Friday, October 23, 2020

ولادیسلاو گردین دانشمند سیاسی روسیه: آخرین سنگر سیاست خارجی ایروان، بوالهوسی‌های اینستاگرامی کارداشیان و نازی‌های آلمانی بود

 

ولادیسلاو گردین دانشمند سیاسی روسیه: 

آخرین سنگر سیاست خارجی ایروان، بوالهوسی‌های اینستاگرامی کارداشیان و نازی‌های آلمانی بود

٢١ اکتبر ٢٠٢٠

ترجمه از حمید دباغی

دیپلماسی آذربایجانی قطعا برنده می‌شود و تمام تبلیغات و اخبار دروغین ارمنستان و لابی دیاسپورای ارمنی را از بین می‌برد. در عین حال قدرت دیپلماسی آذربایجان در موضع صادقانه و شفاف او در مورد قره باغ، توانایی شرکت در گفتگو بدون صدور اولتیماتوم‌ها و یا تزویر و مختل ساختن عمدی مذاکرات است.

اینها اظهارات دانشمند سیاسی روسی ولادیسلاو گردین (Владислав Гердин) است:

مایلم دقتتان را جلب کنم که با وجود این واقعیت که سربازان آذربایجانی با موفقیت سرزمین‌های اشغال شده در قره باغ را آزاد می‌کنند و ارتش ارمنستان عملا در حال فرار از میدان جنگ است، آذربایجان همچنان یک طرف متعهد به جستجوی توافق برای حل مسالمت‌آمیز درگیری است. موضع منطقی، قابل تأیید و نامتناقض الهام علیف، احترام بی قید و شرط به کل جامعه جهانی و کشورهای عمده جهان، اعضای گروه  مینسک کنفرانس امنیت و همکاری اروپا در مورد قره باغ را القاء می‌کند. این موضع روشن، محق و موجه است و هیچ سوال و شبهه‌ای در آن وجود ندارد.

در عین حال اظهارات مغشوش، صراحتا ریاکارانه و دروغ نخست‌وزیر پاشینیان به رسانه‌های خارجی، سوء تفاهم و بی اعتمادی پر سروصدایی نسبت به موضع ایروان را برانگیخته است. و همه این‌ها با سیاست کاملاً تحریک‌آمیز ارمنستان در آغاز کردن و سپس برهم زدن مذاکرات، گلوله باران نمودن شهرهای صلح‌آمیز [آذربایجان در خارج منطقه جنگی] ادامه می‌یابد که ایماژ و وجهه ارمنستان را باز هم بیشتر تخریب می‌کنند. برعکس، آذربایجان به سخنان خود پایبند و در تمام اظهارات و تزهایش کاملاً استوار و نامتناقض است.

اشاره می‌کنم که موضع نامتناقض منطقی ایلهام علییف و وزارت امور خارجه آذربایجان، دارای قدرت و عزم بسیار موثرتری نسبت به تحریکات ارمنستان است. جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه، با رفتن به مذاکرات بعدی در مسکو نشان داد که آذربایجان آماده مذاکره است اگر که ارمنستان هم آماده بجا آوردن تمام تعهدات دیرینه‌اش، و نه تقلب و حیله‌گری باشد.

من می‌خواهم توجه داشته باشید که باکو در حال حاضر هم طرفداران بیشتری – اغلب جامعه بین المللی- را به خود جلب کرده است. در حالی که پاشینیان و دیاسپورای ارمنی دچار شکست ملموسی هستند. تمام مطالبات و تقاضاهای سیاسی ارمنستان از نظام - تشکیلات اروپایی با شکست کامل به پایان رسیده است. بولهوسی‌های اینستاگرامی کارداشیان ایدول عالم تفریح و نازی‌ها از احزاب فرا راست فاشیست آلمان، آخرین سنگر باقیمانده سیاست خارجی ارمنستان برای جذب متحدین است.

در همین حال، همانطور که در چنین بازی دو طرفه‌ای تنها دولت پاشینیان می‌بازد - تا زمانی که او نقش « یک احمق» را بازی می‌کند، مذاکرات را آغاز و سپس مختل می‌سازد و اظهارات متقابلا قابل تکذیب بیان می‌کند-، ارتش آذربایجان بی آنکه تمرکزش با این تحریکات طرف ارمنی مختل شود، با موفقیت سرزمین‌های خود را آزاد می‌کند.

بنابراین پاشینیان تنها در صورتی منتفع خواهد شد که «اجراهایش» را متوقف کند و تصمیم بگیرد به مذاکرات سازنده بازگردد. در غیر این صورت متاسفانه، ارمنستان در نهایت موقعیت خود را به عنوان یک طرف مذاکره کننده از دست خواهد داد و به یک کشور کاپیتولاسیون تبدیل خواهد شد.

لینک مقاله به زبان روسی

http://vzglyad.az/news/179352

No comments:

Post a Comment