Sozumuz a window opening to the life and heritage of the Turkish nation living in Iran and Türkili (Turkish populated northwest and adjacent provinces in Iran) ----- Sözümüz, İran ve Türkili'de (İran'ın Türk nüfuslu kuzeybatı ve komşu vilayetleri’nde) yaşayan Türk milletinin yaşam ve bırakıtına açılan bir ağızka.
Friday, February 28, 2020
ویروس کورونا و قاجارها
در مواجهه با افراد لومپن و نژادپرست فارسی-ایرانی و نژادپرستی ضد تورک و ادبیات نفرت ضد تورکیهای ایرانیان
Thursday, February 27, 2020
سولطان سولئیمان قانونی: اوْلمایا دولت جهاندا بیر نَفَس صحّت گیبی
Monday, February 24, 2020
کورونا ویروسو (سیواشقیسی) بولاشما-سالقینینا قارشی، آلینماسی گرهکهن اؤنلهملهر
Saturday, February 22, 2020
مینیاتورهای رسّام تورک «عبدالمومن نقّاش خویی» به سبک اویغوری-سلجوقی و اهمّیت آنها در هنر نقّاشی تورک
مینیاتورهای رسّام تورک «عبدالمومن نقّاش خویی»
به سبک اویغوری-سلجوقی و اهمّیت آنها در هنر نقّاشی تورک
تورک رسّام خویلو عبدالمومن نقّاشین اویغور-سالجوقلو اوسلوبلو مینیاتورلاری ١٣. یوزایل
مئهران باهارلی
TÜRK RESSAM HOYLU EBDÜLMÜ’MİN NAKKAŞ’IN
UYGUR-SALÇUKLU ÜSLÜBLÜ MİNYATÜRLERİ, 13. YÜZYIL.
Uyghur - Seljuk style Miniatures of Turkish Painter Abdülmü’min
b. Muhammed en-Nakkāş el-Hoyî (‘Abd al-Mu’min b. Muhammad al-Naqqash al-Khoyi),
13th century
MÉHRAN BAHARLI
https://independent.academia.edu/MBaharli
https://sozumuz1.blogspot.com/
https://www.facebook.com/profile.php?id=100016259447627
خلاصه:
خوْیلو عبدالمومن مَحْمَداوغلو (عبدالمومن بن محمّد نقّاش خویی) هنرمند، نقّاش، مینیاتوریست و خطّاط تورک قرن ١٣ میلادی؛ متولّد خوی، آزربایجان، تورکایلی؛ رسّام و احیاناً کاتب مینیاتورهای یک نسخهی منحصر به فرد «مثنوی ورقه و گلشاه» به فارسی در قونیه – آناتولی سلجوقی و یا «تورکمانیای غربی» است. مینیاتورهای عبدالمومن نقّاش خویی در این نسخه که ابعاد گوناگون حیات در قلمروی امپراتوری تورک سلجوقی را به دقّت ثبت کردهاند، در زمرهی عالیترین نمونههای «سبک اویغوری» (تورکستان چین) هنر تصویری، نقّاشی و مینیاتور تورک در قلمروی سلجوقی بهشمار میروند. سبک اویغوری هنر مینیاتور و نقّاشی تورک بین قرون هفتم تا ١٥ میلادی توسّط تورکها از آسیای میانه در شرق به قلمروی اوغوز غربی شامل خاورمیانه و سپس آسیای صغیر در غرب منتقل و در آنجا به سبک سلجوقی موسوم شده است. بدین سبب مینیاتورهای عبدالمومن خویی از یک طرف نشانههایی از هنرهای تورفان، چینی، آسیای مرکزی، موغولی و حتّی هندی را در خود داراست و از طرف دیگر مشابهت و عینیتهایی با دیگر نمونههای هنر نقّاشی تورک (نسخههای خطّی و تصاویر دیواری، چینیها و سرامیکها و کاسهها و ...) باقیمانده از اواخر دورهی دولت تورک غزنوی و سراسر دورهی سلجوقی در ایران، آزربایجان، آناتولی، تورکایلی، شمال عراق-موصل، شمال سوریه-رققا و حتّی شمال آفریقا نشان میدهد.
