Tuesday, October 6, 2020

اولین دبیر حزب الله لبنان: ایران بر علیه مسلمانان از ارمنستان حمایت می‌‌کند. در مساله‌‌ی آزربایجان، ما با اردوغان هستیم و به او آفرین می‌‌گوییم

 

انتقاد شدید اولین دبیر حزب الله لبنان از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایتش از ارمنستان:


«ایران بر علیه مسلمانان از ارمنستان حمایت می‌‌کند.

در مساله‌‌ی آزربایجان، ما با اردوغان هستیم و به او آفرین می‌‌گوییم»


مئهران باهارلی


شیخ صبحی طفیلی (١) اولین دبیر حزب الله لبنان در آخرین خطبه‌‌ی نماز جمعه خود به تاریخ ٢/١٠/٢٠٢٠ [1]به شدت از حمایت جمهوری اسلامی ایران از تجاوز و اشغال‌گری ارمنستان به آزربایجان انتقاد کرد و آن را ناشی از دشمنی ایران با تورکیه دانست. وی سیاست اردوغان در دفاع از آزربایجان مظلوم و مورد تجاوز قرار گرفته و حقدار، ایضا سیاست اردوغان در لیبی را صحیح نامیده با کلماتی آتشین ستود و به اردوغان احسنت گفت (تلخیص مضمون):

« ما در مساله‌ی آزربایجان با اردوغان هستیم. زیرا از حق و مظلوم دفاع و به آزربایجان برای بازگرداندن سرزمین خود کومک می‌کند. ما در بیرون راندن فرانسویان از لیبی، با اردوغان هستیم. دلیل حمایت ایران از ارمنستان که سرزمین‌های آزربایجان را غصب کرده، دشمنی‌اش با تورکیه است. همانطور که مصر صرفا به خاطر ضدیت با مسلمانان تورکیه با دشمنان، اسرائیل و یونان متحد شده است. عربستان سعودی هم در حمایت از ارمنستان همراه با ایران است. زیرا ضد تورکیه است. ما با آزربایجان هستیم، چرا که کاملا دارای حقانیت است. الان دفاع از سرزمین واجب است. اما ایران مانند روسیه و فرانسه دعوت به مذاکره و گفتگو می‌کند. دعوت به مذاکره و گفتگو در حالیکه اشغال ادامه دارد یک دعوت دروغین و مانند دعوت به مذاکره و گفتگو با اسرائیل است. این به معنی آن است که ایران همراه با اشغال‌گر است و در کنار ظالم و جانی و راندن مردم از سرزمینشان قرار دارد».

شیخ صبحی طفیلی همچنین روایتی از سال‌های نخستین جنگ قره باغ را نقل می‌کند (تلخیص مضمون):

«همه‌ی جهان می‌دانند که ارمنستان به آزربایجان هجوم آورده، بیست درصد خاک آن را اشغال کرده است. من در آن دوره [جنگ اول قره باغ] در تهران بودم. رسانه‌های ایران را تعقیب می‌کردم و می‌دیدم که ایرانی‌ها  [فارس‌ها] از ارمنستان حمایت می‌کنند. من از اینکه دولت و رسانه‌های ایران طرف ارمنستان را می‌گیرند بسیار تعجب کرده بودم. روزی به وزیر خارجه‌ی ایران  [علی اکبر ولایتی] گفتم ارمنیان اشغال‌گر هستند و شما ادعا می‌کنید که دولت اسلام هستید و می‌گویید که بر ضد ظلم و متجاوز هستید. پس برای چه در کنار ظالم هستید؟ شما خودتان ادعا می‌کنید که آزربایجان صدها سال پاره‌ای از ایران بوده است و آزربایجانی‌ها بخشی از مردم ایران و ایرانیان اصیل هستند و اکثرشان هم در ایران زندگی می‌کنند. در این صورت، ضروری بود که اولا در کنار مظلوم باشید. دوما ادعا می‌کنید که آن‌ها اصلا از شما هستند و سوما آن‌ها مسلمان ایضا شیعی هستند. پس لازم بود که شما در کنار آزربایجانیان باشید. در جواب گفت که ما از ارمنستان حمایت می‌کنیم، زیرا در مرز تورکیه واقع شده و مانند سدی بین تورکیه و جهان تورک (تورکمنستان، اوزبکستان، ...) است. ...».

(١)-شیخ صُبْحی طُفَیلی (۱۳۲۷ه‍.ش.) روحانی سیاست‌مدار لبنانی و اولین دبیرکل حزب الله لبنان از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ش. وی بعدها به سبب داشتن دیدگاه‌های متفاوت راه خود را از حزب الله جدا کرد و نهایتا بنا بر تصمیم دستگاه قضایی، دولت و ارتش لبنان در حصر خانه‌گی قرار گرفت. وی از حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران در موضوعاتی مانند دخالت ایران و حزب الله در سوریه، مساله‌ی بحرین، فرقه‌گرایی شیعی جمهوری اسلامی ایران، و اکنون حمایت ایران از ارمنستان، ... انتقاد می‌کند؛ بر وحدت شیعه و سنی زیر یک پرچم سیاسی و بدون اختلافات عقیدتی تأکید دارد و این وحدت را هم در داخل لبنان و هم در جهان اسلام دنبال می‌کند. او علی رغم برخی اختلافات عموما از سیاست‌های اردوغان در جهان اسلام مانند دفاع از آزربایجان و طرد فرانسه از لیبی و ... حمایت می‌کند.


الشيخ صبحي الطفيلي. اول أمين عام لحزب الله اللبناني خطبة الجمعة ٢/١٠/٢٠٢٠:

نحن مع أردوغان في دفاعه عن آذربايجان

بیز آزه‌ربایجان‌ی ساوونمادا، اردوغان‌لاییق

Biz Azerbaycan’ı savunmasında Erdoğan’layız

We are with Erdogan in his defense of the Azerbaijan

ما در دفاع از آزربایجان، با اردوغان هستیم



[1] الشيخ صبحي الطفيلي. اول أمين عام لحزب الله اللبناني خطبة الجمعة ٢/١٠/٢٠٢٠: نحن مع أردوغان في دفاعه عن آذربايجان

https://www.youtube.com/watch?v=ws9lBzdpXO8

الشيخ صبحي الطفيلي ما قصة الحرب الأرمينية الاذربيجانية ولماذا تدعم إيران أرمينيا ضد الأذريين (از دقیقه‌ی ١٨ به بعد)

https://www.youtube.com/watch?v=iejGDkOrrJk

No comments:

Post a Comment