Tuesday, October 6, 2020

اورمیه، در نقشه‌ی «ارمنستان بزرگ» ایستگاه متروی ایروان


اورمیه، در نقشه‌ی «ارمنستان بزرگ» ایستگاه متروی ایروان

مئهران باهارلی

عکس زیر، ایستگاه متروی «میدان جمهوری» در ایروان، پایتخت ارمنستان را نشان می‌دهد که در قسمت بالایی آن نقشه‌ی «ارمنستان بزرگ» ترسیم شده است. در این نقشه علاوه بر قسمت بزرگی از تورکیه و بخش‌هایی از جمهوری‌های آزربایجان و گورجستان، شمال استان آزربایجان شرقی و بخش اعظم استان آزربایجان غربی، شامل شهر اورمیه و دریاچه‌ی اورمیه به صورت خاک ارمنستان بزرگ ترسیم؛ آزربایجان غربی با نام ارمنستان پرس (ՊԱՐՍԿԱ ՀԱՅՔ PARSKA HAYK- ) و شمال آزربایجان شرقی داخل در وارسپورگان (ՎԱՍՊՈՐԱԿԱՆ-VASPURAKAN) نشان داده شده است.

نقشه‌های ارمنستان بزرگ، کوردستان بزرگ، فارسستان-ایران بزرگ و .... از طرف جوانان بوالهوس قومیت‌گرای افراطی ارمنی و کورد و فارس و .... و یا پیران ورشکسته‌ی آن‌ها در حیات واقعی و پناه آورده به عالم خیال، همواره ترسیم شده و می‌شود. این گونه نقشه‌کشی‌ها، اگر صرفا به بوالهوسی و خیال‌پردازی و اسباب دلخوش‌کنک محدود شود، به جز تاثیرات منفی محتمل بر سلامت عقلی و روانی شخص رسم کننده، دارای چندان ریسک و خطر بزرگ واقعی برای جوامع و مردم نیست.

اما پذیرش اینگونه نقشه‌های مگالومانیک (هذیان خودبزرگ‌بینی) و ایردنتیست (الحاق‌طلبانه) از سوی سیاسیون و دولت‌ها، بسیار دهشتناک و زنگ خطری برای وقوع جنگ‌افروزی‌ها و پاک‌سازی‌های قومی-نسل کشی‌های قطعی در آینده است. این نقشه ی «ارمنستان بزرگ«» نیز از سوی مقامات رسمی دولت ارمنستان در متروی ایروان پایتخت این دولت ترسیم شده و باید با آن به طور جدی برخورد کرد.



بسیاری از ١٥ منطقه‌ای که در این نقشه به عنوان مناطق ارمنستان بزرگ نشان داده شده‌اند، اصلا دارای اهالی ارمنی، نه اکنون و نه در طول تاریخ نبوده‌اند و یا اگر هم بوده‌اند اهالی ارمنی آن‌ها، مانند وضعیت در استان آزربایجان غربی بیش از یک-دو درصد نبوده است. بنا به اسناد و منابع دقیق آماری و تاریخی، همانگونه که در دیاگرام‌های ضمیمه‌ی این نوشته مربوط به سال ١٩١٤ هم دیده می‌شود، در بخش‌هایی از آناتولی که عنوان ارمنستان بزرگ نشان داده شده هم، ارمنیان هرگز دارای جمعیت قابل ملاحظه، بماند اکثریت مطلق و یا نسبی، نبوده‌اند.

توسعه‌طلبان و افراطيون ارمنی، نقشه‌های ارمنستان بزرگ را (ٖمانند توسعه‌طلبان و افراطیون کوردی که نقشه‌های کوردستان بزرگ را ترسیم می کنند) بر اساس واقعیت‌های میدانی و موجود جمعیت‌شناسی و دموگرافیک ترسیم نمی‌کنند. بلکه مهم‌ترین دلیل آن‌ها برای گنجاندن این مناطق در نقشه‌های ارمنستان بزرگ، آن است که اینطور خوششان آمده است. آن‌ها هر جا را به هر دلیلی می‌پسندند داخل در ارمنستان بزرگ خود می‌کنند.

