مارش نظامی یئنیچئری «جدّین ددهن، ائی تورک ملّتی» -گروه کوْر ارتش سرخ
مئهران
باهارلی
قێزێل اوْردوُ اوْروُ، عوثمانلی یئنیچئری سۆکۆی تاخێمێنێن «جدّین
ددهن، ائی تورک ملّتی-١٩١١» سۆیێرێنێ ائدیملهییر.
Qızıl Ordu Oru, Osmanlı Yéniçeri Süküy Taxımının “Ceddin Deden, Éy Türk Milleti-1911” Süyırını Édimleyir.[1]
گروه کوْر ارتش سرخ، مارش باند موزیک نظامی یئنیچریهای عثمانلی (مهتر
و مهترخانه) «جدین ددهن ائی تورک ملّتی-١٩١١» را ایفا میکند.
اوْرOr : گروه کور،
خورو
سۆکۆیSüküy : موسیقی نظامی
سۆیێرSüyır : مارش نظامی
ائدیملهمهکÉdimlemek : ایفاء، اجرا کردن
کۆی
تاخێمKüy taxım : باندو، گروه موسیقی
جدّین ددهن، نسلین بابان
جدّین
ددهن، نسلین بابان
جدّین
ددهن، نسلین بابان
ائی
قاهرامان تورک ملّتی
اوردولارین،
پک چوخ زامان
وئرمیشدیلهر
دونیایا شان
اوردولارین،
پک چوخ زامان
وئرمیشدیلهر
دونیایا شان
تورک
ملّتی، تورک ملّتی
تورک
ملّتی، تورک ملّتی
عشق
ایله سئو ملّیّتی
قهر
ائت وطن دوشمانینی
چکسین
او ملعون ذلّتی
قهر
ائت وطن دوشمانینی
چکسین
او ملعون ذلّتی
CEDDİN DEDEN, NESLİN BABAN
Ceddin deden, neslin baban
Ceddin deden, neslin baban
En kahraman Türk milleti
Orduların, pek çok zaman
Vermiştiler dünyaya şan
Orduların, pek çok zaman
Vermiştiler dünyaya şan
Türk milleti, Türk milleti
Türk milleti, Türk milleti
Aşk ile sev milliyeti
Kahret vatan düşmanını
Çeksin o mel'un zilleti
Kahret vatan düşmanını
Çeksin o mel'un zilleti
١-تاریخ موزیک نظامی تورک به دوران هونها و سپس گؤکتورکها بر میگردد. در کتیبههای اورخون قرن هشتم سازهای منفرد نام برده شدهاند. باندهای موزیک نظامی که در تورکی قدیم توغ و کوبورگه (Kübürge) نامیده میشدند، سمبول حاکمیت خاقان بودند و در روزهای مخصوص برای او و در سفرهای جنگی به اجرای موسیقی میپرداختند. موزیک نظامی تورک بعدها توسط امپراتوریهای سلجوقی و خوارزمشاهی و موغولی متکامل و به همراه تورکها-موغولها به ناحیهی وسیعی از چین تا سرزمینهای عربی منتقل شد. «مهتر» ادامهی این سنت قدیمی و پیوستهی تورک در امپراتوری عثمانلی است. اولین مهتر توسط سلطان سلجوقی علاء الدین کیقباد سوم به عنوان هدیه به همراه نامهای که به دولت تازه تاسیس عثمانلی تحنیت میگوید فرستاده شده است. از آن تاریخ به بعد مهتران هر روز بعد از نماز عصربرای فرمانروای عثمانلی قطعات موسیقی مینواختند[2].
