Monday, February 27, 2017

تروئیکای مدافع استقلال آزربایجان ایران، اتّحاد با قفقاز و ایجاد دولتی تورک تحت‌الحمایه‌ی عوثمان‌لی در سال ۱۹۱۸ ویا «قاجار تورک اوجاغی» به روایت ملک‌زاده‌ی تبریزی

تروئیکای مدافع استقلال آزربایجان ایران، اتّحاد با قفقاز و ایجاد دولتی تورک تحت‌الحمایه‌ی عوثمان‌لی در سال ۱۹۱۸

ویا «قاجار تورک اوجاغی» به روایت ملک‌زاده‌ی تبریزی


مئهران باهارلی


یاور (سلطان) حسن ملک‌زاده تبریزی (هیربد بعدی) در دو اثر خود به یک حرکت و تشکیلات سیاسی و سه شخصیت تورک آن از آزربایجان ایران که در سال ۱۹۱۸ در هماهنگی با مقامات عوثمان‌لی برای استقلال آزربایجان از ایران، سپس اتحاد آن با قفقاز و تشکیل یک دولت واحد تورک تحت‌الحمایه‌ی عوثمان‌لی تلاش می‌کردند اشاره کرده است. این دو اثر عبارتند از کتاب «سرگذشت حیرت‌انگیز یک افسر و کارمند ارشد دولت در ۳۷ سال خدمات لشگری و کشوری. صاحب سرگذشت: ح. ملک‌زاده هیربد»، و مقاله‌ی «پان‌تورانیزم، آزربایجان قفقاز یا راه ترکمنستان» (منتشره در روزنامه‌ی ایران به گرداننده‌گی ملک‌الشعرای بهار، ۲۸ شوال ۱۳۳۷. تیر ۱۲۹۸، ژولای ۱۹۱۹)

اهمیت نوشته‌های یاور حسن ملک‌زاده‌ی تبریزی

بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۴۰ به موازات روند ملت‌شونده‌گی خلق تورک، علاوه بر تشکل هویت ملی تورک به معنی مودرن در ایران، طیفی گسترده از خطوط سیاسی بر اساس تورکیت و تورک‌گرایی هم پدیدار شده بود. این طیف، جریانات گوناگونی چون تورکیسم – تورک‌گرایی سیاسی بومی، مدافعین پان‌تورکیسم (اتحاد فرهنگی و سیاسی گروه‌های تورکیک آوراسیا)، الحاق مستقیم قلمروی قاجاری و یا تورک‌ایلی و یا ایالت آزربایجان و ... به عوثمان‌لی، اتحاد مناطق تورک‌نشین در شمال غرب ایران و جنوب قفقاز با یک‌دیگر و تشکیل دولت واحد تورک به نام «یئکه آزربایجان» (آزربایجان بزرگ) تحت الحمایه‌ی عوثمان‌لی، ... را شامل می‌شد.

تاریخ‌نگاری ایرانی و فارسی - رسمی در ایران و تاریخ‌نگاری آزربایجانی – رسمی در جمهوری آزربایجان، آزربایجان‌گرایی پان‌ایرانیستی از دوره‌ی مشروطیت به بعد و آزربایجان‌گرایی استالینیستی - میکویانی از دوره‌ی جنگ جهانی دوم، هم وجود روند خودآگاهی ملی تورک در میان تورک‌زبانان ایران در دوره‌ی طولانی بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۴۰ در ایران را انکار می‌کنند، و هم وجود اندیشه‌ها و جریانات مدافع اداره‌ی امور خود تورکان توسط تورکان در ایران و مخصوصاً ایده‌های استقلال آزربایجان، اتحاد آزربایجان ایران با قفقاز، و یا الحاق آن به عوثمان‌لی و .... را ناموجود در میان تورکان ایران و آن‌ها را پدیده‌هایی وارداتی از عوثمان‌لی و قفقاز می‌شمارند. این تاریخ‌نگاری‌ها برای اثبات مدعاهای خود، از یک طرف تاریخ مودرن خلق تورک به ویژه تاریخ تشکل شعور ملی تورک به معنی مودرن را بالکل تحریف، سانسور و حذف کرده‌اند و از طرف دیگر با وارونه‌نویسی و تحریف واقعیت‌ها حرکاتی که بر مبنای ملت ایران و یا آشکارا پان‌ایرانیسم و دشمنی با تورک و تورکیت در آزربایجان پدیدار شده و عملاً باعث انتگراسیون و ذوب خلق تورک در هویت ملی ایرانی شده‌اند را (جنبش مشروطیت، جنبش آزادی ‌سِتان، ..) به عنوان حرکات ملی آزربایجان تقدیم کرده‌اند.