Özet
13. Yüzyılda Hoy'da (Batı Azerbaycan, Türkili) doğmuş Türk sanatçı, ressam, minyatürcü ve hattat, Hoylu Ebdülmü’min Mehmedoğlu Nakkaş, Varga ile Gülşah Mesnevi'nin Konya kentinde, Selçuklu Anadolusu veya Batı Türkmanya'da yazılmış Farsça bir nushasındaki minyatürlerin ilüstratörü ve muhtemelen yazıcısıdır. O dönemde Türk Selçuklu İmparatorluğu topraklarındaki yaşamın çeşitli yönlerini titizlikle tasvir eden bu minyatürler, Türk resim sanatı ve minyatüründe Uygur (Çin Türkistanı) stili olarak bilinen stilin en iyi örneklerinden sayılır. "Uygur stili" Orta Doğu ve Küçük Asya'yı da kapsayan Batı Oğuz topraklarına, 7. - 15. yüzyıllar arasında Orta Asya'dan gelen Türkler tarafından getirilen ve burada Selçuklu adlandırılan stildir. Bunun sonucunda Hoylu Ebdülmü’min'nin minyatürleri bir yandan Turfan, Çin, Orta Asya, Moğol hatta Hint sanatlarının izlerini taşır, öte yandan Türk Gazneli döneminin sonu ve bütün Selçuklu dönemi boyunca İran, Azerbaycan ve Türkili, Kuzey Irak (Musul), Kuzey Suriye (Rakka) ve hatta Kuzey Afrika'da yaratılmış diğer Selçuklu tarzı Türk resim örnekleriyle (el yazmaları, duvar resimleri, seramikler, kaseler, vb.) aynilik ve benzerlikler gösteriyor.
Abstract
Turkish artist, painter,
miniaturist and calligrapher Hoylu Ebdülmü’min Mehmedoğlu Nakkaş (Abdulmu’min
bin Mohammad Naqqash Khoei), born in Khoy city (West Azerbaijan, Türkili) in the 13th
century, is the illustrator and possibly the scribe of the miniatures in a unique Persian
manuscript of Varga and Gulshah Mesnevi written in Konya, Seljuk Anatolia, or
Western Turkmania. These miniatures meticulously depict various aspects of life
in the territories and
time of the Turkish Seljuk Empire. They are considered to be among the best
examples of the style known as the Uyghur (Chinese Turkistan) style in Turkish
pictorial art, painting, and miniature. The
"Uyghur style" was brought to the Western Oghuz lands, including the
Middle East and Asia Minor, by the Turkics from Central Asia between the 7th
and 15th centuries, over time it evolved in to the "Seljuk style". As
a result, the miniatures of Hoylu Ebdülmü’min bear traces of Turfan, Chinese,
Central Asian, Mongol, and even Indian arts, while also showing similarities
with other examples of Seljuk style Turkish painting (manuscripts, wall
paintings, ceramics, bowls, etc.) created in Iran, Azerbaijan and Türkili,
Northern Iraq (Mosul), Northern Syria (Raqqa), and even North Africa during the
end of the Turkish Ghaznavid period and the throughout the entire Seljuk
period.
مقدمه:
تمام مینیاتورهای عبدالمومن خویی در این نسخه را، اغلب به صورت رنگی، در پایان این مقاله دادهام.
https://sozumuz1.blogspot.com/2020/02/blog-post_22.html
لینک مینیاتورها در آلبوم فیسبوکی:
Xoylu Ebdülmü’min Naqqaş’ın Uyqur-Selçuqlu üslübünde Türk minyatürleri.
خویلو عبدالمومن نقّاشین اویغور-سالجوقلو
اوسلوبوندا تورک مینیاتورلاری
Uyghur -
Seljuk style Turkish Miniatures of Abdülmü’min b. Muhammed en-Nakkāş el-Hoyî
('Abd al-Mu'min b. Muhammad al-Naqqash al-Khoyi), 13th century
https://www.facebook.com/profile.php?id=100016259447627&sk=media_set&set=a.581420515743258&type=3
Wednesday, February 19, 2020
فعالین سیاسی آزربایجانگرا، تحریف تاریخ و معرفی کردن رهبران فاقد شعور ملی تورک جنبش مشروطیت به عنوان شخصیتهای ملی
فعالین سیاسی آزربایجانگرا، تحریف تاریخ و
معرفی کردن رهبران فاقد شعور ملی تورک جنبش مشروطیت به عنوان شخصیتهای ملی
در پاسخ کامنتی به تورکی نوشتم که در زیر میآید و در آن به تقریب گفتهام:
آنچه در بارهی آفیش دوم نوشته شده از بنیان نادرست است. جنبش مشروطیت یک حرکت ضد تورک تحت مدیریت انگلستان، و بی ربط با ملت تورک بود. ستارخان و باقرخان هم پیشگامان مشروطیت نبودند. جنبش مشروطیت دارای پیشگامان و رهبران و مدیران مشخص و متفاوتی عبارت از انگلستان، ماسونها، پارسیان هندوستان، ازلیان، زرتوشتیان بومی، باستانگرایان، داشناکها و دیگر احزاب ارمنی و بختیاریها و ... بود.