٢-کلمهی مهتر دری و معادل آن به تورکی ان بؤیوک، پک اولو، باشقان، ... است. آلات موسیقی مهترها شامل سورنای (زورنا)، قارانای، دودوک، داوول، چاغانا (چگانه)، بورو، کوس، چوگان، قودوم، نفیر، ناقارا (نقاره)، زیل، ... بود. بزرگی و کوچکی بؤلوکهای مهتر که باند موزیک نظامی یئنیچریها بودند، بر اساس تعداد آلات موسیقی آنها تعیین میشد. در اوردوی عثمانلی فرماندهی بؤلوکهای مهتر، «مهترباشی آغا» نام داشت که وابسته به یک مقام دولتی بنام «امیر عالم» بود. وظیفهی مهترباشی آغا طراحی حرکتهای موزون افراد بؤلوک مهتر به هنگام اجرای قطعات و راهپیمایی و تعیین مارشهای آنها بود. بؤلوکهای مهتر در مراسم تصدیق انتصاب مقامات رسمی، قبول سفرای خارجی، اعطای سانجاق (لوای) جدید به ساناجاق بیگی منصوب شده، نیز در سفرهای جنگی مارش هجوم مهتر را اجرا می کردند.
٣-موزیک نظامی یئنی چئری (مهتر) از چند جهت مهم است.
-موسیقی
نظامی یئنی چئری (مهتر) پدیدهای تقریبا بالکل دارای خاستگاه تورک است. 
-مفهوم
باند راهپیمایی نظامی، آنگونه که امروز در سراسر جهان رایج است و مورد استفاده
قرار میگیرد، در قرن شانزدهم از امپراتوری عثمانلی اخذ و اقتباس شده است.  
-موزیک
نظامی یئنی چئری (مهتر) بر موسیقی کلاسیک اوروپایی و فرهنگ موسیقی غربی و از آن
طریق بر موزیک مودرن جهانی تاثیرات قابل ملاحظهای داشته است. آهنگسازان اوروپایی
بسیاری مانند جوزف هایدن، وولفگانگ آمادئوس موتزارت و لودویگ فون بتهوون آهنگها و
قطعات موزیک متعددی الهام گرفته و یا به تقلید از موسیقی مهترها نوشتهاند.
-باند موزیک چاووشها، نقارهچیها و نقارهخانهی دولتهای تورک –موغول
حاکم بر ایران امروزی مخصوصا دولتهای تورکمان (قاراقویونلو، آغقویونلو، قیزیلباش،
افشار، قاجار) -علاوه بر حیطهی زبان تورکی سرودها و مارشها و دعاها و ... - در
ارتباط متقابل و بسیار بیشتر از آن در تاثیرپذیری از موسیقی و نوع و نامهای آلات موسیقی
و تشکیلات باند موزیک نظامی مهتر عثمانلی آن بودهاند[3].
برای مطالعهی بیشتر:
سه
سلام-سرود نظامی تورکی از اوردوی دولت تورک افشاری
http://sozumuz1.blogspot.com/2019/06/blog-post_5.html
کوی
(موسيقی)، يير (آواز)، بييی (رقص)، قوشوق (شعر)، باغدا (تصنيف)، های (آهنگ)....
http://sozumuz1.blogspot.com/2018/03/blog-post_30.html
چند کلمهی تورکی در بارهی موسیقی و فرهنگ موسیقیائی
آداب، تربیت: گؤرگو Görgü
آکورد کردن: کؤکلهمهک
Köklemek
آکورد: کؤک Kök 
آکوستیک: یانقی بیلیم Yanqı bilim، سس داغیلیم Ses dağılım
آلت موسیقی آشیقها: سازSaz 
آلت موسیقی، ابزار:
چالقی Çalqı، چالینجاق Çalıncaq 
آلگرو: قیبراق Qıbraq 
آهنگ فولکلوریک: تورکو Türkü 
آهنگ موسیقی: ییرلامYırlam 
آهنگ: اویوم Uyum 
آهنگساز: باغدار Bağdar 
