Monday, July 29, 2024

مخالفت نهادهای نظام با معاونت اولی سیاست‌مدار تورک اورمویی علی عبدالعلی‌زاده، در دولت پزشکیان

 

مخالفت نهادهای نظام با معاونت اولی سیاست‌مدار تورک اورمویی علی عبدالعلی‌زاده، در دولت پزشکیان

 

İran rejimi, Pezeşkiyan’ın cumhurbaşkanı başyardımcısı olarak seçtiği Türk ve Türkçü siyasetçi Urmulu Ebdülelizade’yi veto etti.

 

The Iranian regime vetoed Urmian Abdel-Elizadeh, a Turkish and Turkist politician whom Pezeshkian had chosen to be his first Vice President.

 

در جلسه‌ی هفته‌ی گذشته شورای راهبری دولت پزشکیان، اعضاء معاون اولی علی عبدالعلی‌زاده را تصویب کردند و پزشکیان هم این تصمیم را تایید کرد. سیاست‌مدار و تکنوکرات تورک علی عبدالعلی‌زاده اهل اورمو و رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان، مخالف جدی مساوی دانستن مفاهیم ایران-ایرانی و فارس، مدافع سرسخت رفع تبعیضات قومیتی رسمی و دولتی در ایران، و آغاز به تدریس و تحصیل به زبان تورکی در مدارس است. به همین سبب شدیدا منفور گروه‌های قومیت‌گرای افراطی فارس و پان‌ایرانیست‌ها که او را در زمانی که استاندار آزربایجان شرقی بود «تورک‌چی» و اکنون «پان‌تورکیست» می‌نامند است.  بعد از تصویب عبدالعلی‌زاده، پزشکیان اقدام به هماهنگی‌های لازم با نهادهای حکومتی برای صدور حکم او کرد. اما این نهادها که همه تحت کونترول مقامات فارس و فارسستانی با تمایلات قومیت‌گرایی افراطی فارسی و تورک‌ستیز هستند، با انتخاب عبدالعلی‌زاده مخالفت کردند. بدین ترتیب محمدرضا عارف سیاست‌مدار فارس که گزینه‌ی دوم معاون اولی بود با تحمیل و تائید نهادهای حکومتی به معاون اولی دولت چهاردهم‌ رسید.

از سخنان علی عبدالعلی زاده اورمویی:

در ایران آزادی زبان‌های مادری نه‌داریم. آموزش به زبان مادری مطابق با قانون اساسی است و ضرورت دارد. شخصیت ایرانی برآیند رنگین کمان شخصیت اقوام ایرانی است. برآیند موسیقی اقوام ایرانی، موسیقی ایران را شکل می‌دهد، ....

No comments:

Post a Comment