نوشته‌های یاور حسن ملک‌زاده‌ی تبریزی – هیربد که یک تورک منسوب به پدیده‌ی مانقورتیسم تبریزی، پهلوی‌پرست و آزربایجان‌گرای پان‌ایرانیست بود، نشان می‌دهد که نه تنها در میان شخصیت‌های تورک آن دوره، خودآگاهی ملی تورکی وجود داشت، بلکه در سطح سیاسی جریانات و تشکیلاتی برای استقلال آزربایجان از ایران، اتحاد آن با قفقاز و ایجاد کشوری تورک تحت الحمایه‌ی عوثمان‌لی نیز موجود بود. افزون بر آن، نوشته‌های ملکزاده بوضوح نشان می‌دهند که ایده‌ و خواست استقلال آزربایجان از ایران و اتحاد با قفقاز و یا الحاق به عوثمان‌لی منشاء خارجی نه‌داشت، بلکه خواست‌گاه آن خود تورک‌ها در ایران بودند که برای تحقق ایده‌شان به جلب حمایت سیاسی و نظامی عوثمان‌لی از خود تلاش می‌نمودند. به اعتباری اقدام این تروئیکا ادامه‌ی تاریخی اقدامات دیو سولطان روم‌لو و اولاما سولطان ته‌که‌لی (اولامه سلطان تکلو) برای انتزاع آزربایجان از دولت قیزیل‌باش (صفوی) و الحاق به عوثمان‌لی است.

Sunday, February 26, 2017

تورک خالقي‌نين شوعارلاري: تورک‌له‌شمه‌ک، سئکولارلاشماق، دئموکراتيک‌له‌شمه‌ک


تورک خالقي‌نين شوعارلاري

۱۹۱۷ده: تورک‌له‌شمه‌ک، ايسلام‌لاشماق، موعاصيرله‌شمه‌ک
۲۰۱۷ده: تورک‌له‌شمه‌ک، سئکولارلاشماق، دئموکراتيک‌له‌شمه‌ک



تورک‌له‌شمه زامانی

تورک‌له‌شمه زامانی

٠٢-٢٦-٢٠١٧

مئهران باهارلی


ییرمینجی یوز ایلین باش‌لاری‌ندا گونئی قافقازدا موساوات فیرقه‌سی، اؤز سییاسی ایسته‌ک - شوعاری‌نی «آزه‌ربایجان‌لی‌لا‌شما» دئییل، ضییا گؤک آلپ‌دان اه‌سین‌له‌نه‌ره‌ک «تورک‌له‌شمه» (و «ایسلام‌لاشما، موعاصیرله‌شمه») دییه سئچمیشدی. بورادا تورک‌له‌شمه‌ک‌ده‌ن آماج، سییاسی‌له‌ر و آیدین‌لارین تورک میللی کیم‌لییی‌نه قاییدیشی؛ سوسیال قوروم‌لار، قه‌زئته‌له‌ر، سییاسی تشکیلات‌لار، یئره‌ل دئوله‌ت اورگان‌لاری‌نین تورک‌له‌شدیریلمه‌سی (آدلاری‌نا «تورک» کلیمه‌سی آرتیریلاراق تورک‌له‌ره عایید اولدوق‌لاری‌نین وورقولانماسی، دیل‌له‌ری‌نین تورک‌جه‌له‌شدیریلمه‌سی، تورک‌له‌رله یؤنه‌تیلمه‌سی، ...) ایدی. مه‌نیمسه‌نه‌ن بو دوغرو شوعار و ایستیراتئژی قیسا سوره‌ده، آیدین‌لاردا تورک میللی بیلینجی‌نین اویانیشی و اه‌ن باش‌دا «تورک عدمِ مرکزیت‌چی فیرقه‌سی» اولماق اوزه‌ره، تورک سییاسی تشکیلات‌لارین یارانماسی‌نا نه‌ده‌ن اولوپ، آردی‌ندان «آزه‌ربایجان خالق جومهورییه‌تی»نین قورولماسی‌نا گه‌تیریپ چیخاردی.

