Tuesday, November 3, 2020

کارشناس حقوق و سیاست بین الملل اسرائیلی: آزربایجان در جنگ پیروز خواهد شد، تنها چند روز مانده است.

کارشناس حقوق و سیاست بین الملل اسرائیلی: آزربایجان در جنگ پیروز خواهد شد، تنها چند روز مانده است.

ترجمه از حمید دباغی


دوکتور مایکل فینکل کارشناس اسرائیلی، وکیل و متخصص حقوق بین الملل و دانشمند سیاست‌های بین المللی گفت: آزربایجان در واقع اکنون هم در جنگ برنده شده، فقط چند روز برای اعلان آن باقی مانده است.

در مورد صلح‌بانان

فینکل در مورد چشم‌انداز استقرار صلح‌بانان در منطقه‌ی درگیری ‌گفت حضور صلح‌بانان همیشه نمی‌تواند از بروز درگیری نظامی جلوگیری کند و اینکه اثربخشی صلح‌بانانی مانند کلاه آبی‌ها، نیروهای سازمان ملل متحد، روسیه و دیگران جای بحث دارد. در همين حال وی افزود نمونه‌هایی در تاريخ وجود دارد که درگيری‌هایی که مدت‌ها به طول انجاميد و جان‌های زيادی گرفت با کومک صلح‌بانان منجمد شده است.

وی تصریح کرد در حال حاضر ما شاهد دو موضع متضاد هستیم. نخست موضع آزربایجان که می‌خواهد ناگورنو قره باغ را به طور کامل آزاد کند، تمامیت ارضی خود را بازگرداند، و سرزمین‌هایی را که از منظر حقوق بین الملل قلمروی او محسوب می‌شوند بازپس گیرد. دیگری موضع ارمنستان که هر روز در حال از دست دادن جنگ و سرزمین‌های اشغالی است، و قطعا می‌خواهد با کومک صلح‌بانان روسی وضع موجود را حفظ و تحت کونترول نگهدارد. زیرا اگر صلح‌بانان امروز بیایند، ارمنستان قادر خواهد بود سرزمین‌های متصرف کرده‌ی بیشتری را -در مقایسه با فردا- نجات دهد. او توضیح داد ارمنستان هر روز سرزمین‌های تصرف کرده‌اش را از دست می‌دهد، به همین دلیل است که با چنین هیستری و اصراری می‌خواهد صلح‌بانان روسی وارد ناگورنو-قره باغ شوند.

وی افزود با وجود این واقعیت که جنگ یک تراژدی است و قربانیان وجود دارند، من هنوز هیچ پیش‌شرطی برای روانه شدن سراسیمه‌ی صلح‌بانان روسی به منطقه‌ی درگیری نمی‌بینم. به نظرم می‌رسد اگر قرار بود که این کار انجام شود، باید خیلی زودتر انجام می‌شد. وی اضافه کرد در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که آزربایجان در واقع در جنگ برنده شده و تنها چند روز برای اعلان آن باقی مانده است.

در مورد تهدیدهای این جنگ

به گفته‌ی وی، بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی روسیه هم آزربایجان و هم ارمنستان را بازی‌کنان کوچک تلقی می‌کنند و به طور سنتی تهدیدی از سوی تورکیه را می‌بینند که روسیه با آن جنگ‌های زیادی داشته است. امروز که رئیس جمهور تورکیه رجب طیب اردوغان - فردی بسیار قوی و مبهم برای بسیاری در جهان- است، بسیاری از مردم روسیه می‌خواهند مانعی را در راه آنچه که فکر می‌کنند تهدید تورکیه است، قرار دهند. اما مثل همیشه استدلال‌هایی به نفع یک طرف و طرف دیگر وجود دارد. در حال حاضر دانشمندان سیاسی، لابی‌ها، مورخان یا دانشگاهیان نیستند که در این موضوع تصمیم می‌گیرند. روسیه یک جمهوری ریاستی است و این رئیس جمهور است که رفتار سیاست خارجی این کشور را در این مورد تعیین می‌کند.

فینکل در مورد گلوله‌باران خط لوله‌ی نفت باکو-تفلیس-سییهان در آزربایجان از داخل ارمنستان ‌گفت: استفاده از نیروی نظامی علیه زیرساخت‌های نفت و گاز آزربایجان یک عمل خشن تروریستی است. اولا این تاسیساتی است که غیر نظامیان در آن کار می‌کنند و چنین حمله‌ای به معنی نقض کونوانسیون ژنو است که حملات به غیر نظامیان و اشیاء را ممنوع می‌کند. دوما اینکه این نه تنها یک حمله‌ی تروریستی به بخش نفت و گاز آزربایجان، بلکه همچنین حمله به بسیاری از کشورهای دیگر هم است که آزربایجان نفت و گازشان را تأمین می‌کند و طرف درگیری نیستند. فینکل گفت هر گونه دعوت برای چنین حملاتی نقض فاحش تمام هنجارهای قانونی و اخلاق عمومی انسانی است.