آهنگسازی: باغداما Bağdama 
آهنگهای لیریک بزرگ،
آهنگ مودرن: آشولا Aşula
آوا: بانگ Bañ، بان Ban (بانلاماق Banlamaq، بان بانلاماق Ban banlamaq)
آواز خواندن: ییرلاماق Yırlamaq، ییراماق Yıramaq، اؤتمهک Ötmek (با صدای زیر)،
هایلاماق Haylamaq (از حنجره)
آواز: ییر Yır
آوازخوان: ییراغوYırağu ، ییراوYırav ، ییرچیYırçı ، ییرلاییجیYırlayıcı ، ییرار Yırar
آوازخوانی: ییرلاییش Yırlayış 
اجرا کردن: ائدیملهمهکÉdilmek 
ادبی: گؤرکول Görkül 
ادبیات غرب: باتی گؤرکسؤزو
Batı
Görksözü 
ادبیات کلاسیک: کؤکلهشیک گؤرکسؤز Kökleşik Görksöz 
ادبیات: گؤرکسؤز Görksöz 
ادیب برجسته: سئچگین
گؤرکولچو Séçgin Görkülçü 
ادیب: گؤرکولچو Görkülçü 
ارتجالی: دوغاچلاما Doğaçlama 
استتیزم: گؤرک Görk 
استتیک، زیبا: گؤرکلو Görklü
انسترومانتاسیون: چالقیلاما
Çalqılama، چالقی بیلیم Çalqıbilim 
انسترومانتال: چالقیسال
Çalqısal 
اوپرا: ییراماج Yıramac (-ماج mac و یا –پاچ paç پسوند
بازی-نمایش است، کوتاه و محرف پسوند ماجا maca)
اورکستر مجلسی: اودا
کویهشگهسی Oda küyeşgesi 
اورکستر: کویهشگه Küyeşge 
ایفا کردن: ائدیملهمهکÉdimlemek 
ایفاچی:
ائدیملهییجیÉdimleyici 
بازیگر تئاتر: یانسیدار
Yansıdar 
بالرین: تالپیچی Talpıçı، تالپار Talpar
باله: تالپی Talpı
باندو:
کوی تاخیمKüy taxım 
بلندگو: سس ایریلدهر Ses irilder 
بوزلاق Bozlaq: نوعی اوزون
هاوا
پارچهی موسیقی: تیکه Tike
پانتومیم: تومپاج Tumpaç (-ماج mac و یا –پاچ paç پسوند بازی-نمایش
است)، توم اویون Tumoyun، توم گؤستهریسی Tum gösterisi (از مصدر تومماق Tummaq)
پردهی موسیقی: کؤک Kök
پوئما: قوشاق Qoşaq 
تار (ساز): تئللی Télli 
تراژدی: بوزلاما Bozlama 
ترانه: های Hay، ییرلامYırlam 
ترانهخوانی: هایلاما Haylama 
تصنیف کردن: باغداماق Bağdamaq 
تصنیف: باغدا Bağda
تغنی: ییرلاییش Yırlayış 
تفریح کردن: ائیلهنمهک
Éylenmek 
تفریح، سرگرمی: ائیلهنجه
Éylence 
تکنوازی: تک کویلو Tekküylü 
تمپو: دیزهم Dizem 
تمدن: اویقارلیق Uyqarlıq 
تون، لحن: تینی Tını 
تئاتر: یانسیماج Yansımac (-ماج mac و یا –پاچ paç پسوند
بازی-نمایش است)، یانسیل Yansıl 
جشن و ضیافت همراه با آواز و غریو و موسیقی: سور Sur
چندنوازی: چوخ کویلو Çoxküylü 
خواندن: ییرلاماق
خواننده: ییراغوYırağu ، ییراوYırav ، ییرچیYırçı ، ییرلاییجیYırlayıcı ، ییرار Yırar، هایچی Hayçı، هایلار Haylar
دراکه: آنلاق Anlaq، قاناجاق Qanacaq 
دوتار: قوشاتئللی Qoşatélli 
دوئت: ایکیل İkil 
رسیتال: کویلهتی Küyleti
رقاص: بیییچی Biyiçi، بییهر Biyer 
رقص: بییی Biyi 
رقصیدن: بیییمهک Biyimek، بیییلهمهک Biylemek، بیییشمهک Biyişmek (با هم رقصیدن)
رول، نقش (بازیگری):
اوینام Oynam