بوگون بیز ایران‌دا یاشایان تورک خالقی دا تورک آیدین و سییاسی‌له‌رده تورک میللی بیلینج‌له‌نمه‌نین کؤک سالماسی‌نی یئیین‌له‌شدیرمه‌ک و «تورک» آدلی سییاسی و کولتوره‌ل تشکیلات‌لاری‌نین قورولماسی‌نی باش‌لاتماق اوچون، «آزه‌ربایجان‌لی‌لاشما» دئییل، قاتیق‌سیز بیر «تورک‌له‌شمه» (و «دئموکراتیک‌له‌شمه، سئکولارلاشما») سوره‌جی‌نه ائحتییاجیمیز واردیر.

مودئرن تاریخ‌ده ایران‌دا یاشایان تورک خالقی‌نین آدی‌ندا «تورک» کلیمه‌سی‌نی ایچه‌ره‌ن نئچه تشکیلات‌ وار اولموش‌دور. بونلاری بیرینجی دونیا ساواشی ایل‌له‌ری و سونراسی ایله یئنی دؤنه‌م‌ده یاراتیلان‌لار اولاراق ایکی بؤلومه آییرماق اولار‌:

١-بیرینجی دونیا ساواشی و سونراسی: «تورک اتحاد فیرقه‌سی» (حزب اتحاد تورک، جمشیدخان سوباتای‌لی افشار اورومی - ١٩١٨)، تورک‌ایلی‌ده عوثمان‌لی «تورک اوجاغی»‌نین شؤعبه‌له‌ری (اؤرنه‌یین آستارادا ١٩٢٣ ایلی‌نده، «میر فتاح»، «میر عباس‌قلی» و «غیره» اؤنده‌رلییی‌نده)، «اورمو تورکوفیل کومیته‌سی» (معظم السلطنه اورومی و ....، ١٩٢٥)،

٢-یئنی دؤنه‌م‌ده: یاریم یوزایل‌لیک بیر آرادان سونرا «ایران‌ین مترقی تورک روشن‌فکرله‌ر جمعیتی» (دوکتور زهتابی، ١٩٧٥)، سانال دونیادا «تورک دئموکراتیک پیلاتفورمو» (٢٠٠٣، مئهران باهارلی)، آمئریکادا قورولان «ایران تورک‌له‌ری کونگرئسی» ایله «ایران تورک‌له‌ری آراشدیرما مرکزی» (دوکتور علیرضا نظمی افشار اورومی، ٢٠٠٩)، «تورک قادین‌لار جمعیتی» (سیمین صبری، ...)، و یئنی‌جه ایران مجلیسی‌نده یارادیلان «تورک‌له‌رله مسکون بؤلگه‌له‌ر نوماینده‌له‌ری فیراکسییونو» (فراکسیون مناطق ترک‌نشین، ٢٠١٦، ۹ آبان سال ۱۳۹۵)، ..... 


 

يئديجه گونله‌ري- Yédice Günleri (روزهاي هفته)


يئديجه گونله‌ري- Yédice Günleri (روزهاي هفته)

باش‌گونBaşgün  (دوشنبه)
توْزگونTozgün  (سه شنبه)
اوْدگونOdgün  (چهارشنبه)
اوْرتاگونOrtagün  (پنجشنبه)
يئي‌گونYéygün  (جمعه)
ائل‌گونÉlgün  (شنبه)
آراگونAragün  (يكشنبه)

