Monday, October 26, 2020

نیل واتسون: ارمنستان باید درک کند که بازی به پایان رسیده است

 

نیل واتسون: ارمنستان باید درک کند که بازی به پایان رسیده است 

وستنیک کاوکاز، ٢٠ اوکتوبر 

ترجمه از حمید دباغی

 


نیل واتسون روزنامه‌نگار بریتانیایی، عملیات نظامی موفق نیروهای مسلح آزربایجان که در منطقه‌ی قره باغ اشغالی در حال انجام است و در نتیجه‌ی آن تعدادی از مناطق از اشغال ارمنی‌ها آزاد شدند را ستود. بنا به میز خبری اعزامی، نیل واتسون روزنامه‌نگار بریتانیایی گفت «آنچه آزربایجان در حال حاضر انجام می‌دهد حمایت از قوانین بین المللی است. آزربایجان دهه‌ها را صرف تضمین نمودن آزادی سرزمین‌های خود کرده است. ارتش آزربایجان سرانجام جبراییل و فوضولی را از اشغال ارمنی آزاد کرد. ۲۷ سال طول کشید تا این کار را انجام دهد.»

این بیانات توسط Vzglyad.az  به نقل از هرالد-قفقاز گزارش شده است:

«کاملا وقت آن رسیده بود که این کار انجام شود. دولت آزربایجان و رئیس جمهور الهام علییف تلاش کردند بسیار صبورانه مذاکره کنند». او ابراز امیدواری کرد «ارتش ارمنستان، با درک این واقعیت که بازی به پایان رسیده است، تسلیم شود و تمام سرزمین‌های تصرف شده را به آزربایجان بازگرداند». نیل واتسون گفت «ارمنستان باید هفت منطقه‌ی مجاور را به آزربایجان واگذار کند». وی افزود «باکو قادر خواهد بود کار بازسازی در سرزمین‌های آزاد شده را آغاز کند که برای سال‌های بسیار ویران شده‌اند».

واتسون در مورد هم‌زیستی آینده‌ی جوامع ارمنی و آزربایجانی [تورک] در ناگورنو-قره باغ گفت «آزربایجانی ها  [تورک‌ها] و ارمنی ها و هم‌چنین نماینده‌گان دیگر اقلیت های قومی و مذهبی می‌توانند مانند گذشته در صلح و هماهنگی با هم زندگی کنند». این روزنامه‌نگار معتقد است «امروز آزربایجان کاملا محق است که انتظار صدور قطع‌نامه‌ای محکم در حمایت از خود در این درگیری‌ها را داشته باشد. قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۹۳ تصویب شد هم، اشغال سرزمین‌های آزربایجان توسط ارمنی‌ها را محکوم می‌کند.

آزربایجان با اقدامات خود از حقوق بین الملل حمایت می کند. علاوه بر این، کاربرد استفاده از حملات موشکی و کاربرد بمب خوشه‌ای در حملات به جمعیت غیر نظامی گنجه و دیگر شهرهای آزربایجان [توسط ارمنستان]، دولت آزربایجان را در دفاع از خود در برابر متجاوز، محق می‌کند»

لینک مقاله‌ی اصلی:

https://vestikavkaza.ru/articles/britanskij-zurnalist-armenia-dolzna-osoznat-cto-igra-okoncena.html

No comments:

Post a Comment