ریتم: تارتیم Tartım 
زیبائیشناسی: گؤرکبیلیم
Görkbilim 
ژانر ادبی: گؤرکول چئشین
Görkül
çéşin 
ژانر: چئشین Çéşin 
ساز آشیقی-باخشی: قوپوز Qopuz، چؤگور Çögür 
ساز بادی نظامی: بورو Boru (بورقو Burqu) (کوراوغلو
بوروسو، عوثمانلی بوروسو)
ساز بادی: پوفلهمهلی Püflemeli، اؤتدورمهلی Ötdürmeli 
سبک، اسلوب، طرز: بیچهم
Biçem 
سراینده: قوشان Qoşan 
سرود دینی، الهی: تانریدام
Tanrıdam 
سرود ملی: اولوسال آییتیم
Ulusal
ayıtım 
سرود: آییتیم Ayıtım 
سرودن: قوشماق Qoşmaq 
سروده: قوشقو Qoşqu 
سه تار: اوچ تئللی Üçtélli
سوپرانو: اؤتهر Öter 
سولیست: ییراوYırav ، ییراغو Yırağu 
شاعر: قوشار Qoşar، قوشوقچو Qoşuqçu 
شاعرانه: قوشارجا Qoşarca 
شعر تورکی (نوعی قالب
شعر آشیقی): قوشما Qoşma 
شعر معاصر: دیزهلهک Dizelek 
شعر: قوشوق Qoşuq 
شعرگونه: قوشاریمتیل Qoşarımtıl، قوشارسی Qoşarsı 
شعرواژه: سیجیر Sicir، سیجیرلهمه Sicirleme (صورت اولیهی
ادبی که نه هنوز به مفهوم امروزی شعر و نه به مفهوم امروزی نثر است). 
صدا (معادل Sound): سس Ses 
صدا (واضح و روشن): آوارد
Avard 
صدای جانداران (معادل Voice): اؤتوم Ötüm 
صنایع ظریفه: اینجه
اوزلوقلار İnce Uzluqlar 
عمل (موسیقی): ایشİş 
غزل: سئوگی قوشوقSévgi qoşuq 
فراخوان: آواوا Avava (در اصل صدای
فراخوان جهت جمع شدن برای بازی پس از برداشت خرمن) 
فرهنگ: اکینج Ekinc 
فستیوال موسیقی: کوی سورو
Küy
sürü 
فستیوال: سور Sür، سورول Sürül
قطعه (موسیقی): تیکهTike 
قطعهی آوازی: ییرال تیکه
Yıral
tike 
قطعهی سازی: چالقیسال
تیکه Çalqısal
tike 
قطعهی موسیقی: تیکه Tike 
کار (موسیقی): ایشİş 
کلید: آچار Açar 
کور خوانی: اورلام Orlama، اورلاشی Orlaşı 
کور، خورو: اور Or 
کومدی موزیکال: کویهل
گولدورو Küyel
güldürü 
کونسرت: کویلهشی Küyleşi، کویهنتی Küyenti 
کونسرواتوار، دانشکدهی
موسیقی: کوی یورت Küyyurd 
گفته: قوشوقQoşuq  (عروض)، قوشقوQoşqu  (هجایی)، قوشماQoşma  (عاشقانه)، سیجیرSicir  (شعرواره)
گوینده: ییراغو Yırağu، ییراو Yırav، ییرچی Yırçı، ییرلاییجی Yırlayıcı 
مارش: سوییری Süyırı 
مجموعه: جؤنگCöng 
مدنیت: اویقارلیق Uyqarlıq 
مسابقهی آهنگ و ترانه:
هاییم Hayım 
مسابقهی بین آشیقها:
آییتیشما  Ayıtışma
مشاعره: آییتیش Ayıtış 
مصراع: دیزه Dize 
معرفت: اردهم Erdem 
مغنی: ییراغوYırağu ، ییراوYırav ، ییرچیYırçı ، ییرلاییجیYırlayıcı ، ییرار Yırar
مقام (در موسیقی): اورنام
Ornam 
مقام (دولتی، اجتماعی):
قونام Qonam 
ملودی: ازگی Ezgi 
منظومه: قوشاق Qoşaq 
موزیسین: کویچو Küyçü، کویهمهن Küyemen 
موزیک راک: ساللار کوی Sallar Küy 
موزیکال: کویهل Küyel 
موسیقی اجرا کردن: کویهمهک
Küyemek، کویلهمهک Küylemek 
موسیقی آیینی: تؤرهسهل