Thursday, February 23, 2017

Haradan Haraya هارادان هارايا


هارادان هارايا

سون اون ايلده تورکييه و آزه‌ربايجان جومهورييه‌تله‌ري (و اوندان داها اؤنجه تورکمه‌نيستان، اؤزبه‌کيستان، ... کيمي باشقا تورکيک دئوله‌تله‌ر) دئموکراتيک، سئکولار، اينسان حاقلاري و تمه‌ل اؤزگورلوکله‌ره سايقيلي مودئرن دئوله‌ت و يؤنه‌تيشيم آنلاييشيندان اوزاقلاشاراق يانليش بير يولا گيرميش، سوويئتله‌رين چؤکوشونده‌ن سونرا مده‌نيله‌شمه‌ک اوچون اله گئچه‌ن، تاريخي پئرسپئکتيوده تايسيز بير فورصه‌تي هبا ائتميش دورومدالار. بو اوموت قيريجي گئرچه‌کليک، او اؤلکه خالقلاريندان باشقا، بيز ايراندا ياشايان تورک خالقيني دا اولدوقجا اولومسوز ائتگيله‌يه‌جه‌کدير ....

پ.س.: اويسا ۱۹۸۹ ايلينده دونيا آزه‌ربايجان جومهورييه‌تي خالقيني اؤزگورلوکله‌ر اوغروندا ساواشان، دونيا تاريخينين يؤنونو ده‌ييشديره‌ن و بوتون دونيايا اؤرنه‌ک اولان «ايلين خالقي» سئچميشدي. بوگون ايسه ....

Haradan Haraya

Son on ilde Türkiye ve Azerbaycan Cumhuriyetleri (ve onlardan daha önce Türkmenistan, Özbekistan, …. kimi başqa Türkik dévletler) démokratik, sékular, insan haqları ve temel özgürlüklere sayqılı modérn dévlet ve yönetişim anlayışından uzaqlaşaraq yanlış bir yola girmiş; Sovyétlerin çöküşünden sonra medenileşmek üçün ele géçen, târixi pérspektivde taysız bir fürseti heba étmiş durumdalar. Bu umut qırıcı gérçeklik, o ölke xalqlarından başqa, biz İranda yaşayan Türk xalqını da olduqca olumsuz étgileyecekdir  ....

Ps: Oysa 1989 ilinde dünya Azerbaycan Cumhuriyeti xalqını özgürlükler uğrunda savaşan, dünya tarixinin yönünü deyişdiren ve bütün dünyaya örnek olan “ilin xalqı” séçmişdi. Bugün ise...

Tuesday, February 21, 2017

خانم معلم و صندوق جریمه‌ی تکلم به زبان تورکی، و بؤیوک آنامین ناماز چادراسی

خانم معلم و صندوق جریمه‌ی تکلم به زبان تورکی، و بؤیوک آنامین ناماز چادراسی

 

نویسنده: قایاقیزی، شهربانو باقرموسوی

2008-02-20

 

(حکایت‌های شهربانو-زن متولد ماکو) - پنجشنبه ٢ اسفند ۱۳۸٦

 

http://gayagizi.blogspot.com/2008/02/blog-post_20.html

http://sozumuz1.blogspot.com/2017/02/blog-post_21.html

 

سخن از دوم اسفند و روز زبان مادری به میان آمد، بی‌اختیار یاد خانم معلم و قلّک سفالی‌اش افتادم ... هر کسی که اشتباه می‌کرد و کلمه‌ای به زبان مادری (تورکی) ادا می‌کرد، می‌بایست یک ریال داخل قلّک بیاندازد. مگر بچه‌ی آن وقت‌ها چقدر پول توجیبی می‌گرفت که یک ریالش را هم توی قلّک خانم معلم بیاندازد؟ با یک ریال می‌توانستیم مداد یا مدادتراش یا پاک‌کن و دفتر بیست برگی کوچک بخریم. انصاف نبود که به گناه نکرده مجازات شویم.

