمی دوفاکتوی دولت قاجار بود. اگرچه ‌در دوره‌ی قاجاری به ‌عنوان یک زبان رسمی، تورکی بیش‌تر به‌ شکل شفاهی و در عرصه‌های خاندان سلطنتی، دربار و اوردو - قوشون؛ و فارسی بیش‌تر در عرصه‌ی مکتوب و در دیوان و امور اداری بکار می‌رفت؛ اما اصل مطلب یعنی رسمیت دوفاکتوی زبان تورکی قطعی و غیر قابل مناقشه است (تاریخ‌نگاری ایرانی، باید از انکار واقعیت‌ها و وارونه‌نویسی تاریخ و تورکی‌ستیزی دست کشیده، تورکی را هم به ‌عنوان یکی از زبان‌های رسمی دولت قاجاری، مانند دیگر دولت‌های تورک – موغول حاکم بر ایران ذکر کند).

ب-مظفرالدین شاه ‌قاجار مخصوصا و دیگر شاهان قاجاری عموما، تورکی را که ‌زبان قومی و ملی مشترک خاندان قاجار و خاندان عثمانلی بود، به ‌عنوان یک ابزار دیپلوماتیک و سمبول سیاسی برای نزدیکی و اخوت و اتحاد بین دو دولت تورک قاجار و عثمانلی بکار می‌بردند. این وضعیت به‌ ویژه ‌در مورد مظفرالدین شاه ‌صدق می‌کند که ‌به ‌ایده‌ی اتحاد اسلام عثمانلی هم دل‌بسته ‌بود.

ج-مظفرالدین شاه شخصا دارای تمایلات تورک‌گرایانه ‌بود و به‌ زبان تورکی علاقه‌ی مخصوص داشت. او این علاقه‌ی خود را به‌ صورت اصرار بر کاربرد زبان تورکی در هر فرصت بدست آمده ‌از جمله ‌در مناسبات دیپلوماتیک هم نشان می‌داد.  

٣-نکته‌ی مهم در این روایت، تاکید بر این مطلب است که ‌دو خاقان محتاج مترجم نبودند. دلیل این امر آن است که ‌در آن زمان بین لهجه‌های تورکی رایج در قلمروی قاجاری و عثمانلی تفاوت چندانی وجود نداشت. مخصوصا اگر شخصی با ادبیات تورک آشنا بود بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌توانست با افراد متکلم به ‌لهجه‌ی دیگر تکلم و تفهم کند. (فرق بین این دو لهجه از یک طرف با ممنوع شدن زبان تورکی در ایران و ورود بی حد و مرز کلمات و قواعد دستوری فارسی به ‌تورکی و شروع به ‌فاسد شدن زبان تورکی در ایران، و از طرف دیگر با روند پاک‌سازی کلمات عربی و فارسی مشترک در لهجه‌ی عثمانلی در دوره‌ی آتاتورک و جمهوریت، تشدید شد).







Thursday, March 3, 2022

TÜRKİYE DOĞRU OY KULLANDI, AZERBAYCAN YANLIŞ YAPTI

 TÜRKİYE DOĞRU OY KULLANDI, AZERBAYCAN YANLIŞ YAPTI

Méhran Baharlı


02-02-2022 tarihli Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda Rusya’nın Ukrayna’ya saldırısı oylamasında, Türkiye olumlu oy verdi ve Rusya’yı kınadı. Türkik devletlerden Kazakistan ile Kırgızıstan çekimser oy kullandı ve Rusya’yı kınamamayı yeylediler. Azerbaycan, Türkmenistan ve Özbekistan ise oylamaya katılmadılar. Çekimser oy kullananlar ve oylamaya katılmayanlar, bir anlamda dünya kamuoyuna karşı hareketle Rusya’yı desteklemiş oldular.

1-Türkiye NATO üyesidir ve Rusyaya karşı daha özgürce ve çekinmeden tutum alabilir. Bu anlaşılabilir bir durumdur. Ancak Azerbaycan ve Kazakistan gibi Türkik devletler doğrudan Rusya tehdidi altındadırlar, her an bir bahaneyle Rusyanın işgaline uğrayabilirler. Bunlar bu yüzden hiç olmazsa uluslararası ve dilplomatik pılatformlarda ülkelerin egemenliyine saygı ve uluslararası yasaları destekleme yönünde oy kullanmalıdırlar. Yoksa Rusya’ya Azerbaycan ve Kazakistan’ı işgal etmesi için davetiye göndermiş olurlar. Bu oylamada yaptıkları gibi.