دلیل دیگر برای گنجاندن مناطق غیر ارمنی‌نشین در نقشه‌های ارمنستان بزرگ، کاربرد نام ارمنستان-آرمنیا در زبان‌های اوروپایی برای بخش‌هایی از شرق و جنوب آناتولی و جنوب قففاز و شمال غرب ایران و ... در گذشته است. حال آنکه ارمنستان نامیدن این مناطق از طرف اوروپاییان در گذشته، رفتاری تماما بی پایه و کیفی و خودسرانه بود و کوچک‌ترین ربطی به واقعیت‌های جمعیتی و سیاسی نداشت. نه در این مناطق هرگز اهالی قابل ملاحظه‌ی ارمنی وجود داشت و نه دولتی ارمنی. بلکه این مناطق اقلا در هزار و چند صد سال اخیر دارای اکثریت مطلق جمعیت تورک و تماما و بلاانقطاع تحت حاکمیت‌های دولت‌های تورک-تاتار-موغول-تورکمان بوده است.

علی رغم نبود جمعیت ارمنی در اکثر این مناطق، نشان دادن آن‌ها به صورت ارمنستان بزرگ به معنی اعلام نیت و هشدار برای الحاق آن‌ها به زور و جنگ در اولین فرصت و سپس تغییر دموگرافی منطقه با نفی بلد و فرار دادن و قتل عام و نسل‌کشی جمعیت بومی تورک و اسکان دادن ارمنیان از دیگر نقاط خاورمیانه و جهان به جای آن‌ها است. این، البته صرفا یک احتمال بر روی کاغذ نیست. بلکه عملا در یک قرن و نیم گذشته اجرا شده و در نتیجه‌ی آن علاوه بر قتل عام و کشتار حدود دو میلیون و نیم تورک و کورد و عرب و یهودی در آناتولی و قفقاز و شمال غرب ایران توسط ارمنیان-آسوریان و دولت‌های استعمارگر اوروپایی حامی آن‌ها مانند روسیه و فرانسه و بریتانیا، شهر تورک‌نشین ایروان تماما ارمنی‌سازی گردیده و از تورک تصفیه شده، ناحیه‌ی زنگه‌زور تورک‌نشین به ارمنستان الحاق و بدین ترتیب ارتباط زمینی نخجوان با بقیه‌ی جمهوری آزربایجان گسسته شده، و در حال حاضر قاراباغ و دیگر مناطق جمهوری آزربایجان توسط ارمنستان اشغال و تورک‌زدایی شده است.

آزربایجان غربی و مخصوصا ولایت اورمیه، به سبب اهمیت استراتژیک آن و حلقه‌ی رابط بودن بین تورکیه و جمهوری آزربایجان و مناطق تورک‌نشین در شمال غرب ایران، نه تنها در نقشه‌های ارمنستان بزرگ، بلکه در نقشه‌های آسورستان بزرگ و مخصوصا کوردستان بزرگ هم جای داده می‌شود. «شهر اقوام و مذاهب نامیدن اورمیه» که از سوی پان ایرانیست‌ها وافراطيون کورد و ارمنی و آسوری و ... تبلیغ می‌گردد را هم باید مولفه‌ای از تورک‌زدایی از اورمیه و تبدیل آن به ارمنستان بزرگ و آسورستان بزرگ و کوردستان بزرگ دانست.

دولت ایران و پان‌ایرانیست‌های فارس و ... در حالیکه حتی به نقشه‌های جمعیت‌شناسی علمی در باره‌ی پراکنده‌گی تورکان در شمال غرب و دیگر نقاط ایران حساسیت و واکنش منفی نشان می‌دهند، هرگز به نقشه‌های ارمنستان بزرگ، ایضا کوردستان بزرگ که به ترتیب از طرف دولت ارمنستان و دولت محلی اقلیم کوردستان عراق منتشر می‌شوند اعتراضی نمی‌کنند. شاید دلیل این امر آن باشد که تغییر دموگرافی قومی مردم منطقه مخصوصا ولایت اورمیه از تورک به هر چیز، چه ارمنی چه کورد چه فارس، به سبب تورک‌هراسی و تورک‌ستیزی ناسیونالیسم فارسی، برای آن‌ها امری مقبول و خوشایند است. آن‌ها با تورک بودن این منطقه مشکل دارند، اما کورد و ارمنی شدن منطقه حتی از طریق نسل‌کشی و قتل عام‌ها، برای آن‌ها مساله‌ای منفی نیست.

علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد کنونی رهبر جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه‌ی سابق در سال ١٣٧٤ بیان کرد که: «آزربایجان اول یا آخر از ایران جدا خواهد شد و من سرمایه‌گذاری در این استان‌ها را به صلاح نظام نمی‌دانم». علی اکبر ولایتی همچنین یکی از طراحان اصلی سیاست خارجی ضد تورک و ضد اسلامی جمهوری اسلامی ایران از جمله در مورد حمایت از ارمنستان بر علیه جمهوری آزربایجان است. در سال ١٣٧١ علی اکبر ولایتی در مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی، به شیخ  صبحی طفیلی از رهبران حزب الله لبنان گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای ممانعت از اتصال تورکیه به جمهوری آزربایجان و دیگر جمهوری‌های تورک مانند تورکمنستان و اوزبکستان، از ارمنستان به عنوان سدی در مرز شرقی تورکیه حمایت می‌کند».  

(١)-جمشید انصاری کاندیدای نمایندگی مردم زنجان و استاندار آذربایجان غربی در ۸ سال دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، هفته گذشته در جریان تبلیغات انتخاباتی خود و در جمع معلمان زنجانی در پاسخ به علت عدم اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و تبعیض در حق مردم آذربایجان گفت: "سال ۷۴ در دوران ریاست جمهوری رفسنجانی، وزرای دولت در جلسه‌ای در تبریز جمع شدند و در مورد علت عقب ماندگی اقتصادی استانهای ترک به بحث و تبادل‌نظر پرداختند، در آن جلسه ولایتی، وزیر امور خارجه وقت اعلام کرد که چرا ما باید در استانی مانند آذربایجان سرمایه‌گذاری کنیم؟ آذربایجان اول یا آخر از ایران جدا خواهد شد و من سرمایه‌گذاری در این استانها را به صلاح نظام نمی‌دانم".

انصاری، افزود: "من عضو کمیسیون اقوام برای نوشتن سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی بودم. ما در آنجا بندی را تحت عنوان "گسترش زبانهای محلی در راستای امنیت ملی" به این سند اضافه کردیم و از تصویب کمیسیون گذراندیم، اما زمانی که سند برای تصویب نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و تصویب شد، به جای "گسترش زبانهای محلی در راستای امنیت ملی" نوشته شده بود: "گسترش زبان فارسی در راستای امنیت ملی". 

(٢)-انتقاد شدید دبیر حزب الله لبنان از جمهوری اسلامی بخاطر حمایتش از ارمنستان: ایران بر علیه مسلمانان از ارمنستان حمایت می‌‌کند. در مساله‌‌ی آزربایجان، ما با اردوغان هستیم و به او آفرین می‌‌گوییم

https://iranglobal.info/node/81453

ایره‌وان مئتروسوندا بؤیوک ائرمه‌نیستان یئرکیپی‌نده اورمو شهه‌ری و اورمو گؤلو داخیل باتی آزربایجان ایله دوغو آزه‌ربایجان‌ین قوزئی بؤلومو، بؤیوک ائرمه‌نیستان دییه گؤسته‌ریلمیش‌دیر.

İrevan métrosunda Böyük Érmenistan yérkipinde Urmu şeheri ve Urmu gölü dâxil, Batı Azerbaycan ile Doğu Azerbaycanın quzéy bölümü, Böyük Érmenistan diye gösterilmişdir. 

در نقشه‌ی ارمنستان بزرگ در ایستگاه مترو ایروان، استان آزربایجان غربی شامل دریاچه‌ی اورمیه و شهر اورمیه و بخش‌های شمالی استان آزربایجان شرقی، جزئی از ارمنستان بزرگ نشان داده شده است.

No comments:

Post a Comment