در مورد ارتش مودرن آزربایجان

فینکل در اظهار نظر در مورد واقعیت آزادسازی شهر زنگیلان گفت آقای ايلهام علی‌یف رئيس جمهوری آزربايجان کاری را انجام داد که فقط يک رهبر بسیار خردمند و دارای ویزیون یک ملت می‌توانست انجام دهد. او ثروت کشور را به ارتشی بسیار حرفه‌ای مجهز به بهترین سلاح‌های جهان تبدیل کرد. افسران و سربازان را بر اساس استاندارد موفق‌ترین ارتش‌های دنیا آموزش و سلاح‌های قرن بیست و یکم را در اختیار آن‌ها قرار داد. تمام پیروزی‌های امروز ارتش نیرومند آزربایجان چیزی نیست جز پیامد مستقیم سیاست‌های او و تصمیماتی که سال‌ها پیش اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد ارمنستان هم از نظر آموزش و هم از نظر تفکر ژنرال‌هایش و هم از نظر تجهیزات در سطح ارتش شوروی باقی ماند. اما ارتش آذربایجان یک ارتش قرن بیست و یکمی است که عاقلانه و به طور موثر می‌جنگد، با ماشین‌ها و آلات مجهز به هوش مصنوعی وظایف اساسی را انجام می‌دهند و زندگی نفراتش محافظت می‌شود. اکنون هم ژنرال‌های ناتو و اسرائیل گفته‌اند که در تمام آکادمی‌های نظامی جهان، افسران این جنگ را به عنوان اولین جنگ در سطح قرن بیست و یکم مطالعه خواهند کرد، جنگی که در آن نه سنگر، نه جنگ پیاده نظام و با تماس مستقیم، نه جنگ نبردهای تانک؛ بلکه هوش مصنوعی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. فینکل گفت از ته دل آزادسازی شهر زنگیلان را به مردم آزربایجان تبریک می‌گویم!

در مورد روابط ارمنستان-اسرائیل، آزربایجان-اسرائیل

فینکل گفت خروجی‌های رسانه‌های اسرائیلی در تاریخ ٢ اوکتوبر گزارش دادند که ارمنستان سفیر خود را که اخیراً وارد اسرائیل شده بود فراخواند. سفارت حتی به دلیل رژیم سخت قرنطینه‌ای که در اسرائیل اعلام شده هنوز کار خود را آغاز نکرده است. اتهام رسمی ارمنستان به اسرائیل این است که اسرائیل متحد آزربایجان است و در طول جنگ سلاح  آزربایجان را تامین می‌کند. این متخصص اضافه کرد من فقط می‌توانم بگویم [رابطه‌ی اسرائیل-ارمنستان] یک عشق بدون لذت بود، جدایی هم بدون اندوه خواهد بود. اسرائیل به هیچ وجه نگران این موضوع نیست.

فینکل افزود اسرائیل و ارمنستان هیچ نقطه‌ی تماسی، فروش اسلحه، روابط در زمینه‌ی امنیت، بخش انرژی، کشاورزی، فناوری پیشرفته، امنیت سایبری و پزشکی ندارند. عملاً هیچ یهودی در کشور ارمنستان وجود ندارد، فقط حدود ٥٠ نفر که نصف آن‌ها هم نیمه ارمنی هستند. هیچ چیز نمی‌تواند ما را به هم پیوند دهد. حتی اگر گسستی در روابط وجود داشته باشد، که من به آن اعتقادی ندارم، فکر می‌کنم همه چیز به یک گام دیپلوماتیک محدود شود. و ما از این رنج نخواهیم برد.

این کارشناس گفت مرکز تحقیقات پیو ایالات متحده یک نظرسنجی از افکار عمومی در مورد یهودی‌ستیزی در ارمنستان در سال ٢٠١٨ انجام داد و به یک نتیجه‌گیری بسیار نااومید کننده رسید. مطابق با این نظرسنجی، اکثریت مردم ارمنستان تا حدی دارای عقاید ضد یهود هستند. ما دیدیم که بناهای یادبود یهودیان در ارمنستان هتک حرمت شده‌اند، بسیاری از روزنامه‌نگاران و چهره‌های عمومی ارمنی در باره‌ی اسرائیل و یهودیان قضاوت‌های ضد یهودی رذیلانه‌ای را بیان می‌کنند. آن‌ها ما را به هر چیزی متهم می‌کنند و حتی اینکه ما پشت حوادث ١٩١٥ بودیم. با این وجود، ما به این‌ها عادت کرده‌ایم. یهودستیزی نوعی بیماری است. اگر این جامعه [ارمنی] از چنین بیماری رنج می‌برد، من برای آن جامعه متاسفم.

فینکل تأکید کرد دوستی چند صد ساله بین اسرائیل و آزربایجان موضوع چانه‌زنی نیست. ما همکاری خود در بسیاری از زمینه‌ها را بی نهایت تقدیر می‌کنیم و قصد نداریم در این زمینه عذری برای کسی بیاوریم. از آزربایجان حمایت و پشتیبانی کرده‌ایم و می‌کنیم. ما برای آزربایجان آرزوی موفقیت، پیروزی و لطف و برکت حق تعالی را داریم.

Azerbaijanskiy vzglyad

http://vzglyad.az/news/179266/news.html?fbclid=IwAR2Ua8FFZUECSVlt6FwvWBRF2Udae7ddUnew_cCedEIoTMr6jx-z22PrEOc#.X4_x9QnruyI.facebook

defence.az

https://defence.az/en/news/146044

organization of asia-pacific news agencies

http://m.oananews.org/news.php?id=580088

No comments:

Post a Comment