بر خلاف ادعای مطرح شده، رهبران مشروطیت برای حاکمیت حقوق و قانون مبارزه نمیکردند. بر عکس اغلب افرادی بودند قانونگریز، هرج و مرج طلب، تروریست، الوات و مافیایی و ....
ستارخان و باقرخان نه رهبر و نه «پیشگام» جنبش مشروطيت بودند. آنها به عنوان «پسگام»، در مرحلهای رهبری مقاومت مردم تبریز بر علیه اشغال این شهر توسط قوای دولتی مستظهر به روسیهی تزاری را بر عهده داشتند که بعدها هر دو مغضوب مشروطهطلبان شدند. ستارخان بدست مشروطهطلبان به قتل رسید و باقرخان به سبب تورکگرایی منفور مشروطهطلبان شد.
جنبش مشروطیت دارای هیچ خواستی برای خودمختاری وطن تورک و یا نیمی از آن که در ایالت آزربایجان قرار داشت نبود. مشروطیت حرکتی تمرکزگرایانه بود و بماند خودمختاری و ایجاد یک دولت جدید تورک بر بخشی از وطن تورک، در صدد پایان دادن به حاکمیت تورک بر ایران و دولت تورک قبلا موجود قاجار در ایران بود.
آنچه در بارهی خیابانی ادعا شده، بازنویسی تاریخ و جعلی و بافندهگی است. خیابانی یک شخصیت فاقد شعور ملی تورک، بلکه ضد تورک و ایرانگرا بود. یک هدف داشت و آن نجات ایران و پرچمداری منطقهی آزربایجان برای نجات وطن ایران بود. حتی خیابانی و فرقهاش فرقهی دموکرات آزربایجان، به سبب دشمنی با نیروهای ملی تورک بومی و عثمانلی، همسویی با انگلستان و همکاری با پانایرانیستها و داشناکها در سرکوب و ترور نیروهای ملی بومی تورک و اقدام برای ممنوع ساختن زبان تورکی در سالهای جنگ جهانی اول، از پشت به ملت تورک خنجر زده به وی خیانت کردهاند.
در این تاریخبافی، وطن تورک نیز به صورتی نادرست و بر مبنای ایدئولوژی آزربایجانگرایی و با گرتهبرداری از آزربایجان قفقاز، به صورت «آزربایجان» تعریف شده است. حال آنکه وطن تورک در ایران عینیتی با جوغرافیای آزربایجان و یا تقسیمات اداری دارای نام آزربایجان ندارد، مرکز آن هم باکو نیست. بلکه وطن تورک، سرزمین آباء و اجدادی تودهی تورک است که وی هم اکنون نیز بر آن زندهگی میکند. این سرزمین از تهران و اراک و نهاوند و سونقور و ... شروع میشود و اقلا نیمی از آن در خارج جوغرافیای آزربایجان قرار دارد.
آزربایجانگرایانی که شخصیتهای غیر معتقد به هویت ملی تورک، کسانی که منکر وجود ملت تورک هستند، کسانی که بیش از نیمی از وطن تورک را به صرف آنکه در خارج جوغرافیای آزربایجان قرار دارد وطن تورک نمیشناسند، رهبران مشروطه و آزادیسِتان را که ماشههای انگلستان و مزدوران روسیه و ارمنستان .... بودند به عنوان رهبر و مودل و شخصیت ملی به ملت تورک عرضه میکنند، خدمتی به ملت تورک و وطن تورک نمیکنند. فعالین سیاسی آزربایجانگرا هم، با اصرار بر بازتولید و پخش این دروغها و فریب مردم، به حقیقت و به ملت تورک و به وطن تورک خیانت میکنند. آزربایجانگرایان باید به پخش این دروغها و وارونهنماییها پایان دهند.