Saturday, February 18, 2017

مورد ایران: نژادپرستی زبانی، نسل‌کُشی زبانی و زبان‌کُشی دولتی

مورد ایران: نژادپرستی زبانی، نسل‌کُشی زبانی و زبان‌کُشی دولتی

 

مئهران باهارلی

 

٠٧ یئلین آی، تویوق ایلی، ٢٠٠٥


آنچه امروز در عرصه‌ی زبانی و ملی در ایران اتفاق می‌افتد

آنچه امروز در عرصه‌ی زبانی و ملی در ایران اتفاق می‌افتد و در جریان است، مصداق بارز نژادپرستی کلاسیک و نهادینه بوده و می‌توان آن را در «نژادپرستی زبانی»، «نسل‌کُشی زبانی»، «زبان‌کُشی دولتی» و «استعمار داخلی» خلاصه نمود.

پس از تاریخ ١٨٩٨- ١٩٢٠، دولت ایران با خیانت به اتباع و شهروندان تورک خود، از ایجاد و توسعه‌ی شبکه‌ی مدارس فارسی‌زبان در مناطق تورک‌نشین ایران و بویژه تورک‌ایلی، و تدریس و تعلیم و تعلم اجباری و انحصاری به زبان فارسی، به عنوان ابزاری برای ریشه‌کن کردن تورکی که یکی از دو زبان عمومی و رسمی – دولتی در تاریخ هزار سال اخیر ایران بود، تغییر جبری زبان مادری و ملی تورک‌ها به فارسی، نسل‌کُشی زبانی و قوم‌کُشی ملی تورک‌ها، و آسیمیلاسیون - فارس‌سازی اجباری آن‌ها استفاده کرده است و می‌کند. در همین راستا، رسمی و دولتی ننمودن زبان عمومی تورکی در مقیاس سراسری و دولت مرکزی (و زبان‌های دیگر ملل باشنده در کشور کثیرالمله‌ی ایران در مناطق ملی خود)، عمده‌ترین تدبیر دولتی برای ریشه‌کن کردن زبان تورکی، و رسمی و دولتی نمودن انحصاری زبان فارسی در مقیاس سراسری و دولت مرکزی و در تمام مناطق ملی غیر فارس، عمده‌ترین تدبیر دولتی برای جایگزین کردن زبان تحمیلی و قاتل فارسی در ایران است (دولت ایران پس از انقلاب مشروطیت - کودتای غیر قانونی رضاخان، به دست خود موقعیت و منزلت قبلا مقبول و خوشایند زبان فارسی برای تورک‌ها و تورک‌ایلی را دیگرگون کرده و با موفقیت آن را به یک زبان تحمیلی، استعماری و قاتل تبدیل نموده است).

به عنوان نمونه طبق ١٩ سند - گزارش رسمی مربوط به سال‌های ١٣٠١-١٣٠٤ از وزارت‌خانه‌های امور خارجه، جنگ و معارف دوره‌ی سردار سپه که قبلا در سؤزوموز منتشر شده‌اند (۱) و اَسناد اعتراف رسمی به وجود سیاست دولتی آسیمیلاسیون فرهنگی - ملی اجباری تورک‌ها و زبان‌کُشی – قوم‌کُشی توده‌ی تورک پس از کودتای سوم اسفند -١٩٢٠ در ایران می‌باشند، هدف غائی دولت ایران از ترویج زبان فارسی به زور و گسترش شبکه‌ی مدارس فارسی در مناطق تورک نشین و از جمله در آزربایجان به جبر، صراحتا به صورت «منسوخ کردن زبان تورکی و جایگزین کردن فارسی به جای تورکی در اندک مدت»  اعلان شده است. این، تعریف دقیق زبان‌کُشی است. از آنجائی که زبان تورکی، رکن اساسی هویت ملی ملت تورک ساکن در ایران است، منسوخ کردن زبان تورکی، مساوی است با نابود کردن هویت ملی تورک و ملت تورک. این نیز تعریف نسل‌کُشی ملی است. هرچند صرف این واقعیت که یک توده‌ی ٣٠-٤٠ میلیونی تورک در ایران توسط دولت و بیش از یک صد و ده سال از داشتن نظام تحصیلی تورک، حتی یک مدرسه‌ی تورک نیز محروم نگاه داشته شده، دلیلی کافی بر وجود سیاست آسیمیلاسیون اجباری تورک‌ها، فارس‌سازی دولتی آن‌ها و نسل‌کُشی زبانی در ایران است.