کوی Töresel
küy 
موسیقی بی کلام، انسترومنتال:
چالقیسال کوی Çalqısal küy 
موسیقی پاپ: ائلگون کوی Élgün Küy 
موسیقی سنتی: گلهنهکسهل
کوی Geleneksel
Küy 
موسیقی علمی: بیلیمسهل
کوی Bilimsel
Küy 
موسیقی فولکلوریک: بودون
کوی Budun
Küy 
موسیقی کلاسیک: کؤکلهشیک
کوی Kökleşik
Küy 
موسیقی محلی: یئرهل کوی
Yérel
Küy 
موسیقی معاصر: چاغداش
کوی Çağdaş
Küy 
موسیقی مقامی: اورنام کوی
Ornam
Küy 
موسیقی مودرن: یئنیجیل
کوی Yénicil
Küy 
موسیقی نظامی: سوکوی Sü Küy 
موسیقی، موزیک: کوی Küy
موسیقیائی: کویسهل Küysel 
موسیقیدان: کویهر Küyer
موسیقیشناسی: کوی بیلیمی
Küybilimi 
میم: توم Tum (از مصدر تومماق
Tummaq)
میمیست: تومچو Tumçu 
ندا (امداد و دادخواهی):
هارای Haray 
ندا: بانگBang, Ban  (تورکی است)
ندای بلند: گوربانگGürbang  (گور: شدید، قوی. گوربانگ به صورت گلبانگ به
فارسی وارد شده است)
نغمه: ازگیEzgi 
نقرات: ییرلاشیم Yırlaşım، ییرلاشی Yırlaşı، هاییرما Hayırma 
نمایش ایمائی: تومپاج Tumpaç (-ماج mac و یا –پاچ paç پسوند
بازی-نمایش است)، توم اویون Tumoyun، توم گؤستهریسی Tum gösterisi (از مصدر تومماق Tummaq)
نواختن آلت موسیقی
(بادی): اؤتدورمهک Ötdürmek 
نواختن آلت موسیقی:
چالماق Çalmaq 
نواختن سازهای بادی
نظامی: آغراتماق Ağratmaq، آغریلماق Ağrılmaq 
نواختن موسیقی (خودمانی،
غیر فورمال): کویلهنتی Küylenti 
نواختن: کویلهمهکKüylemek 
نوازنده: چالقیچی Çalqıçı 
نوازندهی ساز آشیقی
(بدون آواز) : قوپوزچو Qopuzçü، چؤگورچو Çögürçü
نوبه: سیرالیSıralı 
نوشتهی ادبی: گؤرکول
یازی Görkül
yazı 
همخوانی: اورلاما Orlama، اورلاشما Orlaşma، ییراشما Yıraşma
همنوازی کردن: کویهشمهک
Küyeşmek 
همنوازی، گروهنوازی:
کویهشیم Küyeşim، کویلهشمه Küyleşme، کویلهشیم Küyleşim 
هنر: اوزلوق Uzluq 
هنرپیشه: اوینامان Oynaman 
هنرکده: اوزلوق یورت Uzluqyurd 
هنرمند: اوزلو Uzlu، اوزمانج Uzmanc 
هنرمندانه: اوزلوجا Uzluca 
هنرهای زیبا: گؤزهل
اوزلوقلار Gözel uzluqlar، گؤرکلو اوزلوقلار Görklü uzluqlar 
هنری: اوزلوقسال Uzluqsal
ووکال: ییرال Yıral، ییرسال Yırsal
ووکالیست: ییرامان Yıraman
[1] «Ceddin Deden» Турецкий марш 1911 года (feat. Николай
Кириллов)
https://www.youtube.com/watch?v=uTCNcP5UVoU
Музыка и стихи Али Риза
Бея (Ali Riza BEY)
Академический ансамбль песни
и пляски Российской Армии имени А.В.Александрова,  feat. Николай Кириллов / Red Army Choir
Турция, Стамбул Концертный зал Джемал Решит Рей (Cemal Reşit Rey
Concert Hall) 4 апреля 2017 г.
[2]
Ottoman military band
[3] سه سلام-سرود نظامی تورکی از اوردوی
دولت تورک افشاری

No comments:
Post a Comment