2-Eski Sovyetlerden kopan Türkik devletlerin Liberal Demokrasi deyerlerini benimsememesi büyük bir gaflet ve yaşamsal bir yanlışlıktır. Bunun bir nedeni bunların hala Rusya yörüngesinde kalmalarıdır. Oysa bu Türkik devletlerin geleceyi ve uygarlaşması Rusya yörüngesinden çıkma ve Liberal Demokrasi ideallerini benimsemeye bağlıdır. Bu açıdan Türkiye gibi öteki Türkik ülkelerinin de her açıdan Avrupa kurumları ile entegrasiyonunun ve diplomatik alanda uyumlu davranmasının istiratejik önemi vardır. Bu yönelim ayrıca Avrupa kurumlarında var olan Fıransa, Yunanistan ve Ermenistan gibi Anti Türk devletleri etkisizleştirmeye de yardımcı olacaktır.

3-Başka bir konu Türkik dünyasının büyük bölümünün Rusya Federasiyonu içinde hala Rus işgali altında bulunmasıdır. Türkik dünyasında özgürlük ve bağımsızlığına kavuşan bütün halklar Rusya Federasiyonunda hala Rus esareti altında bulunan bu Türkik milletleri asla unutmamalıdırlar. Putin’in başka devletlerin egemenliyi ve uluslararası yasaları hiçe sayarak Ukrayna’ya saldırması ve rejim deyiştirmeye kalkışması, başkalarına da Rusya’ya karşı aynı hareketlerde bulunmaları için geçit, haklılık ve gerekçe verdi ve Rusya Federasyonunun kendisinin de dağılma sürecini başlatmış oldu. Rusya Federasyonunun er geç gerçekleşecek dağılması hem Rusya Federasyonu içinde esarette yaşayan Türkik milletlerin özgürleşmesini sağlayacak, hem de bağımsız Türkik devletler üzerindeki Rusya tehdidini ortadan kaldıracaktır. Bundan dolayı Türkik devletler bütün uluslararası pılatformlarda Rusya devletini zayıflatan her girişimi desteklemelidirler. (Aynı siyaset Türkili’ni, Güneybatı Türkmenistanı, Halaçyurt’u, Kaşkayyurt’u ve Afşaryurtu esareti altında bulunduran İran; ve Doğu Türkistanı esareti altında bulunduran Çin konusunda da izlenmeli).

4-Bu açıdan Avrasyaçılık akımı, kendi ülkelerinde Türkik milletleri esaret altında bulunduran Rusya, Çin ve İran devletleri ile ittifak kurmayı önerdiyi için, son derece gayr-i milli ve anti Türk bir akım ve düşüncedir.

5-Azerbaycan oylamaya katılmamakla, çekimser oy kullanan İran ve Ermenistana daha yakın bir pozisyon tuttu. Oysa bu oylama Azerbaycanın özgür dünya ile aynı cergede yer alması ile düşmanları İran ile Ermenistanın Rusya yanlısı olduğunu göstermek ve özellikle Batı kamuoyunda ifşa etmek için altın bir fırsattı. 



Wednesday, March 2, 2022

سوزاندن کتب موسوی-یهودی توسط شاه عباس حقیر

 سوزاندن کتب موسوی - یهودی توسط شاه عباس حقیر

 

 

مقاله‌ی اصلی: 

قومیت‌گرایی افراطی فارسی و مراسم کتاب‌سوزی - «جشن مقدس کتاب‌سوزان» ‌ آذر سال ١٣٢٥ (دسامبر ١٩٤٦) در آزربایجان توسط دولت پهلوی - ارتش ایران

http://sozumuz1.blogspot.com/2015/12/blog-post_22.html


شاه عباس اول به لحاظ تباری نیمه تورک (از طرف پدری) و نیمه مازنی (از طرف مادری)، و یکی از ضد تورک‌ترین شاهان خاندان صفوی و دولت قیزیل‌باش، بلکه تاریخ است. وی ماشه‌ی داوطلب دولت‌های استعمارگر و صلیبی اوروپایی بود و در خوش خدمتی به آن‌ها هیچ فرصتی را برای ضربه زدن از پشت به امپراتوری عثمانلی و مسلمانان از دست نمی‌داد. شاه عباس اول که یک کریتپتو مسیحی منسوب به کلیسای ارمنی بود و امتیازات و اختیارات بی شمار و فوق العاده‌ای به مسیحیان اتباع خود و مسیحیان اوروپایی قائل شده بود، از هیچ ظلم و بی عدالتی و ستم بر مسلمانان و تورک‌ها دریغ نمی‌کرد.