İkinci resimle ilgili yazılanlar kökünden yanlıştır.
Meşrutiyet Hereketi Farsçı ve İngiliz güdümlü anti Türk bir hereket idi. Türk xalqı ile ilgisi yoxdur. Settarxan ve Bağırxan da Meşrutiyet başçıları déyillerdi. Meşrute Hereketi’nin bambaşqa öncüleri ve liderleri vardı. Onlar da İngilizler, Masonlar, Ezeliler, Hindistan Parsileri, Daşnak Partisi, Bextiyariler v.s. … idiler.
Meşrute lidérlerinin héç biri iddia édildiyi kimi hukuk üstünlüyü üçün savaşmırdılar. Hukuku héçe sayan anarşist, térörist ve mafyoz qolçamaqlar idiler.
Settarxan ve Bağırxan Meşrutiyet Dévrimi’nin ne öncüleri ne de lidérleri idiler. Onlar Tebriz’in Rus işqalına qarşı direnişinin bir aşamasına önderlik étmişlerdir. Settarxan tam tersine Meşruteçiler terefinden öldürülmüşdür. Baqırxan da sonralar Türkçü olduğu üçün, Meşruteçilerin néfret étdiyi bir şexs olmuşdur.
Meşrute Hereketi’nin ne Türk Veteni ne de onun Azerbaycan’da olan bölümü üçün özerklik isteyi ve pılanı yox idi. Azerbaycançılar bu yalanları yaymaya son vérmelidirler. Meşrute’nin amacı Türk xalqına özerk bir devlet qurmaq bir yana dursun, var olan Türk Qacar devleti’ni de yıxmaq idi.
Xiyabani haqqında söylenenler de temelden uydurmadır. O bir anti Türk ve İrançı şexsiyet idi. İran’ı qurtarmaya çalışırdı. Birinci Dünya Savaşı’nda Türk güclerine qarşı İngilizler, Paniranisler ve Daşnaklarla işbirlik étdiyi ve yérel Türk gücleri ile savaşdığı üçün de Türk xalqına xeyanet étmiş biridir.
Bu tarixi yéniden yazmaya çalışan yazıda Türk xalqının Veteni de yanlış ve anti Türk Azerbaycançılıq idéolojisi gereyi Güney Azerbaycan diye tanımlanmışdır. Hiç ilgisi yoxdur. Türk xalqının yaşadığı topraqlar Türk xalqının vetenidir. O da Tehran’dan, Erak’dan, Nehavend’den, Sonqur’dan …. başlar ve yarısından çoxu Azerbaycan’ın dışındadır.
Türk milli kimliyi’ne ve Türk
Milleti’ne inanmayan, Türk Veteni’nin yarısını Azerbaycan dışında diye Türk Veteni
saymayan xayinler ve İngiliz, Parsi, Daşnak maşası olan Türk düşmeni Meşrute ve
Azadisétan başçılarını Türk xalqına modél ve örnek gösteren Azerbaycançılar, Türk
Milleti ve Türk Veteni’ne xidmet émirler. Bu uydurma ve yalanlarını israrla
yayan Azerbaycançı siyasiler ise, düpe düz Türk xalqı ve Türk veten’ine xiyanet
édirler.
جهالت است یا مانقورتیسم؟ بایکوت شخصیتها و جریانات ملی تورک از طرف آزربایجانگرایان، و تقدیر و تقدیم خائنین و پان ایرانیستها به عنوان قهرمان ملی از طرف ایشان
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/12/blog-post_24.html
فعالین سیاسی آزربایجانگرا، تحریف تاریخ و معرفی کردن رهبران فاقد شعور ملی تورک جنبش مشروطیت به عنوان شخصیتهای ملی
http://sozumuz1.blogspot.com/2020/02/blog-post_19.html
مقاومت و عناد آزربایجانگرایان در مقابل حقایق کم کم در هم شکسته میشود
http://sozumuz1.blogspot.com/2021/01/blog-post_3.html
قهرمان ملی ساختن از علیرضا نابدل
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/02/blog-post_24.html
دلایل شیطانسازی از قاجارها در تاریخنگاریهای ایرانگرا و آزربایجانگرا