Sunday, April 2, 2023

مئهران بئی : شما در شوره‌زاری درختی را کِشته‌اید که ریشه دوانیده است

 مئهران بئی : شما در شوره‌زاری درختی را کِشته‌اید که ریشه دوانیده است


Keyone Nasimi

 

مئهران بئی - Yine Sözümüz:

شما در شوره‌زاری درختی را کِشته‌اید که مطمئن هستم ریشه دوانیده است. این سرسبزی درخت در خاکی که این همه سال مسموم بوده، جداً معجزه است. عده‌ای فکر می‌کردند که این درخت نمی‌تواند رشد کند. الان که من به رسانه‌های فعالین تورک در ایران نگاه می‌کنم اکثراً پژمرده و یا در حال جان کندن‌اند. نوشته‌هایشان تکرار اندر تکرار است و مراجعه کننده‌گان جداً از اینگونه ادبیات شعاری خسته شده‌اند و به دنبال آلترناتیو هستند که آن را در نوشته‌هایتان پیدا می‌کنند.

اینکه بعضی از دوستان و هم رای‌هایتان در بحث‌ها شرکت نمی‌کنند دلایل گوناگی دارد. از جمله اینکه از دانش لازم و کافی برای بحث برخوردار نیستند. به همین جهت سکوت را بر بی بیسوادی‌شان ترجیح می‌دهند. و دلیل دومی‌اش این است که بخشی از مقالات‌تان چنان تاریخی و مستند و تحقیقی است که فقط برای عده‌ای قابل استفاده است. همانطوری که افلاطون و فارابی و اشترواس معتقد بودند که آثارشان فقط برای عده‌ای معدود قابل درک‌اند که این عده بتوانند شاگرد تربیت کنند. [دلیل دیگر آن که] مراجعه کننده‌گان امروزی کم حوصله‌اند و وقت کافی برای مطالعه‌ی آن‌ها را ندارند. برخی از دوستان [هم] با اینکه در کاشتن این درخت سهیم نبوده‌اند، اما در حد و توان خود آبیاری‌اش می‌کنند. و برخی دیگر نیز در زیر سایه‌اش می‌نشینند و لذت می‌برند.

از تعداد آن عده‌ی قلیل لومپن و بی‌سواد و نادان و جاهل و مقلد، از چپ‌های فوسیل شده‌ی روسوفیل گرفته تا انواع رنگارنگ آزربایجانگرایان، که زمانی تبر بدست به جان شاخه‌هایش افتاده بودند و ترور شخصیت می‌کردند هم کاسته شده است و به جر خودشان احدی نوشته‌هایشان را نمی‌خواند. وب‌سایت یا فیس‌بوکشان به ویرانه‌ای می‌ماند که جغدی بالای دیوارش نشسته است.

من با نظر دوست مشترکمان که شما را کم‌حوصله خوانده بود موافق نیستم، و شما را فرد خیلی باحوصله و صبور می‌دانم. که اگر نمی‌بودید، نمی‌توانستید این همه آثار را منتشر کنید. این درخت روزی میوه و بار خواهد داد، که در آن شکی ندارم. از فوسیل‌ها قطع اومید کرده‌ام، ولی جوانان با ذهن باز مطالب‌تان را خواهند گرفت.

موفق باشید و پایدار. هه‌له‌لیک

مطالب مرتبط:

 

سوسن نواده رضی (مئهران باهارلی‌یا): تورک‌له‌ریمیزی بیر قورتاران اولاجاق‌سا، او دا مطلق سیز اولاجاقسیز.

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_14.html

سوسن نواده ‌رضی و لومپه‌ن آزه‌ربایجان‌چی‌ «شانلی ایلدیریم»ین اونو شخصیت تئرورو و تهدید ائتمه‌سی

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_93.html

مقالات باهارلی مرا عاشق تورک و زبان تورکی کرد

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_56.html

ما تورک‌های همدانیم. مهران بهارلی را یک قهرمان بزرگ می‌دانم. و من نمونه‌ای معمولی از میلیون‌ها نفر تورک خارج از آزربایجانم.

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/blog-post_66.html

مئهران بئی : شما در شوره‌زاری درختی را کِشته‌اید که ریشه دوانیده است

https://sozumuz1.blogspot.com/2023/04/yine-sozumuz.html

در ٩٠-١٠٠ سال گذشته افرادی مانند بهارلی غایب بودند

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/04/90-100.html

اگر می‌خواهید که از نوشته‌های جناب مئهران بهارلی بهره ببرید

http://sozumuz1.blogspot.com/2022/11/blog-post.html

2 comments:

  1. عدم واکنش خوانندگان بر میگردد به موقعیت فعلی آنها در ایران

    ReplyDelete
    Replies
    1. درست است، عدم واکنش عده ای در ایران به علت وضعیتشان است. اما خیلی از نوشته ها مطالب تاریخی و ادبی و فرهنگی کاملا غیر سیاسی هستند و به آنها هم واکنش نشان نمی دهند. علاوه بر آن آنهاییکه در خارج هستند هم واکنش نشان نمی دهند. به نظر من عوامل دیگری مانند دوگماتیسم و انجماد ذهنی و تصلب عقیده، همچنین ترس و وحشت از آزربایجانگرایان هم دخیل هستند ....

      Delete