دلیل آنکه در تاریخ‌نگاری ایران‌گرا و تاریخ‌نگاری آزربایجان‌گرا، شاه عباس اول با عنوان «کبیر» یاد می‌شود، تورک‌ستیزی و عثمانلی‌ستیزی او است. عینا به همین دلیل، در تاریخ‌نگاری تورک و همچنین در نوشته‌های اینجانب او «شاه عباس حقیر» نامیده می‌شود.

او شخصی سادیست بود و در سال‌های حاکمیت خود مرتکب جنایات و خونریزی‌های وحشیانه‌ی بسیاری از جمله چند نسل‌کشی شده است. از جمله «نسل‌کشی سنّی‌ها» (تورک و تاجیک و ...)، «نسل‌کشی تورکمان‌ها» (قاراقویون‌لوها، آغ‌قویون‌لوها، ...)، «نسل‌کشی قیزیل‌باش‌ها» (تورکمانان موسس دولت قیزیل‌باش بر مذهب غالی علوی تورکی)، «نسل‌کشی گروه‌های مسلمان هترودوکس دیگر» مانند نقطویان و منسوبین به طریقت‌های صوفی، و «نسل‌کشی یهودی‌ها - موسوی‌ها».

سوزاندن کتب موسوی-یهودی توسط شاه عباس حقیر

یکی دیگر از نمونه‌های کتاب‌سوزانی با انگیزه‌های نفرت نژادی و بنیادگرایی دینی، واقعه‌ی سوزانیده شدن کتب یهودی - موسوی به امر شاه عباس اول (حقیر) به بهانه‌ی وجود مطالب مربوط به سحر و جادوگری در آن‌ها است. این ادعا یک دروغ بود، زیرا در دین موسوی سحر و جادو اکیدا تقبیح و ممنوع شمرده شده است.

سوزاندن کتب موسوی - یهودی به امر شاه عباس اول را می‌باید در متن کتاب‌سوزی‌های کلیسای مسیحی به شمار آورد. شاه عباس اول که آلت فعل بی اراده‌ی دولت‌های استعماری اوروپایی، و مخفیانه به دین عیسوی کلیسای ارمنی درآمده و یک کریپتو مسیحی بود، تحت تلقینات ضد موسوی شدید کلیسای مسیحی - ارمنی، و در متابعت از سنت یهودآزاری و آنتی سمیتیزم اوروپایی، یهودیان را مادون انسان می‌شمرد و با آن‌ها دشمنی عمیق داشت. او می‌‌گوید: «خوانده‌ام که قوم یهود [عیسی را] به خاجش کشیدند، به همین سبب از این قوم تنفر بسیار دارم».

تاثیر مسیحیت بر تشیع در دو حوزه برجسته است. نخست ورود بعضی از تعالیم و آموزه‌ها و سنن و مراسم مسیحیت عمدتا از طریق کاتولیسیسم و مخصوصا کلیسای ارمنی، هم به گونه‌های قیزیل‌باشی و بک‌تاشی مذهب علوی تورک (تثلیث، مقام خلیفه‌گی در قیزیل‌باشی‌گری، ....) و هم به شیعه‌ی امامی فارسی (صنف روحانی، بسیاری از مراسم و رسومات عزاداری‌ شیعیان، ...)؛ دومی عجین شدن تورک‌ستیزی و یهودی‌ستیزی و ارمنی‌پرستی به شیعه‌ی امامی (و به درجه‌ی معینی به مذهب علوی قیزیل‌باشی)، در حدی که تورک‌ستیزی و یهودی‌ستیزی و ارمنی‌پرستی را ذاتی شیعه‌ی امامی فارسی کرده است. این وجه دوم را ایدئولوژی آزربایجان‌گرایی هم عینا به ارث برده است. یهودی‌ستیزی گروه‌هایی از آزربایجان‌گرایان معاصر مخصوصا از ناحیه‌ی مرکز و شرق آزربایجان به سبب رسوبات شیعی در این دسته‌جات است‌.  (منظور از گونه‌ی قیزیل‌باشی مذهب علوی تورکی، جریان غالی دوازده امامی در میان تورکمانان آناتولی و تورک‌ایلی به رهبری شیخ حیدر و شاه اسماعیل و ... است که به شدت ضد عثمانلی و ماشه‌ی صلیبیان بود. در مقابل گونه‌ی قاراقویون‌لوی مذهب علوی تورکی که یک جریان غالی دوازده امامی عثمانلی‌دوست و متفق آن‌ها بر علیه صلیبیان در میان تورکمانان بود است. بقایای گونه‌ی قاراقویون‌لوی مذهب علوی تورک که جهان‌شاه قاراقویون‌لو هم منسوب به آن بود، امروز در تورک‌ایلی، در استان‌های آزربایجان غربی و همدان هنوز باقی است). 

دشمنی و خصومت ارمنیان با یهودیان که شاه عباس حقیر هم آن را از مذهب جدید گریگوری ارمنی‌اش عینا قبول کرده بود، ریشه‌های تاریخی عمیقی دارد. این دشمنی و خصومت در آن حد بود که در فرهنگ قدیم یهودی – موسوی، ارمنیان اغلب به صورت «عمالیق» (Amalek) شناخته می‌شدند. عمالیق در انجیل عبری و یا تاناخ – میقرا (مرکب از تورات، نَویعیم، کَتوُویم) به مفهوم «قومی که دشمن سرسخت اسرائیلیان بود» است[1].

شاه عباس اول شخصی سادیست بود و از زجرکش کردن مظلومین لذت می‌برد. او با یهودیان – موسویان هم با خشونت فوق العاده رفتار می‌کرد، کتاب‌های دینی‌شان را می‌سوزاند، آن‌ها را از شهرها اخراج می‌کرد، مجبور می‌ساخت نشان و لباس مخصوص تحقیرآمیز بپوشند، به جرم جادوگری و دعانویسی و ... به دار می‌آویخت و یا با بهانه‌های پوچ و واهی دیگر به قتل می‌رساند. شاه عباس برای مجبور کردن یهودیان-موسویان به گرویدن به تشیع، آن‌ها را زنده زنده جلوی سگ‌های درنده و وحشی که مخصوصا برای دریدن و خوردن محکومان تربیت شده بودند می‌انداخت و سگ‌ها آن بیچاره‌گان را تکه پاره می‌کردند. [2]...



[1] Amalek (/ˈæməlɛk/;[1] Hebrew: עֲמָלֵק, 'Ămālēq, Arabic: عماليق 'Amālīq) was a nation described in the Hebrew Bible as a staunch enemy of the Israelites.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amalek#:~:text=Amalek%20(%2F%CB%88%C3%A6m%C9%99,of%20Amalek%2C%20which%20they%20inhabited.

Armenia is also sometimes called Amalek in some sources, and Jews often referred to Armenians as Amalekites.

https://www.jewishvirtuallibrary.org/armenia

Armenians and Greeks considered as Amalekites by jews.

https://www.stormfront.org/forum/t165201/

[2] قسمت‌های متعدد در کتاب «ایرانیان یهودی». گزارش علی اصغر مصطفوی، با همکاری آتوسا مصطفوی. ١٣٦٩


برای مطالعه‌ی بیشتر:

 

سوزاندن کتب موسوی - یهودی توسط شاه عباس حقیر

https://sozumuz1.blogspot.com/2022/03/blog-post.html

شاه عباس «حقیر»، تورک‌ستیزترین شاه خاندان صفوی

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/03/blog-post.html

شاه عباس حقیر (اوّل)، گردن زدن اسرای تورک‌ با شمشیر محض خودشیرینی برای صلیبی‌یان

https://sozumuz1.blogspot.com/2021/02/blog-post_18.html

«شاهسون‌ها – شاهی‌سئوه‌ن‌ها» و سیاست «تورک علیه تورک» شاه عباس اول

http://sozumuz1.blogspot.com/2016/10/blog-post_27.html

پشت کردن خاندان صفوی به تورک‌ها و قیزیل‌باشان

https://sozumuz1.blogspot.com/2016/10/blog-post_28.html